Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Moderators: Rock's, webmasters
Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
http://www.nu.nl/binnenland/2846202/utr ... ntrum.html
Wat is dit dan weer. Zal dit echt door komen? Dan geen ax'jes meer in de binnenstad van utrecht..
Wat is dit dan weer. Zal dit echt door komen? Dan geen ax'jes meer in de binnenstad van utrecht..
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
word het wel rustig wonen in utrecht centrum
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
ANWB was al aardig aan het sputteren geloof ik...
ik denk niet dat ze dit juridisch waar kunnen maken
ik denk niet dat ze dit juridisch waar kunnen maken
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Symbool politiek; "De gemeente Utrecht wil vervuilende auto's uit het centrum gaan weren". Bij mijn weten vervuilen alle auto's de lucht waar ze rijden, dus dan zouden ze alleen electrische auto's mogen toelaten. Maar dat geheel terzijde.
Wat ik me afvraag is of het bewezen is dat bezineauto's van 12 jaar en dieselauto's van 8 jaar en ouder significant meer "vervuilen"...?
Wat ik me afvraag is of het bewezen is dat bezineauto's van 12 jaar en dieselauto's van 8 jaar en ouder significant meer "vervuilen"...?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
echt weer iets voor Nederland. Gelukkig hebben de plannen genoeg weerstand, zeker de grote partijen als ANWB en Bovag kunnen een hoop voorelkaar krijgen. Bovendien is een landelijk systeem inderdaad beter. Anders weet je van gekheid niet meer in welke stad je nu wel en niet mag rijden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Het is niet echt iets voor nederland, In oostenrijk word dit al veel langer gehanteerd, In duitsland ook waarom denk je dat veel duitsers zon Euro sticker net als vrachtwagens voor hun ruit hebben
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Alsof de oude binnenstad nu bereikbaar is met welke auto dan ook.
Iemand afzetten of ophalen bij het station lukt nog wel, maar verder is het centrum van Utrecht echt hopeloos.
Als ik in Utrecht moet zijn dump ik de auto in een parkeergarage of stap direct al in de trein.
Maar goed.
Grote kans dat dit plan het niet gaat halen.
In Nederland wordt centraal bepaald wat de eisen zijn om met een auto de openbare weg op te mogen (APK).
Lokale bestuurders hebben daar zo goed als niks over te zeggen.
Dit soort plannen zijn er ook geweest in Amsterdam en Nijmegen. En daar rij ik met mijn CX zonder katalysator nog steeds rustig rond
Hetzelfde nu in Rotterdam.
Ik las dat binnenkort de 80 km zones op de snelwegen in de stad opgeheven worden en er permanent 100 gereden mag worden.
Zo ongeveer elk onderzoek heeft aangetoond dat dit een enorme verslechtering is voor de gezondheid van omwonenden.
Elke lokale wethouder was tegen.
Maar ja, die blonde VVD minister wilde liever het snelwegvolk pleasen.
Iemand afzetten of ophalen bij het station lukt nog wel, maar verder is het centrum van Utrecht echt hopeloos.
Als ik in Utrecht moet zijn dump ik de auto in een parkeergarage of stap direct al in de trein.
Maar goed.
Grote kans dat dit plan het niet gaat halen.
In Nederland wordt centraal bepaald wat de eisen zijn om met een auto de openbare weg op te mogen (APK).
Lokale bestuurders hebben daar zo goed als niks over te zeggen.
Dit soort plannen zijn er ook geweest in Amsterdam en Nijmegen. En daar rij ik met mijn CX zonder katalysator nog steeds rustig rond
Hetzelfde nu in Rotterdam.
Ik las dat binnenkort de 80 km zones op de snelwegen in de stad opgeheven worden en er permanent 100 gereden mag worden.
Zo ongeveer elk onderzoek heeft aangetoond dat dit een enorme verslechtering is voor de gezondheid van omwonenden.
Elke lokale wethouder was tegen.
Maar ja, die blonde VVD minister wilde liever het snelwegvolk pleasen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Is toch weer altijd wat met die ambtenaren/regering. Hebben ze vorig jaar sex met dieren afgeschaft. Gaan ze hierover liggen te 'mieren-neuken '
Als ze openbaar vervoer goedkoper maken zullen al meer mensen daarmee gaan reizen. Niet normaal hoeveel dat duurder is geworden :S
Me werkgever is een Duits spooraanemer. Veel collega's rijden idd. Met stickers op de voorruit
Tevens zijn wij als bedrijf verplicht om Eco auto's te rijden (sinds 1 jaar). Dan krijgt bedrijf korting bij Railpro :S Heb een tijdje in een Ford Transit gereden nieuwste model alleen dan 5-bak 110 pk(geen Eco).
Reed daar 850 km op 1 tank. Nieuwe auto die ik krijg (Opel Vivaro 1.9 ECO) rijd met de zelfde tank krap 600. Toevallig heeft me collega ook een Opel Vivaro maar dan een 1.9 cdti (of hoe dat ook heet) in elk geval.
Zelfde auto maar -geen- Eco. Die rijd er 1200 km op een tank.
Vroeg me af waar Eco voor stond???...
Rij nu tijdelijk me VW Crafter die amper 500 km rijd op 1 tank (air-miles)
(na mij weten hebben Eco's een kleinere turbo waardoor ze veel meer zuipen)
Als ze openbaar vervoer goedkoper maken zullen al meer mensen daarmee gaan reizen. Niet normaal hoeveel dat duurder is geworden :S
Me werkgever is een Duits spooraanemer. Veel collega's rijden idd. Met stickers op de voorruit
Tevens zijn wij als bedrijf verplicht om Eco auto's te rijden (sinds 1 jaar). Dan krijgt bedrijf korting bij Railpro :S Heb een tijdje in een Ford Transit gereden nieuwste model alleen dan 5-bak 110 pk(geen Eco).
Reed daar 850 km op 1 tank. Nieuwe auto die ik krijg (Opel Vivaro 1.9 ECO) rijd met de zelfde tank krap 600. Toevallig heeft me collega ook een Opel Vivaro maar dan een 1.9 cdti (of hoe dat ook heet) in elk geval.
Zelfde auto maar -geen- Eco. Die rijd er 1200 km op een tank.
Vroeg me af waar Eco voor stond???...
Rij nu tijdelijk me VW Crafter die amper 500 km rijd op 1 tank (air-miles)
(na mij weten hebben Eco's een kleinere turbo waardoor ze veel meer zuipen)
Toen Mozes in zijn Eendje van de berg afkwam. Bestaat Citroën al zo lang ?
Wie met beide benen op de grond staat, komt geen stap verder
Wie met beide benen op de grond staat, komt geen stap verder
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Volgens mij hebben eco-modellen een gewijzigd motormanagement, waardoor ze theoretisch minder uitstoot zouden moeten hebben.
Dat ze daardoor minder fut hebben, en daardoor harder moeten werken, en daardoor dus meer brandstof verbruiken verzwijgt men ten behoeve van de verkopen maar even...
Ik heb het ook wel vaker gehoord; "M'n oude auto met een grotere motor reed veel lekkerder en zuiniger dan dit exact hetzelfde model met gedownsizede motor met op papier hetzelfde vermogen."
Maar goed, over het weren van oude auto's in Utrecht: Ben ik ook op tegen.
Stel je voor: Woon/ werk je in het centrum van Utrecht, heb je een simpele baan, kun je je net een vijfdehandsje van vijftien jaar oud veroorloven, kun je alsnog gaan fietsen omdat je er niet in mag rijden!
Ze kunnen beter doen wat ze in London doen, daar registreren camera's of je de binnenstad inrijdt, en je krijgt aan de hand van hoe vervuilend je auto is een soort van milieuheffing...
En die verruiming van de maximumsnelheid op de A20/A13 (neem ik aan) zal vast wel meevallen.
Als alles met 100 doorrijdt zal het minder vervuilend zijn dan als alles stilstaat waar je 80 mag.
Maar dat helpt allemaal geen zier als mensen het niet door hun botte harsens krijgen dat die trajectmeting een gemiddelde snelheid meet over een bepaalde afstand, en niet of je wel precies 80 blijft rijden! (of 68-73, in de meeste gevallen)
Inhalen doe je met snelheidsverschil...
Dat ze daardoor minder fut hebben, en daardoor harder moeten werken, en daardoor dus meer brandstof verbruiken verzwijgt men ten behoeve van de verkopen maar even...
Ik heb het ook wel vaker gehoord; "M'n oude auto met een grotere motor reed veel lekkerder en zuiniger dan dit exact hetzelfde model met gedownsizede motor met op papier hetzelfde vermogen."
Maar goed, over het weren van oude auto's in Utrecht: Ben ik ook op tegen.
Stel je voor: Woon/ werk je in het centrum van Utrecht, heb je een simpele baan, kun je je net een vijfdehandsje van vijftien jaar oud veroorloven, kun je alsnog gaan fietsen omdat je er niet in mag rijden!
Ze kunnen beter doen wat ze in London doen, daar registreren camera's of je de binnenstad inrijdt, en je krijgt aan de hand van hoe vervuilend je auto is een soort van milieuheffing...
En die verruiming van de maximumsnelheid op de A20/A13 (neem ik aan) zal vast wel meevallen.
Als alles met 100 doorrijdt zal het minder vervuilend zijn dan als alles stilstaat waar je 80 mag.
Maar dat helpt allemaal geen zier als mensen het niet door hun botte harsens krijgen dat die trajectmeting een gemiddelde snelheid meet over een bepaalde afstand, en niet of je wel precies 80 blijft rijden! (of 68-73, in de meeste gevallen)
Inhalen doe je met snelheidsverschil...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
In de duitse steden waar dit van kracht is hebben ze gemeten voor de invoer en na de invoer, De luchtvervuiling kwam op precies het zelfde neer. was gewoon evenhoog dus het maakt allemaal helemaal niet uit ook.
-
- AX liefhebber
- Posts: 259
- Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
- Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Yep en de PC Hooft tractoren (hummers, landrovers, BMW X huppeldepup) mogen ongestoord hun V12 motoren en zware diesels laten roken, wat volgens mij meer roet in 1 dag produceert dan mijn kleine Axje in een heel jaar, niet eens over de zin en onzin gesproken mbt ruimteverspilling bij parkeren. Ook niet eens gesproken over de waanzin als er 1 huppel..... eruitklimt met een chiwawa onder haar arm. Bedoel maar. Als ze nou eens eerst dit soort auto's gaan weren en aanpakken, dat vind ik veel belangrijker.
Citroën! What else?
-
- AX liefhebber
- Posts: 259
- Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
- Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Wheelnut wrote:
En die verruiming van de maximumsnelheid op de A20/A13 (neem ik aan) zal vast wel meevallen.
Als alles met 100 doorrijdt zal het minder vervuilend zijn dan als alles stilstaat waar je 80 mag.
Maar dat helpt allemaal geen zier als mensen het niet door hun botte harsens krijgen dat die trajectmeting een gemiddelde snelheid meet over een bepaalde afstand, en niet of je wel precies 80 blijft rijden! (of 68-73, in de meeste gevallen)
Inhalen doe je met snelheidsverschil...
Heel simpel is gewoon de sluiproutes niet dichttimmeren met 1 richtings bordjes, waardoor je een betere doorloop hebt.
Groot irritant voorbeeld is het zogenaamde verkeerscirculatieplan van Den Haag.
Alles maar dan ook alles willen ze door 3 routes persen het staat er dan ook vaak rond 17.00 uur vast als iedereen naar huis wil. Alle sluiproutes worden vakkundig dichtgetimmerd met verboden inte rijden bordjes en eenrichtingsborden.
Kijk nou denkt men dat onze bollebozen van de Universiteit een goede opleiding hebben genoten, maar zelfs een kind begrijpt dat als je iets perst door drie ipv tien wegen je natuurlijk geen betere doorloop krijgt. Daar hoef je niet over te brainstormen, dat heet logisch nadenken.
Ik erger me voordurend aan dit beleid van dichtgetimmerde sluipwegen. Zorg dat alle wegen toegankelijk blijven.
Oja in plaats van nieuwe wegen is het ook een idee om meer op en afritten te maken bij kruisende wegen. In Frankrijk zijn alle kruisende wegen verbonden, nee wij Hollanders vinden het leuk om viaducten te bouwen en alles op de hoofdweg te houden.
Let maar eens op als je in de file staat en je naast je een secundaire vrije weg ziet, hoe de slimmerikken onderons lekker doorkachelen op de sluiproute. Nee hoor de eerste afrit is dan meer dan 30 kilometer verderop of erger nog, is er gewoon niet.
Citroën! What else?
-
- AX liefhebber
- Posts: 259
- Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
- Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Weet trouwens iemand hoeveel CO2 uitstoot een AX 1.4i heeft en een 1.1i?
Want als deze lager is dan een nieuwe gelijkwaardige auto dan is het gewoon onrechtvaardig.
Zeker als men een gloed nieuwe wagen gewoonweg niet kan betalen.
Want als deze lager is dan een nieuwe gelijkwaardige auto dan is het gewoon onrechtvaardig.
Zeker als men een gloed nieuwe wagen gewoonweg niet kan betalen.
Citroën! What else?
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
De uitstoot is in ieder geval laag genoeg om door de APK te komen, maar of het ook lager is dan een nieuwe auto betwijfel ik.
Nieuwe auto's hebben natuurlijk een beter motormanagement, nauwkeurigere bandstofinjectie, betere ademhaling, en nog allerlei kunstjes en fratsen waardoor de uitstoot naar beneden gaat...
Nieuwe auto's hebben natuurlijk een beter motormanagement, nauwkeurigere bandstofinjectie, betere ademhaling, en nog allerlei kunstjes en fratsen waardoor de uitstoot naar beneden gaat...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Zolang er geen officiëel vastgestelde uitstoot waarden zijn voor de AX, kúnnen ze de AX niet eens weren uit de Utrechtse binnenstad! Zeggen dat een 'oude' auto meer vervuilend is, is gebaseerd op een aanname, en op basis van aannames kunnen simpelweg geen regels / beperkingen worden opgesteld!
Last edited by MNM(tm) on FriJul27, 2012 11:24:48 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Nou, als ik het kaartje zie wordt dat onbegonnen werk:
http://www.utrecht.nl/images/DSO/DSOmil ... 5-2007.pdf
De parkeergarage houders zullen hier ook wel zwaar protest tegen voeren. Ze moeten de milieuzone grens 1 straat verschuiven, dan is het realistischer.
http://www.utrecht.nl/images/DSO/DSOmil ... 5-2007.pdf
De parkeergarage houders zullen hier ook wel zwaar protest tegen voeren. Ze moeten de milieuzone grens 1 straat verschuiven, dan is het realistischer.
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Idioterie trouwens, de jaarbeurs in die zone hebben.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
En er wordt wel veel gepraat over de milieuvriendelijkheid van nieuwe electronische auto's, maar een degelijke berekening van de milieu vervuiling die het produceren van zo'n geheel nieuwe auto, incl de accu's en incl de milieubelasting van de stroom waarmee de auto opgeladen wordt, versus het niet-vernietigen van een oude auto (dus het besparen van de productie van een geheel nieuwe), de ware uitstoot van deze auto's, de zuinigheid van sommige kleine oude autootjes (mijn AX maakt 18 tot 19 km op 1 liter), die berekeningen dus, heb ik nog nooit gezien...
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Tja, compleet nutteloos verbod, maar wat doe je dr tegen? Stemmen heeft geen zin, want alle partijen zijn voor "mileu".
Voor mij betekent het als het zo doorgaat dat mijn auto (als "euro 1" diesel) over een aantal jaar nergens meer welkom is, nu al nergens in Duitsland. Dan zet ik 't ding maar in de schuur om af en toe mee te rijden "waar dat nog mag"..
Voor mij betekent het als het zo doorgaat dat mijn auto (als "euro 1" diesel) over een aantal jaar nergens meer welkom is, nu al nergens in Duitsland. Dan zet ik 't ding maar in de schuur om af en toe mee te rijden "waar dat nog mag"..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Utrecht weert vervuilende auto's uit binnenstad....
Ach, het is in ieder geval een mooie melkkoe. De zone een paar meter voor de ingang van de jaarbeursparking laten beginnen, automatische controle en versturing van boetes.
AX 1.1i Volcane Rood