Want mistlicht mag alleen gevoerd worden in combinatie met dimlicht of groot licht.... Ja ja.. en dan de eis.. met zicht minder dan.....meter...
Maar zonder verlichting of met stadslicht is zowiezo al uit den boze!
Jah dat snap ik ook wel maar waarom zou je het dan PER SE via dimlicht of groot licht MOETEN schakelen dan Is mijn verandwoordelijkheid of ik
me daadwerkelijk ook houdt aan die regel zoals jij dat al zei: alleen in combinatie met dim- of groot licht
Want mistlicht mag alleen gevoerd worden in combinatie met dimlicht of groot licht.... Ja ja.. en dan de eis.. met zicht minder dan.....meter...
Maar zonder verlichting of met stadslicht is zowiezo al uit den boze!
mistlichten mag je overdag (dus zonder zichtbelemmering) voeren met alleen stadslicht.
verder mag je ze voeren met dim of grootlicht maar dan moet het zicht wel minder zijn dan 50 meter
Dat dacht ik ook, vandaar dat ik ze ook alleen met stadslicht voer, misschien dat er een verschil is tussen breedstralers en verstralers, maar bij mijn weten mag je ze alleen voeren met stadslicht. Mistlampen en groot licht voeren bij minder dan 50 meter zicht lijkt me niet nuttig, dan verblind je jezelf alleen maar.
De mistpitten onder de AX zijn bijna allemaal verstralers..
Deze mag je zowiezo al niet voeren met stadslicht. Wie je verteld heeft dat het wel mag.....
Breedstralers daarentegen mag je wel voeren maar ook alleen met dimlicht. Deze zijn voornamelijk bedoeld voor in het donker en tevens voor deel bermverlichting.. Je zou dus je eigen zicht verminderen wanneer je het ging voeren met stadslicht.!
Kortom, verstralers mag je niet eens gebruiken binnen de bebouwde kom, eveneens als je grootlicht!
Trust me, na twee keer boete voor mistverlichting voeren kijk ik wel beter uit!
Het voeren van mistlichten terwijl de weersomstandigheden daar geen aanleiding toe geven mag niet. Het mistlicht mag alleen maar branden bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert. Anders niet.
Want verstralers worden beschouwd als grootlicht en mogen alleen bij duisternis gevoerd worden als je geen voertuig tegenkomt of kort volgt.
Boete?s voor onterecht gebruik van mistachterlicht, verblindende verlichting en gebruik mistlampen indien dit niet is toegestaan zijn ieder ? 65,-
Ik moet zeggen, dat ik mijn mistlichten meer inbouw voor "de looks" dan dat ik nu perse met mistlichten moet gaan rijden. En ja, 2x 65euro is best een hoop geld. Dat zijn bijna 4 setjes Hella mistlampen
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
De mistlampen van een renault 19 die ik onder de mijne heb zitten zijn bij mijn weten geen verstralers. heb gisteravond laat nog even getest of ze goed zijn afgesteld, maar die dingen stralen echt niet in de verte, maar verlichten meer de zijkanten van de weg, dus mijn vermoeden is dat dit gewoon breedstralers zijn, die ik wel zou mogen voeren.
TTF wrote:mijn verstrallers gaan alleen aan als ik groot licht heb..
alleen ik wil ook dat ik ze kan aan zetten via met alleen dim licht ( stadslicht )
zonder groot licht..
hoe kan ik dit ff makkelijk doen of moet ik dan alles apart opnieuw aanlegen ...
Kijk dit bedoel ik.. Waarom zou je ze willen op stadslicht? Je word er niet meer door gewaardeerd hoor.. Zeker niet op de snelweg.. believe me...
Ennuh, Breedstralers? Die zie je nog zelden.. Dan moet er een B of een F op de lamp zelf staan.. Die van mij schijnen ook niet ver... meer op zij.. maar ja.. je krijgt er toch een boete voor..
Wanneer deze code ("F" of "B") ontbreekt, dan worden de lampen in de bumpers gezien als verstralers, oftewel als grootlicht en niet als mistlicht!
mijn Renault lampen hebben een B in de rechter bovenhoek, dus dat zijn breedstralers zoals ik al dacht, die mag je dus wel "normaal" voeren in tegenstelling tot verstralers, maar ik kan het nog wel eens navragen bij de buurman, die politieagent is
IceByte wrote:mijn Renault lampen hebben een B in de rechter bovenhoek, dus dat zijn breedstralers zoals ik al dacht, die mag je dus wel "normaal" voeren in tegenstelling tot verstralers, maar ik kan het nog wel eens navragen bij de buurman, die politieagent is
Voor zover mij altijd is uitgelegd zijn breedstralers mistlampen:
"Of het bij de twee aparte lichten in de bumper wel om mistverlichting gaat, moet u even controleren door te zoeken naar de code ?F? of ?B? in het glas van de betreffende lampen. Maar zijn het bijvoorbeeld verstralers (dan ontbreekt de code, want dat zijn geen mistlichten) dan is het overdag en bij duisternis ook weer foute boel. Want verstralers worden beschouwd als grootlicht en mogen alleen bij duisternis gevoerd worden als je geen voertuig tegenkomt of kort volgt."
Dus je hebt breedstralers, dit zijn mistlichten!
Als er geen weersomstandigheden zijn die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt overdag, dan geldt: - dimlicht toegestaan; - grootlicht verboden; - alleen mistlicht - verboden; - mistlicht in combinatie met bijvoorbeeld dimlicht verboden.
Als er geen weersomstandigheden zijn die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt 's nachts. dan geldt: - dimlicht - verplicht; - grootlicht - toegestaan, behalve als u tegenliggers hebt of op korte afstand een ander voertuig volgt; - alleen mistlicht - verboden; u moet dimlicht voeren; - mistlicht in combinatie met bijv. dimlicht - verboden.
Kan het niet zo gauw vinden.. Rest mij toch nog een vraag..
Wanneer er een B/F in je bumperverlichting staat dan is het een mistlamp. Zoniet zijn het verstralers.
Mistlampen mag je dus alleen maar voeren met slecht zicht (zicht minder dan 200m.) Wanneer je dit wilt gaan voeren met stadslicht moet je wel wicked zijn.. Dan zie je geen dr*l...
En overdag bij goed zicht mag je het zowiezo al niet voeren, of het nu breed- of verstralers zijn...
Niet dat ik me daar aan houd hoor.. maar tis dat je het maar weet.. Overigens lees ik wel weer meer dat je ook niet met stadslicht mag rijden.. Dat is meer parkeerlicht (raar)
ik moet zeggen dat het me nog hard meevalt met mistlampen + stadslicht in het donker, heb laatst 's avonds even getest hoe ze afgesteld stonden, maar kon best zien met die dingen aan. Ik kan iig overdag met alleen de breedstralers+stadslicht aan rijden, daar staat niks over in, al zal ik het nog ns precies navragen