Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km!)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Komt uiteindelijk met alles uit op €1050.-

Dat is echt best kak veel, zelfs na €280.- aftrek op eigenlijke prijs......
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

De auto is gemaakt...1046,76!
Beste prijs...maar hij rijdt wel weer mega relaxed! :D
Denk dat ik zo de komende tijd wel weer doorkom, veel verklaren me voor gek dat ik dit bedrag heb uitgegeven aan ''een oud bakkie''.
Maar al heb ik hem pas sinds Juni/Juli...ben dr wel van gaan houden...en mijn maten vinden het ook een mega relaxed bakkie.
Vind het ook best baasss om ermee te rijden! ;)
Sticker van de club achterop...moet zeggen dat de sticker wel voor wat duimpjes heeft gezorgd! 8)

Nu hopen dat ik van deze auto de komende 8 jaar kan genieten, zonder al te grote uitgaven en het dan een lekkere oldtimer kan noemen haha! :D

Zit nu alweer rond de 62.5000 km op de teller, best veel in de afgelopen maandjes!!! :$
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

60k is echt weinig voor een AX trouwens.. Mooi dat alles weer goed is nu.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

@AlexanderB Ja is ook weinig, moet je nagaan dat ik 12.5000k minder erop had toen ik hem kocht haha! :P
Leve die vrouw van 76.......maarrrrr ik gok erop dat ze haar hebben gezegd dat het veel te veel ging kosten voor haar als ze hem gewoon hield.
Heb hem gekocht voor 700, eerste beurt enz 350.- en nu 1050.-
Heb dan nu een AX voor 2100.- staan haha! :P

Is wel een paar centen, maar vind hem gewoon KOEL! :P
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

Tja, waarschijnlijk omdat je nou in 1 klap al het onderhoud betaalt wat de meeste AX'jes uitgesmeerd over de laatste 10 jaar al hebben gehad.. Maargoed, ik ken het hoor, ik heb voor 2000 euro aan onderhoud tegen die blauwe aangesmeten in anderhalf jaar (incl motorisch tuning trouwens), en dat is nog grotendeels excl arbeidskosten, omdat ik bijna alles zelf gedaan heb.. Helaas voegt onderhoud eigenlijk geen cent toe aan de waarde van een oude auto.. (Oke, gebrek aan onderhoud doet wel af aan de waarde, maar goed/extragoed onderhoud voegt vrijwel niks toe..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Jaaa...de auto wordt er idd niet meer door waard, helaas.
Maar wij zijn er gewoon blij mee, voor mijn studie gewoon noodzakelijk en in de zomer willen we graag door Europa heen touren...
Lekker relaxed...geen haast enz...dus dan moet die ook gewoon goed zijn!

Handig als je veel dingen zelf kan...ik zal toch echt eens moeten leren/oefenen haha!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

De AX is natuurlijk de perfecte auto om op te oefenen, vrijwel alle klussen, groot en klein, zijn met eenvoudig gereedschap te doen. :)

(Hm, doet me dr aan denken, misschien is het leuk om een topic te maken, iets als: "welke gereedschappen zijn bruikbaar/nodig op een AX? ")
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Dat is niet eens zo'n gek idee...denk dat ''de hamer'' ook wel een paar keer langs zal komen haha! :P
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

nee, dat is heel eenvoudig, vraag maar aan Vincent:
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Hahahaha, GENIAAL! :P
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Lieve AX-liefhebbers,

Wegens gladheid helaas een aanreiding gehad, mijn schuld...en ik heb een WA verzekering, dus de schade van de ander zal prima hersteld worden, echter voor mijn pareltje zal ik zelf vervanging moeten zoeken en dat is kl*te!
Zodoende zoek ik een achterbumper en een rechterachterlicht voor mijn AX.

Ik zoek natuurlijk wel dezelfde kleur als het origineel, wie o wie kan mij, het liefst voordelig, helpen aan deze onderdelen??!

Hier een foto vd schade, viel me relatief gezien nog mee... :oops:
Wel erg geschrokken en baal als een gek!!!

Image

Alvast bedankt!!!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

Zo te zien alleen optische schade.. Wel vervelend! :(

Maargoed, geen haast joh, je komt vanzelf de bumper in de juiste kleur tegen, en een achterlichtje heb je ook zo gevonden, dat ene plastic randje wat dr af is is niet zo heel boeiend trouwens, alleen vooral niet mooi...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by MBa@NL »

Zo te zien is de schade beperkt gebleven tot uitwisselbare onderdelen. Kleur van de bumper zal nog een speurtocht opzich worden. Er is een AXClub lid welke ooit een AX uit België heeft gehaald voor plaatwerk (in deze kleur) omdat er lange tijd in Nederland niets te koop was. Ik zal in elk geval mijn ogen open houden als ik op de sloop ben.
AlexanderB wrote:[..], dat ene plastic randje wat dr af is is niet zo heel boeiend trouwens, [..]
Dat is niet helemaal waar... Met dat "randje" wat er nu af is vervalt ook de E-keur van de lamparmatuur. Een APK keurmeester moet de auto er zelfs op afkeuren wat dus ook betekend dat een agent je er een bekeuring voor kán geven. Wat betreft een bekeuring zal het zo'n vaart niet lopen, vandaar ook dat het kán... maar voor de APK moet je het weldegelijk opgelost hebben. Ook een gelijmde armatuur (als je het "randje" nog zou hebben) moet afgekeurd worden, dit valt in de praktijk wel mee maar dat is dan met dank aan het niet oplettende ook van de keurmeester.
Gelukkig is bij een AX een nieuw (lees: tweedehands) armatuur zo gevonden en als het moet volstaat (voor tijdelijk) de armatuur uit een oude generatie AX ook (is gewoon uitwisselbaar maar dan is het "glas" onderin wit).

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by gigawebs »

Zie mijn reactie in je andere topic.
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=17&t=26756" onclick="window.open(this.href);return false;
ImageImageImage

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Mannen, wat tof dat er nog mensen zo laat aktief zijn...baal als een toeter en zei tegen mn vriendin, ga maar lekker slapen...moet even afkoelen en op het forum rondspeuren.
De sloop in Emmeloord is wel een mega goede tip...want de kleur enz is PRECIES hetzelfde...nu alleen iemand regelen die me kan helpen met demonteren en monteren van de spullen...
Wel moet ik de sloop bellen aangezien ik wel ruim een uur moet rijden...maar dat heb ik er graag voor over.

Ben benieuwd wat het me gaat kosten!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

Zie de onderdelen niet staan bij de zoek rubriek...maar hoop dat ze niet alles op hun site hebben staan, lijkt me ook behoorlijk pittig om alles volledig te houden: http://www.gaos.nl/onderdelen/mke=Citro" onclick="window.open(this.href);return false;ën/bse=AX/mdl=AX%20Hatchback/
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by MBa@NL »

NextGenAX wrote:nu alleen iemand regelen die me kan helpen met demonteren en monteren van de spullen...
Het is dat je zo ver uit de richting woont... echter is monteren en demonteren heel simpel en meer als een rateltje met een dopje 10 en een verlengpookje heb je eigenlijk niet nodig...

Als je onder de auto kijkt zie je 2 moertjes zitten welke de bumper vasthouden, deze draai je een stukje los (omdat het een sleufgat betreft hoeven ze niet helemaal los, soms wel makkelijker als ze toch soepel lopen). Dan geef je een ferme klap vanaf het achterwiel tegen de bumper aan (dus gedeeltelijk in de wielkast waarbij de bumper dus recht naar achteren gaat). Bij die klap zou de bumpersteun los moeten schieten uit het plaatwerk en moet je datzelfde ook aan de andere kant doen. Als je dat hebt gedaan trek je de bumper een stukje naar buiten en ligt hij naast de auto.

Monteren gaat eigenlijk in omgekeerde volgorde maar nu hang je de bumper in de steunen en geef je een ferme klap vanaf de achterzijde op de bumper zodat deze terugschiet op zijn plek in de steun. moertjes aandraaien en klaar.

Vergeet niet om de moertjes vooraf even in te spuiten met WD-40... zéker op je eigen auto.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

Demonteren van de bumper is echt eenvoudig trouwens

3 pinntjes onder de rand van de achterklep naar binnen drukken met een schroevendraaier ofzo en de "paddestoeltjes" eruit trekken,
2x sleutel 2 moertjes onder de bumper losdraaien, hoeven dr niet helemaal af, (die vind je makkelijk, er zit in de onderste rand een inham boven die moeren),
dan de bumpersteunen van onder de spatborden loshaken, die hebben een rijtje weerhaakjes wat je met een platte schroevendraaier kan lossen.. (Of je trekt gewoon de hele bumper van die steunen af, maar dat is een beetje de lompe methode.)

Pinnetjes kan je terugkrijgen door de plastic bumperbalk (die van je eigen auto) te demonteren en in de bovenhoek een gaatje te boren (10mm ofzo, of 12, of whatever dat je hebt, houtboor werkt prima op plastic) en dan te schudden.

Hermonteren zelfde in omgekeerde volgorde.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by NextGenAX »

@MBa@NL Bedankt voor de duidelijk uitleg...ben alleen bang dat ik wat ga mollen, al is het ''vrij makkelijk'', ben nog wel eens onhandig om het maar even netjes voor mezelf te houden haha!
Weet niet waar jij vandaan komt?Heel ver?

Ben trouwens ook benieuwd of het lastig is het achterlicht te vervangen?

Wel grappig dat er nog forum leden wakker zijn...geeft me toch wat meer rust in mn koppie.
Al is het misschien kleine schade, baal als een stekker...is al duur genoeg in deze tijd!

Nogmaals bedankt!!! :)
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578k

Post by AlexanderB »

De achterlichten zitten met 2 plastic vleugelmoeren in de achterbak vast, en met een haakje aan de carrosserie.. Dat vereist enige voorzichtigheid om niet weer het plastic op dezelfde manier te breken als je probeert dat haakje los of vast te krijgen.. (Je zal het lichtje iets opzij moeten schuiven op zn plek, met de vleugelmoeren dr af, ik weer zo uit mn hoofd niet meer welke kant op)

Tip: geen kracht zetten, en desnoods draai de de gordelspanner achter los en voel je met je hand door dat gat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply