Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Laurent92 »

Bedankt voor de info Wheelnut :wink:
JBo wrote:leuk, hoop dat de velgjes mooi worden!

Je kunt kiezen uit 10w40 of 15w40, kijk anders wat er in het verleden gebruikt is. Je hoeft niet voor dure merkolie te gaan overigens.
Thx, qua merk had ik gedacht aan Total aangezien er een sticker van Total op mijn achterruit plakt :) Ik weet niet welke olie er in het verleden is gebruikt, al zou ik het wel graag weten.
Ik heb ook net de howto gevonden ivm motorolie vervangen:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=10581
Denk dat ik best eerst kijk voor een nieuwe aftapplug ring en oliefilter voor ik er aan begin.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by JBo »

Je hoeft niet per se voor hetzelfde merk te gaan wat er mogelijk is ingegaan, tenminste ik zou het zonde vinden daaar 50 euro voor neer te tellen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk :) Ik zou overig voor een half synteet gaan, 10w40 dus. Is wat "modernere" olie en kun je niet fout mee gaan. Uiteraard even een nieuw filtertje en ringetje plaatsen ;)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Wheelnut »

10w40 slaat op de viscositeit van de olie, niet of het volsyntheet, halfsyntheet, minerale of dierlijke olie is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by JBo »

bij mijn weten is 15w40 mineraal, 10w40 halfsyntheet en 5w40 volsyntheet....

anyways, ik zou gaan voor 10w40 "halfsyntheet"
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Wheelnut »

Ik zeg je, als monteur zijnde, dat die nummertjes slaan op de vloeibaarheid van het spul!
15w40 is iets dikker dan 10w40, wat weer iets dikker is dan 5w40.

Het eerste deel (10w) geeft aan hoe dik de olie is als het koud is, hoe hoger het getal, hoe dikker de olie.
Het tweede deel (40) geeft aan hoe dik de olie is als het op bedrijfstemperatuur is. Hoe hoger het getal, des te dikker blijft de olie bij hoge temperaturen.

Staat ook op deze pagina:
http://www.bardahl.nl/Belangrijke-infor ... 892.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Synthetisch of halfsynthetisch heeft te maken met de chemische samenstelling van de olie.

Synthetische olie is olie dat geheel kunstmatig geproduceerd is, terwijl halfsyntheet een mengsel is van kunstmatige en minerale olie (het spul wat ze uit de grond pompen.).
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Laurent92 »

JBo wrote:Je hoeft niet per se voor hetzelfde merk te gaan wat er mogelijk is ingegaan, tenminste ik zou het zonde vinden daaar 50 euro voor neer te tellen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk :) Ik zou overig voor een half synteet gaan, 10w40 dus. Is wat "modernere" olie en kun je niet fout mee gaan. Uiteraard even een nieuw filtertje en ringetje plaatsen ;)
Ok, dan ga ik voor half syntheet :) De prijs voor 5 liter 10w40 van Total zou rond de €35 zijn, dat vind ik dan wel meevallen.

Net eens gekeken voor de prijs van zo'n oliefilter en carterplug ring, dat valt ook goed mee.
http://www.mister-auto.be/fl/oliefilter ... 48_g7.html
Van de oliefilter zijn er dan weer verschillende, weet niet of het merk veel uitmaakt?
http://www.mister-auto.be/fl/carterplug ... _g593.html

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by AlexanderB »

Voor €1.20 ofzo heb je bij de lokale automaterialenzaak de juiste ring.. De plug zelf hoef je niet te vervangen.

Oliefilter zijn inderdaad verschillende merken van, ik geloof dat Purflux de favoriet was, maar ik schroef dr zelf gewoon een Mann filtertje op, want die hebben ze hier bij de onderdelenzaak. (zie dat ze beide merken bij mister-auto ook hebben.) Die "Bölk" dingen is altijd n beetje suprise wat je krijgt, dus doe ik liever niet..
Ik vervang m'n olie en filter toch elke 10k. Over olie gesproken, AX'jes lijken het ook prima te doen op goedkope olie, hoeft echt geen vloeibaar goud in. Zolang het maar 10W40 is, en aan de juiste SAE standaard voldoet.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Browny »

Geen vol syntheet nemen, kans dat je keeringen dat niet leuk vinden en (meer) gaan lekken. Die total is een goede keus.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Ceristimo »

10w40 of 15w40 (dat laatste lekt wat minder snel weg...) halfsyntheet van de aldi...Reed de AX altijd prima op, en ben je met een filtertje iets van 20 euro totaal kwijt.

Een oliefilter draai je handvast en zou je dus ook met de hand los moeten kunnen draaien, maar soms zitten ze erg vast. Als je niet wilt investeren in een oliefiltertang kan je ee grote platte schroevendraaier met een hamer door het oliefilter slaan, zodat je een hendel hebt om 'm mee los te draaien.
Controleer dat de oude pakking ook mee los komt en niet nog aan het motorblok geplakt zit. De rand van het nieuwe filter insmeren met een beetje motorolie voordat je 'm erop draait helpt bij het losmaken voor de volgende oliebeurt.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Laurent92 »

Half syntheet word het dus :wink: De oliefilter zal een Mann of Purflux zijn, ik denk dat we in onze hangar nog zo'n speciale tang hebben liggen om de oliefilter aan te spannen.
Browny wrote:Geen vol syntheet nemen, kans dat je keeringen dat niet leuk vinden en (meer) gaan lekken. Die total is een goede keus.
Thx, dat dacht ik ook aangezien toch (bijna?) alle Citroën verdelers met Total werken. Het is niet de goedkoopste, maar ook niet zo heel duur :) .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by AlexanderB »

Eh, die tang is om de filter los te draaien, vast hoeft alleen maar met de hand! (like, goed handvast.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by JBo »

Wheelnut wrote:Ik zeg je, als monteur zijnde, dat die nummertjes slaan op de vloeibaarheid van het spul!
15w40 is iets dikker dan 10w40, wat weer iets dikker is dan 5w40.
Ik weet dat dit de viscositeit aangeeft. Ik was er voor het gemak alleen vanuit gegaan dat 15w40 altijd mineraal is en 10w40 halfsystheet, aangezien ik dit altijd zo op de winkelplanken heb zien staan. :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Wheelnut »

Minerale olie wordt niet verkocht...
Alleen multigrade (half)syntheet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by JBo »

Wheelnut wrote:Minerale olie wordt niet verkocht...
Alleen multigrade (half)syntheet...
Niet dus, zo is de 15w40 die bij de action, halfords & gamma te koop is, mineraal. :)
Last edited by JBo on TueJan08, 2013 9:14:27 PM, edited 2 times in total.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by AlexanderB »

Minerale olie word nog wel verkocht, voornamelijk voor like, oldtimers.. (15W50)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Wheelnut »

I stand corrected...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by joop »

Mooie velgen hoor! Ziet er vast heel chique uit onder de ax :)
Als ik aan de kassa sta om zo'n ringetje en oliefilter te halen kies ik de 10w40 die het dichtst bij de kassa staat op dat moment, lekker makkelijke keus ;).

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by Laurent92 »

AlexanderB wrote:Eh, die tang is om de filter los te draaien, vast hoeft alleen maar met de hand! (like, goed handvast.)
Ceristimo wrote:Een oliefilter draai je handvast
Oei, juist, dan maar de tang gebruiken voor de filter los te maken :wink: als het niet met de hand lukt uiterraard.
joop wrote:Mooie velgen hoor! Ziet er vast heel chique uit onder de AX :)
Dankje :)
joop wrote:Als ik aan de kassa sta om zo'n ringetje en oliefilter te halen kies ik de 10w40 die het dichtst bij de kassa staat op dat moment, lekker makkelijke keus ;).
De filter en ring ga ik waarschijnlijk bij Mister-auto bestellen aangezien er hier geen auto onderdelenwinkel in de buurt is, of wie weet als ik er toch toevallig een tegenkom :wink: .
Ik wil in ieder geval de olie nog deze maand vervangen, want ik ben er vrij zeker van dat ie momenteel op 2 verschillende soorten olie loopt, en zo rij ik niet echt gerust met de AX. Daarom staat ie nu en dan een paar dagen stil tot ik ze echt nodig heb, ondertussen mag ik dan met een van de auto's van mijn ouders rijden.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 Update p.3

Post by AlexanderB »

Laurent92 wrote: ik ben er vrij zeker van dat ie momenteel op 2 verschillende soorten olie loopt.
Dat kan gewoon, maakt helemaal niks uit.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 170
Joined: TueSep11, 2012 12:40:20 PM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991 luchtfiltersteun klaar p.3

Post by Laurent92 »

Zo, de motorolie + filter zijn reeds vervangen :) en vorige week nog eens bij mijn ex werkgever (Citroën verdeler) langsgeweest om de distributieriem te laten vervangen. Daarbij zijn ook de V-riem, waterpomp en koelvloeistof vervangen.

dus even het lijstje updaten:
Laurent92 wrote:*pakking kleppendeksel vervangen
*motorolie verversen
*remolie verversen
*nieuwe distributieriem
*dashbord verlichting
*koplampen => gele lampjes
*plaatje lassen achter de linker koplamp
*voor- en achterbumper laten herspuiten
*lichtmetalen wielbouten kopen
*originele AX radio antenne vinden
*carburateur en voetpakking vervangen
*nieuwe einddemper
Image

Onlangs heb ik ook gemerkt dat er sporen zijn van olie aan de hoeken van het kleppendeksel, dus ben er vrij zeker van dat de pakking vervangen zal moeten worden, al rijd ze eigenlijk goed.
Ik heb nog meer foto's, die volgen zodra ik mijn Usb kabel terug heb gevonden.

Post Reply