Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km!)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Jan aKa NextGenAX - Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km!)

Post by NextGenAX »

Beste AX liefhebbers!

Bij deze wil ik mezelf even voorstellen.
Ik ben Jan en ben een student uit het noorden des lands.
Komend jaar moet ik afstuderen en was zodoende op zoek naar een kleine, zuinige auto met pit.

Ik kwam na lang zoeken een erg leuke auto tegen.
Wat me verbaasde toen ik mijn nieuwe auto vond, ik bijna niet kon geloven dat het waar was.

Hier de situatie, een AX 1.1 uit 1995 met 54.000 op de teller van de eerste eigenaar. APK geen enkel aandachtspunt en APK was ELK JAAR op DEZELFDE dag gedaan als bij de aanschaf van de auto. Ze dacht namelijk dat je elk jaar op dezelfde dag deze keuringen moest doen! ;)

Na wat onderhandelen waren we het eens over de prijs en kon ik langskomen om te kijken naar de auto.
Ik had via een kennis, die een garage bezit al een NAP en onderhoudscheck laten doen, de data bleken te kloppen en de kilometers waren ook NAP!

Eenmaal aangekomen bleek het een vrouw van 76 te zijn, die 2-3 week geleden bijna een fietser tegen de auto aan heeft gehad en nu niet meer durfde te rijden van de schrik en de auto kwijt wilde. Aangekomen bij de auto zagen we geen tot amper krasjes en al helemaal geen deuken of what ever, dus goede eerste indruk!
Daarnaast keken we in de auto, onder de auto, de wielkasten, de moter enz enz enz...niks te vinden qua roest of achterstakkig onderhoud.
In die 17 jaar dat de auto in haar bezit was heeft er NIEMAND ooit achterin gezeten, NIEMAND naast haar, want haar man was overleden in 1993.
De achterbank en de bijrijders stoel GEEN ENKELE slijtage en als nieuw, het rook allemaal zelfs nieuw haha.
De bestudersstoel heeft een klein slijtage plekje vanwege in en uit stappen, mevrouw had soms moeite vanwege dr leeftijd met instappen, maar stelt echt NIKS voor.
De stoelen waren zelfs nog wat stroer, alsof ze nog nieuw waren!

Daarnaast vertelde ze me dat ze nooit harder dan 80 heeft gereden, want dat durfde ze niet, dus ze kon me niet vertellen of ik met de andere jeugd mee kon komen hahaha!

Verder was alles netjes droog en in super staat.

Auto nog helemaal origineel!!!

We hebben hem nu sinds gisteren en al aardig wat gereden, kan aan de koppeling merken dat er een ouder iemand in heeft gereden die behouden reed. Moet er echter bij vermelden dat hij nog best pittig is, echter wil de auto eerst wat inrijden, wil er nog JAREN plezier van hebben, want rijd heerlijk!
Topsnelheid rond de 150 op de teller...maar daar gaat het me niet om, lekker genieten!

Daarnaast heeft deze uitvoering GEEN LUXE, geen stuurbekrachtiging, geen cd speler (zal ook zo blijven!), geen electrische ramen, gewoon lekker ''basic''.
Zal ook verder niet aan de auto prutsen, ben namelijk zelf voorstander van origineel als het gaat om young en oldtimers, al zijn ''ge-tunde'' auto's best kicken moet ik zeggen, zoals de GOLF1 GTI bijv.
Wat trouwens nog wel ''fakking'' briljant is..............HIJ HEEFT WEL CENTRALE DEURVERGRENDELING!!!JOEPIEEEEEEEEEE DE POEPIEEEEEEE!!!!!!!!!!!! :D

Verder alle papieren erbij gekregen, zoals APK keuringen en natuurlijk de handleidingen, die praktisch nog in het plastick zitten!

Al om al zijn ik en mijn vriendin onwijs blij met ons eerste auto-tje die we samen hebben!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Vind het ook erg leuk dat hier een forum is voor en door liefhebbers, ik denk dat ik qua informatie, tochtjes enz. hier op het goede adres ben!!! :D

Mochten er verder nog vragen en/of opmerkingen zijn, ik zal regelmatig het forum bezoeken.

Aangezien ik midden in de tentamens zit en gister pas de auto heb gehaald, heb ik even heel vluchtig een foto gemaakt tijdens het boodschappen halen.
Meerdere foto's zullen volgen!!! (ZIE PAGINA 2 VOOR FOTO UPDATES!!!)

Groetjes,

Jan.

Image
Last edited by NextGenAX on FriJun15, 2012 2:17:39 PM, edited 6 times in total.
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Re: Nieuwe generatie AX rijder!

Post by Losroyos »

Welkom Jan.

Klinkt als een pracht autotje. En helemaal orgineel heeft natuurlijk ook wel wat.

Veel plezier met je nieuwe auto en veel goeie veilig kilometers toegewenst.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

mooi verhaal Jan! welkom hier, en veel plezier met de AX
Image

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Welkom bij de club Jan! Een erg leuk verhaal als binnenkomst, en een mooie eerste kennismaking met de Citroën ax!

Grappig dat na meer dan 10 jaar uit productie te zijn de auto toch nog wordt "ontdekt" door nieuwe mensen.

Heel veel plezier ermee en we wachten op meer foto's!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master

Post by Wheelnut »

Uhm... Leuke auto, en fantastisch dat je AX gaat rijden (echt, je wilt na een tijdje niks anders!), maarreh...
De topsnelheid van een 1.1i zou ruim 160 op de teller moeten zijn. (is althans bij mij het geval)
Misschien is je motortje een beetje lui gereden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

Allen hartelijk dank voor het warme onthaal, is inderdaad echt een heeeeeeel fijn bakkie! :D
Ga na het leren van mijn tentamens nog even een stukje rijden, LEKKER!

@Wheelnut ik ben maar tot de 150 gegaan, dit vanwege de historie van het oude vrouwtje, heb namelijk even een klein stukje snelweg gedaan en vond 150 wel even prima!
Zodra de auto wat ingereden is zal ik eens de 160 uitproberen, maar wilde niks forceren op een kort stukje snelweg!
Maar in elk geval bedankt voor de indicatie, weet ik tenminste dat ik me geen zorgen moet maken als ik boven de 150 ga haha! ;)

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Welkom hier! Klinkt als een erg gaaf karretje zo origineel!
AX 11TRE 1988

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

:lol: arm autootje ... heeft een lui en rustig leven gehad en moet nu opeens gaan werken terwijl veel van zijn broertjes/zusjes al op hun laatste rustplaats liggen ...

Mooi verhaal ... klinkt als een wensscenario als je een eerste autootje zoekt .....Wees er maar zuinig op.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Welkom en veel plezier gewenst met je nieuwe AX, want zo te lezen is deze nog echt nieuw.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

@Rocks's Hahaha, zal de komende tijd gewoon ''rustig'' de auto inrijden. Moet wel zeggen dat hij behoorlijk pittig is...had ik niet verwacht, ook vanwege zijn 1.1!
Ja een droomsenario waar ik eerst erg om moest lachen, net als die Golf reclame, waarin een oude vrouw de auto verkoop en de kopers denken goed te zitten, maar eigenlijk rijd die oude vrouw gewoon als een aso haha!
Zou mezelf ook uitlachen als ik zou zeggen dat ik een auto van de 1e eigenaar/oud vrouwtje zou kopen uit het jaar 1995!!!
Maar toch wel mazzel gehad met ons eerste auto-tje, al juich ik nooit te snel, want je weet maar nooit haha! ;)

@Henk Bats Hij ziet er echt helemaal top uit, 17 jaar is natuurlijk niet nieuw, maar vind hem er echt SUPER uitzien!
Weet niet of dat goed op de foto is te zien?
Mijn vriendin maakt hem Donderdag van zowel binnen als buiten schoon, vind ze leuk en prettig om te doen, dus dat vond ik natuurlijk ook een goed idee, mits in bikini, kaartjes te koop aan de kassa! ;)
Nee zonder gein, hij is echt in hele mooie staat! :D
Zag dat hier ook tochtjes en meetings worden georganiseerd, lijkt ons/mij ook erg leuk!

@Allen Merk dat het een lekker aktief forum is, top!!!Ook leuk dat de leeftijden heel erg divers zijn. Echter mijn excuses voor de lange berichten, ben (nog) niet echt een forum man, moet het nog even leren...zijn nu echt hele verhalen haha! :oops:

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Wheelnut wrote:De topsnelheid van een 1.1i zou ruim 160 op de teller moeten zijn.
165 op de GPS hier, had nog gas over.
geen stuurbekrachtiging
Zijn er dan AXen die dit wel hebben? :P
Gefeliciteerd met je nieuwe auto, mijne heeft al 3x zoveel gelopen en dat is hier op het forum nog weinig als ik het wel eens hoor. Heb je de originele radio er (nog) in? :D
En verhalen zijn niet erg! Maarre, ik zeg, zondag mooi naar de meeting ermee, meteen even pronken en info inwinnen. En oja, een clubstikker halen! Roestplekken (achter de koplampen bijvoorbeeld) goed in de gaten houden. Hij is nog hard, dus zodra er iets ontstaat meteen op reageren.
AX 1.1i Volcane Rood

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

NextGenAX wrote: Zou mezelf ook uitlachen als ik zou zeggen dat ik een auto van de 1e eigenaar/oud vrouwtje zou kopen uit het jaar 1995!!!
Maar toch wel mazzel gehad met ons eerste auto-tje, al juich ik nooit te snel, want je weet maar nooit haha! ;)
En het mooie daarmee bij een AX, echt duur word een reparatie nooit eigenlijk :)
AX 11TRE 1988

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

@Laurent Ik kreeg de vraag ook al via prive bericht of er de originele cassete speler in zat, dit is (helaas) een pioneer.
Heb even snel een foto gemaakt!

Image

Meeting lijkt me idd wel een keer super gezellig!
Zou alleen Zondag met mijn vriendin mee naar een hondenshow, had ik beloofd...kan ik ook direct even een langer stuk en op de snelweg rijden met de auto!
Stickerrr van de club, waar zijn die verkrijgbaar?! :oops:
Donderdag word dus de auto gewassen, ga dan direct even naar een mooie omgeving hier in de buurt, woon in het noorden des lands, zal dan even wat foto's maken!

Heb even bij de deuren etc gekeken, er zit wel wat ''stof-roest'', voor de rest moet ik Vrijdag op mijn vrijedag even de auto helemaal rond om gaan.
Verder zag ik bij de rubbers, dat er wat ''groenige aanslag'' op zit.

Misschien dat iemand weet hoe ik deze ''stof-roest'' en de ''groenige aanslag''' kan behandelen?

Verder zitten er wat kleine krasjes en schaafschade van ander soort lak achtig iets?
Kreeg de tip commandant te gebruiken, meer mensen hier ervaring mee?
Dan ga ik denk ik dat kopen en Donderdag gebruiken bij het schoonmaken!

Daarnaast is er bij de bestuurdersstoel wat in en uit stap ''schade'', de naad heeft namelijk losgelaten. Hier heb ik van gehoord dat de hoezen prima van het schuim te halen zijn en zo weer te herstellen.
Misschien hier iemand ervaring mee en/of tips?

Verder zit er een klein bijna nietszeggend ''deukje'' in de deur, zou je bijv. het portier van binnen los kunnen maken en hem dan beetje uitdeuken?

Heb overigens de tips die ik net noemde ook al hier gekregen, dus top dat er zo snel al advies komt, geeft aan dat hier echt liefhebbers zitten die graag een ander ook helpen!THNX!

Heb wel centrale deurvergrendeling, maar zit geen afstandsbediening bij, al staat in de handleiding dat er wel zoiets op zou kunnen zitten dmv een extra afstandsbedieing, dit zit echter niet bij deze!

Hmmm...mijn berichten zijn nog steeds langs haha, moet echt leren beknopter te schrijven! :oops:

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Welkom hier :D !

Lange berichten zijn vind ik niet zo erg hoor. Die van mij zijn ook vaak lang :P

Zo te lezen heb je een net exemplaartje gevonden. Zo zijn ze niet makkelijk meer te vinden.
Proficiat met de aankoop!

Een afstandsbediening kan je, als je dat wil, nog op je CV monteren hoor. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar tschijnt niet extreem moeilijk te zijn als er al cv aanwezig is.

Clubstickers zijn bij Q01Z verkrijgbaar, oftewel op de Nieuwegeinmeeting aanstaande zondag. Zie het agenda en meetings-subforum.

(op mijn GTI die ik vorig jaar vond/kocht zat kort voordien nog een Belgische 5-delige kentekenplaat. Ook van een oud persoon, en misschien wel de eerste eigenaar. En dat zie je ook wel aan het onderhoud dat er aan gedaan geweest is.)
AX-kopen is verslavend.

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

@citrofenwick Ik zal eens kijken hoe en wat, zit nu midden in mijn tentamens, dus vrij weinig tijd...maar na de toetsen vakantie, dan zal ik eens kijken naar de mogelijkheden van een afstandsbediening erbij!Wel leuk, verwachten mensen niet haha! :P
Ik lees idd goede verhalen over de 1.4 en de GTI versie, moet zeggen dat ik enorm onder de indruk was van de 1.1, dit had ik niet verwacht...dus dan zullen die 1.4 en die GTI wel erg verassend zijn!

Heb hier zelfs het aankoopsbewijs liggen, alle APK papieren en eerste tenaamstelling en autopapieren enz.
Is zoals je zegt idd behoorlijk bijzonder dat je ze zo vind, ook erg fijn aangezien het ons eerste auto-tje is en nog niet eens 55.000 km NAP.

Begin steeds gekker op de AX te worden, iets wat ik aan het begin niet gelijk verwacht had.

Wat ik overigens nog wel even wennen vind is rijden op de snelweg en hoe die reageerd op wind en de wegligging enz.
Ben de auto van mijn ouders gewend en die is toch stukken zwaarder haha...
Dus moet even wat vertrouwen pompen in de AX boven de 100-120! :oops:

Zondag kan ik helaas niet wegens andere verplichtingen, maar zal zeker een keer komen naar een meeting, gezellig!!! :D

Haha...gelukkig zijn er meer mensen die lange verhalen typen! :D

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

Bijna vergeten, maar is een 5 bak, zag hier op het forum veel 4 bakken, is dat een groot verschil? :oops:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

4bak --> 1x minder schakelen, de 4e versnelling is vergelijkbaar met de 5e versnelling, maar de stappen zijn iets groter.. t komt voor in sommige budgetmodellen, tis iig geen upgrade..

AX'jes zijn verslavend, na dag 1 ben je dr al gek op :) heerlijke autotjes :)

van 1.1 naar 1.4 is een aardige stap omhoog, en van 1.4 naar 1.4GTI nog eens.. het is echt verslavend, die trap onder je stoel als je t gas vloert, maar brandstof is helaas ook niet gratis, dus ik heb mn GTI net verkocht, dr komt een dieseltje.. (die net iets tammer is dan een 1.1, maar dat scheelt niet zoveel)
(heb dr nu al spijt van, ik heb echt zin om ff n rondje door de polder te gaan maken... kan niet wachten tot ik weer n auto heb)

heel veel van die puntjes die je noemt zijn simpel op te lossen inderdaad.. als je toevallig naar de meeting komt kun je daar gelijk een hoop advies inwinnen.. :)

oh, en vertrouwen boven de 100.. mijn GTI deed 195 in Duitsland.. :P of dat verstandig is is een 2e puntje.. :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Stofroest, bedoel je daarmee oppervlakteroest of vliegroest? En groene aanslag, beetje alg enzo? En oja, laat je vriendin met het wassen ook meteen even in de cleaner en de wax zetten. Gaat ie mooi van glimmen!

En oja, als je motor lekker op temperatuur is, is het met de AX prima mogelijk om een doorsnee sjonnie te snel af te zijn, zeker wanneer je direct weg bent als het groen wordt (dus poot op het gas, koppeling in en iets op de handrem) en doortrekt naar 5000 tot 6000 rpm. En nee, dat vinden ze niet leuk. Je merkt het trouwens wel direct als er iemand naast je zit. ;-)
AX 1.1i Volcane Rood

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by NextGenAX »

@Laurent Hahaha, ja heerlijk...zelfs deze 1.1 is snel weg haha!Vind het echt GE-NI-AAL!!! :D

Die roest lijkt wat op "stof" wat op de "lak" zit...zit op een plek...als ik de deur open doe...op het gedeelte van het chasis voor bij de deur...
Alg kun je dus ook zo verwijderen bij de rubbers?

Gaan we Donderdag even de tips opvolgen!!! :D

THNX!!! :D

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Cleaner en wax alleen als hij niet vol in de zon staat en het niet regent (of heel koud is)! En dat stukje bij beetje, beetje cleaner, even laten drogen, stukje wax, weer cleaner. Als je het secuur doet heb je er wel een halve dag werk aan (jullie zeker, met meegespoten bumpers).
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply