Vrijwel iedere autoradio kan maar maximaal 15 watt leveren. Ongeacht wat men op het frontje schrijft, met die fantastische 4x45Watt verhalen. Daar klopt dus niks van. Trek je autoradio maar eens los en check de zekering die achterin zit. Da's een 5 ampere zekering.
V*A=W. Dus 12*5=60Watt. Een autoradio kan maximaal 60 watt trekken voordat de zekering knalt. Maar wie heeft hier de zekering van de autoradio laten knallen terwijl hij hem op z'n hardst had staan? Niemand. Dus 60 watt trekt 'ie nooit. Laten we daar maximaal dus 50 watt van maken. Maar van die 50Watt wordt alle elektronica aangestuurd. Dus je bent al een wattje of 10kwijt aan je CD-speler en display, verlichting en dergelijke.
Blijft zeg maar 40 watt totaal over voor de versterker. Keer 4 aansluitingen. Ik denk dat als je 8 á 10 watt pér kanaal uit een autoradio kunt trekken, dat al vrij ruim genomen is.
Ook de wattages op speakers zeggen helemaal niets. 70Watt vermogen uit een 11cm speaker. Jaja. Dat zal piekvermogen zijn, zeg maar het vermogen dat zo'n speaker maximaal 0.01 seconde aan kan. Komt overigens nog bij dat wattage van een speaker onmogelijk vast te stellen is. Dat wordt door een fabrikant ook maar gegokt.
Wattage is immers niet wat je speaker opblaast. Dat zijn frequenties (met name hele lage frequenties), en hoever de speaker dus heen en weer moet bewegen om zo'n frequentie te reproduceren. Dát en een versterker die het allemaal niet meer trekt. Je kunt 200Watt speakers met een 15Watt versterker naar hun gallemiezen helpen als je de versterker vol open gooit, zodat het geluid enorm begint te kraken. Geluidsgolven worden geclipped, de speakers blijft steeds op het uiterste punt van z'n beweging even hangen, de spreekstoel/spoelkoker wordt te heet en 't is einde verhaal.
Vergeet ook niet dat een versterker met een vermogen van 100 watt NIET twee keer harder kan dan een versterker van 50 watt. Luchtweerstand neemt exponentieel toe. Als je bij 1 Watt 90 decibel aan geluid hebt (wat heel haalbaar is bij de meeste radio's/speakers) dan heb je al heel wat meer vermogen nodig om daar 93 decibel van te maken. Een verdubbeling in vermogen levert normaal ongeveer 3 extra decibel op. (Niet helemaal correct, want een luidspreker wordt warm, en krijgt dan meer weerstand, dus de praktijk zal meer iets van 2.5 dB per Watt zijn ofzo). Dat even achterwege gelaten ziet dat er dan zo uit:
1 Watt=90 dB
2 watt=93 dB
4 watt=96 dB
8 watt=99 dB
En dan zit je ook ongeveer aan 't max van je autoradio.
Als je speakers koopt is het, behalve frequentiebereik (al claimt iedere fabrikant van autospeakers meestal gerust 20/20.000hz...) ook belangrijk te letten op de gevoeligheid. Dit wordt genoteerd in het aantal decibel dat te verkrijgen is bij een vermogen van 1 watt. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder de speakers zullen spelen.
Oftewel: Staar je niet blind op wattages. Dat betekent in de praktijk vaak geen drol. Beluister een luidspreker eerst voordat je koopt, want wat de één mooi vindt, vindt de ander niet en let op de gevoeligheid. Staat vaak achterop de doos wel genoteerd.
EDIT:
Oh gut, Spuit 11 spuit modder. Sorry jongens, ik had niet gezien dat dit topic al 3 pagina's lang was en AlexanderB mijn geleuter hierboven al had uitgelegd...Toch jammer op dit epistel weer te verwijderen, dus ik laat 'm staan...Maar overbodig is deze reactie nu dus wel. Whoops....
