Benzinetank ontluchting
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Benzinetank ontluchting
Gisteren na het voltanken van mn auto liep de benzine vlak onder mn wielkast met rap tempo weer op de grond. Ik kon niet goed zien waar het vandaan kwam. Het blijft verders ook niet lekken maar de benzine stank in mn auto is noig steeds vreselijk.
Nadere inspectie leerde mij dat de ontluchting slang helemaal poreus was, ik kan nu even ook geen andere conclusie trekken dat deze behoorlijk lek is. Nu is de vraag, moet mn hele tank er onder vandaan om deze te vervangen of niet.
Tom
Nadere inspectie leerde mij dat de ontluchting slang helemaal poreus was, ik kan nu even ook geen andere conclusie trekken dat deze behoorlijk lek is. Nu is de vraag, moet mn hele tank er onder vandaan om deze te vervangen of niet.
Tom
Tom wrote:Nog een keer onder de bank gekeken, helaas. Tank moet er idd onder vandaan.
Nog 400 km to go
je wend wel aan die geur hoor
als ik hard door de bocht ga moet je ook niet teovallig aan het roken zijn!
ik vermoed dus dat ik zo'n zelfde probleem heb, al heeft het bij mij denk ik ook te maken met mijn tankafdichting
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Tank eronder vandaan is op zich erg simpel, je hoeft alleen de vulpijp maar los te maken, en de 2 bouten waarmee ie onder de auto hangt, dan kan ie er zo onder weg als het goed is, het ligt er een beetje aan wat voor een AX het is, een injectie heeft volgens mij een electrische pomp in de tank, terwijl de carburateur versies een mechanische pomp op het blok hebben, de laatste is een stuk eenvoudiger qua leidingwerk. Als ik het me goed herinner zit dr op een carburateur versie alleen een aanzuigleiding, en de ontluchting, en uiteraard de vulopening.
Een injectie heeft ook nog een retourleiding vanaf het blok liggen, met een filter ertussen. Ook loopt er aan de passagierskant nog een leiding richting tank, waar die voor is is ons nog niet compleet duidelijk. De tank demonteren is wel zo makkelijk als je het met 2 man doet. De achterdemper moet even uit zn rubbers denk ik, en het hitteschild moet even van de tank af omdat de handremkabels daar onderdoor lopen.
Ik zou de tank helemaal leegrijden en bv een jerrycan met een paar liter benzine achterin gooien om thuis te kunnen komen, zo zit er zo min mogelijk in de tank en is ie makkelijker te hanteren.
Een injectie heeft ook nog een retourleiding vanaf het blok liggen, met een filter ertussen. Ook loopt er aan de passagierskant nog een leiding richting tank, waar die voor is is ons nog niet compleet duidelijk. De tank demonteren is wel zo makkelijk als je het met 2 man doet. De achterdemper moet even uit zn rubbers denk ik, en het hitteschild moet even van de tank af omdat de handremkabels daar onderdoor lopen.
Ik zou de tank helemaal leegrijden en bv een jerrycan met een paar liter benzine achterin gooien om thuis te kunnen komen, zo zit er zo min mogelijk in de tank en is ie makkelijker te hanteren.
Even een kleine update...
De ontluchtings slang was bovenop de tank afgescheurd. Deze heeft wel beetje rare diameter 13mm. Mijn automaterialen zaak had die maat niet en meneer Citroën wilde ?35 hebben voor een slang van 90 cm.....
Toch een goede slang in het tweedehands circuit gevonden. Het was even pielen met het leidingwerk om de tank weer op te hangen.
Gister voor het eerst weer mijn tank volgegooid, alles bleef droog onder mijn auto en nog belangrijker was: De benzine stank die ik altijd had na het tanken is verdwenen.
Ik durf het dus wel aan dat deze slang veel vaker voor problemen zorgt bij de vele AX'jes die een benzine stank in de auto hebben, zeker als ze getankt hebben.
De ontluchtings slang was bovenop de tank afgescheurd. Deze heeft wel beetje rare diameter 13mm. Mijn automaterialen zaak had die maat niet en meneer Citroën wilde ?35 hebben voor een slang van 90 cm.....
Toch een goede slang in het tweedehands circuit gevonden. Het was even pielen met het leidingwerk om de tank weer op te hangen.
Gister voor het eerst weer mijn tank volgegooid, alles bleef droog onder mijn auto en nog belangrijker was: De benzine stank die ik altijd had na het tanken is verdwenen.
Ik durf het dus wel aan dat deze slang veel vaker voor problemen zorgt bij de vele AX'jes die een benzine stank in de auto hebben, zeker als ze getankt hebben.
Kakelbont wrote:Wat heb je allemaal nog los moeten halen om erbij te kunnen?
Goed te horen dat het gelukt is trouwens. Ik moest laatst ook een slangetje hebben van Citroën, 25 euro voor een slang van 50cm
Ik heb de klem van de einddemper losgehaald (zodat de tussenpijp naar beneden kon hangen), de vulpijp heb ik er ook uit gehad....maar is denk ik niet nodig. Het hitte schild onder de tank weg en de handremkabbels uit de klemmen onder de tank. Het rechterachter wiel moet er wel af, btw
Verders onder de bank heb ik de aan en afvoer van de pomp losgemaakt en de stekker van dit zelfde apperaat.
Toen heb ik de twee moeren losgemaakt en de tank gekanteld zodat ik precies bij de ontluchtingslang kon. Beetje pielen blijft het altijd wel hoor, klem erop doen door het gat onder je bank....arghhh.
O ja, rijd die tank liefst helemaal leeg. Want het leeg hevellen is echt een crime. Daar zit bij mij nog de meeste tijd in....op het zoeken naar een andere slang na dan. (lang leve het bezit van twee auto's )
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
hehehe, wat zei ik in de 1e reply van mij, rij de tank zo goed als leeg, je was gewaarschuwd
Die slangen zijn wel vaker kapot volgens mij, de slooptank die ik samen met de overburjongen onder zijn auto hing was ook afgescheurd, en zwaar poreus, terwijl die van zijn tank nog gewoon goed was. En dat terwijl allebei de auto's ongeveer even oud waren.
Die slangen zijn wel vaker kapot volgens mij, de slooptank die ik samen met de overburjongen onder zijn auto hing was ook afgescheurd, en zwaar poreus, terwijl die van zijn tank nog gewoon goed was. En dat terwijl allebei de auto's ongeveer even oud waren.
Tom wrote:IceByte wrote:hehehe, wat zei ik in de 1e reply van mij, rij de tank zo goed als leeg, je was gewaarschuwd
Klopt, maar om eerst nog even 100 km te gaan rijden op ??n van mijn weinige vrije dagen....
gewoon even een baksteen op je gaspendaal, beesje in z'n vrij en klaar is harrie maakt maar een klein beetje herrie
maar ff serieus, k geloof dat dit ook mijn probleem is, ff kijken of ik een vriendelijke vriend kan regelen om dit een x in het weekend te fixen... is er ergends op de site ook een howtodothisifyourretarded.pdf van?
Live fast, Die Young