Hangt ook van het gebruik af van de auto. Bij zwaar gebruik moet het 2 jaar en 20.000km eerder ofzo. Maar ga er niet vanuit dat deze ax als werkpaard gebruikt is
daarvoor ziet die er veel te goed uit!
gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Happytree wrote:Die 60k is dacht ik voor de eerste types? Later zijn de riemen verbeterd/ uit ervaring gebleken dat ze wel langer meekonden en is die opgeschoven anar 80k en later 100k dacht ik?
Alleen de leeftijds interval weet ik niet wat is het nu 6 /10 jaar?
Ik zou echt geen 10 jaar of 100k met een spanrol willen doen :S Zeker niet bij een auto die veel stil staat (wat deze gezien de km's de laatste jaren heeft gedaan). Weet je zeker dat de riem uitgedroogd is en de rol roestig waardoor die eerder vast loopt. Ik zou het gewoon vervangen, het zijn de kosten niet echt, die 5 tientjes.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Je moet niet vergeten, die 100k en 6 of 10jaar zit al een flinke veiligheidsmarge bij in...
En een roestige spanrol, als het goed is zit er gewoon vet in het lager en zou die niet mogen roesten. Roest die wel dan is het vet eruit en zou die hoe dan ook eerder kapot lopen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan! Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Happytree wrote:Hoe test je bij een auto zonder temperatuurmeter in het dashboard of je sensor die de koelfan aanstuurt wel werkt?
Temperatuurmeter inbouwen
Volgens mij hoeft ie niet te zijn ingebouwd, dus je zou kunnen controleren welke waarde hij aangeeft in de buitenlucht en hem daarna in een bakje water gooien dat uit de waterkoker komt en dan nogmaals multimeter eraan hangen, tis een thermoswitchje, dus hij zou moeten omschakelen bij de hoge temperatuur.
q01z wrote:owhja das voor de fan, had niet goed gelezen.. sorry
overigens gaat de fan al tussen 90-95gr draaien volgens de haynes, dus dan kan een pannetje water wel!
Idd, ligt aan de thermoswitch, maar er zijn er (als ik het me goed herinner van toen ik een nieuwe kocht) twee, eentje met 93 en eentje voor 95 graden.
Thx dan zal ik die binnenkort eens testen/vervangen.
Mijn volgende vraag betrefd wat roest rond de voorruit, hoe kan ik dit het beste aanpakken? krijg je dat raamrubber weer fatsoenlijk terug als die eruit is? Moet ik de hele ruit demonteren? Welke middeltjes kan ik het beste gebruiken?
En in het kentekenregister staan nog 4 foto's die ik hier in het dorp een paar jaar geleden al eens heb gemaakt (volgens mij voor rond 2006/2007): KLIK
Wij hadden ook roest rond de voorruit, daarvoor moest echt de ruit eruit. Ik heb evt. wel gereedschap hiervoor. Nieuw rubber was volgens mij een tientje of 2, dus daar zou ik het niet voor laten.
Browny wrote:Wij hadden ook roest rond de voorruit, daarvoor moest echt de ruit eruit. Ik heb evt. wel gereedschap hiervoor. Nieuw rubber was volgens mij een tientje of 2, dus daar zou ik het niet voor laten.
Dan ga ik de ruit er gewoon uithalen, ik vind dat deze type 1 wel een toekomst moet krijgen.
- Kleppen gesteld
- Bougies, verdelerkap, rotor
- Olie en oliefilter
- Luchtfilter
- 2x nieuwe Kleber Viaxer op de vooras
- Koelsysteem nog 4x gespoeld. morgen even de thermoswitch controleren.
- En een stukje koelslang op de carb vervangen (deze was erg dik en opgezwollen)
Bij het wisselen van de wielen meteen de remmen gecontroleerd en de voorschijven zijn wel echt op, al met al is de Ax bijna klaar voor zuid Frankrijk.