km teller telt terug
Moderators: vtspower, webmasters
km teller telt terug
Zoals de titel al aangeeft, mijn teller van m'n saxo loopt terug...
Dit is van toen ik hem kocht:
Dit van een aantal weken daarna:
Deze is van afgelopen donderdag:
Ik had zoiets van Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Het betreft een Saxo 1.4 75pk Magnetti MP, teller is dus elektrisch en niet met een tellerkabel
Dit is van toen ik hem kocht:
Dit van een aantal weken daarna:
Deze is van afgelopen donderdag:
Ik had zoiets van Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Het betreft een Saxo 1.4 75pk Magnetti MP, teller is dus elektrisch en niet met een tellerkabel
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Ik denk een kwestie van een stekkertje verkeerd om, of op een andere manier de draadjes gekruist.
Is er werk verricht aan of rond de versnellingsbak, of is er een nieuwe tellerbak in gegaan?
Is er werk verricht aan of rond de versnellingsbak, of is er een nieuwe tellerbak in gegaan?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: km teller telt terug
Zijn voor zover ik weet geen werkzaamheden aan verricht. Maar als bedrading verkeerd zit, dan zou hij ook geen snelheid aangeven, lijkt me.. Dat werkt namelijk probleemloos.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: km teller telt terug
Snelheid geven gaat gewoon op pulsjes per seconde, maar blijkbaar denkt de teller dat je 120 achteruit rijd..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: km teller telt terug
oke, dat is waar natuurlijk. Dus dan lijkt het een kwestie van de boel eens open halen en alle bedrading nalopen om te kijken of iemand in het verleden ergens gesnoeit heeft.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Kan ik kort over zijn: er gaan maar drie draden naar de snelheidsmeter: +12V voedingsspanning, 0V (massa) en het snelheidspulsen-signaal. Meer gaat er NIET naar die snelheidsmeter!
Het hele telwerk wordt aangestuurd met één enkel stappenmotortje (2 fasen).
Niet duidelijk uit het verhaal, maar wel belangrijk om te weten: telt de dagteller ook terug?
Op het printplaatje achterop de snelheidsmeter zitten twee chips: een L9165C en een X1438IBF.
Die laatste is een microcontrollertje die de pulsjes omzet in de aansturing van de wijzer.
De eerste, de L9165C, is een stappenmotor drivertje die pulsjes (die deze keer uit de microcontroller komen!) omzet in de aansturing van het stappenmotortje dat het telwerk aanstuurt.
Waarschijnlijk heeft dat chipje (die L9165C dus) een ingangspin, waarmee aangegeven kan worden welke kant het stappenmotortje moet draaien bij de volgende puls (een DIR ingang dus). Het lijkt erop dat het signaalniveau van die DIR-ingang verkeerd is, waardoor het stappenmotortje de verkeerde kant op gaat.
'k Heb hier precies zo'n snelheidsmeter liggen. 'k Zal proberen komende week ff wat testwerk te doen om te kijken of ik kan vinden waar 't fout gaat.
Het hele telwerk wordt aangestuurd met één enkel stappenmotortje (2 fasen).
Niet duidelijk uit het verhaal, maar wel belangrijk om te weten: telt de dagteller ook terug?
Op het printplaatje achterop de snelheidsmeter zitten twee chips: een L9165C en een X1438IBF.
Die laatste is een microcontrollertje die de pulsjes omzet in de aansturing van de wijzer.
De eerste, de L9165C, is een stappenmotor drivertje die pulsjes (die deze keer uit de microcontroller komen!) omzet in de aansturing van het stappenmotortje dat het telwerk aanstuurt.
Waarschijnlijk heeft dat chipje (die L9165C dus) een ingangspin, waarmee aangegeven kan worden welke kant het stappenmotortje moet draaien bij de volgende puls (een DIR ingang dus). Het lijkt erop dat het signaalniveau van die DIR-ingang verkeerd is, waardoor het stappenmotortje de verkeerde kant op gaat.
'k Heb hier precies zo'n snelheidsmeter liggen. 'k Zal proberen komende week ff wat testwerk te doen om te kijken of ik kan vinden waar 't fout gaat.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: km teller telt terug
Even een update met extra info, de dagteller heeft het al die maanden gedaan. Ik kijk eigenlijk alleen maar naar deze (vandaar dat ik er pas ook zo laat achter kwam) om mijn verbruik uit te rekenen.
De kmstand loopt nu wel voorruit , zie deze foto van net:
Zo er in het mechaniekje iets mis kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd MNM(tm) of jij met die test iets vind
Anders lijkt me het een kwestie van deze snelheidsmeter uit te bouwen en een andere van de sloop erin te zitten, is de km stand dan enigzins gemakkelijk aan te passen?
De kmstand loopt nu wel voorruit , zie deze foto van net:
Zo er in het mechaniekje iets mis kunnen zijn? Ik ben erg benieuwd MNM(tm) of jij met die test iets vind
Anders lijkt me het een kwestie van deze snelheidsmeter uit te bouwen en een andere van de sloop erin te zitten, is de km stand dan enigzins gemakkelijk aan te passen?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Het mechaniekje telt, zij het de verkeerde kant op, dus ik verwacht daar eigenlijk geen defecten aan.
Het telmechanisme is verder hetzelfde als dat van de mechanische snelheidsmeters: gewoon een hoopje tandwieltjes in cascade.
Het zal trouwens niet meevallen om een 'elektronische' snelheidsmeter te vinden op de sloop: zelfs in de jaren vóór de slooppremie (toen er nog fatsoenlijke aantallen AX-en en 106-en langere tijd op het sloopterrein bleven staan, ben ik er maar 1 tegengekomen (en die ligt nu dus bij mij thuis. )
Probleem is namelijk dat dit eigenlijk een soort tussenfase is geweest: een elektronische meter, maar dan als losse 'module' in de conventionele tellerbak. Als vrij snel is de overstap gemaakt naar de nieuwe tellerbakken, waarbij alle bi-phase draaispoelmetertjes op één grote printplaat zitten, samen met de rest van de indicatielichtjes en de controller(s). (Bij Xantia van Sagem en bij de Saxo van VDO )
Het telmechanisme is verder hetzelfde als dat van de mechanische snelheidsmeters: gewoon een hoopje tandwieltjes in cascade.
Het zal trouwens niet meevallen om een 'elektronische' snelheidsmeter te vinden op de sloop: zelfs in de jaren vóór de slooppremie (toen er nog fatsoenlijke aantallen AX-en en 106-en langere tijd op het sloopterrein bleven staan, ben ik er maar 1 tegengekomen (en die ligt nu dus bij mij thuis. )
Probleem is namelijk dat dit eigenlijk een soort tussenfase is geweest: een elektronische meter, maar dan als losse 'module' in de conventionele tellerbak. Als vrij snel is de overstap gemaakt naar de nieuwe tellerbakken, waarbij alle bi-phase draaispoelmetertjes op één grote printplaat zitten, samen met de rest van de indicatielichtjes en de controller(s). (Bij Xantia van Sagem en bij de Saxo van VDO )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: km teller telt terug
Nu je het zegt, de meeste die ik zie langskomen op de sloop hebben zo'n LCD dispaytje.. Maar deze heb ik ook voorbij zien komen.. Zijn die de moeite waard om mee te nemen? (A 25 per stuk wat de sloop dr hier voor vraagt..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: km teller telt terug
Die met LCD-display als dag- en doorteller zijn die "uit-één-stuk" dingen; heb je niets aan voor 'n AX (of Saxo, of whatever).
Maar als je onder de motorkap géén mechanische snelheidsmeterkabel op de bak ziet zitten, maar alleen een elektronische sensor, en er tóch een mechanisch telwerk in de snelheidsmeter zit, dan heb je redelijke kans dat 't inderdaad zo'n losse module is. De moeite waard? Tjah, da's maar net hoe tenenkrommend je die zwabberende snelheidswijzer vindt. En áls je dan inderdaad zo'n elektronische meter gaat inbouwen, zorg er dan wel voor dat je dan ook de sensor van de bak schroeft én de bijbehorende stekker / stuk draadboom erbij hebt!
Maar als je onder de motorkap géén mechanische snelheidsmeterkabel op de bak ziet zitten, maar alleen een elektronische sensor, en er tóch een mechanisch telwerk in de snelheidsmeter zit, dan heb je redelijke kans dat 't inderdaad zo'n losse module is. De moeite waard? Tjah, da's maar net hoe tenenkrommend je die zwabberende snelheidswijzer vindt. En áls je dan inderdaad zo'n elektronische meter gaat inbouwen, zorg er dan wel voor dat je dan ook de sensor van de bak schroeft én de bijbehorende stekker / stuk draadboom erbij hebt!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: km teller telt terug
Tellernaald staat bij mij gewoon netjes stabiel, dus heb dr zelf geen nodig, voornaamste reden zou zijn om het in en uitbouwen van de tellerbak eenvoudiger te maken. (Geen tellerkabel om achter de tellerbak te moeten installeren.)
Als ze zeldzaam zijn, was t meer de vraag of dr mensen zijn die interesse zouden hebben in zo'n ding..
Als ze zeldzaam zijn, was t meer de vraag of dr mensen zijn die interesse zouden hebben in zo'n ding..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: km teller telt terug
oke, lijkt me duidelijk. Lastig zelf te fixen dus. Ik had geen idee dat die dingen zo schaars waren. Ik was twee weken geleden op de sloop, toen hadden ze een identieke saxo staan (schrik niet, werkelijk 28.000 op de teller (en nee ik ben geen 0 vergeten)). Ik hoop dat die nog niet de schredder in is, ga morgen gelijk kijken.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Stonden 2 saxo's met die tellerbak op de sloop, alleen kreeg dat stuur er niet uit, lekker handig die airbags.
Net ff op service Citroën gekeken:
Hopelijk wil het met deze info wel lukken, ergens deze week maar eens terug naar de sloop.
wordt vervolgt...
Net ff op service Citroën gekeken:
Hopelijk wil het met deze info wel lukken, ergens deze week maar eens terug naar de sloop.
wordt vervolgt...
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
De airbag zit met twee boutjes achterop het stuur vast.
Hopelijk staat het stuur niet op stuurslot, want dan heb je nog een uitdaging om bij die boutjes te komen.
[/b]Wees voorzichtig met het los trekken van het rode stekkertje!!![/b]
Hopelijk staat het stuur niet op stuurslot, want dan heb je nog een uitdaging om bij die boutjes te komen.
[/b]Wees voorzichtig met het los trekken van het rode stekkertje!!![/b]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: km teller telt terug
Sleuteltje lag gelukkig in de auto en zit nu (zolang niemand die eruit haalt) in het contactslot.MNM(tm) wrote:Hopelijk staat het stuur niet op stuurslot, want dan heb je nog een uitdaging om bij die boutjes te komen.
Aangezien we het stuur probeerde te slopen als bij een AX (met de wetenschap dat de accu er al ruim een week uit is) hebben we de airbag al gemold. De zak ligt er nu bij alsof hij door een aanrijding op de sloop staat.MNM(tm) wrote:[/b]Wees voorzichtig met het los trekken van het rode stekkertje!!![/b]
Re: km teller telt terug
Zal wel voorzichtig zijn met het rode stekkertje in mn eigen saxo, anders heb ik een airbag in mn gezicht
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Voor de veiligheid altijd de accu eraf halen, en dan een tien minuten tot een kwartier wachten tot de condensators leeggelopen zijn!
Anders knalt dat ding alsnog in je gezicht...
Anders knalt dat ding alsnog in je gezicht...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: km teller telt terug
Op de sloop is de accu er al lang uit gehaald voor het "wrak" naar het sloopterrein wordt afgevoerd. Da's op zich het punt niet.
Wat wèl erg belangrijk is, is dat je statische elektriciteit voorkomt!!! Ieder beetje statische lading dat in contact komt met het rode stekkertje heeft ontsteken van de airbag tot gevolg! Wees dus extreem voorzichtig!!
Wat wèl erg belangrijk is, is dat je statische elektriciteit voorkomt!!! Ieder beetje statische lading dat in contact komt met het rode stekkertje heeft ontsteken van de airbag tot gevolg! Wees dus extreem voorzichtig!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: km teller telt terug
Bedankt voor alle waarschuwingen, is er nog iets extra's wat ik kan doen? Stekkertje aftapen of gewoon een kwestie van het draadje met beleid wegleggen.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: km teller telt terug
Ik had het eigenlijk over de accu van jouw Saxo loshalen, niet over het wrak...
Het stekkertje met beleid wegleggen zou voldoende moeten zijn, maar wat extra veiligheid kan geen kwaad.
Leg trouwens een losse airbagunit met de buitenkant naar boven neer.
Daar bedoel ik dus mee: de kant die je normaal gesproken ziet, en niet de glimmende kant die je in het stuur stopt...
Het stekkertje met beleid wegleggen zou voldoende moeten zijn, maar wat extra veiligheid kan geen kwaad.
Leg trouwens een losse airbagunit met de buitenkant naar boven neer.
Daar bedoel ik dus mee: de kant die je normaal gesproken ziet, en niet de glimmende kant die je in het stuur stopt...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.