Ik had nog wat fotootjes beloofd van m'n mystery-vogel-box, oftewel een Eagle cruise-control unit!
(nou ja, "control"... Tis een systeem dat je gaskabel in een bepaalde stand vastzet.)
Het bedieningskastje:
Het gaskabeltje heb ik door m'n favoriete gat gepropt:
(Hier zitten ook de koplampkabels nog in, maar die zijn inmiddels verplaatst naar waar ze horen...)
Hm... Een zakje bevestigingsmateriaal... Eens kijken of ik er wat van kan gebruiken... :
Ah, verdimme! Geen van de beschreven voorbeeldjes is van toepassing...
Hoe ga ik dit fixen? :
Na wat gepiel en geprobeer en getest en gevloek kwam ik er op uit dat dit het beste werkt:
Dit geval vast gesoldeerd, en om de gashevel gelegd:
Ik heb een klein geultje in de gashevel gevijld, de CC kabel eroverheen gelegd en vastgehaakt aan dat pootje
van de terugslag van de gashevel... (ik weet ook even niet hoe ik het beter kan omschrijven, sorry...)
Na dat bleek dat het CC kabeltje bij bruusk gasgeven uit de hevel viel (cc kabeltje trek niet erg vlot terug),
heb ik een soort van beugeltje gefabriceerd uit een bumpertje van een speelgoedautootje.
En sindsdien geen problemen meer! (geen foto van...)
Ik heb nog niet echt grote afstanden kunnen rijden met dit systeem, maar ik heb al wel vast kunnen stellen dat het systeem werkt. Het is een beetje fiedelen om de snelheid goed af te regelen, maar als het eenmaal gelukt is, dan blijft de snelheid gewoon goed hangen.
En voordat iedereen gaat schreeuwen van: "Je gaskabel vastzetten is gevaarlijk, want als je moet remmen blijft je gas open staan!",
die vlieger gaat dus niet op... Er zit een veiligheid ingebouwd die op de remlichtschakelaar is aangesloten.
Als ik m'n rem intrap, knalt m'n cruisecontrol weer uit...
Hij zit niet op de koppeling aangesloten. Dat dan weer niet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.