gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Het betreft de bordeaux GTI. MPI'tje dus. Model zonder lambdasonde.
Alles volledig origineel.
Dus, als ik voluit accereleer fluit hij vanaf ergens tussen de 4000-5000 toeren tot aan de begrenzer.. Bij niet voluit accereleren doet ie het niet/minder. Ik kan het dus regelen met het gaspedaal.
Het is ook vrij luid. Mensen die mij horen accereleren kunnen heel goed het gefluit horen.
Als ik rijd en ontkoppel en dan ff rev hoor ik het ook. Als ik hem op een parking zet, en dan ff onder de motorkap ga kijken en daar rev, dan hoor ik totaal niets... (meermaals geprobeerd)
Als het uit een vacuumslangetje komt, zou je het dan toch moeten horen, nee?
Ik heb al gereden zonder uitlaatlijn, en het blijft. (die haalde zichzelf er onlangs af)
De gehele distributiezooi heb ik uit voorzorg ook al vervangen.
Hebben mensen enig idee? Of moest het toch een vaccuum-slangetje/lek zijn, hoe komt het dan dat ik stilstaand totaal niets hoor? (maar ik denk niet dat dat het is)
Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of het wel uit het motorruim komt. (maar dat zal denk ik wel)
Hij loopt trouwens netjes.
Alles volledig origineel.
Dus, als ik voluit accereleer fluit hij vanaf ergens tussen de 4000-5000 toeren tot aan de begrenzer.. Bij niet voluit accereleren doet ie het niet/minder. Ik kan het dus regelen met het gaspedaal.
Het is ook vrij luid. Mensen die mij horen accereleren kunnen heel goed het gefluit horen.
Als ik rijd en ontkoppel en dan ff rev hoor ik het ook. Als ik hem op een parking zet, en dan ff onder de motorkap ga kijken en daar rev, dan hoor ik totaal niets... (meermaals geprobeerd)
Als het uit een vacuumslangetje komt, zou je het dan toch moeten horen, nee?
Ik heb al gereden zonder uitlaatlijn, en het blijft. (die haalde zichzelf er onlangs af)
De gehele distributiezooi heb ik uit voorzorg ook al vervangen.
Hebben mensen enig idee? Of moest het toch een vaccuum-slangetje/lek zijn, hoe komt het dan dat ik stilstaand totaal niets hoor? (maar ik denk niet dat dat het is)
Ik weet trouwens ook niet helemaal zeker of het wel uit het motorruim komt. (maar dat zal denk ik wel)
Hij loopt trouwens netjes.
AX-kopen is verslavend.
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Doet die het alleen onder belasting of ook gewoon stilstaand?
Vacuum lek zou goed kunnen, een lekke pakking van het inlaatspruitstuk wil daar ook nog wel eens voor zorgen.
Probeer anders even op een lek te controleren met remreiniger .
Vacuum lek zou goed kunnen, een lekke pakking van het inlaatspruitstuk wil daar ook nog wel eens voor zorgen.
Probeer anders even op een lek te controleren met remreiniger .
AX 11TRE 1988
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
k denk dat het je turbo is als het laag in de toeren was had ik eerder je Rootscompressor verdacht
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Met remmenreiniger ben ik al aan de gang geweest, zonder resultaat...
Ik probeer volgende week nog eens verder te zoeken. Dit weekend geen tijd.
Bedankt voor het meedenken.
En hopelijk is het niet de turbo. Anders wordt het duur
Ik probeer volgende week nog eens verder te zoeken. Dit weekend geen tijd.
Bedankt voor het meedenken.
En hopelijk is het niet de turbo. Anders wordt het duur
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Het gefluit komt dus uit de einddemper
Maar het gefluit was er voor zover ik weet ook toen de uitlaat er niet onder hing. (enkel downpipe + 30cm pijp)
Iemand enig idee wat zoveel gefluit kan veroorzaken? Een fluitende klep?
Maar het gefluit was er voor zover ik weet ook toen de uitlaat er niet onder hing. (enkel downpipe + 30cm pijp)
Iemand enig idee wat zoveel gefluit kan veroorzaken? Een fluitende klep?
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Ik zal eens het geluid opnemen.
AX-kopen is verslavend.
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
wacht....
mijn blok met webers maakte een hoog snerpend geluid.............. toen ik een kromme klep had
mijn blok met webers maakte een hoog snerpend geluid.............. toen ik een kromme klep had
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
(nou was het bij mij wel heeeeel erg stuk... )
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Bij mij is het helemaal anders. Precies alsof er een fluitje (eentje zonder balletje in ) op de uitlaat gemonteerd zit en veel stroming nodig heeft om te willen fluiten.
Kmaak straks ff filmpje
Kmaak straks ff filmpje
AX-kopen is verslavend.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
http://youtu.be/pPKJLuI2jVE
Ff filmpje gemaakt! Hier klinkt het erg schel, maar tstaat er iig goed op.
Ff filmpje gemaakt! Hier klinkt het erg schel, maar tstaat er iig goed op.
AX-kopen is verslavend.
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
niet ergens een stomme las in de uitlaatlijn?
of een stukje pakkingspapier dat in de opening ligt?
of een stukje pakkingspapier dat in de opening ligt?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Toen mn uitlaatlijn er af lag was het ook, dus het komt iig niet door mn gebeun of door eind/middendemper.
Misschien ligt het aan de downpipe of de uitlaatpakkingen. Ik heb denk ik alles nog liggen. Misschien moet die maar eens omwisselen
Misschien ligt het aan de downpipe of de uitlaatpakkingen. Ik heb denk ik alles nog liggen. Misschien moet die maar eens omwisselen
AX-kopen is verslavend.
Re: gefluit bij accereleren boven de 4000-5000 toeren
Bij wegrijden aan 't begin hoor je, zodra je de koppeling laat opkomen na doorschakelen (precies op 28 seconden), dat 't gefluit een piekje heeft.
Op dat moment -dus op het moment dat de koppeling aangrijpt, trekt de voorwaartse snelheid (en daarmee de versnellingsbak en koppeling die een hoger toerental heeft dan het vliegwiel) het vliegwiel mee naar een hogere snelheid dan de motor zelf loopt bij de stand van de gasklep op het moment van aangrijpen koppeling (hopelijk snap je wat ik bedoel...).
De motor gaat op dat moment meer toeren maken onder invloed van de voorwaarse snelheid en niet in opdracht van de stand van de gasklep. De luchtinstroom die de gasklep op dat moment toestaat is dus te laag voor de toeren die de motor op dat moment gaat / wil gaan maken. Er ontstaat dan een zeer sterke onderdruk in het inlaatspruitstuk en die onderdruk veroorzaakt mijns inziens dat gefluit.
Motorisch is het ding in ieder geval in orde.
Dat wordt dus speuren naar een brakke pakking en/of slangetje ergens bij het inlaat gebeuren.
(Dat verklaart ook waarom je het probleem ook hebt als er vrijwel geen uitlaatlijn gemonteerd is.)
Overigens vond ik op een Peugeot site nog het volgende:
Op dat moment -dus op het moment dat de koppeling aangrijpt, trekt de voorwaartse snelheid (en daarmee de versnellingsbak en koppeling die een hoger toerental heeft dan het vliegwiel) het vliegwiel mee naar een hogere snelheid dan de motor zelf loopt bij de stand van de gasklep op het moment van aangrijpen koppeling (hopelijk snap je wat ik bedoel...).
De motor gaat op dat moment meer toeren maken onder invloed van de voorwaarse snelheid en niet in opdracht van de stand van de gasklep. De luchtinstroom die de gasklep op dat moment toestaat is dus te laag voor de toeren die de motor op dat moment gaat / wil gaan maken. Er ontstaat dan een zeer sterke onderdruk in het inlaatspruitstuk en die onderdruk veroorzaakt mijns inziens dat gefluit.
Motorisch is het ding in ieder geval in orde.
Dat wordt dus speuren naar een brakke pakking en/of slangetje ergens bij het inlaat gebeuren.
(Dat verklaart ook waarom je het probleem ook hebt als er vrijwel geen uitlaatlijn gemonteerd is.)
Overigens vond ik op een Peugeot site nog het volgende:
Whistling or wheezing noises
» Leaking inlet manifold or throttle body gasket.
» Leaking exhaust manifold gasket
» Leaking vacuum hose.
» Blowing cylinder head gasket.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!