Ik ben eik erg benieuwd hoeveel tijd er nodig is om een achteras en de 2 voorpoten te wisselen en natuurlijk alles weer werkend te maken (remmen enzo)
Natuurlijk kan alles meezitten en alles tegenzitten ... ik heb al een kannetje wd40 leeggespoten om het geluk iets meer de positieve kant op te laten gaan
Ook heb ik ws wat nieuw montagemateriaal nodig ... 4 nieuwe bouten voor de 8teras ... welke moet ik hiervoor hebben bij een type 2 ? ... er zijn zover ik weet 2 verschillende diktes met zulke bouten.
Verder nog iets nodig ? .... nieuwe naafmoeren oid ?
Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen ..
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen ..
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
Ik heb bij de achteras gewoon de oude bouten hergebruikt. Als ze er goed uitzien kan dat gewoon, het zijn geen rekbouten.
Naafmoeren zou ik zowiezo bestellen, altijd handig om te hebben.
Zorg dat bij het monteren van de achteras, die dikke ringen tussen het subframe en de bodemplaat zitten.
Als die tussen de boutkop en het frame zitten dan lopen je schokdempers er op vast, en kan de as niet meer inveren...
Qua tijd ligt het er maar net aan hoe goed alles meewerkt. Als alles meewerkt zou een achteras in een ochtendje/middagje moeten kunnen.
Trek er een hele dag voor uit als je moet gaan lopen k***en...
Voorpoten wisselen heb ik nog nooit bij een AX gedaan, maar afgaande op ervaringen met andere auto's zou dit ook in een ochtendje/middagje moeten kunnen.
Als alles meezit...
De naafmoeren van de aandrijfassen zou je ook moeten vervangen. Voor je besteld even kijken of je een brede of een smalle moet hebben.
Naafmoeren zou ik zowiezo bestellen, altijd handig om te hebben.
Zorg dat bij het monteren van de achteras, die dikke ringen tussen het subframe en de bodemplaat zitten.
Als die tussen de boutkop en het frame zitten dan lopen je schokdempers er op vast, en kan de as niet meer inveren...
Qua tijd ligt het er maar net aan hoe goed alles meewerkt. Als alles meewerkt zou een achteras in een ochtendje/middagje moeten kunnen.
Trek er een hele dag voor uit als je moet gaan lopen k***en...
Voorpoten wisselen heb ik nog nooit bij een AX gedaan, maar afgaande op ervaringen met andere auto's zou dit ook in een ochtendje/middagje moeten kunnen.
Als alles meezit...
De naafmoeren van de aandrijfassen zou je ook moeten vervangen. Voor je besteld even kijken of je een brede of een smalle moet hebben.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
voor je voorpoten heb je in iedergeval nieuwe fusseeboutjes nodig!
ales alles meezit/past:
-achteras 1.5 a 2u
-voorpoten 1.5 a2u voor 2
(kan ook sneller, maar dit is een redelijke schatting..)
ales alles meezit/past:
-achteras 1.5 a 2u
-voorpoten 1.5 a2u voor 2
(kan ook sneller, maar dit is een redelijke schatting..)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
het vervelendste is als de remleindingen stukdraaien en je dus naar de winkel moet om nieuwe te halen (dus klussen tijdens brezan-openingstijden)
voor de rest zit het allemaal niet zo vast, moeilijkste puntje zijn de fusees losmaken (regel een steigerpaal van 2 meter en tis zo gepiept, met een koevoet, een flinke hamer, en een blokje hout lukt het vaak ook prima..) en dat je voor een schijvenas, 2 stukjes rvs verwarmingspijp moet hebben om de remkabels pas te maken op het systeem van een AX ipv een saxo..
voor de rest zit het allemaal niet zo vast, moeilijkste puntje zijn de fusees losmaken (regel een steigerpaal van 2 meter en tis zo gepiept, met een koevoet, een flinke hamer, en een blokje hout lukt het vaak ook prima..) en dat je voor een schijvenas, 2 stukjes rvs verwarmingspijp moet hebben om de remkabels pas te maken op het systeem van een AX ipv een saxo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
Belangrijke punten vóór je met de complete demontage begint:
Eveneens uiteraard ook een paar flesjes remvloeistof klaar hebben staan, maar da's logisch.
Bij vervangen van de voorpoten moet je ook rekening houden met het type aandrijfassen!
- Inderdaad eerst de remleiding-warteltjes inspuiten met WD40. Paar uurtjes laten intrekken en dan voorzichtig proberen los te draaien.
Merk je dat de leiding mee draait, dan geen risico nemen en meteen nieuwe leiding kopen! - Hetzelfde geldt voor de ontluchtingsnippeltjes: eerst inspuiten met WD40, paar uurtjes laten inwerken en dan voorzichtig proberen los te draaien.
Breekt er een nippeltje af, dan is het eigenlijk per definitie einde remklauw en moet je die vervangen.
Eveneens uiteraard ook een paar flesjes remvloeistof klaar hebben staan, maar da's logisch.
Bij vervangen van de voorpoten moet je ook rekening houden met het type aandrijfassen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
daar is nog een simpeler oplossing voor, n halve meter 5mm slang van de aquariumwinkel, een fietsventieltje, en een jampotje ofzo om de remvloeistof in op te vangen.. slang en ventieltje combineren en op de remnippel zetten van de te ontluchten rem, dan kan de remvloeistof wel naar buiten, maar de lucht niet terug naar binnen.. afgelopen weekeinde bepaald dat dat zowel op een Trabant, als op een AX, uitstekend werkt.MNM(tm) wrote:Zorg uiteraard ook voor een remleiding ontluchtingsset! (bijvoorbeeld de EeziBleed van Gunson). Scheelt een boel tobben en problemen met luchtbelletjes in de leidingen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
Yup, maar dan moet je dus in de auto gaan zitten en dan met het rempedaal de vloeistof door gaan pompen en je dus niet kunt zien wat er bij de remklauw / remcilinder gebeurt. Dan vind ik dat Gunson systeem toch praktischer: je zet (vloeistof-)druk op je reservoir en je kunt bij het nippeltje netjes de vloeistof uitstroom zien.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: Tijd en materiaal die nodig is om onderstel te wisselen
http://vondervoort-zielinska.nl/ontluch ... emmen.html
Deze kerel heeft ook wat leuks in mekaar geflanst!
Zelf heb ik op een andere manier m'n remmen ontlucht:
Slangetje op nippeltje, nippeltje open en door laten lopen!
Duurt ff iets langer, maar het werkt wel.
Zorg wel dat je expansievaatje niet leeg raakt, maar dat gaat niet binnen twee tellen.
Als je rempedaal stevig is naderhand, dan is het goed.
Deze kerel heeft ook wat leuks in mekaar geflanst!
Zelf heb ik op een andere manier m'n remmen ontlucht:
Slangetje op nippeltje, nippeltje open en door laten lopen!
Duurt ff iets langer, maar het werkt wel.
Zorg wel dat je expansievaatje niet leeg raakt, maar dat gaat niet binnen twee tellen.
Als je rempedaal stevig is naderhand, dan is het goed.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.