Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by AlexanderB »

MBa@NL wrote:conclussie: als alles er morgen (lees: vandaag) toch uitgaat kan er ook gewoon Longlife G12+ in?
lijkt me wel :)
MBa@NL wrote:met het idee "duurder, dus beter"
met die reden heb ik toen precies hetzelfde gedaan.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by gigawebs »

Ik zou het systeem heel goed doorspoelen als je die roze longlife vloeistof erin gooit.
http://www.amt.nl/Nieuws/Koelvloeistof-niet-mengen.htm
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by MBa@NL »

Vanmiddag besloten om na het systeem met ruim 30 liter water (dat was tot wat er uitkwam gewoon doorzichtig was) doorgespoeld te hebben om Longlife G12+ er gewoon in te doen. Misschien nog wel een keer een stickertje op de dop doen dat dat spul er in zit al zijn we er eigenlijk toch zelf bij met het vervangen.

Vraag ik me alleen nog wel af waar het prijsverschil in zit als ze beide hetzelfde doen en er geen duidelijke "betere" aan te wijzen is...

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by gigawebs »

Roze vloeistof is longlife en zou om de 4 jaar vervangen moeten worden. Blauwe moet om 2 de jaar vervangen worden.
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In allebei mijn Citroëns (AX en CX) is zowel roze als blauwe kvs gegaan. Op de verpakking van de roze stond dat het overal mee te mengen is, dus dat leek mij geen kwaad kunnen.
In de AX zit al 60 dzd km een mix vloeistof, in de CX al 20 dzd km.
In beide auto's is er wat aan het koelsysteem stukgegaan, maar dat kwam door ouderdom of pech, niet door de mix. Bij de AX de kachelradiateur en bij de CX de grote koel radiateur. Motorisch loopt alles ook nog steeds als een zonnetje.
Persoonlijk maak mij niet zo'n zorgen over een mix.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by gigawebs »

De samenstelling verschilt misschien per merk, misschien dat het soms dus niet uitmaakt. Maar als ik een beetje google en rondvraag begrijp ik overal dat roze echt niet gemengd moet worden met Blauw of groen. Groen en blauw mag je wel weer mengen.
Je zult er waarschijnlijk niet meteen wat van merken, maar op de langere duur schijnt het wel slecht te zijn om roze bij blauw te gooien. Sommige mensen rijden ook met alleen water in hun koelsysteem, daar merk je ook niet meteen heel veel van.. Alleen is de kans aanwezig dat de levensduur van de onderdelen/blok korter worden.
ImageImageImage

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

Inmiddels zit er netjes roze longlife vloeistof in het koelsysteem. Alles eerst door en schoongespoten met water en toen afgevult met koelvloeistof. Ik verwacht verder geen problemen, houd jullie op de hoogte.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

Ik heb last van een terugkerend koelprobleem. Mijn auto is warm, motor draait stationair en plotseling vind mijn ax het nodig al het koelwater door de vuldop eruit te gooien. Vandaag was het de derde keer dat dit gebeurde. Ik merk het doordat ik stoom zie en er geen warme lucht meer de auto in wordt geblazen. Het temperatuurlampje op het dashboard brand niet, tevens staat de fan niet aan, maar toch spuit hij op zn gemak 3 liter kvs eruit.
Het enige wat ik kan doen, (wat ik vandaag ook gedaan heb langs de snelweg), is motor laten afkoelen en heel het koelsysteem bijvullen en ontluchten. Dan kunnen we weer verder.
Het is echt frustrerend dat ik de oorzaak niet kan achterhalen. De volgende koelgerelateerde dingen zijn aangepakt/getest.

- Koppakking --> jaar geleden vervangen
- waterpomp --> 3 maanden oud (vervangen omdat het vermoeden was dat dat de boosdoener was)
- thermosstaat --> werkt, getest in pannetje kokend water
- thermo schakelaar --> recentelijk vervangen en laatst nogmaals getest

Verder geen (zichtbare) lekkages, momenteel zit er roze g12 longlife kvs in het systeem. Het betreft ax 1.1 first gemaakt in 1992.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

groet

Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by AlexanderB »

Als iemand het weet.. ik ben ook benieuwd, die van mij doet hetzelfde (in een iets rustiger tempo). gaat n maand of 2 probleemloos goed, dan komt dr ineens geen warme meer uit de kachel, schiet de meter ineens 10 graden warmer (maar nog onder de lampje-temperatuur), en ben ik in n paar dagen (ipv minuten) tijd ineens 2 liter water kwijt door de dop, en vul ik weer bij..

Enige wat ik nog niet geprobeerd heb, en wat nog incorrect is bij mij, is de 2 slangen van de kachelradiator omwisselen. die met het ontluchtingsdopje moet (heel tegen intuitief) op de onderste aansluiting.

[edit:] vvv-- Ja, mijn fan werk gewoon. Luchtbel zou kunnen, dan is het meer dat ik niet snap dat ie de luchtbellen ergens in de motor verzamelt ipv netjes in de vulhals in de radiator. Maargoed, ik ga eerst die 2 slangen nog ff wisselen.
Last edited by AlexanderB on TueMar20, 2012 11:35:45 AM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by Wheelnut »

Zit er misschien een luchtbel in het systeem? Probeer 'ns een keer te ontluchten.
En die fan, doet die het wel als je hem doorverbind?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

Het is waarschijnlijk elke keer een luchtbel, maar ik vraag me af waar al die lucht telkens vandaan moet komen. Elke keer ontlucht ik hem toch goed bij de 3 punten..:) Fan werkt verder gewoon goed.

grt Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

Dank voor alle reacties (sarcastisch), het lek is waarschijnlijk boven (letterlijk en figuurlijk). Het probleem was waarschijnlijk een klein lek bij het inlaatspruitstuk waardoor heel zachtjes het koelsysteem leeg liep en zo uiteindelijk alles ook oververhit raakte.

gr jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by AlexanderB »

ah, mooi dat jij t probleem gevonden hebt.. die van mij heeft geen voorverwarmd inlaatspruitstuk, dat kan t dus bij mij al niet zijn.. maar ik heb dr verder nog niks aan gedaan, behalve nog n litertje water dr in gemikt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by Rio97 »

AlexanderB wrote: Enige wat ik nog niet geprobeerd heb, en wat nog incorrect is bij mij, is de 2 slangen van de kachelradiator omwisselen. die met het ontluchtingsdopje moet (heel tegen intuitief) op de onderste aansluiting.
Volgens mij zit het dan juist goed.
Warm water stroomt vanaf de thermostaat naar de kachel, die moet op de onderste aansluiting.
Vervolgens stroomt het water richting en langs het fietsventiel-ontluchtingsdopje. Die moet op de bovenste aansluiting van de kachel.
Warmte stijgt op.

Na het wisselen van de kachelradiator is het wel eindeloos ontluchten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by AlexanderB »

ja.. volgens service.Citroën.com moet de slang van de thermostaat dus boven en die met t dopje onder.. ik vond t ook raar, maar als t helpt..? :) ik moet t alleen nog ff proberen.

en eindeloos ontluchten.. dat heb ik nu ook, want de luchtbel in de kachelradiator die dr niet uit komt met ontluchten / die steeds weer daar terugkomt, drukt het water via de vuldop eruit.. (of hij is lek.. toch maar t kastje eens demonteren en kijken)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by Wheelnut »

Ontluchtingskelk gebruikt of voorkant van de auto een halve meter hoger gezet?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

Nog even een update van mijn kan, misschien wel handig voor anderen. Hij bleek uiteindelijk niet bij het inlaatspruitstuk te lekken, maar op dat plastic blok (waar de koelslangen op zitten) wat in het motorblok zit. Er zit een rubberen ring in, die was bij mij na 19 helemaal vergaan, waardoor die dus lekte. Bij de ijzerboer een nieuwe kunnen scoren en nu is alles (voor alsnog) helemaal droog.

Hier een foto van dat plastic ding ( heb er hier al een nieuwe ring opzitten)

Image
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by JBo »

dubbel
Last edited by JBo on SatMar31, 2012 10:32:32 AM, edited 1 time in total.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by MBa@NL »

Image

Nummer 3 is het onderdeel van de foto hierboven en nummer 5 is de bewuster o-ring waar het om gaat. Volgens Citroën is deze o-ring 74mm diameter maar aangezien ze deze bij de ijzerwarenhandel niet hadden liggen en een 75mm diameter perfect past hebben we die gemonteerd. Het randje waar de ring invalt is overigens 4mm, breder mag de o-ring dus niet zijn... het liefst ook gewoon 4mm breed pakken.

Citroëncross
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: MonAug27, 2012 2:00:38 PM

Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Post by Citroëncross »

Citroën AX 1.1 Injectie.

Hallo,
Ik ben 16jaar en ben bezig met een crossauto te maken.

Ik zou de radiateur moeten verplaatsen naar achteren.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt !
Maikel Tjolle

Post Reply