JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto
Moderator: webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
Hoi iedereen, eindelijk ben ik aan een weekje AX-slalom-wagen-weekje-werk-vakantie toe.
Leuk zeg, ik keek er zo naar uit, en zo kan ik eens ene hele hap werk verrichten, want zo een hele wagen wagen, man daar kruipt wat werk in.
op een ruime dag werk ben ik er toch al in geslaagd om een stuurkolom met elektrische servo van een Opel Corsa C ( excuse my french )
in te bouwen.
zoals je op bovenstaande foto wel kan zien, het stuur staat een ietsje naar achter (18 cm!) dan origineel. De stuurkolom was oorspronkelijk de volle 33 cm langer dan dat stompje dat op 'n ax zit, maar met een verkorting tussen twee kruiskoppelingen, en de inbouw van een sportstuurtje nu nog 18 cm... Iets te veel van het goede, we kunnen nog instappen, maar ik vrees dat ik de pedaaltjes nog ga moeten ombouwen (!)
Ook het stuurtje heb ik zelf aangepast, aangezien de naaf van een Op!?X breder is, heb ik van een Op!?x stuur het binnenste uitgezaagd, en helemaal aangepast op een oud sportstuurtje dat ik nog had liggen. Leuk, maar daar kroop gauw een uurtje of drie werk in...
De volgende foto toont een detail; Ik heb in 3mm plaatstaal een houder voor de stuurkolom gemaakt, boven op de originele houder, waar ik deftig met de slijptol heb huisgehouden.
Meer zat er nog niet in : gisteren ben ik een halve dag kwijt om plaatstaal van mm te gaan kopen, en vandaag was de eigenaar van de garage erg praatgraag.. enfin, de wagen staat nu vanbinnen volledig kaal, zijruitjes uitgebouwd, kofferdeksel en alle afdichtrubbers, hemeltje eruit, en de volledige kabelboom die naar achter loopt. a ja, ook de brandstoftank is eruit, samen met z'n leidingkjes. Zo kan ik wat geruster aan de rolkooi beginnen.. Wordt vervolgd!
Leuk zeg, ik keek er zo naar uit, en zo kan ik eens ene hele hap werk verrichten, want zo een hele wagen wagen, man daar kruipt wat werk in.
op een ruime dag werk ben ik er toch al in geslaagd om een stuurkolom met elektrische servo van een Opel Corsa C ( excuse my french )
in te bouwen.
zoals je op bovenstaande foto wel kan zien, het stuur staat een ietsje naar achter (18 cm!) dan origineel. De stuurkolom was oorspronkelijk de volle 33 cm langer dan dat stompje dat op 'n ax zit, maar met een verkorting tussen twee kruiskoppelingen, en de inbouw van een sportstuurtje nu nog 18 cm... Iets te veel van het goede, we kunnen nog instappen, maar ik vrees dat ik de pedaaltjes nog ga moeten ombouwen (!)
Ook het stuurtje heb ik zelf aangepast, aangezien de naaf van een Op!?X breder is, heb ik van een Op!?x stuur het binnenste uitgezaagd, en helemaal aangepast op een oud sportstuurtje dat ik nog had liggen. Leuk, maar daar kroop gauw een uurtje of drie werk in...
De volgende foto toont een detail; Ik heb in 3mm plaatstaal een houder voor de stuurkolom gemaakt, boven op de originele houder, waar ik deftig met de slijptol heb huisgehouden.
Meer zat er nog niet in : gisteren ben ik een halve dag kwijt om plaatstaal van mm te gaan kopen, en vandaag was de eigenaar van de garage erg praatgraag.. enfin, de wagen staat nu vanbinnen volledig kaal, zijruitjes uitgebouwd, kofferdeksel en alle afdichtrubbers, hemeltje eruit, en de volledige kabelboom die naar achter loopt. a ja, ook de brandstoftank is eruit, samen met z'n leidingkjes. Zo kan ik wat geruster aan de rolkooi beginnen.. Wordt vervolgd!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
knap werk! Ik ben benieuwd naar hoe dat stuurt! Zal wel ideaal zijn voor slalom. De ene keer dat ik geslalomd heb met een ax vond ik het stuurhuis toch wel wat lang. (was wel een GTI-stuurhuis. Die zijn sowieso langer)
AX-kopen is verslavend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
Dank je wel. Het is expliciet de bedoeling om een stuurhuis om te laten bouwen zodat die veel direkter zal sturen (iemand ervaring met het demonteren van de stuurhuisonderdelen?) Wanneer die dan direkter stuurt, is die servo geen luxe meer. De servo zelf is afgezekerd op 50 Ampère (!), en wordt zonder snelheidssignaal aangestuurd, zo zal die steeds 100% bekrachtigen.citrofenwick wrote:knap werk! Ik ben benieuwd naar hoe dat stuurt! Zal wel ideaal zijn voor slalom. De ene keer dat ik geslalomd heb met een AX vond ik het stuurhuis toch wel wat lang. (was wel een GTI-stuurhuis. Die zijn sowieso langer)
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
Hoi, het resultaat van een half dagje werk: het is niet veel, maar een tweedehands kooi in elkaar passen vergt wat spierkracht (en een hamer), en zeker ook 3mm plaatstaal. Jonges, is me dat hard labeur om even in een bankschroef te plooien...
bovenn: beugeltje op de achter wielkast
Bovenste foto, beugeltje voor vooraan, misschiens een ietsje te klein ?
bovenste en onderste foto, de hoofdbeugel (op de B-stijl) mensen, dit is al niet eenvoudig meer.
Morgen hoop id deze allen in te lassen, en hopelijk gaat dit snel, want anders laat ik het aflassen van de puntlassen vallen..; We zien wel waar we geraken...
bovenn: beugeltje op de achter wielkast
Bovenste foto, beugeltje voor vooraan, misschiens een ietsje te klein ?
bovenste en onderste foto, de hoofdbeugel (op de B-stijl) mensen, dit is al niet eenvoudig meer.
Morgen hoop id deze allen in te lassen, en hopelijk gaat dit snel, want anders laat ik het aflassen van de puntlassen vallen..; We zien wel waar we geraken...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
Ziet er helemaal goed uit. Volgens de regels van de kunst
Die vooraan mag misschien wel iets groter ja, maar tis niet dat ge er 200km/u mee zult rijden e. Als ze groot genoeg is volgens de regels zou ik het laten.
Die vooraan mag misschien wel iets groter ja, maar tis niet dat ge er 200km/u mee zult rijden e. Als ze groot genoeg is volgens de regels zou ik het laten.
AX-kopen is verslavend.
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
Ziet er wel lekker uit, succes met inbouwen v.d. kooi!
Alles of niks
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing twee fototjes een raceverbouwing
idd een heel grappige regel in de reglementering, geeft je een beetje speelruimte, als je het maar ordelijk doetcitrofenwick wrote:Volgens de regels van de kunst
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing rolkooi : klaar!
eindelijk : de rolkooi staat. Dit as vandaag een calvarie van een klus. Ik moest de twee voorste profielen lassen, de kooi vastbouten, en dan nog een stangetje tussen de achterste wielkasten maken. goed, in een uurtje las ik die steunen, en bout ik hoofdbeugel en de achterste steunen vast. Wel last van botte boren. Dan ben ik vijf (5!) uur bezig geweest met de voorste! boortjes breken, boortjes bot, boutjes te kort, geen boutjes op lengte, bouten maken van draadstang, ... Rotklus. Dan nog een uurtje met de achterste stang. Ik hoop dat ze m'n laswerk toelaten, ik had erg veel last van m'n onkunde : op stand zes van stroom, en draadtoevoer kreeg ik een prima "prrrrt" uit de halfautomaat, maar lagere stroom kreeg ik maar niet afgesteld. sommige lasjes lijken er bovenop te liggen, heb ook enkele gaatjes in de plaatemmoeten bijwerken ... Ook moest ik zonder bril lassen, want de automatische 'dinges' werkte niet, Kan je dus niet doorlassen, enkel secondje, onieuw richten, secondje, enz...
.
Enfin, uiteindelijk : de rolkooi staat, muurvast, voor altijd, en nog met betrekkelijk weinig (eigenlijk geen) torsie.
het plan om de lasnaden bij te lassen heb ik opgegeven, mijn klusweekje zit er immers op, en de kooi doet echt al heel wat. Onderaan ga ik wel echt nog bijlassen hoor...
.
Enfin, uiteindelijk : de rolkooi staat, muurvast, voor altijd, en nog met betrekkelijk weinig (eigenlijk geen) torsie.
het plan om de lasnaden bij te lassen heb ik opgegeven, mijn klusweekje zit er immers op, en de kooi doet echt al heel wat. Onderaan ga ik wel echt nog bijlassen hoor...
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing rolkooi : klaar!
potvolkoffie! breek ik toch wel de voorruit bij het demonteren van de motorkap. schiet een beetje door bij het laatste vijsje... grrrrrrr
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: TueApr10, 2012 3:59:49 PM
- Location: nieuwegein
Re: JPG-slalom-racing rolkooi : klaar!
JPG-slalom-racing wrote:potvolkoffie! breek ik toch wel de voorruit bij het demonteren van de motorkap. schiet een beetje door bij het laatste vijsje... grrrrrrr
Dat is balen man.
Wij hadden op school nog een sloper staan.
Zal ik eens vragen of die nog ergens staat of heb je al wat anders ?
Gr
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing rolkooi : klaar!
Thanks, het was idd balen. Die voorruit komt t e vervangen begin maart ten vroegste (nu doe ik eers zoveel mogelijk van de rest), ik hoo wel ergens een tweedehandsje te nemen en zelf te monteren...robindejong wrote: Dat is balen man.
Wij hadden op school nog een sloper staan.
Zal ik eens vragen of die nog ergens staat of heb je al wat anders ?
Gr
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: voorruit stuk!
Hiep hoi, staking bij het spoor : een dagje verlof en twee uurtjes sleutelen : radiator, elke koelwaterslang , alternator, koppelingskabel, gaskabel, uitlaatcollector, injectie, inlaatcollector, ECU, en draadboom gedemonteerd. Kilometertellerkabel, schakelstangen, cardans (aandrijfassen) en klaar om de motor eruit te gooien
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
Zaterdag weer een paar uurtjes bezig geweest. Enerzijds wat lasjes voorzien van een beschermend laagje zink(verf), anderzijds heb de ik motor uitgebouwd van de witte ax. Dit ging eigenlijk niet zo slecht. Ik had geen giraffe ter beschikking, dus heb ik wat moeten improviseren. 1: in twee maal de wagen op de hoogste stand van m'n kruksteuntjes gelift, 2: de motor ondersteund met m'n krik, dan een wiel, en zo tegen het carter gespannen. Dit ging erg goed. nadat ik de motor van z'n steuntjes had losgevezen, de krik laten zakken, krik eronder uit getrokken, dan het wiel, en dan de motor op z'n kant gelegd. zo kon ik dan de motor onder de wagen uit trekken. Ik weet, voor de donormotor ga ik iets anders moeten verzinnen. Resultaat: de 954cc motor staat op de kant bij de onderdelenpollox. heeeel misschien wil iemand dit (erg zwetend) blokje?
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
Er wordt op het forum gezocht naar zo'n 954cctje!
Overigens is je methode voor de motorblokwissel helemaal niet vreemd!
Dat doe ik ook vaak ongeveer op die wijze!
Overigens is je methode voor de motorblokwissel helemaal niet vreemd!
Dat doe ik ook vaak ongeveer op die wijze!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
Ik ben toch altijd wel heel blij als ik dr n motortakel bij heb, dat maakt het werk een stuk eenvoudiger..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
Ook bij het inbouwen?q01z wrote:Er wordt op het forum gezocht naar zo'n 954cctje!
Overigens is je methode voor de motorblokwissel helemaal niet vreemd!
Dat doe ik ook vaak ongeveer op die wijze!
Is dat harriehorlings die dat blok zoekt? (heb al een post gedaan). Is het blok van een 1996 ph II 954 cc bruikbaar voor zijn carburator versie (10E = ph I ?) die hij/zij eigenlijk zoekt??
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
erg moeilijk was het niet, alhoewel ik niet echt o m'n gemak was, om het o deze manier in m'n uppie te doen, je weet maar nooit of je wagen van z'n steuntjes glijdt, of de motor van m'n constructie. Het lijkt me ook niet de manier om terug in te bouwenAlexanderB wrote:Ik ben toch altijd wel heel blij als ik dr n motortakel bij heb, dat maakt het werk een stuk eenvoudiger..
het grote verschil blijkt de motorsteun te zijn. in de Ph I GT is die steun "geflankeerd" door een versterking, op de Ph II is dat gewoon een blokje zonder zijdelingse steun ... maar het lijkt me wel over te bouwen...
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )
Ik zou het dr niet op gegokt hebben.. (Maar ik heb al 3 motoren gewisseld en 1 permanent verwijderd, allemaal met takel..) Gelukkig weegt een 1.0 waar alles al af is, een stuk minder dan een 1.5D waar alles incl de dynamo nog aan zit..
Dat met die motorsteun, dat is het verschil tussen de lichte benzineversies en de zwaardere motoriseringen.. Alleen de 1.0 en 1.1 hebben die versterking niet..
Dat met die motorsteun, dat is het verschil tussen de lichte benzineversies en de zwaardere motoriseringen.. Alleen de 1.0 en 1.1 hebben die versterking niet..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter