Allereerst: ik ben kapot! dood moe, meerdere keren gesneden en opgehaald... Maar het was het waard
De auto naar de sloop vond ik toch zonde en ik had al een tijdje het idee om eens van een ax een aanhanger te maken.
Voor 't volledige verhaal zie topic:
Het aanhanger project
't verhaal:
Vanochtend vroeg om 8 uur stond ik buiten om te beginnen de auto te demonteren.
alles voor de achteras en het hele interieur moest eruit/eraf.
Zo stond de auto er vanochtend bij:
Eerst maar eens begonnen de benzine uit de tank te halen, met een tip van AlexanderB (tnx). Gewoon 12V op de accu en lekker laten pompen.
(achteraf bleek dat het nog minimaal 5 liter in de tank achterbleef... een stortvloed van benzine over de grond

)
't ging allemaal vrij vlot, om 11 uur was ik al zo ver gevorderd
Toen was de motor aan de beurt om eruit gehaald te worden... Ik was maar in mijn eentje dus dit viel niet mee.
eerst de auto maar eens op zijn allerlaagst gezet zodat ik de motor gewoon op de grond kon laten "vallen"
toen de op de grond lag de auto weer zo hoog mogelijk neergezet, maar toch was die nog te laag om de motor eronderuit te kunnen halen.
dus de flex gepakt en er n stukje afgeflext
Daarna had ik 't donorkarretje rechtopgezet, blok d'r ingegooit en kon ik 'm zo overeind zetten
het zal je misschien opvallen dat de motor er ondersteboven instaat. Daar had ik toen nog even niet aan gedacht en had eerder gedacht "die motorolie kan er best in blijven zitten"... je kan je dus voorstellen wat voor chaos dat is geworden, vooral omdat het blok zo zwaar was dat ik 'm niet even om kon draaien.
Denk wel dat alle olie d'r uit is gelopen...

Maar goed met wat kattebakkorrels is alles op te lossen!
Om de kogeldruk zo laag mogelijk te krijgen ook het dashboard er maar uit
En toen was het demonteren klaar. Tijd om te gaan slijpen en er een aanhanger van te maken!
Best aardig toch? Maar de kogeldruk was allesbeslissend, dus de dissel er professorisch onder en meten maar (met de thuisweegschaal van glas

)

De eerste meting was al dramatisch 83Kg kogeldruk....
Voor de 2e meting had ik goed wat troep achter de achteras gegooit

dit scheelde wel iets, maar nog steeds 78Kg kogeldruk... Dan moest er nog 29Kg vanaf voordat ik 'm mag trekken. Tsja... dat gaat gewoon niet.
Dus was het weer tijd om te gaan slijpen!
Maar eerst de voordeuren er maar eens uit. Wat een gekloot is dat! vooral dit pennetje

die is er echt niet uit te krijgen! heb 'm dus maar weggeslepen.
en toen ik toch bezig was de scharnieren ook maar doorgeslepen (wel de autokant natuurlijk)
Nu moest het echter wel iets netter dan de 1e keer omdat je geen zwieberende lijn over je dak wilt. De oplossing
en slijpen maar! Op zich best wel een net resultaat toch?
en omdat 't zo goed ging op het dak, ook maar op de bodem gedaan
en toen was die helemaal rond geslepen
Maar nog zo vast als een huis... snapte er niks van.
totdat ik beter ging kijken. er waren een aantal stukje die ik net niet doorgeslepen had omdat ik er niet bij kon. Dus met de schroevendraaier in de weer geweest (oude schroevendraaier opgeofferd, scherp geslepen en als beitel gebruikt). Dat ging aardig! eerst kwam 't dak al een beetje
en toen was die er helemaal
Dan hou je dus dit over ( het was ondertussen al 19:00uur...)
Kost wel een heleboel slijpschijven! (dit is maar een gedeelte)
Maar het is wel érg makkelijk om aan de onderkant te werken!
En toen moest ik dus écht door gaan werken, want het was al laat (regende af en toe) en het zou snel donker worden.
Helaas had ik geen stalen koker, dus moest ik de dissel (tijdelijk) aan hout bevestigen
snel werken eist z'n tol...
als een echte man gingen we (na een plijster

) gewoon weer door met werken
ff een pijpje gelast om de achterkant van de dissel aan de auto te kunnen bevestigen. Pijpje ook aan de auto gelast uiteraard (in het dwarsstukje was je ziet valt de pijp, hier komt gebogen draadeind omheen om de dissel in de klemmen)
En toen was het weer tijd om kogeldruk te meten!
22Kg

Maar de aanhanger lag nog wel vol achter de as, dus zou 30Kg kunnen worden. Hoe dan ook, Veel beter!
Daarna moest ik echt gaan opruimen, het regende hard en 't was al donker.
De foto van de aanhanger achter de ax is heel slecht, was gewoon te donker. Morgen maak ik een beter voor jullie. (maar dit houd de spanning hoog
Vind het er zelf in ieder geval super goed uitzien. 't was de bedoeling om de aanhanger te gaan verkopen maar... Ik vind 'm zelf nu ook wel heel leuk!
Maar goed hij is nog lang niet klaar. Verlichting moet nog aangesloten worden, dissel moet nog fasoenlijk vast (in plaats van met hout), de voorkant moet nog dicht, misschien nog een vloertje ofzo erin... Nog genoeg te doen dus!
Dit zal voorlopig even niet zo hard gaan
Maar goed, vandaag dus bijna een hele auto gesloopt, dus ik heb HEEL VEEL ONDERDELEN over. zo ziet mijn schuurtje er op 't moment uit:
dat komt wel vooral omdat de voorkant van de ax er nog inmoest, kon hem niet op straat laten staan en naar oud ijzer brengen was al te laat. Moest 'm wel even opvouwen voordat die door de deur kon
mijn punt van dit verhaal: kijk allemaal in het verkooptopic van mij, daar staan ongeveer alle onderdelen met foto voor zachte prijsjes.
en hou dit topic in de gaten natuurlijk, binnenkort meer vorderingen
EDIT:
nu met daglicht even betere foto's gemaakt.
en omdat ik een 5-deurs heb gebruikt is de aanhanger super stabiel. zelfs met de deuren en achterklep open tordeert die niet!
je kunt ook overal bij door die 2 extra deuren. Dus misschien wordt het ook nog een praktische aanhanger!
