Citroën ax loadrunner/tissier
Moderator: webmasters
Citroën ax loadrunner/tissier
Ik weet dat ik eerst mijn aanhanger (KLIK) eens af moet maken, maar ik zit al een tijdje met dit idee in mijn hoofd:
(let niet op het slechte photoshop werk of de vreselijk verkleurde ax )
Het lijkt mij erg leuk om zelf eens een tissier (eigenlijk loadrunner,tissier heeft meer ruimte tussen de twee achterassen) te maken. Zo heb ik wat meer laadruimte, en heb ik een unieke ax.
Er zijn natuurlijk wel een aantal problemen. Ineens 1 as meer zal de politie wel opvallen, dus hij moet gekeurd worden bij de RDW om 3 assen op het kenteken te krijgen. Dat brengt natuurlijk ook problemen met zich mee. Zo zullen de lassen goed moeten zijn, en zal het frame doorgelast moeten worden.
Ook de afwerking is niet onbelangrijk, vooral het dak moet in een mooie lijn doorlopen, net als natuurlijk de achterkant.
En de ramen achter zullen met custom-made worden...
Het idee is om 2 axjes te gebruiken. De eerste wordt volledig gebruikt, alleen de achterkant wordt er afgehaald. De 2e zal alleen voor het kontje gebruikt worden. dit zal er dan aangelast moeten worden op een of andere manier.
We willen het wel een beetje professioneel doen, dit willen we voorkomen:
het kan wel, er is ooit iemand die een van een cx een tissier heeft gemaakt:
dus... brand los! wat vind je er van, wat voor problemen voorzie je, en hoe zijn deze problemen op te lossen?
(let niet op het slechte photoshop werk of de vreselijk verkleurde ax )
Het lijkt mij erg leuk om zelf eens een tissier (eigenlijk loadrunner,tissier heeft meer ruimte tussen de twee achterassen) te maken. Zo heb ik wat meer laadruimte, en heb ik een unieke ax.
Er zijn natuurlijk wel een aantal problemen. Ineens 1 as meer zal de politie wel opvallen, dus hij moet gekeurd worden bij de RDW om 3 assen op het kenteken te krijgen. Dat brengt natuurlijk ook problemen met zich mee. Zo zullen de lassen goed moeten zijn, en zal het frame doorgelast moeten worden.
Ook de afwerking is niet onbelangrijk, vooral het dak moet in een mooie lijn doorlopen, net als natuurlijk de achterkant.
En de ramen achter zullen met custom-made worden...
Het idee is om 2 axjes te gebruiken. De eerste wordt volledig gebruikt, alleen de achterkant wordt er afgehaald. De 2e zal alleen voor het kontje gebruikt worden. dit zal er dan aangelast moeten worden op een of andere manier.
We willen het wel een beetje professioneel doen, dit willen we voorkomen:
het kan wel, er is ooit iemand die een van een cx een tissier heeft gemaakt:
dus... brand los! wat vind je er van, wat voor problemen voorzie je, en hoe zijn deze problemen op te lossen?
Last edited by Holländer on WedMay30, 2012 2:00:04 PM, edited 2 times in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Ik denk vooral een probleem met RDW... Het lijkt mij een heel gaaf project om te volgen en te zien maar ik denk dat je er verstandig aan doet om eens met iemand van RDW rond de tafel te gaan zitten om een en ander op papier te kunnen zetten van wat vooral de kosten zijn van de kant van RDW en of zo'n dergelijk project überhaupt op kenteken te krijgen is. Grote kans van niet namelijk omdat je het in eigen beheer gaat doen (zo begrijp ik het eruit en gezien je aanhanger project) en niet door een erkend carrosseriebouwer laat doen.Holländer wrote:[..] wat voor problemen voorzie je [..]
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Als je t zelf doet moet je berekeningen laten zien waaruit blijkt dat alles technisch in orde blijft, qua chassis..
als t niet lukt in NL: exporteren naar de UK, daar op kenteken zetten, en dan weer terug naar NL importeren met n nieuw kenteken
als t niet lukt in NL: exporteren naar de UK, daar op kenteken zetten, en dan weer terug naar NL importeren met n nieuw kenteken
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
@ alexanderB
Je zegt als 't niet lukt exporteren naar de UK en dan terug inporteren. Maar geld dat verhaal niet alleen voor auto's met een type goedkeuring binnen europa? Deze zal natuurlijk geen typegoedkeuring hebben, omdat er maar één van is (hoop ik dan
ik zal binnenkort de RDW eens bellen. Die weten vast wel meer (na wat uitzoekwerk)
Je zegt als 't niet lukt exporteren naar de UK en dan terug inporteren. Maar geld dat verhaal niet alleen voor auto's met een type goedkeuring binnen europa? Deze zal natuurlijk geen typegoedkeuring hebben, omdat er maar één van is (hoop ik dan
ik zal binnenkort de RDW eens bellen. Die weten vast wel meer (na wat uitzoekwerk)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Ik vind 't een geniaal idee!
Waarom ga je niet gelijk voor 8 wielen, ook een dubbele vooras?!
Waarom ga je niet gelijk voor 8 wielen, ook een dubbele vooras?!
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
haha dat maakt de stuurinrichting zo lastig
maar als ik mijn aanhanger erachter gooi heb ik immers al 8 wielen
als dat niet op en top Citroën is weet ik 't ook niet meer!
maar als ik mijn aanhanger erachter gooi heb ik immers al 8 wielen
als dat niet op en top Citroën is weet ik 't ook niet meer!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Dat is juist het punt, in Engeland kan je alles op kenteken krijgen, als het maar wielen heeft, alle benodigde verlichting, de viergastest haalt, en er geen scherpe delen uitsteken.. en door die Europese regeling, kan je het in NL importeren en op kenteken zetten als het in Engeland de weg op mag..Holländer wrote:@ alexanderB
Je zegt als 't niet lukt exporteren naar de UK en dan terug inporteren. Maar geld dat verhaal niet alleen voor auto's met een type goedkeuring binnen europa?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
dat klinkt goed, maar wat gaat dat grapje kosten? je zit met 2x vervoer (van en naar Engeland), daar een keuring, in en uitvoeren in Engeland? dan terug naar Nederland, nog een keuring...
alleen de keuring in Nederland kost geloof ik €100.-
ik denk dat als je het via Engeland moet doen, je zo €500-1000.- verder bent... dat wordt me dan weer iets te gek...
alleen de keuring in Nederland kost geloof ik €100.-
ik denk dat als je het via Engeland moet doen, je zo €500-1000.- verder bent... dat wordt me dan weer iets te gek...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Wat waren je plannen voor de achterassen?
Dacht je twee AX assen te gebruiken, of misschien assen van een aanhanger?
En hoe zit het dan precies met de remmen? Ik neem aan dat op alle zes de wielen een remmetje moet zitten...
Dacht je twee AX assen te gebruiken, of misschien assen van een aanhanger?
En hoe zit het dan precies met de remmen? Ik neem aan dat op alle zes de wielen een remmetje moet zitten...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Het zal allicht goedkoper zijn dan de keuring incl crashtest van de RDW, anders zou niet iedereen die zelf een Lotus ofzo bouwt precies dat doen...
De achterassen moeten inderdaad beide gewoon remmen hebben, maar slechts 1 dr van hoeft handrem te hebben.. Ik zou gewoon lekker 2 AX assen nemen, zijn ideale assen, 4 bouten/moeren en 2 remleidingen...
De achterassen moeten inderdaad beide gewoon remmen hebben, maar slechts 1 dr van hoeft handrem te hebben.. Ik zou gewoon lekker 2 AX assen nemen, zijn ideale assen, 4 bouten/moeren en 2 remleidingen...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
was inderdaad van plan om er gewoon een halve ax "aan te plakken".
Hoe dat met de remmen precies moet weet ik nog niet, maar ondanks dat 6 remmen misschien niet verplicht zijn, is het wel verstandig. Axjes remmen nu al niet super, als je er nog eens 150/200kg aan gewicht aanplakt zal 't met remmen helemaal niet meer gaan.
't wordt denk ik ook nog een leuke uitdaging om deze door de apk te krijgen...
Maar is het niet zo dat als de garage geen rembank heeft dat die ook geen remtest hoeft te ondergaan? (naja alleen dat de garagist rijdt en vind of die goed genoeg remt of niet).
Zal er nog een remdrukverdeler tussen de 2 achterassen moeten? of zul het het gewoon in serie aan kunnen sluiten?
Hoe dat met de remmen precies moet weet ik nog niet, maar ondanks dat 6 remmen misschien niet verplicht zijn, is het wel verstandig. Axjes remmen nu al niet super, als je er nog eens 150/200kg aan gewicht aanplakt zal 't met remmen helemaal niet meer gaan.
't wordt denk ik ook nog een leuke uitdaging om deze door de apk te krijgen...
Maar is het niet zo dat als de garage geen rembank heeft dat die ook geen remtest hoeft te ondergaan? (naja alleen dat de garagist rijdt en vind of die goed genoeg remt of niet).
Zal er nog een remdrukverdeler tussen de 2 achterassen moeten? of zul het het gewoon in serie aan kunnen sluiten?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Ja, alle wielen moeten correct remmen, oh, en voor die Engelse keuring gaat ie dus wel op de rembank.
Ik zou het anders aansluiten, per as gewoon beide remmen met een T-stukje, dan heb je nogsteeds gescheiden circuits, bij een spontaan lek heb je dan altijd nog 1 voorwiel en 2 van de 4 achterwielen die remmen (tot je n paar keer remt en alle remvloeistof dr uit is)
Ik zou het anders aansluiten, per as gewoon beide remmen met een T-stukje, dan heb je nogsteeds gescheiden circuits, bij een spontaan lek heb je dan altijd nog 1 voorwiel en 2 van de 4 achterwielen die remmen (tot je n paar keer remt en alle remvloeistof dr uit is)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
je bedoelt dus dat de remleiding die nu het linker achterwiel remt de hele 1e achteras gaat remmen en de as die nu het rechter achterwiel remt nu de hele 2e achteras gaat remmen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
yep (waarschijnlijk moet je wel een iets grotere HRC monteren, en wellicht ook gelijk betere voorremmen.. )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Me dunkt dat dit gaat werken zo...Holländer wrote:je bedoelt dus dat de remleiding die nu het linker achterwiel remt de hele 1e achteras gaat remmen en de as die nu het rechter achterwiel remt nu de hele 2e achteras gaat remmen?
En ik ga mee in het idee dat de HRC en voorremmen ook opgewaardeert moeten worden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
ik zat er aan te denken om een diesel als basis te gebruiken (moet toch wat kunnen trekken, en het wordt een werkauto). Deze heeft standaard al de grotere voorremmen toch? heeft deze dan ook al een grotere HRC? en zo niet, kan die van een saxo ofzo geplaatst worden plug & play? (en is deze dan groter?)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
van een saxo VTS/VTR met schijvenas achter zal wellicht iets groter zijn? die zijn iig gewoon plug & play.
ja, diesel heeft standaard al iets betere schijven voor dan 1.1
ja, diesel heeft standaard al iets betere schijven voor dan 1.1
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 340
- Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
- Location: Schaffen, Diest, België
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Ik vind dit een geweldig project, maar behoed je voor zware kosten, je haalt het er nooit of te nimmer uit. (spijtig genoeg zijn axjes minder waard dan goud).
Ik denk niet dat je een probleem hebt om een tweede achtereind er achter te lassen, maar demonteer eerst achterste zijpanelen, en maak die in z'n geheel na. doe dit ook met het dak (die loopt immers wel wat af) , zo bereik je betere resultaten. Wat betreft de achterste zijruit: misschien van een Volvo 240 break of aangelande? Succes alvast, hou ons op de hoogte
Ik denk niet dat je een probleem hebt om een tweede achtereind er achter te lassen, maar demonteer eerst achterste zijpanelen, en maak die in z'n geheel na. doe dit ook met het dak (die loopt immers wel wat af) , zo bereik je betere resultaten. Wat betreft de achterste zijruit: misschien van een Volvo 240 break of aangelande? Succes alvast, hou ons op de hoogte
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
@JPG-slalom-racing
het was ook niet de bedoeling om rijk te worden van dit project. het lijkt mij gewoon heel leuk om te maken, en als die af is heb je een uniek voertuig. Ik zal ook zeker eerst het een en ander uitzoeken voordat ik hieraan begin, wil niet dat het duizenden euro's gaat kosten natuurlijk
Het zou inderdaad het mooist zijn om het dak en de zijpanelen als laatst te doen. Of met dit ook gaat lukken weet ik niet, ik ben natuurlijk geen plaatwerker...
ik hou jullie zeker op de hoogte!
het was ook niet de bedoeling om rijk te worden van dit project. het lijkt mij gewoon heel leuk om te maken, en als die af is heb je een uniek voertuig. Ik zal ook zeker eerst het een en ander uitzoeken voordat ik hieraan begin, wil niet dat het duizenden euro's gaat kosten natuurlijk
Het zou inderdaad het mooist zijn om het dak en de zijpanelen als laatst te doen. Of met dit ook gaat lukken weet ik niet, ik ben natuurlijk geen plaatwerker...
ik hou jullie zeker op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Citroën AX loadrunner/tissier
Om de regelgeving (eigenlijk de gehele keuring) te kunnen omzeilen kan ik natuurlijk ook van de achterste as en het stuk carroserie wat hierbij hoort een aanhanger maken. Je hebt tegenwoordig busjes die meer dan 3500kg mogen wegen, omdat de achterste as met de laadbak een aanhanger is. Zo kun je met je BE rijbewijs meer dan 3500kg vervoeren zonder je vrachwagen rijbewijs nodig te hebben.
zo een dus.
dit kan ik ook doen, maar dan met een aanhangergedeelte wat niet zwaarder is dan 750Kg. Hierdoor hoeft de aanhanger niet gekeurd te worden. Ik weet alleen niet hoe het precies met die regelgeving zit, wat voor eisen eraan gesteld worden.
ik denk namelijk niet dat je de carroserie dan aan elkaar mag bevestigen (permanent) omdat het dan als 1 geheel gezien wordt...
zo een dus.
dit kan ik ook doen, maar dan met een aanhangergedeelte wat niet zwaarder is dan 750Kg. Hierdoor hoeft de aanhanger niet gekeurd te worden. Ik weet alleen niet hoe het precies met die regelgeving zit, wat voor eisen eraan gesteld worden.
ik denk namelijk niet dat je de carroserie dan aan elkaar mag bevestigen (permanent) omdat het dan als 1 geheel gezien wordt...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen