JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5
Weer een paar vraagjes. Ik kan vrij goedkoop een spruitstuk en dubbele carburators van een AX Sport (eigenlijk van een Peu 205 Ralleye) de kop tikken...
Past dit op een GT-motor Ph 1?
Wat zou het effect zijn?
Wordt de motor in de toekomst beter of gemakkelijker op te kietelen?
Tips and tricks?
bedankt op voorhand
Past dit op een GT-motor Ph 1?
Wat zou het effect zijn?
Wordt de motor in de toekomst beter of gemakkelijker op te kietelen?
Tips and tricks?
bedankt op voorhand
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren
Officieel past het niet, maar ik heb eens zo'n spruitstuk gepast op een niet-sportkop en volgens mij is het gemakkelijk pas te maken met een beugeltje.
Pkwinst zal er zijn, maar volgens mij niet extreem veel. Het is interessanter om er dan een sportkop op te zetten.
Pkwinst zal er zijn, maar volgens mij niet extreem veel. Het is interessanter om er dan een sportkop op te zetten.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5
Hoi mede-AX liefhebbers.AlexanderB wrote:JPG-slalom-racing wrote:Eh, geen idee, dacht dat daar standaard schroefdraad in zat..?De stabilisatorstangen moeten ook worden overgebouwd op de Spot. Ik denk dat er inderdaad gaatjes zijn voorgeboord (om op de koets te plaatsen), maar er zit geen schroefdraad in. Alle tips zijn welkom! (moet ik zitten peuteren in die gaatjes waar je de draagaren in het interieur lost?)
Ik ben vandaag eens even in detail het probleempje van de stabilisatorstangen aan het bekijken geweest.
In de Sport zitten inderdaad gaatjes met schroefdraad voorgeboord. Alleen, Op de GT cup, zijn dat twee gaatjes M8 (hetzelfde houdertje als op de ophangdriehoeken), in de Spot: drie gaatjes M10 ?.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren
Voor zover ik weet zijn die beugeltjes ook anders, en heb je voor beide type stabilisator stangen een andere set gaatjes nodig.
Heb ik ook gehad toen ik de GTI ophanging op de First plaatste. Maareh, als het goed is heb ik daar nog wel ergens foto's van, zal wel ff voor je zoeken.
Heb ik ook gehad toen ik de GTI ophanging op de First plaatste. Maareh, als het goed is heb ik daar nog wel ergens foto's van, zal wel ff voor je zoeken.
Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren
het ph2 beugeltje is inderdaad anders op de koets en voorzien van grotere (torx) schroeven,
je zou dus eigenlijkj een ph2 stabilisatorstang moeten regelen, inclusief beugeltjes, dan werkt het wel!
let wel.. er zijn verschillende diktes van de stabilisatorstang.. en jij wil DIK of eigenlijk nog dikker
je zou dus eigenlijkj een ph2 stabilisatorstang moeten regelen, inclusief beugeltjes, dan werkt het wel!
let wel.. er zijn verschillende diktes van de stabilisatorstang.. en jij wil DIK of eigenlijk nog dikker

-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: vraagje over dubbele carburatoren
Hoi, weer een klein verslagje (sorry deze keer geen fototjes, te guur weer) van wat ik de laatste sleuteluurtjes heb gedaan:
de volledige voorophanging zit er nu in, veerpootstang en draagarmstang inclusief. Het aantal stuuromwentelingen is verminderd tot ongeveer 1,8, en dit op de manier zoals ik reeds had aangegeven (herboren van de gaatjes voor de stuurstangkoppen). Enkel een test zal moeten uitwijzen of het effectief stevig genoeg is, maar alleszins was het precisiewerk nog vrij eenvoudig). Ik heb ook direct een stop gemaakt om de wielen nu niet te ver door te laten sturen, kwestie van de kardans een beetje heel te houden. Voor de stabilisatiestang heb ik maar gaatjes geboord, een adapter maken zat er niet in. Ging erg goed, en dan ik de vloerplaat een klein beetje meer uitgeslepen om aan de moertjes te kunnen.
De motorruimte heb ik wat afgewassen met thinner, is geen showbeest, maar nu wel schoon om verder te werken.
Vandaag heb ik gewerkt aan een bak, om het racetankje in te stoppen (moet volgens de regels hermetisch afgesloten zijn van het interieur), daarvoor heb ik 1,4m op 35cm uit het dak van de donorax geslepen. het is wat meer werk, maar elke Euro telt, dus waarom niet recycleren ?
Volgende keer heb ik (eindelijk
) wat helpende handen, dat zou goed moeten zijn om de achteras over te bouwen, de motor uit de donor te halen, een paar gaatjes dicht te lassen, die bak verder af te werken, en hopelijjk al wat fwerken in het interieur.
Alles komt zeer langzaam op zijn pootjes. de werken aan de motor, en het klaarstomen van het elektrisch gedeelte baren me wel nog zorgen (wegens echt weinig ervaring voor toch de belangrijkste werken...
vele groeten , hopelijk volgende keer terug wat foto's
de volledige voorophanging zit er nu in, veerpootstang en draagarmstang inclusief. Het aantal stuuromwentelingen is verminderd tot ongeveer 1,8, en dit op de manier zoals ik reeds had aangegeven (herboren van de gaatjes voor de stuurstangkoppen). Enkel een test zal moeten uitwijzen of het effectief stevig genoeg is, maar alleszins was het precisiewerk nog vrij eenvoudig). Ik heb ook direct een stop gemaakt om de wielen nu niet te ver door te laten sturen, kwestie van de kardans een beetje heel te houden. Voor de stabilisatiestang heb ik maar gaatjes geboord, een adapter maken zat er niet in. Ging erg goed, en dan ik de vloerplaat een klein beetje meer uitgeslepen om aan de moertjes te kunnen.
De motorruimte heb ik wat afgewassen met thinner, is geen showbeest, maar nu wel schoon om verder te werken.
Vandaag heb ik gewerkt aan een bak, om het racetankje in te stoppen (moet volgens de regels hermetisch afgesloten zijn van het interieur), daarvoor heb ik 1,4m op 35cm uit het dak van de donorax geslepen. het is wat meer werk, maar elke Euro telt, dus waarom niet recycleren ?

Volgende keer heb ik (eindelijk

Alles komt zeer langzaam op zijn pootjes. de werken aan de motor, en het klaarstomen van het elektrisch gedeelte baren me wel nog zorgen (wegens echt weinig ervaring voor toch de belangrijkste werken...
vele groeten , hopelijk volgende keer terug wat foto's
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: weer enkele sleuteluurtjes verder
Hoi weer wat gesleuteld. het ging ons niet zo goed, een zieke, en het was berekoud in de garage, dus enkel de achteras overgebouwd...
maar! toch wat fototjes:
zo was ie toen ik pas de wielkast had uitgesneden:

en zo staat die met de viergats achteras. laag he!

ook de vooras zit er onder: een een sfeerbeeldje

nog wat sfeer

en het stuurwiel onlangs nog wat gesleteld, en geindigd op tien centimeter meer in't interier dan origineel

zoals steeds: sorry voor de wazige fototjes, ik neem het goeie fototoestel moest ie ooit klaar geraken...
maar! toch wat fototjes:
zo was ie toen ik pas de wielkast had uitgesneden:

en zo staat die met de viergats achteras. laag he!

ook de vooras zit er onder: een een sfeerbeeldje

nog wat sfeer

en het stuurwiel onlangs nog wat gesleteld, en geindigd op tien centimeter meer in't interier dan origineel

zoals steeds: sorry voor de wazige fototjes, ik neem het goeie fototoestel moest ie ooit klaar geraken...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6
Goed bezig en lekker laag 
Wat is jullie programma dit jaar? misschien kom ik wel eens langs.
Of als deelnemer misschien. Ik heb er een vergunning voor.
(ook al je nieuwe vergunning?)

Wat is jullie programma dit jaar? misschien kom ik wel eens langs.
Of als deelnemer misschien. Ik heb er een vergunning voor.
(ook al je nieuwe vergunning?)
AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6
lekker laag inderdaad : toch ongeveer 15cm tov. een originelecitrofenwick wrote:Goed bezig en lekker laag![]()

het volledige slalomprogramma van 2013=Wat is jullie programma dit jaar? misschien kom ik wel eens langs.
Of als deelnemer misschien. Ik heb er een vergunning voor.
(ook al je nieuwe vergunning?)
Datum plaats organisatie
24/03/13 Oostende VASAF
14/04/13 TVC- Tienen VASAF
20/05/13 D'Abolens – Hannut VASAF
09/06/13 Zaventem VASAF
16/06/13 Les Volants ASAF
23/06/13 Houthalen VASAF
30/06/13 Cahottes VASAF
07/07/13 Collines VASAF
14/07/13 Houtlandslalom Torhout VAS
04/08/13 Slalom d'Hannut VASAF
11/08/13 Bietenslalom – Tienen VAS
15/08/13 Marchin ASAF
18/08/13 Zonhoven VAS
01/09/13 Gitterslalom – Landen VAS
08/09/13 Marc Pascual VASAF
29/09/13 Balen VASAF
Normaal gezien volgen we de volledige kalender, op een uitzonderinetje na. Heb me net mijn vergunning voor 2013 geregeld.
Ik ben wel bang dat ik hem echt niet ga klaarkrijgen...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6
Haha, Marc is jaloers 
En Oostende en Torhout zijn redelijk in de buurt. Ik zal toch mn uiterste best doen om er bij te zijn

En Oostende en Torhout zijn redelijk in de buurt. Ik zal toch mn uiterste best doen om er bij te zijn

AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6
Je bent meer dan welkom, als toeschouwer of als deelnemer. Oostende gaat 99% zeker met de blauwe worden gereden...citrofenwick wrote:Haha, Marc is jaloers
En Oostende en Torhout zijn redelijk in de buurt. Ik zal toch mn uiterste best doen om er bij te zijn
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes p.6

Nu heb ik pas echt problemen. Als plan B kwam ik vandaag te sleutelen aan de blauwe AX. Diegene die met gebroken cardan uit de laatste wedstrijd is gevallen... Ik haal die cardan eruit, en die lijkt me toch in orde te zijn (alhoewel dat de mof over de binnenste tripoide verdaaid is)... om zeker te zijn, snij ik die mof er af : geen enkele inwendige schade te zien...). Ik duw even een andere cardan in het differentieel, en kan deze (1 wiel op de grond, versnellingsbak in een versnelling) gewoon met de hand draaien... Ik denk : als het de bak is, dan moet ik toch enige weerstand voelen, en met enkel de koppeling volledig stuk, moet ik al met de hand wat meer weerstand voelen ( er draaien dan toch de asjes in de bak mee?). ik denk dus dat het differentieel eraan is? Om me te verzekeren ben ik nog naar de schakelstangen op zoek geweest, die zijn erg versleten, maar de asjes die in de bak gaan, gaan net even ver als op de gele, waar ik mee vergeleken heb... Nu : Plan B is kort maar krachtig in de vuilnisbak geworpen, en nu voel ik me een geweldige druk om de witte af te krijgen...
eventueel iemand ervaring met een gebroken differentieel? zit ik juist met de diagnose? past bak met differentieel van een 1996 954cc Spot (5 bak), op een 1360 cc monopoint?
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
Met een wiel geblokkeerd en een versnelling ingeschakeld, dan zou je volgens mij het wiel niet eens moeten kunnen draaien.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
Die bak zou moeten passen!
En die diffs, die gaan indrdaad stuk
En die diffs, die gaan indrdaad stuk


-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
Het kapotte diff van stuart op Malmedy een paar jaar terug maakte wel vieze geluiden ook 
Maareuh, klinkt idd als een kapot diff. Normaal moet als je de neus opkrikt en aan het ene wiel draait, het andere wiel in de andere richting draaien.

Maareuh, klinkt idd als een kapot diff. Normaal moet als je de neus opkrikt en aan het ene wiel draait, het andere wiel in de andere richting draaien.
AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
Hoi, donderdag heb ik een sleuteldagje vrij genomen, om de swap te maken met de versnellingsbak die uit de witte is gekomen. We hopen hiermee resultaat te hebben, immers heeft deze toch al een 200K gelopen... Bedankt voor de reacties, ik laat het jullie weten...
Nog een laatste vraagje: ik heb meen onlangs een post gezien te hebben met een overzicht van de bak en eindverhoudingen er type? (of heb ik gedroomd?)
Nog een laatste vraagje: ik heb meen onlangs een post gezien te hebben met een overzicht van de bak en eindverhoudingen er type? (of heb ik gedroomd?)
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
Swap almost finished. alles uit elkaar : een uurtje, dan vier uur aan het sukkelen geweet om de boit er onder te krijgen (man man man ), en nadat die al eens op mijn hoofd was gevallen, lukte het toch... enkel niet genoeg tijd meer om hem helemaal af te werken, dat is voor het weekend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
En verloren... je kan de koppeling maar half laten opkomen voor de wagen luid begint te kraken en uit versnelling springt... ik vrees, (aangezien de koppelingsvork toch in een iets andere hoek staat dan bij wat ik op de motor van de gele zie, dat bij het monteren het druklager en de work niet juist zijn komen te zitten... nu moet ik al dat werk opnieuw doen... ik werk alleen nog aan de witte. kammeniet schele hoeveel wedstrijden ik ga missen, ik concentreer me vanaf nu enkel nog hierop (had ik het geweten, had geen twee sleuteldagen verloren...)
Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?
http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... egory_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;