Gistermiddag na mijn werk stond er een Suzuki Swift met pech langs de weg. Omdat ik toch altijd gereedschap bij me heb (en zelf ook vele malen zo heb gestaan) ben ik even gestopt om te zien of ik 'm kon helpen. Hij vertelde het verhaal: "Ik gaf gas en toen gaf de auto geen gas meer, ik keek naar de temperatuur meter en die stond in het rood. Ik heb 'm dus aan de kant gezet, en even laten afkoelen. Daarna water uit de sloot gehaald (hij had niets anders) en hiermee de radiateur weer gevuld, deze was helemaal leeg. Daarna geprobeerd te staren, en weer vullen, starten, vullen, enz. nu is mijn accu leeg, kun jij helpen?"
uiteraard kon ik dat

naast gereedschap ook altijd startkabels in mijn auto (voor mijzelf nog nooit nodig gehad trouwens). Dus de ax ervoor, kabels ertussen en starten maar. De motor wilde wel, maar niet genoeg om op eigen kracht te lopen. En elke keer nadat hij had gedraaid kon er weer ruim een halve liter water in de radiateur. Zo hebben we een half uur geprobeerd het ding te starten, totdat het water uit de uitlaat begon te lopen...
Ik heb 'm verteld dat z'n koppakking naar de k**te is. Dat vond hij erg jammer (uiteraard), vooral gezien hij de auto afgelopen zaterdag had gekocht...
Hij wilde (na een telefoontje met een maat die verstand van auto's heeft) de auto naar de sloop brengen, want hij was immers stuk.
Daarop zei ik (omdat de sloop al dicht was) dat ik de auto ook wel wilde hebben, als hij er echt vanaf moest. dus de auto moest naar mijn huis gesleept worden (nog ong 5km). Maar ik had geen sleepkabel... Gelukkig had ik wel een offroad look waar veel touw in gebruikt was

Is het toch nog ergens goed voor geweest! Dus een touw uit mijn bumper gesloopt en de Swift naar m'n huis gesleept (met 50km/h want het is een automaat

) Vanmiddag de auto overgeschreven, dus nu ben ik naast 1.5 ax ook de (niet zo trotse) eigenaar van een Suzuki Swift 1.0 AUT (3 cilinder

).
Wat technische gegevens:
bouwjaar is 1997, 53Pk

, electrische ramen, stuurbekrachtiging, automaat dus, heeft 93xxxkm op de teller, maar heeft geen tonteller, dus mss wel 193xxx of 293xxx...
ff een fototje:
Koppakking en oliefilter zijn besteld, rekbouten niet want die zijn niet leverbaar (althans, niet bij verschillende leveranciers (niet bij Suzuki geprobeerd). Ik ga 'm budget opknappen (gewoon weer rijdend maken) en dan waarschijnlijk verkopen. Tenzij die heel goed bevalt, dan hou ik 'm misschien wel, maar dat zou betekenen dat de ax weg moet. Denk toch niet dat die tegen de ax op kan
Binnenkort meer foto's van de koppakking wissel