Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

't Zijn van die dagen hè.....*diepe, diepe zucht*

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Het zit ook niet heel erg mee he... Nu hopen dat dat je v-snaartjes het nog even volhouden. ;) Wel mooi dattie het weer doet!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Hij startte vanochtend bij -32 na twee slagen. Zo'n block heater maakt een wereld van verschil.

Die band is alleen ellendig: net effe iets wat we nu NIET konden gebruiken, want banden zijn serieus schreeuwend duur hier. En op zo'n stomme donut kan je niet blijven rijden, al helemaal niet omdat 'ie op de voorste as zit.
Maarja, de achterwielen zitten aan de naaf vastgevroren, en die kan ik er met geen mogelijkheid afkrijgen. En met een haardroger doe je daar niks aan, want die blaast nu dus mooi geen warme lucht als je 'm buiten gebruikt...

'k Heb de band overigens helemaal naar z'n gallemiezen gereden omdat ik niet doorhad dat 'ie lek was. Totdat ik een brandende rubber-geur begon te ruiken. Had twee minuten vóórdat ik dat rook wel het idee dat de auto wat aan 't stuur begon te trekken...
De stoom kwam van de band af...D'r zit nu echt helemáál geen profiel meer op. Nu maar hopen dat ik de velg niet verropt heb.

Vraag: Maakt het voor de versnellingsbak bak iets uit als er twee totaal verschillende maten banden zijn? De donut draait veel sneller dan de originele band, en ik vraag me af hoe leuk het differentieel dat vind?...
Last edited by Ceristimo on ThuDec06, 2012 11:51:55 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Je differentieel word wel fors zwaarder belast.. Hoe ernstig dat precies is weet ik niet. Je kunt ook verschillen krijgen in remwerking.
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Differentieel vind dat niet zo leuk nee, (en rechtuit remmen op een gladde ondergrond gaat ook niet,) mede daarom staat er op die donuts vaak "max 80 km/h, max 80km", of "max 90 km/h, max 200km" ofzo.. Het is echt om met je auto en je lekke band in de kofferbak terug te rijden naar de bandenboer..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de reacties :)

Ik ga ook niet met deze band rijden, behalve naar de bandenboer. Maar da's 20 kilometer verderop, en ik hoop dat het differentieel daar niet teveel schade van ondervindt... :evil:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Fijn, dat wonen aan het uiteinde van de wereld.

Eerste probleem:
Vrijwel niemand heeft onze bandenmaat.

Tweede probleem:
Bestellen van banden duurt tussen de 4 en 8 WEKEN! ....


EDIT:
Yes! Setje banden gevonden bij één van die typisch Amerikaanse mom-and-pop winkeltjes die in banden dealt. Zit wel aan 't uiteinde van Fairbanks, maar twee gebruikte, maar nog steeds erg goede blizzaks voor 150 dollar, inclusief montage en balanceren... :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Wow, belachelijk! Andere banden boeren proberen?
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Gigawebs
Het is niet alsof je hier veel keus hebt, hè... :lol: Effe naar een ander dorpje rijden gaat niet. De volgende stad ligt 6 uur rijden verderop... :P 't Is Fairbanks en anders niks. Dat weten veel bedrijven hier dan ook, dus daarom liggen de prijzen voor vrijwel álles hier een stuk hoger dan in andere delen van de wereld.

Of het nou om banden, auto's, elektriciteit, water, elektronica, of gewoon je dagelijkse boodschapjes gaat: Alles is duur, en wat er niet is duurt een eeuwigheid om te bestellen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

20 km is echt no problem, zoals ik al zei, je moet dr geen vele honderden kilometers op doorrijden, maar even naar de bandenboer is geen probleem.

Nouja, mooi dat je in ieder geval wat geregeld hebt, ook al is het knetterduur natuurlijk.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Jep....Maarja, vergeleken met 300 dollar voor twee nieuwe Blizzaks (waar je eerst dan een maand op wachten moet), valt dit best mee. :). Zelfs qua Nederlandse prijzen zou rond de 120 euro nog wel meevallen, toch? Dat heb ik in NL wel eens betaald voor 1 nieuwe band, en alle vier uit laten balanceren op de AX.

"Nieuwe" bandjes zitten erom, trouwens. Zijn inderdaad nog zo goed als nieuw. We kunnen dus weer veilig glibberen en glijden :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Eindelijk de verblijfsvergunning binnen gekregen! Yaay...:D

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by JPG-slalom-racing »

Proficiat!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Bossie »

Gefeliciteerd!
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by citrofenwick »

Proficiat!
AX-kopen is verslavend.

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Nice, gefeliciteerd!
ImageImageImage

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by TvL »

Gefeliciteerd! En nu mag je dus ook weer legaal autorijden :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Citrosan »

Gefeliciteerd, ik vroeg me alleen af of die mazda? 4wd is anders had je de "thuiskomer" ook op de achteras kunnen plaatsen.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Jep. Had overigens mijn rijbewijs vorige week al opgehaald toen ik mijn werkpapieren binnen kreeg. :)

@Citrosan
Nee, de Mazda is voorwielaangedreven. De thuiskomer had inderdaad op de achteras gemoeten, en dat wilde ik ook doen, maar beide achterwielen zitten aan de naaf vastgevroren. Kon ze met geen mogelijkheid loskrijgen. Dus daarom toen maar op de vooras gezet, al is dat verre van ideaal.

Overigens: 25 centimeter sneeuw voorspeld de komende dagen.....:|

Autorijden begint met al dat ijs en sneeuw inmiddels wat gevaarlijk te worden, voornamelijk ook door medeweggebruikers die denken dat ze onoverwinnelijk zijn met vierwielaandrijving. Die sjezen je dan op de ondergesneeuwde linkerbaan met 110 KM/u voorbij, en werpen daarbij zoveel sneeuwstof op (sneeuw is immers erg droog), dat je werkelijk geen zák meer ziet. En dat is niet omdat wij nou zo langzaam rijden, we rijden gewoon de snelheidslimiet op de rechterbaan (90 KM/h).

Sinds vorige week nu ongeveer 6 behoorlijke ongelukken gezien. Vorige week zagen we op de snelweg één auto op de kop in een greppel liggen. Wij waren gestopt om hulp te verlenen, maar dat was (gelukkig) niet nodig.

Eergisteren twee auto's die in een sneeuwhoop waren gereden.

Gisteren een pickup-truck die op z'n dak in een greppel lag met een stuk of acht mensen erom heen en twee politie-auto's. Overigens dezelfde weg als het eerste ongeluk van vorige week.

Vanochtend op weg naar Fairbanks een taxi die van de weg glibberde en via de stoep tegen een lantaarnpaal stuiterde en de hele rechterkant van z'n auto de vernieling in drukte.

Vanmiddag op de terugweg in het centrum van Fairbanks een auto die op een betonnen middenstuk van een weg was geklapt, en net iets buiten Fairbanks weer een auto een greppel ingegleden. Die stond nog wel op drie wielen...

Het aantal ongelukken is bizar, helemaal omdat je zou denken dat "men" hier toch beter weet?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Vanochtend rond 10 uur gemaakt:
Image


Inmiddels ('t is nu avond) is er zó veel sneeuw gevallen dat we de Mazda niet meer de oprit op of af kunnen krijgen. Tot morgenmiddag 15.00 is er een weeralarm van kracht, vanwege de sneeuwstormen. Op de weg zie je geen hand voor ogen meer vanwege alle witte sneeuwstof, en je kunt niet meer zien waar de weg eindigt en de berm of stoepranden beginnen.

En gaan de scholen dan dicht, of bedrijven later open? Welnee...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply