AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Denk dat dat wel het makkelijkste is om mooi te krijgen, boven de radio nog meters maken.
Zo interessant zijn ze namelijk ook niet om continu in je gezichtsveld te houden denk ik zo? Olietemp, boost en....?
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Boost, Uitlaattemperatuur, Oliedruk.. Zijn alle 3 eigenlijk wel belangrijk, omdat ze een duidelijk beeld van de gezondheid van je motor geven, en omdat ze nodig zijn om de motor mee af te stellen.. Als 1 van die 3 iets aanwijst wat niet goed is, moet er onmiddelijk gestopt worden, dus op zich wel handig om ze niet ergens weg te stoppen waar ik ze niet zien kan..
(of ik moet eenofander printplaatje bouwen dat een rood lampje aandoet in de tellerbak op het moment dat 1 van de 3 meters iets meet wat te hoog is)

Uitlaattemperatuur is vooral handig, die schiet namelijk omhoog op het moment dat de verbranding onvolledig is, dat is hetpunt waarop je dus zwarte rook produceert en brandstof verspilt, maar ook het punt waarop het blok schade begint op te lopen, dus gewoon n veilige waarde prikken, zeg 700 graden, en daarmee afstellen dat de auto daar ten alle tijden onder blijft, dan heb je ook geen bergen met rook.. Boost moet binnen bepaalde waardes blijven om niet de kop van het blok te trekken, en voldoende oliedruk is uiteraard nodig om het blok niet naar de kl*te te draaien, maar is inderdaad van de 3 het minst belangrijke om op een meter te hebben.. (mja, dat, of 12V, dan kies ik voor oliedruk :P)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Welke sensor ga je dan uit het thermostaathuis schroeven om de vervangende sensor te plaatsen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eh, die blauwe met 1 draad van het rode lampje, ik heb de versie met 2 draden (lampje + meter) al sinds dag 2 dat ik die auto heb liggen, maar nooit tijd genomen om die dr in te schroeven.. Verder heb ik dus die koudstart-thermostaat-kabel-dinges die ik op de sloop gevonden had getest, en die beweegt als je m in heet water zet, dus die kan ik dr ook in schroeven.. :)

Overigens, de groene sensor (bij benzineversies voor de ECU) zit dus aangesloten aan het voorgloei-relais, daarmee bepaalt ie of ie lang of kort voorgloeit.. :) en waar die buitentemperatuursensor voor is weet ik nog niet precies, maar ik vermoed dat het iets van doen heeft met de fan, die zou 2-snelheden moeten zijn, dus ik schat lage snelheid bij hoge buitentemperatuur, en hoge snelheid als het water 105 graden is.. volgens een ander linkje heeft de thermoschakelaar 2 contacten, 1 die bij 95 aan gaat, (en bij 85 weer uit) een die bij 102 aan gaat (en bij 92 weer uit), of die temperatuursensor dan nog iets doet, of bedoeld is voor modellen met airco weet ik dan ook niet..
Last edited by AlexanderB on SunNov18, 2012 7:47:16 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Dat van die groene sensor wist ik, en dat had ik je dus willen vertellen als jij dat nog niet wist. ;)
Zó "dom" zijn die 1.5 diesels dus niet. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Haha, aan de andere kant, het is 100% mogelijk om de auto te starten en lopen zonder maar een druppeltje electriciteit, zolang je de juiste tools hebt.. (2 steeksleutels, een bus remmenreiniger en een flinke portie duwstart :P)

Wat dat ding (temperatuursensor? weerstand?) aan de voorkant nou is, en waar het voor dient ben ik nog niet achter, maar daar ga ik nog wel eens achteraan.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Nouuuu, een béétje elektriciteit heb je echt wel nodig hoor: niet om te starten, maar zeer zeker wèl om de afsluit-plunjer open te krijgen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Die kan je dr uit draaien, plunjer dr uit halen, en weer dr in draaien, daar is de steeksleutel voor :P Kan je alleen niet meer stoppen, stoppen doe je dan door af te slaan, of maybe met de de andere noodstop-hendel op de pomp zelf.. (Die heb ik nog nooit getest, maar kwam n plaatje tegen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

"noodstophendel" ??? WTF?
Hmmzzz... 't Is weer duidelijk dat ik de afgelopen 1½ jaar veel te weinig met de auto's ben bezig geweest. :(
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eh, dr zit zegmaar onder de gashendel op de pomp een klein hendeltje verstopt op dezelfde as, als je die n kwartslag draait dan drukt ie het stationair toerental naar 0 en zo stopt ie dus ook.. Niet helemaal een noodstop, als ie hoger dan stationair loopt doet die hendel niks..

Ik was al aan t zoeken voor n foto..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

AH! Dát hendeltje! :P
'k Zat met de pomp van m'n groene dieseltje in m'n hoofd. Die is nogal ander geconstrueerd dan de pomp in de witte diesel.
Vandaar dat ik 'm niet meteen snapte.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hah, ja, al die dingen zitten steeds op andere manieren in elkaar he.. maar uiteindelijk werken ze allemaal min of meer hetzelfde.. :)

En ik heb weer wat nieuw stukjes voor de puzzel..
Een Bosch VE + leidingen + (nog op te halen, had niet de juiste dopsleutel) injectoren, van een XUDT 1.9 :) Dat is een vitaal onderdeel (om door de APK te komen vooral incl turbo :(), maar is uiteraard niet plug & play.. (want moet eerst de startonderbreker dr af slopen, en dan moet de boel uiteraard afgesteld worden bij inbouwen, daar moet ik waarschijnlijk ook een tooltje voor lenen, huren of kopen..) (om het ontstekingstijdstip in te stellen..)

Mocal oliekoeler (klein radiatortje)
of
Origineel Citroën olie-->water warmtewisselaar van een Saxo VTS
Ik moet even bedenken welk van de 2 voor mij de best bruikbare oplossing is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Ontstekingstijdstip? Inspuittijdstip! :)
Afstellen heb je niet echt tools voor nodig, alleen een goed gehoor.
Een rotatie pomp doet namelijk altijd al een gelijke hoeveelheid inspuiten per cilinder, en je tijdstip stel je af doormiddel van je timing tegenover de distributie.
En daar zitten vaak sleufgaten bij zodat je hem een paar graden kan verstellen.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eh ,inspuittijdstip ja..
Daar is ook een betere methode voor, met een staafje en een meetklokje.. Het speciale staafje + schroefdraad-adaptertje kost $10, en met dedicated klokje dr bij $150, ik wed dat ik ook wel n los klokje kan vinden voor (veel) minder...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Ja.. is gewoon een standaard meet klok al zijn goede, gecalibreerde wel zo duur ja.

Image

Zo'n ding moet je hebben, alleen even zoeken welke dan in je adapter past.
Die laat je precies zien wanneer de pomp inspuit dan inderdaad, maar je timing moet je alsnog zelf instellen doormiddel van aan de pomp te draaien.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ja, draaien aan de stand van de pomp tot het klokje de juiste waarde aangeeft.. Welke waarde dat is is weer een ander leuk raadsel.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Pomp + injectoren van een 1.9... En dan komt er nog een turbo(tje) bij...
Ik voel zeer pijnlijke tijden voor de koppakking aanbreken. :roll:

Ik snap best wel dat je je dieseltje wat vlotter wil hebben, maar ik kan je nu al 100% zekerheid geven dat je hele plan gedoemd is ernstig te falen. Dit soort geweld op een TUD5 blok loslaten is gewoon sméken om problemen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

De pomp van een 1.9 is omdat die een extra afstelmogelijkheid heeft, hij gaat uiteraard niet zonder afstelling zo dr op, ik schroef m terug totdat ie hetzelfde vermogensniveau heeft als de originele pomp. Als ik dat niet deed, smolten de uitlaatkleppen, trek ik zwarte strepen door de straat, en ging het verbruik naar standje faal. De injectoren van de 1.9 hebben een hogere injectiedruk (175 bar v/s 130), en zouden dus het verbruik moeten verbeteren (iets betere atomisering.)

Turbo'tje is inderdaad het grootste gevaar voor de koppakking, maar daarom heb ik mezelf het doel gesteld om op maximaal +/- 7PSI, of 0.5bar uit te komen, verhoogt de stress op de pakking een beetje ja. Mocht dat al teveel zijn, dan kan ik altijd nog upgraden naar een stalen koppakking.

Sowieso is het een Bosch, die zijn beter af te stellen, daarnaast heeft deze een LDA, oftewel een "turbo paddestoel", die de luchtdruk in de inlaat meet en aan de hand daarvan de maximaal toegelaten hoeveelheid brandstof regelt, (als extra instelling) zodat er nooit zwarte rook ontstaat die de motor en het verbruik verpest.
Daarnaast zijn de Bosch pompen geschikt om op plantaardige olie te draaien. Niet dat ik dat perse direct wil doen, maar ik wil graag mn mogelijkheden openhouden, voor eventueel toekomstige opties.

En ja, tegen die tijd ga ik denk ik toch maar eens een ANWB abonnement afsluiten.. :P Maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik dit kan doen zonder dat het stuk gaat, omdat ik het met beleid doe, alle opties onderzoek, en de veiligste en beste kies.

(Ik kan ook gewoon de standaardpomp opschroeven, scheelt weer n berg geld, maar dan maakt ie zwarte rook als je het pedaal te snel vloert (voor de turbo vaart maakt) en dat is apk afkeur, en sowieso lelijk, elke keer zo'n zwarte pluim.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Een defecte koppakking is toch ook niet het einde van de wereld? Lijkt mij het risico wel waard, ik denk dat het een leuk een leerzaam project is.
Het nadeel voor Alexander is dat die moet proberen wat nog lukt, maar ook wat niet... dus ja de kans dat er een koppakking sneuvelt is aanwezig, maar 200euro verder en er zit weer een nieuwe tussen dus dat is ook geen probleem.

Ik vind het een tof project, en ben ook erg benieuwd of het nou allemaal gaat lukken. In de theorie moet het allemaal wel werken, alleen jammer dat praktijk en theorie soms een eind uit elkaar liggen :P
AX 11TRE 1988

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

@AlexanderB: oké, dan ben ik al weer iets geruster gesteld. ;) (Iets met toezegging zuinig te zijn met het blok. ;))
AlexanderB wrote:(Ik kan ook gewoon de standaardpomp opschroeven, scheelt weer n berg geld, maar dan maakt ie zwarte rook als je het pedaal te snel vloert (voor de turbo vaart maakt) en dat is apk afkeur, en sowieso lelijk, elke keer zo'n zwarte pluim.)
...maar weer wèl erg handig bij/tegen bumperklevers. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply