Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

De trainingsdag was weer leerzaam en ook weer erg gezellig :) Alleen liep de auto niet zo lekker. Vorige week alles gefixed, vrijdag nog mee gereden en liep erg goed. Maar zaterdagochtend, net op weg naar Lienden, ging die behoorlijk slecht lopen. Bij een benzinestation gestopt, bleek de kabel van de solenoid in de carb los te liggen. Terug geprikt. Liep weer als een trein, tenminste de eerste paar km, daarna weer slecht. Zo goed en zo kwaad doorgereden naar Lienden. Met Marc nog even gekeken en de enige conclusie was dat het hoogstwaarschijnlijk aan de brandstof toevoer ligt. Hij liep ook aardig arm. Trainingsdag gewoon gaan rijden, choke er op om het mengsel wat bij te regelen en uiteindelijk ook zo naar huis gereden. Tussendoor een paar keer gehad dat hij goed liep, maar dat was steeds van korte duur. Thuis net gehaald op de tank, rechtervoorwiel draaide de oprit op en hij viel stil en was niet meer te starten.

Ik hou van die auto, de hele dag slecht lopen, maar het wel gewoon blijven doen en ons gewoon weer thuis brengen :)

Vandaag de carb schoongemaakt en vd week maar een nieuw brandstoffilter halen en plaatsen. Waarschijnlijk vervang ik ook nog wat bedrading zodat de aansturing vd solenoid uitgesloten kan worden.

Maar al met al, we hebben een super dag gehad :)
Image Image Image

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Haha, dat deed ie idd goed :P
Jammer dat hij slecht liep. Succes met het oplossen van het probleem.
AX-kopen is verslavend.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

Wat een "bak" zeg :)
Conservatoiremeeting ook al zo'n geintje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Ja, da's waar 8) maar dat was een lullig pakkinkje tussen de kop en het inlaatspruitstuk. Gelukkig is Ivar heel handig en heeft hij mooie nieuwe pakkingen gesneden uit een waterpak. Die zitten er nog steeds tussen :)

Wat nu het probleem is, daar heb ik de vinger nog niet echt achter. Carbje heb ik nu schoongemaakt en een nieuw benzinefilter geplaatst. Morgen de bekabeling tussen de Edis-module en de Megajolt maar eens controleren. Kan best dat daar iets van een breukje in zit.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Bossie wrote: mooie nieuwe pakkingen gesneden uit een waterpak. Die zitten er nog steeds tussen :)
Beter dan origineel ;-)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

We zijn weer wat verder met het beter laten lopen van de GT. Het probleem was dat ik bij de garage de verkeerde bougies mee had genomen. (we hadden in het systeem gekeken welke bougies ik eerder gebruikt had. Alleen de factuur waar we naar keken, stonden de bougies voor de 5-deurs op :roll: ) Afgelopen week in ieder geval ontdekt dat de verkeerde bougies gemonteerd waren en dat er gaatjes in de doppen vd bougiekabels zaten bij 2 kabels. Oorzaak is dat hier de vonk over is gesprongen. Gisteren de oude bougies maar eens terug geplaatst en de auto rijdt weer een heel stuk beter. Ondertussen vandaag nieuwe bougies gehaald (nu de goede) en v/h weekend de bougiekabels maar eens goed controleren en doormeten.

Van de 5-deurs is een H4 lamp gesneuveld. Niet gewoon kapot gegaan, maar gewoon goed kapot gegaan. Gelukkig had ik nog een xenon setje liggen, dus gisteren een begin gemaakt met het monteren hiervan. Ook dat moet dit weekend maar even afgemaakt worden.

Tot slot gisteravond richting Hilversum voor de onzinnige xenon meeting die spontaan ontstaan is op het Citroën-forum. Eerst verzameld bij de Witte Bergen en vandaar naar een donker stukje Hilversum gereden om te zien hoe de verschillende xenon setjes het doen. Het was een leuke verzameling met een tweetal SM's, een aantal CX-en, een XM, natuurlijk de AX GT van mijzelf en tot slot een Talbot Tagora.

Natuurlijk hier een paar foto'tjes

Gaatje in dop van bougiekabel

Image

Geeft best wat rommel, zo'n gesneuvelde lamp

Image

De boosdoener

Image

en het setje dat er in komt

Image

De onzinnige meeting

Image

onzinnige meeting (2)

Image
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Vandaag de xenon inbouw in de 5-deurs afgemaakt en natuurlijk ook nog even een fotootje gemaakt.

Image

Image
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Wat een bonk verlichting (lijkt) geeft dat hé. :O

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Oogverblindend veel werk gedaan Jan!
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Jannie, schijn een lichie op mij :sign3: :sign5:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Ministry of silly lights?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by pocketmech »

En er was licht..... 8)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Zo, dat was een heel dagje. Veel van plan geweest en veel gedaan. Allereerst vanochtend naar de sloop in Nunspeet. Even gekeken naar wat stadslichtfittinkjes. Die van de 5-deurs zijn namelijk in vergaande staat van ontbinding. Helaas niets gevonden. Wel een paar fittingen meegenomen van een Saxo, maar ik vermoedde al dat de aansluiting anders is (en dat was dus zo).

Op de sloop stond nog een rode type 1 AX

Image

En ook nog ander leuk oud spul

Image

Volgende halte, ook in Nunspeet, Gooze Muscle Car Garage. Afgelopen week was ik er namelijk achter gekomen dat zij geautoriseerd MSD Ignition dealer zijn. Doordat ik wat ontstekingsproblemen had, wilde ik een nieuwe set bougiekabels in elkaar klussen. Alleen moet je dan wel de spullen hebben. Na wat zoeken op internet kwam ik bij hen terecht, blijken ze dus in Nunspeet te zitten. Hoezo om de hoek?

Voor de liefhebbers, de websites van de garage:
http://www.msdignition.eu/
http://www.goozegarage.com/Products.aspx

Kabel, bougiedoppen en de stekkers voor op de bougie hebben ze gewoon op voorraad. Ik heb alleen Ford-stekkers nodig voor op de bobine. Helaas had hij die niet op voorraad, maar hij gaat v.d. week uitzoeken of hij ze voor me kan bestellen. Ik heb al wel 4 bougiedoppen meegenomen, van de doppen die aan de kabels zaten, waren er al 2 kapot en die roze dingen die ik er indertijd bij had gekregen, die zijn spuuglelijk.

Ze hebben er ook erg leuk Amerikaans spul staan, check de auto's die te koop staan op hun website maar eens (en nee jongens, niet bij de kalenders blijven hangen ;) )

Mocht je nog een leuke uitlaat willen fabrieken, ze hebben ook wel leuke eindstukjes liggen

Image

Vervolgens weer richting Harderwijk. Volgende stop, de Brezan. Voor de Pressé moet er een brandblusser in de auto zitten. Vorig jaar had ik een exemplaar gemonteerd die ik van GoodYear had gehad. Deze was echter over de datum. Dus, nieuwe brandblusser op de kop getikt.

's Middags eerst maar eens begonnen met het wisselen van de bougiedoppen. Dat ziet er toch weer goed uit :) Alleen bleek bij het wisselen van de dop van de kabel van cilinder 1 dat deze boven de connector gebroken was :evil: Snel in de auto gesprongen en naar Nunspeet gereden, ik wist nu tenminste waar de MSD Dealer zit :) Daar hebben ze eerst geprobeerd om er een nieuwe connector aan te zetten. Helaas was de kabel toch niet echt lekker meer en hebben ze uiteindelijk een nieuwe kabel in elkaar gezet :) Hulde voor de mannen van Gooze Muscle Car garage :Thnks :Thnks :Thnks

Thuis gekomen de kabels verder klaargemaakt, bougies gewisseld en de kabels weer gemonteerd en de auto loopt weer ouderwets lekker :)

Image

En uiteraard de brandblusser gemonteerd

Image

Toen hadden we nog wat tijd en ben ik naar Nijkerk gereden. Daar zit nl. Full Car Tuning (http://www.fullcartuning.nl/ en zij hebben gele stadslichtjes op voorraad. Kosten maar 2,50 euro per setje. Gelijk maar 4 setjes meegenomen. Ze hebben ook H4 in het geel liggen, van Nokya. Setje H4 geel kost 24,95 euro.

Image

Tijdens het rondje door de winkel kwam ik langs de sportstuurtjes. Voor Hester zochten we er nog 1 die in de 5-deurs kan. Er hing een mooi plat (deepdish is niet echt practisch voor een daily) leren stuur van QSP. Deze dus ook gelijk maar meegenomen en een naaf besteld. Naaf is donderdag al binnen als alles goed gaat, dus dat is super.

Image

Uiteraard was het vanavond even tijd om een proefritje te maken. De tank moest ook weer vol en ik wilde ook mijn onboard camera eens proberen. Auto rijdt weer heerlijk :)

Hier nog 2 filmpjes

Link

Link
Image Image Image

jb
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jb »

zaaaalig (Y) (Y) (Y) (Y) (Y) :Thnks

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Sloom herriehok... :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by gigawebs »

Bossie wrote: Op de sloop stond nog een rode type 1 AX

Image
Ahh, daar is hij dus gebleven. Die AX stond altijd op de camping bij het chaletje van Romy.
Stond als sinds December 2011 al zonder APK... Beestje liep altijd wel mooi, weer eentje minder...

Image
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Bossie wrote: gele stadslichtjes op voorraad. Kosten maar 2,50 euro per setje. Gelijk maar 4 setjes meegenomen.
De levensduur van deze lampjes komt ook overeen met de prijs is mijn ervaring.
Dus verstandig om meteen 4 setjes mee te nemen :)

Maar een poederblusser?
Weet je wel zeker dat de AX bij een kortsluiting direct naar de sloop kan worden gebracht.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Sproeischuimblussert! Of een blusdeken :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by pocketmech »

geinig, ik zag mijn visstek in je filmpje ;-)) en een routebeschrijving naar een koffie-adres ;-)))). Wel lekker geluidje...
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Die blusser heb je toch aan boord om een ander te kunnen helpen?
Image Image Image

Post Reply