Svaan|| Ax 1.1i Volcane --> Verkocht!
Moderator: webmasters
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> nu met winterbandjes
Wist dat nog een beetje?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> nu met winterbandjes
Vandaag heb ik de Ax alweer precies één jaar in mijn bezit!!
@Laurent
Ah zo, ja meestal gooi ik em omhoog, maar dat zou ook kunnen met knijpers of een krant ofzo
@Jbo
Ik heb het nog niet heel goed ''getest'', maar ze deden het wel prima. Maar ik moet nog eens goed opletten of hij veel strepen nalaat en alles wel meepakt
@Laurent
Ah zo, ja meestal gooi ik em omhoog, maar dat zou ook kunnen met knijpers of een krant ofzo
@Jbo
Ik heb het nog niet heel goed ''getest'', maar ze deden het wel prima. Maar ik moet nog eens goed opletten of hij veel strepen nalaat en alles wel meepakt
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> alweer één jaar in bezit!
Time flies Ik ben benieuwd, moet hier ook nog ergens een action wisser hebben liggen..
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> alweer één jaar in bezit!
@Jbo
De laatste dagen hier in de stad in de regen gereden en daar doet ie het prima Wist netjes, geen strepen.
De laatste dagen hier in de stad in de regen gereden en daar doet ie het prima Wist netjes, geen strepen.
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> alweer één jaar in bezit!
Oh en nog een vraagje; weet of heeft iemand hier een goede foto van de draagarm? Ik wil ze misschien vervangen, is dat goed zelf te doen??
En heeft iemand een tip waar goedkoop te kopen en waarop te letten?
En heeft iemand een tip waar goedkoop te kopen en waarop te letten?
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
het is goed zelf te doen.. alleen wel even werk!
er zitten onder de vloerbedekking 2 moeren die losmoeten, verder je fussee (1 boutje) en 1 bout aan de voorzijde..
in het kort;
-auto opkrikken
-wiel er af
-naafmoer los
-fusseeboutje los, fusseepen los
-indien aanwezig; stabilisatorstang los
-vloerbedekking binnenzijde gedeeltelijk los maken, zodat je bij de moeren kan
-moeren los, grote bout/moer aan voorzijde los
en dan terug in omgekeerde volgorde!
je hebt een volcane, dus ph2, wees blij, die zijn een stuk goedkoper als ph1 draagarmen
-naafmoer zit geborgt en moet na verwijderen vervangen worden -> dealer
-fusseebouten mogen maar 1x gebruikt worden, dus dienen te worden vervangen -> dealer
-als je je aandrijfassen loshaalt van de naaf kan je ze vastmaken aan de koets, zodat je ze niet uit de bak hoeft te halen en de olie niet hoeft te vervangen
de boutjes/moeren kosten bij de dealer vrijwel niets, niet op bezuinigen! draagarmen kan je vrijwel overal bestellen, maar mister-auto is wel erg goedkoop...
er zitten onder de vloerbedekking 2 moeren die losmoeten, verder je fussee (1 boutje) en 1 bout aan de voorzijde..
in het kort;
-auto opkrikken
-wiel er af
-naafmoer los
-fusseeboutje los, fusseepen los
-indien aanwezig; stabilisatorstang los
-vloerbedekking binnenzijde gedeeltelijk los maken, zodat je bij de moeren kan
-moeren los, grote bout/moer aan voorzijde los
en dan terug in omgekeerde volgorde!
je hebt een volcane, dus ph2, wees blij, die zijn een stuk goedkoper als ph1 draagarmen
-naafmoer zit geborgt en moet na verwijderen vervangen worden -> dealer
-fusseebouten mogen maar 1x gebruikt worden, dus dienen te worden vervangen -> dealer
-als je je aandrijfassen loshaalt van de naaf kan je ze vastmaken aan de koets, zodat je ze niet uit de bak hoeft te halen en de olie niet hoeft te vervangen
de boutjes/moeren kosten bij de dealer vrijwel niets, niet op bezuinigen! draagarmen kan je vrijwel overal bestellen, maar mister-auto is wel erg goedkoop...
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
http://www.mister-auto.nl/fl/reactiearm ... _g273.html" onclick="window.open(this.href);return false;
waar je op moet letten;
fusseepennen ph1 en ph2 zijn verschillend, ph1 is veel dunner als ph2
ph1 = 14mm
ph2 = 16mm
op deze site staat het als 'pinch bolt' omschreven
waar je op moet letten;
fusseepennen ph1 en ph2 zijn verschillend, ph1 is veel dunner als ph2
ph1 = 14mm
ph2 = 16mm
op deze site staat het als 'pinch bolt' omschreven
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Oh dat moet ik ook nog een keer doen, thnx voor de volgorde en de site, super handig om meteen die rubbers mee te nemen
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
nieuwe fussees laten persen is net zo duur als complete draagarmen zelf monteren
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
ik bedoelde eigenlijk de rubbers op de stabilisatorstang die ik heb liggen, er ontbreekt er eentje en ik ga hem ooooit nog op mn ax zetten
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Naafmoer hoeft niet los toch?q01z wrote:het is goed zelf te doen.. alleen wel even werk!
er zitten onder de vloerbedekking 2 moeren die losmoeten, verder je fussee (1 boutje) en 1 bout aan de voorzijde..
in het kort;
-auto opkrikken
-wiel er af
-naafmoer los
-fusseeboutje los, fusseepen los
-indien aanwezig; stabilisatorstang los
-vloerbedekking binnenzijde gedeeltelijk los maken, zodat je bij de moeren kan
-moeren los, grote bout/moer aan voorzijde los
en dan terug in omgekeerde volgorde!
je hebt een volcane, dus ph2, wees blij, die zijn een stuk goedkoper als ph1 draagarmen
-naafmoer zit geborgt en moet na verwijderen vervangen worden -> dealer
-fusseebouten mogen maar 1x gebruikt worden, dus dienen te worden vervangen -> dealer
-als je je aandrijfassen loshaalt van de naaf kan je ze vastmaken aan de koets, zodat je ze niet uit de bak hoeft te halen en de olie niet hoeft te vervangen
de boutjes/moeren kosten bij de dealer vrijwel niets, niet op bezuinigen! draagarmen kan je vrijwel overal bestellen, maar mister-auto is wel erg goedkoop...
Normaal doe je fuseepen als eerste los en als laatste vast, met een hefboom wip je hem dan uit/in de naaf. Ik heb het zo gedaan, zo staat het niet in de Haynes, maar het is me op deze manier wel gelukt
- Fuseepen er in (met rubberen hamer er in tikken), fuseebout er door zodat deze niet meer kan verschuiven. Indien de inkeping in de fusee niet goed zit tov de draagarm, deze eerst goed draaien met een waterpomptang oid (zorg dat de fusee niet beschadigt!)
- Vervolgens zorgen dat je de bouten van je draagarmrubber goed uitgelijnd zitten, door de gaten in de carrosserie, moertjes er op zodat de draadeinden er niet uit kunnen schieten
- Dan het laatste montagepunt in het midden vastmaken aan de carrosserie, kost wat kracht, eventueel met een krik op zn plek duwen
- Vervolgens alles definitief vastdraaien.
Ik heb deze gekocht bij mister-auto.nl idd http://www.mister-auto.nl/fl/reactiearm ... 80313.html" onclick="window.open(this.href);return false;, koop je net 2 kratjes bier voor Je bent er denk ik de eerste keer een goed uur mee bezig.
Dit komt uit de Haynes:
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Ik denk dat men zegt dat de naafmoer los moet om meer zijwaartse speling in de veerpoot te krijgen, en daarmee te voorkomen dat je je aandrijfassen uit de bak trekt, met een leuke olieplas tot gevolg...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Ah, dat zou kunnen, die olieplas is mij ook overkomen
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Okee, dus ik zou draagarmen moeten kopen waar "schroefdraad 16mm" bij staat?q01z wrote:http://www.mister-auto.nl/fl/reactiearm ... _g273.html
waar je op moet letten;
fusseepennen ph1 en ph2 zijn verschillend, ph1 is veel dunner als ph2
ph1 = 14mm
ph2 = 16mm
op deze site staat het als 'pinch bolt' omschreven
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Wow, thanks! Dit is zeker bruikbare info!
Ik weet nog niet of ik het zelf ga doen, maar ik ga het morgen eens rustig bekijken allemaal!
Ik kijk ook wel eens op ebay duitsland, daar is het aanbod onderdelen ook vrij groot!
Is het een idee om meteen de aandrijfassen te vernieuwen?? in het kader van 'als het toch losligt'...?
Ik weet nog niet of ik het zelf ga doen, maar ik ga het morgen eens rustig bekijken allemaal!
Ik kijk ook wel eens op ebay duitsland, daar is het aanbod onderdelen ook vrij groot!
Is het een idee om meteen de aandrijfassen te vernieuwen?? in het kader van 'als het toch losligt'...?
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Als je inderdaad je draagarmen los hebt, is het weinig meer moeite om de aandrijfassen ook te doen.
Vergeet daarbij de keerringen niet te vervangen, en zet een teiltje onder de bak om de olie op te vangen!
Zelf had ik de tip gekregen om de auto aan één kant flink op te krikken, zodat de auto scheef hing, en de olie hopelijk in de bak bleef zitten.
Dat werkte dus niet helemaal...
Vergeet daarbij de keerringen niet te vervangen, en zet een teiltje onder de bak om de olie op te vangen!
Zelf had ik de tip gekregen om de auto aan één kant flink op te krikken, zodat de auto scheef hing, en de olie hopelijk in de bak bleef zitten.
Dat werkte dus niet helemaal...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Dat is ook precies wat ik van plan ben . Maar als je nou je auto aan 2 kanten op een as-steun heb gewoon bij het krikpunt, hoe stevig staat dat dan? Doen jullie er nog iets extra onder? Ik voel me nooit op mijn gemak als ik er dan onder kruip, valt hij niet snel om als je de fussee stevig los wrikt bijv?Svaan wrote:Is het een idee om meteen de aandrijfassen te vernieuwen?? in het kader van 'als het toch losligt'...?
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Zolang je assteun op een stevige, vlakke ondergrond staat gebeurt er niet zoveel.
Maar het is altijd een goed idee om tijdens hevig wrikken je niet onder de auto te bevinden...
Maar het is altijd een goed idee om tijdens hevig wrikken je niet onder de auto te bevinden...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
Ik zet altijd een babysteun voorzien van een balk onder de wagen als extra veiligheid. Hij leunt er niet op, maar kan er wel op rusten als hij zou vallen.
AX 1.1i Volcane Rood
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Svaan|| AX 1.1i Volcane --> draagarm vraagje...?
wat veel mensen doen is de banden die ze loshalen, onder de auto leggen op zo'n manier dat als de assteunen omvallen, dat de auto op de banden terechtkomt... liever een setje velgen krom en een grotere kans om dr heel onder vandaan te komen, dan dat de auto helemaal plat op de grond terecht komt met jou dr tussen...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter