Zeker, hoewel 500 km lang met 85~90 achter een vrachtwagen aan hobbelen erg slaapverwekkend is maar wel goed voor het verbruik..
Makes me wonder, als ik de hele weg lekker 120-130 gereden had had ie ~1:21 gedaan, dan was ik 2 uur korter onderweg, voor €6.60 meer aan brandstof.. Ik denk dat ik voortaan wel weer gewoon lekker op de linkerbaan rij
nope 1:26+ is haalbaar zonder extreem raar te doen, alleen 500 km lang bumperkleven achter vrachtwagens of 95 rijden als dr ff geen is om achter te kleven..
Tjah, echt haast moet je inderdaad niet hebben, nee.
Ik ervaar(de) max. 100 rijden eigenlijk wel als rustgevend, maar dat is n'tuurlijk heel persoonlijk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik heb hetzelfde ervaren.
Bij 100-110 zit ik steeds van:
"Ik kom te dicht op m'n voorganger.
-spiegeltje kijken: komt verkeer aan
-hoe dicht zit ik op m'n voorganger? Kan nog...
-spiegeltje: Nee, kan nog steeds niet naar rechts
-voorganger komt wel erg dichtbij nu, even iets langzamer dan
-spiegeltje: Ah, daar is een gaatje.
-Knippertje aan, wachten tot het kan, naar links, gasgeven tot ik weer boven de 100 zit.
-Spiegeltje: ben ik voorbij degene(n) die ik in wil halen?
-Ja, knippertje, naar rechts."
En herhalen indien nodig.
Soms komt er ook nog wel eens tussen:
"Als ik nu in ga halen, kom ik er dan wel fatsoenlijk tussen voor de afslag die ik moet nemen?
-En als ik níet inhaal, dan zit ik nog 600 meter achter een vrachtwagen die 90 rijdt."
En met een vaartje van 90-95 rij ik langzaam genoeg om niet steeds achterop vrachtwagens te rijden, en hard genoeg dat ze niet bij míj achterop rijden.
Dus kan ik lekker relaxed op de rechterbaan blijven tuffen. Beetje rondkijken ondertussen, als het kan.
En we hebben het hier over de A16/N3 tussen zeven uur en half acht 's ochtends, en in omgekeerde volgorde tussen half 5 en vijf uur 's middags...
Het enige wat ik dan soms denk is:
"Waarom is m'n achterbumper zo interessant, bumperklever? Ik rij toch rechts? Gaat er gewoon voorbij, oen!"
Hahaha, over dat laatste heb ik ook nog een kleine anecdote (en het toppunt van even voor een ander bepalen dat 'ie moet inhalen ): ik rij, op de A29, 's middags rustig naar huis, met een gangetje van 90 achter een vlot doorrijdende vrachtwagen, waarbij ik na een kilometertje of 2 na de Heinenoordtunnel lichtsignalen zie in m'n binnenspiegel, van een Connexionbus, begeleid met gebaren van de chauffeur in kwestie dat ik maar eens die vrachtwagen voorbij moet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Oh, dat zou voor mij echt n reden zijn om t gas los te laten en rustig uit te rollen naar 70.. ofzo Of, de nette methode, gewoon lekker negeren en wachten tot de bus wel inhaalt..
AlexanderB wrote:Gemiddelde zie hieronder, maar mn laatste 3 tanks waren 1:23.2, 1:26.6 en 1:23.5.. Deze zal wel weer wat minder worden, omdat ik weer door de spits moet rijden enzo.. achja 1:21 is niet slecht
Dat is wel héél zuinig. Ik zou haast willen gaan dieselen...
Hier meestal 1 op 8
Afgelopen weekend 1:11 gehaald. Ik let niet op mijn verbruik/snelheid.
Haha.. Ik meestal ook niet, ik was gewoon voor de gein bezig om te kijken hoe zuinig ik die auto kan krijgen.. Voor de rest van de tijd rij ik als een idioot, en haal ik nogsteeds beter dan 1:20, dus ik vind het uitstekend..
Not quite.. Je betaalt wel gelijk 4x zo veel wegenbelasting he.. (en een paar euro meer verzekering).. ook het onderhoud is (waarschijnlijk) duurder, diesel houd niet zo van korte afstanden, etc..
Puur wegenbelastingtechnisch* zit je inderdaad vanaf 5500~7500 km/jaar goedkoper.. Maar dan heb je nog geen cent bespaard, daarvoor moet je echt *meer* rijden..
* = ((wegenbelasting diesel per maand min wegenbelasting benzine per maand) / dieselprijs) X gemiddeld verbruik X 12 maanden
Wat betreft kleine stukjes rijden: ik dacht dat eerst ook maar die van mij doet dat tot nu toe probleemloos. Ik ga gemiddeld 8 adressen op een avond bijlangs(als het slecht weer is anders op de fiets). Een vriend van mij bezorgd boodschappen voor de AH en die rijdt dan ook diesel. privé ook maar dan peugeot 106 diesel. Maar sinds hij AX diesel heeft gereden is hij daar helemaal enthousiast over',alleen ze zijn nogal schaars. In frankrijk schijnen er veel rond te rijden. ik had ook eens een wegenwacht man, had toen problemen met lucht in de dieseltoevoer. Die man werd helemaal lyrisch toen hij mijn AX zag. Hij had jaren gezocht naar een AX diesel voor zijn vrouw. Uiteindelijk had hij maar een saxo diesel aangeschaft'maar ja die is gelijk weer zwaarder.
Laatste tank 7.4 liter op 100km, puur stadsritjes, lekker vlot...
Vandaag bijna 35 liter getankt, kwam er ook achter dat er een lampje gaat branden als ie dus echt leeg is...
Mijn meter is bij leeg nogal wispelturig; bij starten bleef ie in het rode, na 5 minuutjes stond ie opeens op bijna een kwart en daarna schommelde hij steeds tussen heel weinig en echt leeg, inclusief rood lampie
Vandaag getankt: 1:15,7, inclusief de terugweg van Baarle-Nassau, waar ik zo'n beetje constant 's lands nieuwe maximumsnelheid aangehouden heb...
(ja, echt waar, m'n snelheid lag dik in de drie cijfers!)
Mijn tankmeter doet ongeveer hetzelfde als die van Svaan. Als m'n tank onder een kwart komt, dan slaat deze naar "leeg", elke keer als ik een bocht neem, en loopt dan weer langzaam naar een kwart. Er gaat dan ongeveer 35 liter in de tank.
Hm, en na mn zuinigheidsrecord, heb ik nu ook mn on-zuinigheidsrecord gevestigd.. Met korte ritjes en stevig doortrappen, 1:18.4 denk niet dat het onzuiniger gaat..
Volgende tank weer n beetje rustig aan en proberen korte ritjes, stadsverkeer en file enzo te vermijden..
Nou, in de winter, je motortje laten tuffen tijdens het ijs krabben, kacheltje aan, achterruitverwarming aan, dan denk ik dat je onzuinigheidsrecord er makkelijk aan kan gaan!
Ik kiep n emmer water over de auto, veeg alle ruiten schoon, starten en rijden.. Alleen het filerijden is enigszinds minder voor het verbruik, maar daar bestond deze tank ook al voor een aardig deel uit..