Ik heb een tijdje geleden mijn rechteraandrijfas vervangen met Joost.
Onlangs begon de auto rechtsvoor aan de onderkant te ratelen en te trillen. Na wat nader onderzoek bleek dat de flens(?) van de kop van de aandrijfas aan de wielzijde niet goed in de wielophanging zat. Dit is denk ik het gevolg van te kort schroefdraad aan de buitenzijde van de aandrijfas(waar de aandrijfasmoer op gedraaid zit). De aandrijfasmoer heeft ook nooit volledig aansluitend vastgezeten, omdat de moer niet verder vast te draaien is.
Na het opmeten van dit uiteinde van de as bleek deze ongeveer 22 mm te zijn. Aan de linkervoorkant is dit uiteinde van de aandrijfas ongeveer 28 mm.
Mijn idee is dus, dat ik de vorige keer een verkeerde aandrijfas erin gezet heb(van een GT ofzo?). In Kluwer staan geen maten van de aandrijfas.
Weet iemand misschien wat deze maten moeten zijn en of mijn conclusie(verkeerde aandrijfas) lijkt te kloppen?
afmetingen aandrijfas rechtsvoor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
- Location: eindhoven
- Contact:
afmetingen aandrijfas rechtsvoor
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 79
- Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
- Location: eindhoven
- Contact:
Zoiets dergelijks had ik ook al aan gedacht. Bedoel je met een flinke plaat iets van een dikke ring waardoor je de as als het ware naar buiten trekt en de flens van de aandrijfas aan de achterzijde van het wiel in de ophanging wordt getrokken?
Werkt dit goed? Het zou wel een hoop gekloot met een aandrijfas vervangen besparen!
Werkt dit goed? Het zou wel een hoop gekloot met een aandrijfas vervangen besparen!

1.1 spot, bj 1996, 9700 km!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Carel,
Bij mij was gewoon de spiebaan te lang, waardoor de moer de as niet kon vasttrekken. Ik heb toen een ring achter de moer gezet, die als het ware over een stukje van de spiebaan en schroefdraad heenviel en had toen voldoende draad om de moer z'n werk te laten doen. De nieuwe as was voor de rest gelijk aan de oude dus moest er in mijn geval geen ring v??r de naaf. Ik hoop dat het bij jou ook zo lukt.
Mark
Bij mij was gewoon de spiebaan te lang, waardoor de moer de as niet kon vasttrekken. Ik heb toen een ring achter de moer gezet, die als het ware over een stukje van de spiebaan en schroefdraad heenviel en had toen voldoende draad om de moer z'n werk te laten doen. De nieuwe as was voor de rest gelijk aan de oude dus moest er in mijn geval geen ring v??r de naaf. Ik hoop dat het bij jou ook zo lukt.
Mark