Zelf ben ik er 2 jaar geleden al eens mee bezig geweest en heb het destijds op een laag pitje gezet omdat er geen werkende vervroegers uitkwamen... Eentje moet nog ergens rondzwerven in het hoge noorden (destijds bij Punaxio in de auto gezet en deze zou nu bij Ceristimo moeten zijn). De feedback van die reparatie kwam al vrij snel, niet goed werkend.
Mijn eerste poging was namelijk met een fietsband, grootste probleem hieraan is dat dit ruim 10x zo dik is als het originele membraan. Grote kans op lekken dus en ook de kracht die nodig is wordt anders. Geen succes dus...
Afgelopen week tot de conclusie gekomen dat in mijn 14 TRS een lekke vacuümvervroeger zit en hierdoor op de sloop opzoek gegaan naar de juiste. Geen succes aangezien ik er een moet hebben voor een KDZ en die zijn niet veel te vinden zo lijkt het. Uiteindelijk een uit een Saab 900 gehaald en deze geplaatst, de uitslag is anders en ook de sterkte van de veer lijkt anders. De karakteristieken kloppen dus niet maar het is beter als helemaal niets.
Door deze zoekactie ben ik ook een andere zoekactie gestart en wel de zoektocht naar materiaal voor een membraan. Uiteindelijk ben ik op fietsbandplakkers uitgekomen (er bestaan niet alleen maar van die voorgeknipte dingen maar ook die je zelf nog moet knippen), echter kwam mijn vader ineens met het idee om ducttape te gebruiken. Aangezien we dit toch in huis hebben vanavond maar eens uitgeprobeerd.
De basis die ik nu gepakt heb is een Duccellier HDZ stroomverdeler. Is heb om te beginnen in de rand vier gaten geboord van 3mm (opbouwend vanaf 1mm en dan per 0,5mm) om de vervroeger later weer met 4 boutjes dicht te kunnen maken. Ik heb ook al wel gezien dat mensen de velsrand openslaan en later weer dichtdrukken. Opzich wel mooi maar helaas eenmalig (metaalmoeheid), ik wil juist iets wat je zo weer open kan maken om een nieuw membraan te plaatsen.
Na de gaten erin gemaakt te hebben heb ik de rand opengevijld (had met een slijpmachine makkelijker geweest) en de restanten membraan verwijdert. De twee soort "cupjes" waar de membraan tussengeklemt zit met een schroevendraaier iets opengebogen om iets meer van het oude membraan te kunnen verwijderen.
De ducttape heb ik eerst dubbelgevouwen om geen plakzijde meer te hebben en voor wat stevigheid. na in het midden een gat gemaakt te hebben met een holpijp deze over het stangetje heengetrokken en op de plaats van het oude membraan gelegd en zoveel mogelijk geprobeerd om het tussen die twee "cupjes" te krijgen. Voor de schroeven ook gaten gemaakt met holpijpjes en daarna rond uitgeknipt.
Met vier boutjes de vervroeger weer dichtgemaakt en na de eerste test nog een lek, iets steviger aandraaien deedt wonderen. Na wat langer testen ontsnapte er ook steeds minder lucht uit het midden, vermoed dus dat de ducttape tussen de "cupjes" uiteindelijk goed gezet is.
De grootte test moet nog komen, in de auto monteren en kijken of hij het blijft doen. Lek is hij in elk geval absoluut niet meer want hij kan ruim 5 minuten z'n vacuüm vasthouden. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan.
Voor de Bosch vervroegers heb ik nog een uitdaging... de Ducceliers zijn dusdanig smal dat 1 strook ducttape genoeg is, bij een Bosch heb je minimaal 2 stroken nodig. Met even gauw wat uitgeprobeerd te hebben heb je zelfs 3 stroken (en 2 laags) naast elkaar nodig omdat je midden om de ducttape het centrale gat moet slaan. Doe je dit tussen twee stroken in dan trek je het uit elkaar bij het over het bovenste "cupje" heenschuiven.
Van Duccellier heb ik nog een lekke liggen voor een H1B dus als ik die ga repareren dan zal ik wel eens foto's maken. Van het eindproduct voor een HDZ heb ik wel een foto.
Voor het mooi moeten de boutjes misschien iets korter... maar het mooie komt wel eens keer als het ook echt blijkt te werken. (Sowieso moet ik andere boutjes hebben want deze blijken van waaibomenijzer, zijn verschrikkelijk zwak en het schroefdraad is zo verziekt)