Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ja. Mensen rijden hier óf op winterbanden met van die spikes erin (die mogen alleen als er sneeuw op de weg ligt, dus 's zomers niet te gebruiken), of op Blizzaks. Da's een band van 't merk Bridgestone met een ontzettend dik profiel en die heeft speciaal zacht rubber met allemaal kleine kiertjes die zich in de sneeuw vastvreten.

Nadeel is dat die banden erg snel slijten (gaan zo'n 20.000 kilometer mee), en ze hier in Alaska ontzettend duur zijn. De Mazda staat op Blizzaks. Ziet er wel stoer uit. Alleen de beide Blizzaks op de vooras zijn versleten, dus we moeten nog twee nieuwe banden hebben (180 dollar per band, exclusief montage)... In andere delen van de wereld zijn ze niet zo belachelijk duur. In Nederland is 't iets van 100 euro per band, geloof ik.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ik wou al zeggen, die banden hebben ze hier ook, en die kosten *echt* niet zoveel.. Mja, vraag en aanbod, I guess..

Eh, voor de gein ff n gokje gemaakt op het formaat, maar in 185/65r15 kosten ze 68 euro per stuk.. Tis al haast goedkoper om ze te laten opsturen...
Last edited by AlexanderB on MonOct01, 2012 10:38:25 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ceristimo wrote:@Laurent
Als jij een AX hier legaal kan krijgen, dan zou ik 'm van harte van je over willen nemen...;)
Als "showvoertuig" en er dan examen in doen?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Alexander
Bijna goed. 't Is 195/65r16. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

ahja, enige band in die maat, blizzak :P wel wat duurder, €124,60
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Jep...Was ik al bang voor.
Het probleem waar je hier tegenaan loopt is dat iedereen in een SUV of pick-up rijdt, bandenmaatje 255 en 19". Onze maat verkopen ze bijna nergens... 't Is een beetje een rotmaat.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

dan pak je een iets andere maat? (of nevermind, zie dat dr hier iig niet zo veel te vinden is in de maten dr net omheen..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Gaan die Blizzak's (winterbanden neem ik aan) zo kort mee als je er alleen in de winter mee rijdt, of als je er het hele jaar mee door rijdt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Wat ik op internet vond was gemiddeld 14000 mile als je ze 's winters gebruikt. Dan zijn ze ongeveer 50% versleten en zijn het geen winterbanden meer. Je kunt er dan nog wel een zomer of misschien twee zomers mee rijden.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

winterbanden zijn echt niet aan te raden in de zomer. Niet alleen omdat je dan MINDERE prestaties heb als met zomerbanden, maar ook omdat je verbruik omhoog gaat en de banden dan echt zó versleten zijn. Maar jah, als je ze anders weg moet gooien... dan kan 't natuurlijk
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ja, maar daar schijnen deze Blizzaks dus anders in te zijn dan andere winterbanden. Na 50% versleten te zijn kom je bij de onderste laag rubber, welke een andere samenstelling heeft dan de bovenste laag. De band ís dan een zomerband. Althans, dat is de informatie die ik over die banden vond.

Zou wel de populariteit van de Blizzak verklaren, want ik schat dat zo'n 3 op de 4 auto's hier met die retedure dingen rondrijdt.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Of iedereen heeft natuurlijk de gedachte "Als het duurder is, dan is het beter."...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

Blizzaks zijn dan ook wel heel erg goede winterbanden :)
Maar echt in puur sneeuw werken bijna alle winterbanden wel prima toch, het is juist interessant wat ze doen zonder sneeuw.
Nokian is in de sneeuw perfect, maar zodra je alleen regen hebt is bijna elke zomerband nog beter dan de beste winterband...
AX 11TRE 1988

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by JPG-slalom-racing »

Ik heb nog niet met Bridgestone winterbanden gereden, maar ik weet wel : ze zijn een must, ook hier in het kleine Belgenlandje. Dat die Blizzaks zo duur zijn, ligt vooral aan de toch wel zeldzame bandenmaat die op je wagen ligt, met 205 60 16 ben je goedkoper af, en je behoudt quasi dezelfde rolomtrek. Misschien zijn de bandjes zelfs niet te vergelijken met Europa, hangt me vooral af van de snelheidscode hier zou in die maat code H (210km/u) gebruikelijk zijn, maar in Canada (zoals misschien ook in Finland) rijdt men misschien met codes a la 120 km/u. veel beter met koude, maar in normale temperaturen slijten ze als sneeuw voor de zon... Setje velgjes? dan kan je toch een 5 maand per jaar die dure winterbanden sparen, en de wissels doe je natuurlijk zelf?

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by citrofenwick »

Stuart had ze destijds onder z'n AX icm bilsteins en daar kon je als de kleine banen slecht en nat/besneeuwd lagen nog goed mee doorrijden. Topband :)
AX-kopen is verslavend.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Tsja, andere velgen...maar het geld groeit me helaas niet op de rug. Ik moet dus twee nieuwe banden regelen voor de vooras, en dat is waarschijnlijk goedkoper dan vier velgen + banden in een wat normalere maat...

Ik heb gisteren trouwens het theorie-examen gehaald. Toch maar een weekendje gestudeerd op die stomme feitjes. Ik had alle vragen goed. En wat is dan uiteindelijk je testscore? 80%!

Belachelijk. Dat zit zo: Je moet van de 20 vragen 16 goed hebben. Als je de eerste 16 goed hebt, dan krijg je de laatste vier niet. Dus heb je volgens de computer van de 20 vragen, 16 goed. Je score op de test is dus óf 80%, óf je hebt het niet gehaald. Da's toch raar?!

De Mazda heeft trouwens veel meer laadruimte dan ik had verwacht, omdat je de achterbank neer kunt klappen. Da's handig, want het vuilnis wordt hier niet opgehaald, dus dat moet je zelf naar de stort brengen.

Ik heb m'n wagen vol geladen, vol met bééérgen afval...

Image
Image
Image

Is 'ie van achteren ook gelijk mooi verlaagd:
Image

Het ruikt dan nu ook heerlijk in de auto... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ik zie allemaal fraai droog hout.. Geen mooie kachel of kampvuurkuil?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Had ik ook aan zitten denken. Helaas hebben we geen houtkachel, en met al die gortdroge bladeren buiten durf ik nu geen fikkie te stoken...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ceristimo wrote:Het ruikt dan nu ook heerlijk in de auto... :lol:
Vandaar dat ze allemaal een pickup hebben. Een klein aanhangertje geen optie? En zo nu en dan wat uit je garage halen? Wellicht kan je van de bende daar een aanhangertje maken?
AX 1.1i Volcane Rood

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Misschien staat er zelfs een complete aanhanger in verborgen!
Jammer genoeg heeft de leerling geen hitch...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply