MNM(tm) wrote:Auto's met lampcontrole-indicatie in 't dashboard hebben vrijwel allemaal CAN-bus systeem. De elektronica in de achterlichtunit zelf checkt dan de lampen en geeft bij een fout een code terug aan de boordcomputer, die vervolgens een melding op 't dashboard geeft.
Maar in princiepe zou je ook iets met stroommeting kunnen doen.
Ja raar, mn golf uit 2006 gaf niks aan als er iets kapot ging, later een tijd een bmw uit 1997 gereden die gaf al een boordmelding als de lampjes nog wel brandden maar aan het afzwakken waren. Nou weet ik dat die golf een CAN bus had, hoe dat bij de bmw zat weet ik eigenlijk niet...
Maar ontopic: Ik blijf eigenlijk iedereen altijd gewoon seinen met kapotte lampen, of idioten die om 12 uur snachts met dimlicht rijden... Dit heb je zelf toch ook wel door lijkt me?
MNM(tm) wrote:Auto's met lampcontrole-indicatie in 't dashboard hebben vrijwel allemaal CAN-bus systeem. De elektronica in de achterlichtunit zelf checkt dan de lampen en geeft bij een fout een code terug aan de boordcomputer, die vervolgens een melding op 't dashboard geeft.
Maar in princiepe zou je ook iets met stroommeting kunnen doen.
Ja raar, mn golf uit 2006 gaf niks aan als er iets kapot ging, later een tijd een bmw uit 1997 gereden die gaf al een boordmelding als de lampjes nog wel brandden maar aan het afzwakken waren. Nou weet ik dat die golf een CAN bus had, hoe dat bij de bmw zat weet ik eigenlijk niet...
Maar ontopic: Ik blijf eigenlijk iedereen altijd gewoon seinen met kapotte lampen, of idioten die om 12 uur snachts met dimlicht rijden... Dit heb je zelf toch ook wel door lijkt me?
Niet altijd... ik reed pas (zonder dat ik wat had gedronken) door de stad zonder verlichting.
Kwam er pas achter toen ik de stad uitreed en er bij het inhalen geseind werd. Brand ook geen lampje op het dash als de lampen wel aan staan, dus dat helpt ook niet.
In de stad is het meestal zo licht dat je verlichting weinig effect heeft. Dus dan zie je het niet altijd.
En wat het seinen betreft:
Ik reed pas in de schemer achter een (traag rijdende) auto zonder verlichting met mijn motor. Die had overduidelijk ook niet in de gaten wat ik bedoelde met mijn seintje want ze maakte vervolgens een soort van schijnbeweging om te zien of ik achter haar aan kwam
Rob GT wrote:Niet altijd... ik reed pas (zonder dat ik wat had gedronken) door de stad zonder verlichting.
Kwam er pas achter toen ik de stad uitreed en er bij het inhalen geseind werd. Brand ook geen lampje op het dash als de lampen wel aan staan, dus dat helpt ook niet.
Gelukkig brandt er bij Citroën's wèl een lampje in 't dashboard, ten teken dat je standslicht (en dimlicht) aan zijn. Zouden die duitsers ook eens moeten doen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Misschien moet ik dan -speciaal voor jou- even een stukje electronica ontwerpen dat een geluidssignaal laat horen als je in het donker wilt gaan rijden en je verlichting is nog niet aan?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Misschien moet ik dan -speciaal voor jou- even een stukje electronica ontwerpen dat een geluidssignaal laat horen als je in het donker wilt gaan rijden en je verlichting is nog niet aan?
Nee hoor dat hoeft niet!
Ik rij tegenwoordig altijd met verlichting aan en dat wordt 'dwangmatig' regelmatig gecontroleerd tijdens het rijden!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Rob GT wrote:Niet altijd... ik reed pas (zonder dat ik wat had gedronken) door de stad zonder verlichting.
Kwam er pas achter toen ik de stad uitreed en er bij het inhalen geseind werd. Brand ook geen lampje op het dash als de lampen wel aan staan, dus dat helpt ook niet.
Gelukkig brandt er bij Citroën's wèl een lampje in 't dashboard, ten teken dat je standslicht (en dimlicht) aan zijn. Zouden die duitsers ook eens moeten doen!
Ik heb geen Porsche meer...
Officieel heb ik een Saxo (twee stuks nu, of eigenlijk twee halve).