Ceristimo wrote:Overigens, twee bobines, en voor zover ik kan opmaken geen verdeler. Dat betekent dan toch dat een bougie iedere keer vonkt als de cilinder bovenaan staat, ongeacht of hij aan zijn compressie- of uitlaatslag bezig is? Gooi je dus mooi de helft van je vonkjes ongebruikt weg...'t Lijkt haast wel een Citroën 2CV...
Of een AX met disbobine, die heeft ook 2 bobines (in 1 blok) die om de beurt vonken, de helft van je vonkjes gaan ongebruikt ja, maar dat maakt niet uit, het is betrouwbaarder en preciezer dan een verdelerkap.
Lekker bezig verder Hoop dat t n goede auto wordt.
EGR-kleppen zijn waardeloze dingen. Het hele systeem met uitlaatgassen opnieuwe verbranden is ook ronduit slecht voor je motor, maar vanwege emissie eisen moet het wel... Je kunt ook (weet niet hoe het met keuringen zit) je ERG klep helemaal open zetten en dan terug monteren (of was 't helemaal dicht?) in ieder geval, succes daarmee!
Verder klinkt het best als een goede auto, ik hoop 't!
de herfst is begonnen... hier ook (de "zomer" is ten einde) maar sneeuw zal er de komende maanden nog niet vallen denk ik!
ik ben benieuwd wat het gaat worden, succes ermee!
(wij willen veel foto's!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
EGR dicht, gewoon een stripje blik (like, van een blikje, of liefst nog de bodem van een conserveblik ofzo, extra dik) nemen, vormpje van de pakking overtekenen en uitknippen, en tussen de EGR en het uitlaatspruitstuk schuiven..
Vaak wil het ECU wel dat de klep fisiek open en dicht gaat (dus hij moet blijven zitten verder, en schoongemaakt worden indien ie vol met kek zit en niet meer beweegt), of je moet een weerstandje monteren dat de ecu denkt dat het bedienings-spoeltje van de klep nog aanwezig is, maar zonder uitlaatgassen in de inlaat zal de motor een stuk beter draaien, en waarschijnlijk zal t storingslampje dan wel eens uit kunnen zijn en blijven..
Meestal is het probleem namelijk dat het ding door roetvorming open blijft staan, en dan krijgt de motor constant troep binnen, en hoppa, storingslampje
@Holländer
Tja, ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe het hier werkt met keuringen. APK-keuringen zijn hier in Alaska in elk geval niet. Ik geloof dat wanneer je de title van je auto vernieuwd (moet iedere twee jaar), dat je dan kans hebt op een steekproef. Maar zelfs dat weet ik niet zeker. Misschien worden auto's hier überhaupt wel nooit gekeurd.
Zou wel die schokdempers verklaren, want de staat van die dingen is te belachelijk voor woorden. De APK-keuring in Nederland is misschien vaak wat té streng, maar gewoonweg niet meer keuren is ook de oplossing niet...
@AlexanderB
"Vormpje overnemen van de pakking"...Maar dan toch wel zónder de gaten in 't midden? Doel is toch om de boel dicht te maken? Of begrijp ik 't nu verkeerd?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Dus EGR-klep wel schoonmaken zodat alles weer beweegt, en vervolgens de pakking tussen spruitstuk en EGR vervangen voor een dicht stuk metaal?....Kan 't altijd proberen, natuurlijk....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
AlexanderB wrote:...het kan in ieder geval geen kwaad
Dat kan het wel, nieuwe modellen willen nog wel eens een variabele EGR hebben en die kunnen niet afgedopt worden.
Zoek dus eerst even uit of het wel kan met dit type motor, oude stookolie astra van ons uit 2001 kon die ook niet afgedopt worden ivm een variabele EGR. En dat zei zowel internet als de garage Schoonmaken is vaak maar een tijdelijke oplossing, heeft toen bij ons een klein jaar geholpen en voor het werk dat je ermee hebt kun je beter direct een nieuwe kopen eigenlijk.
Wat houd een variabele EGR klep precies in dan? elke EGR klep is toch variabel (kan meer of minder openen aan de hand van de hoeveelheid gegeven gas)?
Een nieuwe EGR klep is ook niet goedkoop hoor! voor de saab van m'n pa (9-5) kostte die geloof ik €300.- ofzo! was wel bij de dealer, is nooit goedkoop.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Goedkoop is het niet, maar elk jaar alles los schroeven, reinigen, terug monteren met nieuwe pakkingen is ook niet heel erg rendabel natuurlijk.
Ik kan niet terug vinden wat nou precies het probleem was, maar met puur alleen afdoppen kom je er niet ivm storingsmeldingen. De motor schiet daardoor in de noodloop, en dan ben je weer terug bij af als waar je begon voor het afdoppen. Maar dat is een Opel/Saab probleem, misschien dat Ford daar wel helemaal geen last van heeft, maar zoek dat dus wel van te voren uit!
Ik heb even Gegoogled, en van de Mazda club schijnen er zat mensen te zijn die de EGR-klep van hun 2.0 liter motor ook hebben geblokkeerd, door een dichte pakking te monteren. Wél schijnt het Check Engine lampje dan voortdurend te blijven branden, als je dat doet. En ik wil juist van dat lampje af.
Een nieuwe EGR klep kost zo'n 150 dollar (zonder BTW en verzendkosten, dus reken daar nog een extra 30 á 40 voor), en een pakking kost 14 dollar.
Ik ga eens even zoeken of er ook auto-onderdelenwinkels hier in Fairbanks zijn. Daar even een pakking halen, EGR-klep schoonmaken en eens zien of dat helpt.
Over een maandje of wat wil ik dan eigenlijk een kleine "tune up" doen, dus nieuwe bougiekabels (zijn er maar 2...), nieuwe bobines en nieuwe bougies. Dat moet in totaal voor ongeveer 100 á 150 dollar te doen zijn.
Trouwens, ik heb iets fantastisch ontdekt. Zoals jullie misschien in 't eerste filmpje wel gezien hebben zijn wij ook de eigenaars van een vrij riante garage. Die garage is aan de binnenkant echter niet afgewerkt, maar dat kan mij niet schelen. 't Hoeft niet mooi te zijn, zolang 't maar bruikbaar is. Maar de garage is ook volstrekt onbruikbaar.
Ik wil geen foto's van de garage posten omdat ik bang ben dat m'n schoonvader dat misschien per toeval dan tegenkomt, maar zonder er teveel woorden aan vuil te maken: mijn schoonouders zijn hoarders. Zoek maar op internet op wat dat is. Het is de reden dat Candice en ik de bezoekjes aan de schoonouders tot een minimum proberen te beperken, want als je bij hun het huis binnenloopt wil je er eigenlijk zo snel mogelijk weer uit.
Enfin, alle rotzooi en troep die niet meer in zijn huis paste heeft 'ie bij ons in de garage gegooid. Behalve een klein looppad om de watertank te kunnen bereiken staat de garage volgestampt met allemaal rommel. Tientallen dozen, kisten, gereedschappen, een stuk of 6 verschimmelde bureau's, een set stoelen, een paar computers, ouwe laptops en tientallen kledingsstukken....Allemaal waardeloze troep dat er al jaren in de vrieskou (-40!) staat, en allemaal zeiknat is geworden toen onze watertank een paar maanden geleden bijna vierduizend liter water lekte, en nu dus wel allemaal stuk zal wezen. Die kledingstukken zijn in elk geval allemaal verschimmeld (stinken dat dat doet!), en de computers en gereedschappen en de onderkant van alle bureau's en stoelen zijn ook compleet verrot doordat dat allemaal in 't water heeft gestaan.
Máár...Ik was gisteren tussen alle beschimmelde troep in onze garage weer even aan het eh..."schatgraven", en toen kwam ik erachter dat de garage een smeerput heeft!
Áls de garage dus leeg zou zijn, dan kan ik de auto naar binnen rijden en hem over die smeerput zetten, en dan kan je zo overal bijkomen aan de onderkant zonder 'm op een krik te hoeven zetten.
Dat is natuurlijk gewoon f*cking briljant! Probleem is alleen dat al die rotzooi in de garage wat in mijn ogen waardeloze troep is, voor hem nog waarde heeft. Da's vrij typisch voor 'hoarders'. Dus iets weggooien mag absoluut niet. Als iets immers kapot is dan kan je het nog wel ergens anders voor gebruiken en anders kan je het altijd nog weggeven...Jaja. Maar, hij heeft nooit gezegd dat ik niet een open ruimte mag creëren.
Dus ik denk dat ik binnenkort maar even met een schep en sneeuwschuiver een paar vierkante meter vloer ga vrijmaken, en dan heb ik een mooie knutselruimte.
Van 't winter een elektrische verwarming in de garage, en dan kan ik zelfs in de wintermaanden nog wel sleutelen.
@Wheelnut
Nou, als jij 'm effe belt en zegt dat 'ie hulp nodig heeft?....
Ik heb al wel eens voorzichtig wat geopperd, en ook voorgesteld om die garage om te ruimen (lees: alles in de laadbak van de pick-up en naar de stort), maar dat wil hij niet. Hij wil eerst controleren wat wel en niet weg mag uit die garage, en tsja... Dat doet 'ie maar niet.
Wat foto's van de Mazda Protegé:
Helaas is de rechterzijde beschadigd. Gelukkig slechts een deuk, en geen roest en lak eraf.
American running lights hoef ik bij deze auto niet meer in te bouwen. Dat heeft 'ie al.... De plug bij de voorbumper is voor de verwarmingselementen in 't motorblok. Zodat 'ie bij -45c nog starten kan.
Het interieur. Niet erg bijzonder, verder. Witte tellerplaten zijn fabrieks-af. Ik vind het lelijk. Hadden van mij gewoon zwart mogen zijn met witte verlichting, in plaats van wit met rode verlichting... En hij is handgeschakeld! Een zeldzaamheid hier.
Elektrisch schuifdakje:
Alle boekjes zitten erbij:
Ramen en spiegels elektrisch, en hij heeft centrale vergrendeling met afstandsbediening:
Fabrieksradio met CD-speler. Geluidskwaliteit is matig. Prima aan te horen, maar mist nogal wat in het laag. Eens shoppen voor nieuwe speakertjes...
Airco werkt zelfs ook nog:
Motorblokje is erg stoffig. Morgen eens even een doekje overheen halen:
Kilometerstand (mijlstand) is nu 97662, dus de riem zit er nog maar net 1600 kilometer op. Da's weer fijn.
Ik heb zojuist met behulp van een haardroger de stickers eraf gehaald. Dus het bloemetje op de tankdop, en die "Alaska Girls Kick Ass" sticker zitten er niet meer op.
Verder de ECU gereset, en het check engine lampje is nu uit. Eens zien of 'ie weer terugkomt. Er heeft ooit een subwoofer in de kofferbak gelegen, en alle bekabeling lag er nog. Dat heb ik er vanavond ook uitgehaald, inclusief de pluskabel van de versterker die nog aan de accu zat, en achterin de kofferbak gewoon los lag. De zekering is er tussenuit gehaald, dus als het koper van die kabel iets van metaal had aangeraakt, dan had ik een groot probleem gehad....
Komende week komen er nieuwe schokdempers onder. Heeft ´ie hard nodig.
Verder op het To-Do lijstje:
- Nieuwe lampjes monteren voor de lampen aan de buitenkant van de komplamp unit. Daar zitten ook knipperlichten, maar die doen het nu niet.
- Lampjes voor de mistlampen vervangen, want zijn ook stuk. Moet je een deel van de bumper voor verwijderen, voordat je erbij kan.
- EGR klep eraf halen en schoonmaken, als voorzorgsmaatregel. Heb alvast een pakking gehaald vanmiddag, dus kan ermee aan de slag.
- Nieuwe accuklemmen, want de klem van de minpool is stukgedraaid en die op de pluspool is ook bijna doorgescheurd.
Last edited by Ceristimo on WedSep19, 2012 6:49:24 AM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Die Mazda ziet er niet verkeerd uit, best een leuke auto denk ik. Maar die schokbrekers zijn écht hard aan vervanging toe! niet normaal, gewoon gevaarlijk!
ik zat trouwens naar Top Gear USA te kijken, de challenge voor de beste pick-up. die gaan ze testen in Alaska, en ze komen door (blijven zelf een nacht slapen in ) Fairbanks! echt grappig.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Ceristimo wrote:
Helaas is de rechterzijde beschadigd. Gelukkig slechts een deuk, en geen roest en lak eraf.
hm, dat valt nog wel mee, je zou eens kunnen informeren, staan genoeg filmpjes op youtube waar ze dat soort deuken dr met n zuignap, of met plastic plaatjes en n dotje niet heel agressieve lijm dr uit trekken, of, als je dr van de binnenkant bij kan, gewoon voorzichtig naar buiten duwen vanaf de randen van de deuk.. je kan t vrijwel helemaal weg krijgen..
Ceristimo wrote:
Fabrieksradio met CD-speler. Geluidskwaliteit is matig. Prima aan te horen, maar mist nogal wat in het laag. Eens shoppen voor nieuwe speakertjes...
[knip]
Er heeft ooit een subwoofer in de kofferbak gelegen, en alle bekabeling lag er nog.
ben ik de enige die dit verband direct ziet? óf de eigenaar die die sub had heeft de bass op de gewone speakers omlaag gedraaid (zoals het hoort), óf diezelfde eigenaar had een sub omdat de bass zo suckte.. Maar ik vermoed in 1e instantie het 1e, dus sla de boekjes eens na op het instellen van wat meer bass, als je dat niet al gedaan had..
Ceristimo wrote:
Verder de ECU gereset, en het check engine lampje is nu uit. Eens zien of 'ie weer terugkomt.
Nou, dat valt alleszinds mee.. Ben benieuwd hoe lang ie uit blijft.
@Holländer
Gaaf filmpje! Heb alle vijf delen net gekeken. Dat Amerikaanse Top Gear blijft toch een slap aftreksel vergeleken met de echte Britse, maar het was wel cool om Alaska te zien.
Die weg van Healy naar Fairbanks heb ik meerdere keren afgereden, dus dat was wel cool om iets bekends te zien .
Die schokbrekers vóór zijn inderdaad ronduit gevaarlijk. Auto klappert de hele tijd tijdens het rijden op en neer, en als je in een bocht zit en je raakt een hobbel, dan verlies je iedere keer dat de auto naar boven veert alle grip van de voorwielen. Maar zoals ik al zei: wordt deze week opgelost.
@AlexanderB
Ik wil in elk geval even de kofferbak vanaf de binnenkant proberen te doen. Eens zien of ik daar bij kan komen. Bedankt voor de tips in elk geval .
En nee, de bas van de autoradio staat al op +10, maar dat helpt niet zoveel. Het geluid is prima, (niet te schel ofzo), maar mist gewoon wat in het laag.
Niets dat een setje nieuwe speakers of een subwoofertje niet op kan lossen. Maar dat heeft momenteel nog even geen prioriteit.
Ik ga zo Candice leren om handgeschakeld te rijden...Wish me luck...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Nou, dat ging eigenlijk best aardig. Af en toe nog een beetje schokkerig bij het overschakelen, maar zelfs het optrekken vanaf een heuvel ging redelijk prima.
Ik heb haar op een grote parkeerplaats eerst 20 minuten lang laten optrekken in z'n 1, en weer remmen. Zonder gas te gebruiken, om precies de koppeling te leren aanvoelen.
Na 20 minuten lang op de koppeling optrekken had ze goed door waar het aangrijpingspunt zat.
Vervolgens optrekken met het gaspedaal en weer afremmen, totdat dat vloeiend ging. En daarna overschakelen. Maar dat overschakelen gaat nog steeds schokkerig, omdat ze iedere keer *ploep* de koppeling loslaat. Enfin, dat zal vanzelf wel beter gaan, denk ik.
Zolang je maar kunt optrekken zonder dat je bang bent de motor af te laten slaan, dan komt de rest vanzelf.
Of ze er genoeg vertrouwen in heeft om dinsdag (maandag is labour day, dus een vrije dag), naar 't werk te rijden weet ik niet. We hebben altijd de pick-up nog om op terug te vallen.
Heb vandaag ook geprobeerd de achterkant uit te deuken. Eeh, half succesvol. De grote deuk achterin zijn nu twee kleine deuken. En van binnenuit kan ik er niet bijkomen.
Dus ik heb een grote zuignap gekocht, specifiek bedoeld voor uitdeuken. Nou, waardeloos ding. Waar ik al bang voor was: vanwege de deuk kan het ding niet vacuüm trekken, dus het werkt helemaal niet. Zo'n zuignap is alleen handig voor kleine deukjes.
Dus dat wordt waarschijnlijk dan toch een gat boren, en dan met een slagtrekker aan de slag. Weet niet of ik daar wel zin in heb, dus waarschijnlijk laat ik het zo. Met of zonder deuk: hij rijdt er niets minder hard om.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.