Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

Haha, ik zie mezelf al zo staan :-) Ik regel wel een tweede paar handen ;-)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Hallo allemaal!

Ik heb jullie geoefend oog nodig:

Image
Image
Lekkage?
Image
Koppakking niet meer goed? :( (precies in het midden van de foto zit een scheur, slecht te zien helaas..)
Image
Witte smurrie op en rond de oliedop. Dit lijkt me niet de bedoeling.. :(

Wat raden jullie aan na het zien van deze foto's? Waarschijnlijk zal de koppakking vervangen moeten worden? Ik durf het alleen niet aan om dit al in mijn eentje te doen met mijn beperkte sleutelervaring. :oops: Dus wie komend voorjaar tijd en zin heeft? (en een vergoeding?) :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by AlexanderB »

Beetje vettigheid op het gasklephuis is normaal, er verdwijnt vaak wat olie via de carterventilatie naar de inlaat, en soms wil dr nog wel eens wat tussen die slangklem door ontsnappen, kan geen kwaad. Die van jou is zelfs nog vrij schoon..

Die zwarte rand is de klepdekselpakking, als ie lekt dan lekt ie en moet ie worden vervangen, eenvoudig klusje, maar een scheurtje op het cosmetische deel hoeft niet perse te betekenen dat het al een probleem is.

Dat witte is sludge, ook wel bekend als "mayonaise", en is inderdaad water in de olie, in dit geval maar een klein klein beetje.. Dat komt vaak doordat er vooral/alleen korte ritjes met de auto worden gemaakt, dan krijgt de olie niet de kans om op te warmen, en verdampt het water er niet goed uit, waarna er mayo ontstaat. Eerst maar eens een lange rit maken, daarna verder zien.. (Indien toch de koppakking lek is, zit het koelsyteem vaak ook vol olie, dat kan je ook ff checken..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Wheelnut »

Tis maar een héél klein beetje mayo, of niet? Da's gewoon van kleine rotstukjes rijden in de winter.
Is helemaal geen probleem. Gewoon eens een paar keer een flink ritje maken. Stukkie toeren, meetinkje bezoeken...

Ik heb wel eens zo veel prut in m'n carter gehad, dat ik m'n olie niet meer kon peilen van de sludge die aan m'n peilstok bleef hangen...
Motorreinigingsspul van de automaterialenhandel erin, olie+ filter vervangen, en niks geen last meer.
En natuurlijk de thermostaat vervangen, want die bleef open staan...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Bedankt voor de info. Het is inderdaad maar een klein beetje mayo, hopen dat het na een flinke rit weg is. Ik zal dan is kijken naar kleppendekselpakking.

Ik heb helaas twee nieuwe problemen: de eerste
Image
Ik zit dat 1 stang los is gekomen van de kogel. Als ik dit er terug op plaats is het dan verholpen of moet ik toch op zoek naar iets nieuws?
Image
Image

Ook even de remmen geïnspecteerd (voor het eerst dat ik de auto in bezit heb). De schijfdikte is nog ongeveer 8 mm. Wat mij wel opviel is dat de schijf per draaiing licht tegen de remblokken aanschuurt, dit hoort toch niet neem ik aan? Ik merk namelijk dat tijdens het remmen (met name bij 10km/u tot stilstand) het rempedaal lichtjes mee veert. Schijven krom?

Hebben jullie tips bij het maken van de versnellingspookstang?
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by JBo »

Als de schijven krom zijn, moet de auto gaan trillen bij het remmen. Dit is niet het geval neem ik aan? Geen idee wat de minimale schijfdikte is, maar ik zou me er voor de rest niet zo druk over maken..
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by AlexanderB »

Schakelstang repareren: dat grote vierkante gat over die grote bal heen hangen, en dan dat losse schakelstangetje onderaan terug op z'n plaats drukken. Als dat los blijft komen, moet dat schakelstangetje vervangen worden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Dat klinkt eigenlijk best eenvoudig. :) In welke stand moet ik de versnellingpook zetten als ik het ronde gat over de kogel schuif? Of maakt dat niet uit?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by AlexanderB »

Maakt niet uit, de pook zelf heeft niet echt een stand, die word bepaald door de bak, via de schakelstangetjes..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Wheelnut »

JBo wrote:Als de schijven krom zijn, moet de auto gaan trillen bij het remmen. Dit is niet het geval neem ik aan? Geen idee wat de minimale schijfdikte is, maar ik zou me er voor de rest niet zo druk over maken..
Minimale schijfdikte = 6 mm. Kromme schijven voel je, behalve in de auto, ook in je rempedaal.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Waar twee tie-wrapjes van 0,02 cent al niet goed voor kunnen zijn! :) Bij het minste geringste valt de onderste stang al van de kogel, maar het zit nu provisorisch vast.. Wat een gevroet onder de auto zeg. Zodra ik tijd heb naar de sloop daar een set stangen vandaan halen. Ik ga dan ook maar een bezoekje wagen aan de plaatselijk doe-het-zelf garage met een brug, lijkt me toch prettiger werken... Ik heb de scharnierpunten ook even geolied, het schakelen gaat wel 'soepeler' maar het maakt naar idee wel meer geluid onder bij het motorblok. Ach, ik leer mijn auto wel steeds beter kennen zo. 8)

Vraagje: de twee stang kogeljes, hier klik je dus de twee zij stangetjes op. Is dit gewoon een klik systeem welke je nadien ook makkelijk kunt losklikken? Of is 'klik' permanent vast?
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Bossie »

Wees verstandig en bestel gewoon een nieuw setje bij de dealer. Zo duur is dat ook niet en het schakelt dan weer voortreffelijk.
Image Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Zo, schakelt weer voortreffelijk! :D de sloop was zo aardig (voor een klein bedrag 8) ) het stangetje te monteren en zodoende had ik gelijk goed zicht op de onderzijde van de ax. Wat blijkt, lekke ashoes aan de rechterzijde. Dit wordt een nieuw projectje. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken maar komende week ga ik langs een klusgarage. Ik ben reuze benieuwd! :)
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by AlexanderB »

Heb je al een ashoes-setje aangeschaft? :) Het is een interessant, maar redelijk smerig klusje.. :) Dus neem een doos rubber handschoenen mee, really!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Terminal »

En voor die ashoes setjes, kijk op ebay.co.uk, daar kosten complete sets van 2 hoezen met cone voor het gemakkelijk monteren en het vet nog geen 20euro bij elkaar :)

Succes ook, leuk klusje die niet heel ingewikkeld is, alleen heel smerig, rubberhandschoenen en veel oude doeken zijn inderdaad aan te raden.
AX 11TRE 1988

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Rubberen handschoenen dus, duidelijk! :D

Trouwens, dit weekend op en neer geweest naar Rotterdam. Tank volgegooid en we hebben ermee 550 kilometer mee kunnen rijden (benzinelampje brande al wel enige tijd). Omgerekend verbruikt hij dus ongeveer 1:12,5. Is dit niet wat laag? Ik lees dat de meeste altijd heel lovend zijn over het geringe brandstof gebruik maar dat vind ik bij mijn auto dus wel tegenvallen.. :-(
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Wheelnut »

1:12 noem je laag? Ik vind het juist vrij fors!
Reken je het trouwens wel goed uit? Als ik het zelf uitreken, kom ik als ik de gehele tankinhoud gebruik, niet hoger dan 1:13... (550 gedeeld door 42)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - koppakking stuk?

Post by Jurjenz »

Hmm oke, valt wel mee dus :-) Ik heb het niet eerder zo 'exact' gemeten, misschien had ik er een te rooskleurig beeld van..hehe
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by Jurjenz »

Zoek de verschillen :D
Image
Image
Bumper zit nu in de eerste verflaag. Komt nog een volgende op. Heeft iemand toevallig nog een set mistlampen liggen?.. :roll:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Post by AlexanderB »

1:12 voor een 1.1 is niet echt een fantastische score, tenzij je dr echt heel hard mee raced.. (Als je dr gewoon rustig mee rijd en nog 1:12 haalt, zou ik gaan kijken naar een technische oorzaak.. :))

Je kan niet zomaar 550 delen door 42 (43 trouwens) liter, je moet zorgen dat je de tank elke keer even vol gooit (tot de 1e klik bijvoorbeeld) en dan kan je het gemiddelde gaan uitrekenen met de bijgevulde hoeveelheid na xyz km.. Als je het bijhoud op bijvoorbeeld Spritmonitor.de, dan kan je ook over een langere tijd het gemiddelde zien, dan valt een uitschieter naar boven of beneden door een meetfout wat minder op, omdat je uiteindelijk toch je totale kmstand door je totale aantal liters deelt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply