Wheelnut wrote:1:12 noem je laag? Ik vind het juist vrij fors!
Reken je het trouwens wel goed uit? Als ik het zelf uitreken, kom ik als ik de gehele tankinhoud gebruik, niet hoger dan 1:13... (550 gedeeld door 42)
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het aantal kilometers per liter vrij laag vindt. Het heerst zeker, ik deed enige tijd terug ook 1:12,5 met mijn 1.1i
Ik bedoel inderdaad dat ik omgerekend met een volle tank 1:12 rijd. (met rustig rijden, 120km/u op de snelweg, uitschieters met inhalen). Wat is ongeveer gemiddeld voor een 1.1i? Laatst met het inspecteren van de remmerij (voor) schuurde de schijven iedere wenteling lichtjes tegen de remblokken. Nu wil ik de schijven en blokken gaan vervangen maar zou dit te maken (kunnen) hebben met het brandstof verbruik? (Bandenspanning breng ik na iedere tankbeurt netjes op orde).
Uhm, 550:42= 13-komma-japanse ruis. Hoe kom je daarmee op 1:12,5 uit?
Geen flauw idee wat anderen voor gemiddeld gebruik halen, of hoe ze het doen, ik weet alleen dat mijn eigen auto bij grotendeels korte stukken, veel optrekken, snelheden die eigenlijk niet boven de 110 uit komen, het verbruik zo rond de 1:13,5 á 1:14 lag. Nu ik de auto wat minder gebruik, en meer langere stukken rij, is dat afgelopen naar zo'n 1:15. Op de grote weg, met een zo goed als constante snelheid van 100-110, kan het zelfs zo laag zijn als 1:19.
Maar ik heb ook een winter gehad waar ik dagelijks hele korte stukken reed, en toen deed ik op een gegeven moment 1:10.
Jurjenz wrote:Ik bedoel inderdaad dat ik omgerekend met een volle tank 1:12 rijd. (met rustig rijden, 120km/u op de snelweg, uitschieters met inhalen). Wat is ongeveer gemiddeld voor een 1.1i? Laatst met het inspecteren van de remmerij (voor) schuurde de schijven iedere wenteling lichtjes tegen de remblokken. Nu wil ik de schijven en blokken gaan vervangen maar zou dit te maken (kunnen) hebben met het brandstof verbruik? (Bandenspanning breng ik na iedere tankbeurt netjes op orde).
Krik je beide kanten eens op en zet je voorbanden los van de grond. Blijven je banden keurig doorlopen of remmen deze binnen 1 omwenteling af tot stilstand nadat je ze een flinke slinger geeft? Dat laatste, als je dat hebt, is APK afkeur en moet je in je remklauw gaan zoeken.
Van de zomer heb ik met mijn AX zo'n 2500 tot 3000 kilometer rustig gereden ermee (baas zijn tijd, kreeg per uur betaald en km vergoeding, dus geen haast, dubbele winst) en toen deed ik zo tussen de 1:16 en 1:19. Als ik normaal rijd en dus niet telkens de toerenbegrenzer of maximale snelheid op zoek, doet ie tussen de 1:14 en 1:16, afhankelijk van de afstand en de soort rit.
mijn ax deed bij fors doorrijden1:14-15 en bij overdreven zuinig rijden 1:20-21.
het moet best kunnen. Kijk ook eens in ditKLIK topic, dat gaat erover
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Remblokken mogen tegen de remschijf zitten hoor. Het hoort zelfs niet als ze er niet tegen zitten, want anders moet je je pedaal verder indrukken om te remmen.
Zolang ze alle 4 gelijk slijten en de wielen vlot vrij draaien bij opkrikken is er niets aan de hand.
Mijn 1.1 haalde op korte afstanden de 1:10 niet. Was wel een carbje.
Yep.. En mijn 100pk 1.4mpi trapte ik bij elke gelegenheid naar 7000 rpm, en in zn algeheel gewoon snelle rijstijl, overal 10 te hard, en daar haalde ik over 30.000 km gemiddeld, 1:12.7 mee.. (Als ik rustig reed, en dan bedoel ik 90 op de snelweg, dan haalde ie 1:15.5 maar dat deed ik vrijwel nooit..)
Een 1.1i die dat met rustig rijden nog niet haalt... Lijkt me niet echt optimaal..
Carbjes zijn inderdaad berucht dat ze niet zuinig zijn met benzine, vooral als ze koud zijn.. De injectie is niet voor niks uitgevonden..
citrofenwick wrote:Remblokken mogen tegen de remschijf zitten hoor. Het hoort zelfs niet als ze er niet tegen zitten, want anders moet je je pedaal verder indrukken om te remmen.
Er tegenaan zitten is wat anders dan flink aanlopen en binnen 1 slag je wiel weer stil krijgen.
Hmmm, geeft reden tot nadenken allemaal. Ik zal de auto is opkrikken en de wielen een slinger geven. Ik ben benieuwd! Wat ik wel merk (ten opzichte van andere auto's waarin ik heb gereden) is dat als je het gas loslaat, de auto naar (mijn gevoel!) wel erg sterk op de motor afremt. Is dit een typisch AX verschijnsel? Hoe zit dit bij jullie?
Ik koop er niks voor, maar mijn gevoel zegt me dat er iets niet helemaal pluis is met het brandstof verbruik. Meten is weten en ik zal is op onderzoek uitgaan...:-S
Je motor maakt vaak relatief veel toeren hè Zeker warm ligt het stationair ergens onder de 1000 terwijl je op de snelweg rustig met het 4voudige doorsnort.
Hoe houd je trouwens je verbruik bij? Ik zet mijn dagteller met iedere tankbeurt op 0 en tank telkens ongeveer evenver (gewoon vol), dus is het zo redelijk uit te rekenen.
Yup, die manier hanteer ik ook. Alleen maak ik relatief veel korte ritjes dus dan ligt het verbruik relatief hoger. Op en neer naar Rotterdam (550 km) was een mooie gelegenheid om een 'lange afstandsmeting' te doen. Bij de korte ritjes ligt het verbruik minstens zo hoog.. Voordeel, mijn vriendin heeft sinds gisteren een smartphone (nu ik nog, lol) met een app voor het bijhouden van je brandstofverbruik. Het kan allemaal tegenwoordig, lol.
Wat ook vaak stuk lijkt te gaan bij AX'jes is de (groene) temperatuursensor voor de ECU, met als resultaat dat de motor onnodig rijk loopt, en dus een hoop brandstof verspilt.. (en meestal kom je dr pas bij de APK achter, als ie dan teveel CO blijkt te produceren)..
(Hij kan ook andersom defect gaan, dan loopt de motor te arm, meestal is het 1e teken daarvan stationair afslaan en bokken met koude motor)
Hey Alexander,
bedankt voor de tip! Ik neem aan dat dit het eenvoudigst is te controleren door middel van een CO2 meting. Is preventief vervangen ook een optie of is dit specialistenwerk? Ik zet hem iig op het lijstje. Wat ik tot nu toe heb verzameld wat mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-rijstijl (spreekt voor zich)
-Banden niet op juiste spanning
-Remmen die aanlopen
-Vervuild injectiehuis
-Bougies (versleten, oud?)
-Temperatuur sensor ECU
-Vervuild luchtfilter
Dit is waar ik op kom (met mijn beperkte autotechniek kennis). Er zijn ongetwijfeld nog aanvullingen?
Of een dooie lambda sensor en/of de temperatuursensor in het injectiehuis..
Je kan de sensor prima zelf vervangen, het enige "vervelende" is dat ie met zn uiteinde in het koelwater steekt, dus als je m losdraait, loopt het koelwater dr uit tot je de nieuwe dr in draait, waarna je de boel opnieuw moet vullen en ontluchten.
Testen vantevoren kan uiteraard ook, met een multimeter.. Groene stekker dr af en meten.. Koud zou er ongeveer 2.5-4 kiloOhm weerstand tussen de 2 pootjes van de sensor moeten zitten (afhankelijk van buitentemperatuur), en met warme motor ongeveer 400 ohm..
Als ie met warme motor nogsteeds in de kiloOhms zit, of als de sensor helemaal geen contact maakt, dan loopt je motor onnodig rijk..
Vandaag bezig geweest met het vervangen van de rechterashoes. Dit heb ik bij een klusgarage gedaan. Het scheelt toch enorm als je de beschikking hebt over goed gereedschap en de deskundigheid van anderen. De bumper zit er ook op. De gaten waar normaal de mistlampen in zitten heb ik afgedekt met een zwarte (meegespoten) plaat. Nu opzoek naar mistlamen en bumperkapje. Morgen staat het reinigen van het injectiehuis op het programma. Wie weet dat de motor minder 'rijk' gaat lopen. Komende week ook een nieuw kenteken bestellen. (behoorlijk waardeloos dat je de oude eerst moet inleveren, kun je dus niet met de auto rijden..) en de achter spatlappen hoger ophangen. Hieronder een foto'tje van hoe de auto er nu uitziet.
Da's weer een combinatie die ik nog niet gezien heb: Standaard auto zonder skirts, maar met GT-bumper.
Ik heb (binnenkort "had") het precies omgekeerd.
Druk bezig geweest met het reinigen van het injectiehuis. Eigenlijk valt het best mee, maar alles is voor de eerste keer spannend.. Het loshalen ging zonder problemen.
Zo zag het geheel eruit voor de grote schoonmaak:
Eenmaal op het bureau:
Het gat waarin de Magneti Marelli zit ziet er behoorlijk smerig uit...
Need I say more?
Heel voorzichtig schoongepoetst. Ziet er toch een stuk frisser uit
Alles weer teruggeplaatst, ziet er toch beter uit t.o.v de eerste twee foto's.
De auto startte in een keer (gelukkig..) en loopt stationair prima. Ik ben heel benieuw hoe de motor zich gaat gedragen als de ECU zich opnieuw heeft ingesteld. Nu maar hopen dat het brandstofverbruik ook omlaag gaat..