heerlijk weer eens een lange dag aan de aanhanger sleutelen!
Ik had dus een achterklep opgehaald, waar ik alleen het raam van wilde gebruiken. Die moest los...
Mijn eerste idee was met een stanleymes de kit tussen het raam en de klep wegsnijden. Dit ging goed behalve op de punten waar normaal bouten door het raam zitten, daar kreeg ik mijn stanleymes er niet tussen.
Toch was ik op laatst door de hele laag kit heen.
Daarna wilde ik een wat dikker aardappelschilmesje gebruiken, dat ging meteen de eerste keer fout, met dit als resulaat:

Eerst even uitgehuild als een echte man, daarna als EHBOer zijnde een mooie plijster geplakt en als een kerel weer verder gegaan
Het gebroken aardappelschilmesje heb ik aan de kant gelegd en ik ben begonnen een zaagdraad te maken. Ik had nog een kabel om de motorkapvergrendeling mee te kunnen openen, die heb ik gebruikt.
mijn eigen gemaakte draadzaag
Dit ging traag maar gestaag. Ik had eerder het idee dat die de kit wegbrande dan dat die het daadwerkelijk sneed. Het draadje werd ook zwart en rookte steeds
Helaas, na een goede 5 minuten branden ("zagen") braken bijna alle draadjes van de "zaag".
Ik naar de bouwmarkt om te kijken of zij geen draadzaag hadden. Ja die hadden ze, van exacte het zelfde draadje als ik 'm had gemaakt. DIe ging het dus ook niet beter doen (had eigenlijk gehoopt op een dikke draad (in plaats van heel veel dunne) met uistekende "zaagtandjes" erop).
De achterklep heb ik toen maar ff opgegeven, eerst maar eens wat lassen.
Dus plaatje zagen (uit het spatbord van de donor aanhanger, mooie plaatdikte van 1mm) afmeten, gaten boren en vastlassen!
(let niet op de sputterpoep in de gaten wat een las moet voorstellen. ben al aan het sparen voor een MIG/MAG lasapparaat, moet het nu nog met een electrode lassen van de Aldi doen)
Dat ging best aardig! nog maar een paar plaatjes dan
En een laagje plamuur om de slechte lassen te verbergen
Daarna toch nog maar even het achterraam erbij gepakt. Even opgehangen om te zien hoe het er ongeveer uit komt te zien.
En dat valt niet tegen! Maar goed, het raam moest even blijven hangen om de plaatjes aan de zijkant ook te kunnen lassen. Ik wil namelijk de plaatjes 15mm uit laten steken zodat een deurrubber (die ik nog van de voordeuren heb) er precies opgeschoven kan worden en zo de afsluiting wordt tussen raam en aanhanger.
En toen ik door mijn plaatmateriaal heen was, heb ik alles geplamuurd, de bovenste laag geschuurd (zal nog wel een paar keer moeten om het écht mooi te maken) en het deurrubber er even ingedaan. Hij zit wat raar maar dat komt omdat ik de plaatjes aan de binnenkant nog niet op maat heb gezaagd.
En toen het lassen klaar was (geen materiaal meer) wilde ik toch nog even naar de klep kijken. Omdat ik al vanalles had geprobeerd ging ik over op meer radicale methoden
Dit is misschien wel heel radicaal, maar ik had er genoeg van. Dan maar met een stukje klep op de aanhanger hoor!
Ik was er alleen zelf ook niet zo zeker van of het ging lukken, was nogal bang gepraat
Dus voor de zekerheid toch maar een kleed eronder (alle stukjes glas op een speelplaats tussen de houtsnippers laten liggen is ook geen optie

) en het geheel aan een boom gehangen, zodat als het wél zou lukken het raam niet alsnog valt.
Hoezo het achterraam van een ax is niet sterk!
toen was ik een beetje door mijn tijd heen dus heb ik alle plaatjes nog even goed geschuurd (de plamuur enzo) en heb ik het in een eerste laagje primer gezet (tegen het roesten).
Wel heb ik nog even gekeken of ik niet ook iets met het onderste gedeelte van de klep doe, vind het wel een typerend stukje ax namelijk.
Wat denken jullie ervan?
tot zo ver het aanhanger project, wordt uiteraard vervolgd
