Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Browny »

Leuk speelgoed, is het een sport 16v of een gti?

Misschien interesse in een gratis mdf hoedenplank, netjes bekleed met stof, ook over de speakers, voor 6x9 speakers eronder? Staat hier in de weg.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Nee, dank je. Er zitten al een paar speakers in de hoedenplank geschroefd en ik weet nog niet wat ik met de auto ga doen. Het is overigens een GTI. De Saxo stond te koop, juist om het wagenpark wat in te krimpen.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Browny »

ABS is voor mietjes, blokje in de ax lepelen en R6 carbjes erop lijkt me een goed plan.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Buiten het blok zit er wel meer bruikbaar spul aan de auto. Maar eerst gaan we zorgen dat ie goed loopt. Bij het ophalen en naar huis rijden reed ie prima, maar pas hield hij bij een stadsritje nog wat in. Dat wordt eerst de ontsteking eens goed nalopen en kijken wat er verder nog loos is. Ondanks zijn kilometers (220k) ziet ie er verder netjes uit. Alleen jammer dat de skirt van het rechtervoorscherm er niet op zit en voor mijn gevoel staan de achterwielen er wat schuin onder. Verder eigenlijk geen opmerkingen over de auto. :)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Browny wrote:ABS is voor mietjes
Zit ook geen ABS op ;)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Zo, ik was het tekort aan lucht zat, dus mezelf maar getrakteerd op een vervroegd verjaardagscadeau :)

Ik denk dat m'n luchtsleutel er blij mee is.

Image
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Holländer »

zo leuke aanwinst! en nu kan het serieuse sleutelen beginnen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Holländer wrote:... en nu kan het serieuse sleutelen beginnen!
Dat denk ik ook :lol:
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Losroyos »

Die ziet er wel wat leuker dan die me broertje heb :D

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Gisteren en vandaag maar eens wat kleine dingetjes aan de GT gedaan. Vrijdag ontdekte ik een lekkende brandstofslang en dat vond ik niet zo'n prettig idee. De slang tussen de pomp en de carburateur gisteren maar vervangen door een nieuw stuk. Dat rijdt wel weer wat prettiger :) Van de 106 had ik de antenne afgehaald. Een iets mooier modelletje dan dat op de GT zat, dus die er ook maar opgezet. Verder weer even een lekker rondje aan het rijden geweest. Het blijft een heerlijke auto :) Moet alleen nog de dynamo nakijken, hoger in toeren (en daar zit ik nogal eens met de GT) gaat het accu/dynamo lampje branden. Lager in toeren nergens last van. Dynamo had ik voor de Pressé laten reviseren, maar na een avondje Zandvoort zijn deze klachten begonnen. Wellicht iets teveel toeren gedraaid voor de dynamo (zo'n typisch Bas-probleemje ;) )

Verder weinig nieuws te melden. De 106 wordt langzaam aan kleiner en hopelijk is die met een paar weken helemaal weg. Hij is net iets te jong voor slopen in eigen beheer, dus of de kas oplaten halen door een sloopbedrijf, of het kenteken in de export.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

O ja, natuurlijk, dom van me. Jullie willen natuurlijk foto's zien ;)

De nieuwe antenne

Image


De nieuwe brandstofslangen

Image


en zo staat de 106 er momenteel bij

Image


en voor degenen die het aan kunnen
Spoiler Tuning:
Image

Image

Image
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by q01z »

die 106 wordt met de dag mooier Jan! :D
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by citrofenwick »

Dat van die brandstofslangen heb ik al bij een paar axjes gehad/gezien. Een paar maanden geleden ook met de bordeaux GTI. Eigenlijk is dat zoiets dat je gelijk zou moeten vervangen bij aankoop. Gisteren nog een verhaal gelezen op een frans forum van een ax sport ph1 die onlangs zo uitgebrand is...

Leuk rekje achteraan :)
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Losroyos »

Ja lekker bezig geweest weer.

Vraagje wat ik miss gemist heb maar waarom staat de 106 er zo bij?
t' eerste wat ik mekan bedenken is dat je het blok wilt gebruiken maar waar komt die dan in te hangen. je hebt een carb, daar komt die zoiezo dus niet in (neem ik aan) en een net omgebouwde GTI 5 deurs. net af dus zal wel niet weer een operatie moeten ondergaan.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

De voorstoelen van de 106 gaan in de 5-deurs AX en de radiateur gaat in de GT.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Gisteren de dynamo van de GT naar het revisiebedrijf gebracht. Na het avondje Zandvoort gaat namelijk het dynamo/accu lampje branden zodra ik hoger in toeren kom. Vanochtend de dynamo weer opgehaald. Ze hebben op de testbank niets kunnen vinden bij de dynamo. Ze hebben er voor de zekerheid wel een nieuwe spanningsregelaar opgezet, kosteloos, viel onder garantie :)

Volgende stap is om de bekabeling maar eens goed na te gaan lopen. Wellicht is daar wat in te vinden.

Verder wordt de 106 langzaam aan steeds kaler. Dashboard is nu verwijderd en delen van de kabelboom. Komend weekend weer wat werk gaan maken van de verkoop van onderdelen.
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Holländer »

is een dynamo ook niet gemaakt voor een bepaald aantal toeren? of kom je daar niet boven? kan me voorstellen dat als die tot 6000rpm zou kunnen hebben en jij draait naar de 8000rpm dat die problemen geeft... (ik zeg ook maar wat hoor, heb d'r niet zo veel verstand van)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Wheelnut »

Uhm, ja.
Zelf geen ervaringen mee, maar ik heb verhalen gehoord dat een dynamo niet tegen een motortoerental van 8000+ toeren kan.
(De dynamo zelf draait dan nóg meer toeren!)

Is enigzins op te vangen door een oversized poelie op de dynamo te schroeven...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Van wat ik van het revisiebedrijf begreep maakt dat voor deze dynamo niet uit. Had ze verteld dat ik er best veel hoog mee in toeren rijdt. Ze hebben hem zelf op de testbank erg hoog in toeren gedraaid en ze konden geen problemen constateren.
Image Image Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Wheelnut »

Als er met de dynamo zelf niks mis is, dan is het óf het contact met de massa niet goed,
óf de kabels zijn niet helemaal goed, óf de accu staat op het punt naar z'n grootje te gaan.

Ik gok eerlijk gezegd op de accu...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply