Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

citrofenwick wrote:Je AX is netjes geworden met die gelijke deur :)

Op het werk moet ik ook nu en dan gegalvaniseerd staal lassen, en dat gaat, maar het is wat klooien, stinkt enorm, is giftig en ziet er nadien niet meer uit.
Popnagels eventueel? :)
Ben al met popnagels in de weer, dus moet goedkomen! bedankt voor de tip. De stukjes die ik eventueel moet lassen zal ik nadien mooi plamuren een meeverven, is dat probleem ook opgelost. Sta momenteel nog in de brandende zon de slijpen enzo... WARM!!!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Zo, het verhaal van vandaag.

Eerst heb ik het neuswiel weer aan de dissel gezet, dit is toch iets gemakkelijker (beter dan op een assteun neerzetten ;-)
Image

Daarna ben ik aan de grote operatie begonnen, namelijk de plaat is stukken slijpen en deze over de bestaande plaatjes heen vastpopnagelen om een mooi afgewerkt geheel te krijgen.
Eerst de voorkant leeggehaald, het raam en de klep eruit. Hier kun je ook goed zien met hoeveel plaatjes de aanhanger is dichtgemaakt, en hoeveel plamuur en schuurwerk hierin zit voordat het maar in de buurt komt van een glad geheel.

Image

Omdat ik veel ging slijpen eerst maar een beschermhoes over het interieur gelegd.
Image

Daarna de plaatjes die precies aansloten op de achterklep weggeslepen en een goede antiroest behandeling gegeven (laagje verf wat in 3min droog was!)
Image

En toen begonnen af te tekenen en uit slijpen van de plaatonderdelen. Het is een 2mm dikke gegalvaniseerde plaat, en door de warmte had ik alleen een T-shirt aan. Nu heeeel veel brandplekjes op m'n armen van alle vonkjes die van het slijpen afkwamen!
Image

Even passen en goed positioneren om af te kunnen tekenen...
Image

ook de bovenkant weggeslepen en in de anti-roest verf gezet...
Image

En de plaat vastgepopnagelt op de onderste plaatjes. en we hebben een gegalvaniseerde plaat uit 1 stuk voor de zijkant!
Image

Ook de andere kant gedaan, anti roest verfje over de geslepen kanten en het raamrubber er weer in.
Image

Het raam er weer in
Image

En tot slot de plaat gemaakt die de achterklep vervangt.
Image

De bovenste strip komt volgende week, daar had ik geen tijd meer voor. Ook het interieur (vloermat) en hopelijk het verven (hangt van 't weer af) ga ik volgende week doen. Dan moet ik misschien de 3 grote gegalvaniseerde platen nog aanelkaar lassen, en klaar is de voorkant. Uiteraard moet ook de bevestiging nog van de plaat en het raam (liefst met slot) en ik wil toch dat het raam met een gasveer open kan. Daar zal ik ook nog even moeten kijken. We zijn er nog niet, maar we komen wel stapje voor stapje bij een beter resultaat!

tot de volgende keer maar weer, en nogmaals: tips zijn altijd welkom, 't is voor mij ook de 1e keer dat ik dit doe!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Ceristimo »

Ziet er goed uit! Ik vind dit echt een geweldig project! :D
Ik vraag me alleen wel af: hoeveel wind gaat die achterruit vangen als je 90 kilometer per uur rijdt? Kan zo'n ruit dat houden?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexanderB »

glas is ongeveer even sterk als staal, die is dus steviger dan t blik waar ie op zit... :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Ceristimo »

With a hammer I beg to differ....:P

Maar ik snap je punt; kan dus prima zo'n ruit. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 240
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Spitfire »

Ziet er leuk uit, alleen wat ik me afvraag stel je laat de zitting etc zitten.. mag je er dan wel personen in vervoeren?
Alles of niks

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 247
Joined: ThuFeb18, 2010 10:36:53 PM
Location: Bussum

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexB »

Je mag nooit personen vervoeren in een aanhanger of caravan :lol:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexanderB »

glas breekt, staal deukt.. mja, ga maar na wat er nodig is om een deuk te maken in een plaat staal van n paar mm dik, dan snap je wel wat t glas ongeveer aankan.. :) en zo werken die life-hammers ook, je slaat met een heel klein puntje, in een staalplaat zou dat alleen een piepklein deukje veroorzaken, maar met glas is dat genoeg om een barst te veroorzaken en doordat het glas gehard is, daarmee dus de hele ruit te doen springen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Wheelnut »

Maar als een geharde ruit springt, dan is het PANG! Hele ruit weg...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexanderB »

dat zeg ik ;)
AlexanderB wrote:en doordat het glas gehard is, daarmee dus de hele ruit te doen springen.
Overigens is de voorruit precies andersom, dat is gelamineerd glas, zodat het bij beschadiging en zelfs barsten niet in n miljoen stukjes uit elkaar springt in je gezicht, maar zn vorm houd, zelfs als de hele ruit kapot is, word ie nog (grotendeels) bij elkaar gehouden door de plastic lagen die erin zitten.. dus als je op zn kop in de sloot ligt en je uit je auto wilt, altijd de zijruiten kapotmaken, de voorruit ga je dr echt niet uit krijgen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Ceristimo »

Mijn punt is dus dat als je over een grindweg rijdt, of het opspattende grind van de achterwielen van de aufo die ruit in de aanhanger niet laat springen. Of een opspattend steentje van een tegemoetkomende auto bijvoorbeeld?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Ceristimo wrote:Mijn punt is dus dat als je over een grindweg rijdt, of het opspattende grind van de achterwielen van de aufo die ruit in de aanhanger niet laat springen. Of een opspattend steentje van een tegemoetkomende auto bijvoorbeeld?
Ja, dat kan. Ik heb 't laatst gehad bij het kleine zijruitje van m'n ax, daat schoot een steentje tegenaan en sprong inderdaad in 1000 stukjes. Maar, ik heb nu ongeveer een kleine 1000km met de aanhanger gereden, en 't raam zit er nog in. Dus heel gevoelig is het raam hier niet voor. Maar dat voorraam blijft in principe wel een wat zwakkere plek. Als het raam toch eens zou springen zet ik er ook een plaat acrylaat(plexiglas) of zo in.

Maar nu eerst de aanhanger maar eens af maken. Daarna is er misschien nog tijd voor verbeteringen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Vandaag weer goede werken kunnen verrichten aan de aanhanger! heb nu een paar coole opties :D

Ondanks de 100mm die dit weekend zou vallen begon ik vanochtend met dit weer
Image

Eerst het hele feest weer starten met het voorraam en de voorste klep eruit om wat ruimte te maken.
Image

De bovenste strip was het laatste wat nog in gegalvaniseerder plaat uitgevoerd moest worden, dus daar ben ik mee begonnen. Beetje afmeten...
Image

Vastnagelen...
Image

En tot slot deze plaat aan de zijplaten gelast voor wat extra stevigheid (en een mooier verloop in de plaat)
Image

De hoeken van de voorste plaat heb ik iets afgerond zodat het deurrubber er later makkelijker en mooier omzit. Ook meteen even gekeken of ik het Citroën logo erop wil hebben. Ik vind het er wel leuk uit zien, anders is die plaat zo kaal. Wat denken jullie?
Image

Het zelfde gedaan met de hoeken van de zijkant
Image

Omdat ik graag de voorkant met een slot dicht wilde hebben (en ik wil maar 1 sleutel voor een auto) heb ik gekeken of dit op de lossen was met het slot van de tankdop (die ga ik immers toch niet meer gebruiken ;-)) Eerst het slot maar eens uitelkaar gehaald
Image

Een kunststof ringetje op maat geveilt zodat die er mooi om zit
Image

En het gat waar normaal je achterruitenwisser door kan op maat geveilt voor het slot
Image

En dan ziet het slot er zo uit in het voorraam
Image

Met 't slot kon ik even niet verder, dus eerst maar eens de open hoek dichtgelast.
Image

Het plaatwerk van de voorkant is EINDELIJK af! geen geslijp, gelas en gedonder meer, alleen nog een likje verf (en misschien een hoekprofiel).
Image

De voorste plaat kon nog niet dicht, dus daar moest ik wat op vinden. DIt heb ik gedaan door middel van raamklauwen van binnen. Van buiten uiteraard mooi afgewerkt met slotboutjes. Van buiten ziet dat er dus zo uit
Image

en van binnen zo
Image

De plaat wordt nu dus aan de onderkant vastklemt door het hoekprofiel wat over de onderste ronde rand klemt, en boven door de 2 raamklemmen dicht te draaien. Voordat de klemmen vast kunnen moet je de plaat goed aandrukken, waardoor de rubbers goed ingedrukt worden en de plaat waterdicht tegen de aanhanger zit.
De hele voorkant (steeds dichterbij af!) ziet er nu zo uit
Image

Omdat ik nog wat tijd over had (er was in het hele dorp nergens meer de goede verf te krijgen, en het was nou ook niet echt verfweer) heb ik het slot ook verder afgemaakt. In de plaat een kleine inkeping, en aan het tankslot een armpje
Image

Zoals je ziet zit er nu nog was ruimte tussen het raam en de plaat, wat natuurlijk ongewenst is. Dus weer met rubbers aan de gang gegaan
Image

Nu is de auto bijna geheel lekvrij. Alleen het gedeelte aan de bovenkant (tussen het dak en de plaatjes die daartegenaan zijn gekomen) is nog niet lekvrij, en de zijkanten van de ramen zijn nog niet lekvrij. De bovenkant wel (maar alleen door een rubber dus eigenlijk zou daar nog iets boven moeten komen).

Al met al toch behoorlijk door kunnen werken vandaag, met een super resultaat (vind dat slot echt zo supercool!).

Er blijft natuurlijk nog genoeg te doen. de voorkant kan nu in principe geverft worden, ik heb de sloten uit de voordeuren nog liggen om achterin in te bouwen (maar dat zou ook wel weer een groot uitzoekwerk met die stangetjes zijn), er moet een fatsoenlijke neuswielhouder gemaakt worden, deze is zo verbogen als wat, evt de handrem aansluiten (ik weet nog niet waar. op de dissel is lelijk en zit het in de weg. Zat zelf de denken in de kofferbak, wat vinden jullie daar van?) en ik heb nog een gat in de kofferbak wat ik dicht moet lassen:
Image

graag reacties, zou leuk zijn als het écht een goede en leuke aanhanger wordt (begint er al steeds meer op te lijken!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by citrofenwick »

Goed bezig alweer :)

Voor het glas kan ik je veiligheidsfolie aanraden. Als het glas ooit breekt zal het niet helemaal in stukken liggen, maar in 1 geheel blijven.
Volgens mij zou plastificeerfolie goed zijn.
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

citrofenwick wrote:Goed bezig alweer :)

Voor het glas kan ik je veiligheidsfolie aanraden. Als het glas ooit breekt zal het niet helemaal in stukken liggen, maar in 1 geheel blijven.
Volgens mij zou plastificeerfolie goed zijn.
da's inderdaad wel een goede tip ja! dat scheelt in ieder geval een hele hoop opruimen! die foto is het zelfde als blindeer folie, maar dan niet donker? zal eens kijken waar dat te scoren is.
Op mijn stage hebben we een weegschaal (grote vrachtweegschaal) die tot 500Kg kan wegen. Daar ga ik binnenkort de aanhanger (als die bijna helemaal af is) op wegen om te zien hoe zwaar die nu echt is. Ben benieuwd!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Gister de bumper opgehaald voor de aanhanger. Vanuit mijn stage (in Zierikzee) naar Nieuwveen gereden (150km). In Rotterdam natuurlijk dikke file, waardoor mijn motor te warm werdt (lampje ging branden). Dus maar ff de kachel vol aangezet en verder gegaan (lampje ging weer uit). Na 10min was mijn kachel helemaal koud terwijl die nog op heet stond en de motor echt niet koud was (stond nog in de file!). Dus ik had geen KVS meer. In de verste verte geen benzinestation te bekennen, en wachten op de ANWB was geen optie (had haast). Net mijn auto opgeruimt, dus had ook geen water bij me..

Gelukkig heb ik wel altijd een poetsdoek bij me, dus met wat zwefvuil flesjes en de poetsdoek slootwater gefilterd en dat er maar ingegooid. hij was zo leeg dat die ook ontlucht moest worden. 't water wat eruit kwam was compleet roestbruin... Maar goed, heb mijn weg zonder verdere problemen kunnen vervolgen (afgezien van dat mijn raam weer los zit, is van het raammechanisme af. Ik leunde op 't raam (had immers de kachel aan met 20 graden, dan wil je het raam wel open zetten) waardoor 't hele raam in de deur verdween).

Binnenkort MOET ik dus het hele koelsysteem legen, schoonspoelen met heeeeeel veel water (totdat er weer helder water uit komt) en misschien nog een koelsysteem flush erdoor. zit er ook aan te denken om de nieuwe waterpomp die nog op het blok van Mr. Krabs zit te monteren op dit blok, met de D-riem.

Maar, we hebben een bumper voor de aanhanger! moet alleen nog gespoten worden. Update volgt hopelijk zo snel mogelijk
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by gigawebs »

Haha gelukkig was er een sloot in de buurt dan! Mooi opgelost. :P
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Ceristimo »

Kijk, dat onderscheidt de mannen van de jongens. Inventief hoor. Ik zou zelf een kwartier lang al vloekend en tierend de goden hebben staan te verzoeken, om vervolgens al mokkend met de armen over elkaar pontificaal op de motorkap te gaan zitten.

Mooi opgelost :). Overigens, distributieriem of waterpomp hergebruiken: is dat wel handig?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexanderB »

Haha, damn, herkenbaar.. heb toen 2x n km heen en weer gelopen, de 1e keer met 2 flesjes overpriced spa blauw, de 2e keer nog n keer met 2 flesjes kraanwater, en toen had ik dr genoeg vertrouwen in om de auto dichterbij te zetten, en gingen dr nog 4 flesjes water in..

Anyway, sinds toen heb ik altijd n jerrycannetje water achterin staan.. :) idem met brandstof trouwens, (heb ik ook al eens voor moeten lopen, omdat ik 500m van huis zonder kwam te staan.. Ik had al eerder moeten tanken, en toen moest ik met spoed weg, na 50 km rijden was ik weer bijna thuis, maar 3 stoplichten van huis *sput sput kuch* klaar. :P)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by JBo »

Waterpomp hergebruiken mag wel, dat is gewoon een lager, de riem iets minder. Ik weet wat je doormaakte, ik had een half jaar geleden hetzelfde, ik had alleen het geluk dat ik nog 4L koelvloeistof in mn auto had liggen:p
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Post Reply