Aansluitschema mistlichten
Moderators: vtspower, webmasters
Aansluitschema mistlichten
Hey mensen,
Zoals in mijn Wie is Wie te lezen is, ga ik beginnen met mijn mistlampen projectje. Alleen nu heb ik nog een vraagje:
Als ik mij goed kan herinneren is er ooit op het forum een topic geweest waarin het aansluit- /schakelschema voor mistlichten stond. Nu heb ik met de zoekfunctie en handmatig Exterieur en Elektrisch doorgespit. Het topic, dat ik mij dacht te herinneren, heb ik niet gevonden.
Mistlampen en een relais heb ik, een drukschakelaar ga ik vanmiddag halen. Ik hoop dat iemand mij de info over een aansluitschema kan verschaffen.
Zoals in mijn Wie is Wie te lezen is, ga ik beginnen met mijn mistlampen projectje. Alleen nu heb ik nog een vraagje:
Als ik mij goed kan herinneren is er ooit op het forum een topic geweest waarin het aansluit- /schakelschema voor mistlichten stond. Nu heb ik met de zoekfunctie en handmatig Exterieur en Elektrisch doorgespit. Het topic, dat ik mij dacht te herinneren, heb ik niet gevonden.
Mistlampen en een relais heb ik, een drukschakelaar ga ik vanmiddag halen. Ik hoop dat iemand mij de info over een aansluitschema kan verschaffen.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen

Ik ben al een hele tijd aan het googlen en heb een schemaatje gevonden bij een of andere Lada autoclub uit Belgie.
Kan iemand mij vertellen of dit correct is ??? Of wat de eventuele andere mogelijkheden zijn ???

Kan iemand mij vertellen of dit correct is ??? Of wat de eventuele andere mogelijkheden zijn ???
Renault Clio 1.4 16V SI

-
- AX Master Spammer
Momenteel zit het bij mij gewoon zo:
De schakelaar is de standaard citroen mistlichtschakelaar (v/d sloop) en die houdt het tot nu toe goed (niet te warm). Toch denk ik erover om ff een relais tussen te hangen. Die moet ik nog halen dus, maar zo gaat het ook.

De schakelaar is de standaard citroen mistlichtschakelaar (v/d sloop) en die houdt het tot nu toe goed (niet te warm). Toch denk ik erover om ff een relais tussen te hangen. Die moet ik nog halen dus, maar zo gaat het ook.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

30/51 plus accu
86 schakellaar
85 aarde
87 naar mistlampen
Volgens mij is dit een zelfde tekening als de bovenstaande? Met dan het verschil tussen schijnwerper op grootlicht en mistlamp op stadslicht aangesloten.
Maar goed ik blijf nog even doorzoeken.
Renault Clio 1.4 16V SI

Kakelbont wrote:is dit geen schema voor verstralers? Voor zover ik kan zien gaan ze alleen maar aan als ook het grootlicht aanstaat. Niet dat ik zo'n electro man ben
Euh... je mistpitten zijn Verstralers....

Ennuh... Lijkt me handig om gebruik te maken van een relais.. En niet alleen een zekeringetje... Dus ik zou voor schema ??N gaan!
Zodoende kun je je mistpitten aanzetten bij groot licht. !
Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb verstralers / mistlampen en geen breedstralers.
Als de aansluiting volgens schema 1 is:
Stadlicht/dimlicht aan -> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken niet
Grootlicht --> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken met grootlicht samen.
Maar als ik stroom aftap van dimlicht ipv grootlicht dan werkt het juist andersom ? nietwaar ???
Stadlicht/dimlicht aan -> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken met dimlicht/stadslicht ?????????
Grootlicht --> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken niet. ??????
Zijn er nog bepaalde regels wat betreft het schakelen van mistlampen in combinatie met dimlicht / grootlicht. (en dan heb ik het niet over: met je mistlampen aan overdag rijden, maar meer voor APK Keuring)
Als de aansluiting volgens schema 1 is:
Stadlicht/dimlicht aan -> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken niet
Grootlicht --> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken met grootlicht samen.
Maar als ik stroom aftap van dimlicht ipv grootlicht dan werkt het juist andersom ? nietwaar ???
Stadlicht/dimlicht aan -> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken met dimlicht/stadslicht ?????????
Grootlicht --> schakelaar mistlampen aan --> mistlampen werken niet. ??????
Zijn er nog bepaalde regels wat betreft het schakelen van mistlampen in combinatie met dimlicht / grootlicht. (en dan heb ik het niet over: met je mistlampen aan overdag rijden, maar meer voor APK Keuring)
Renault Clio 1.4 16V SI

schema 1 is goed!
dat is de tekening die ik eerder gepost heb
o.a. hier: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... c&start=15
btw het schijnt dat mistlichten of verstralers alleen maar aan mogen kunnen als de gewone lichten branden!

dat is de tekening die ik eerder gepost heb
o.a. hier: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... c&start=15
btw het schijnt dat mistlichten of verstralers alleen maar aan mogen kunnen als de gewone lichten branden!

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master Spammer
Pak dan de verlichting van je schakelaar voor de achterruitverwarming, of mistlamp achter, daarmee schakel ik mijn relais voor de mistlampen, ze gaan alleen branden als stads/dimlicht brandt, de schakelaar aanzetten zonder verlichting aan heeft geen effect, en ik kan ze ook niet laten branden, omdat ie gaat jengelen als ik ook maar enige vorm van verlichting aan laat zonder sleutel in et contact, lijkt mij een ideale oplossing. Het is iig de eenvoudigste oplossing om een goeie schakeldraad te vinden vind ik.
HULDE HULDE
Ik wist dat het ooit ergens stond, maar goed het gaat nu zeker lukken.
Bedankt iedereen.
PS, voor updates over het project check me wie is wie. Want ik ben ondertussen natuurlijk alwel begonnen.
Ik wist dat het ooit ergens stond, maar goed het gaat nu zeker lukken.
Bedankt iedereen.
PS, voor updates over het project check me wie is wie. Want ik ben ondertussen natuurlijk alwel begonnen.
Renault Clio 1.4 16V SI

Ik het eerste schema, van de ladaclub, staat de nummering alsvolgt:
30 --> +pool accu
85 --> schakelaar
86 --> massa relais
87 --> mistlichten
Maar in het schema van Joost staat het alsvolgt:
30 --> +pool accu
85 --> massa relais
86 --> schakelaar
87 --> mistlichten
Maakt het nog wezenlijk uit hoe 85/86 aangesloten is ??? Mede omdat er gezegd is dat schema 1 klopt
30 --> +pool accu
85 --> schakelaar
86 --> massa relais
87 --> mistlichten
Maar in het schema van Joost staat het alsvolgt:
30 --> +pool accu
85 --> massa relais
86 --> schakelaar
87 --> mistlichten
Maakt het nog wezenlijk uit hoe 85/86 aangesloten is ??? Mede omdat er gezegd is dat schema 1 klopt

Renault Clio 1.4 16V SI

-
- AX Master
Joost wrote:btw het schijnt dat mistlichten of verstralers alleen maar aan mogen kunnen als de gewone lichten branden!
Dit is trouwens NIET waar Joost, want op de oude Ax van mij had ik ze gewoon
ook via een schakelaar geregeld NIEt via licht en NIEt via het contact en
dat leverder geen enkel probleem op bij de APK.
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw