Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs R.I.P.

Post by citrofenwick »

tip: als een ax begint te stotteren moet je slalommen :D

Ik heb het ook al gehad, en zo kan je nog wel een km ofzo rijden :P
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs R.I.P.

Post by Holländer »

Zo, nu het lekkere weer is aangebroken werd het tijd om eens naar Mr. Krabs te gaan kijken.

Ik wilde weten of die naast economisch total loss ook technisch total loss was.

Eerst moest ik daarvoor naar de garage rijden, dus ik moest 'm even fatsoeneren (zodat de politie me niet direct zou aanhouden).

Dit was het:
Image

en na 2 uurtjes klussen was het dit:
Image

Nog steeds niet helemaal wat het was, maar in ieder geval goed genoeg om er mee naar het schadebedrijf te kunnen rijden (ondanks dat de radiator nog enigsinds lek was).

Daar was de diagnose kort en duidelijk, ook technisch totalloss... Gevaarlijk om mee te rijden, dus hij staat weer te wachten op de verzekering, en dan naar zijn laatste rustplaats (wat waarschijnlijk de sloop zal worden).
Ik moet zeggen dat die ook écht ver inelkaar zit... tsja een audi vol op de hoek... kunnen ze slecht tegen...

Ik moet in ieder geval nog een weekje wachten, daarna gaat de auto naar de sloop.
Dus: iemand die interesse heeft in onderdelen?

kijk ook de rubriek aangeboden
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs R.I.P.

Post by Holländer »

Net nieuws gehad van de schadeexpert van de tegenpartij.

Mr. Krabs is total loss... (duh)

maar, ik krijg er nog €450- voor! (dat is de dagwaarde van de auto). en maar zo "weinig" volgens de expert door de km stand van 350.000km.
Die heeft hij overigens nagetrokken, en Mr. Krabs heeft ECHT 350.000km gereden!Wist niet dat een ax blok zo sterk was... da's nog eens degelijke kwaliteit!

Morgen begint de demontage, foto's volgen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs R.I.P.

Post by AlexanderB »

en dan moet ie ook maar net niet teruggedraaid zijn. Zijn AX dieseltjes met meer dan n half miljoen dr op die nog vrolijk rondpuffen.. dus t kan best :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs R.I.P.

Post by Holländer »

Allereerst: ik ben kapot! dood moe, meerdere keren gesneden en opgehaald... Maar het was het waard :D

De auto naar de sloop vond ik toch zonde en ik had al een tijdje het idee om eens van een ax een aanhanger te maken.
Voor 't volledige verhaal zie topic: Het aanhanger project

't verhaal:

Vanochtend vroeg om 8 uur stond ik buiten om te beginnen de auto te demonteren.

alles voor de achteras en het hele interieur moest eruit/eraf.

Zo stond de auto er vanochtend bij:
Image

Eerst maar eens begonnen de benzine uit de tank te halen, met een tip van AlexanderB (tnx). Gewoon 12V op de accu en lekker laten pompen.
(achteraf bleek dat het nog minimaal 5 liter in de tank achterbleef... een stortvloed van benzine over de grond :oops: )
Image

't ging allemaal vrij vlot, om 11 uur was ik al zo ver gevorderd
Image
Image

Toen was de motor aan de beurt om eruit gehaald te worden... Ik was maar in mijn eentje dus dit viel niet mee.
eerst de auto maar eens op zijn allerlaagst gezet zodat ik de motor gewoon op de grond kon laten "vallen"
Image

toen de op de grond lag de auto weer zo hoog mogelijk neergezet, maar toch was die nog te laag om de motor eronderuit te kunnen halen.
dus de flex gepakt en er n stukje afgeflext
Image

Daarna had ik 't donorkarretje rechtopgezet, blok d'r ingegooit en kon ik 'm zo overeind zetten
Image

het zal je misschien opvallen dat de motor er ondersteboven instaat. Daar had ik toen nog even niet aan gedacht en had eerder gedacht "die motorolie kan er best in blijven zitten"... je kan je dus voorstellen wat voor chaos dat is geworden, vooral omdat het blok zo zwaar was dat ik 'm niet even om kon draaien.
Denk wel dat alle olie d'r uit is gelopen... :oops: Maar goed met wat kattebakkorrels is alles op te lossen!

Om de kogeldruk zo laag mogelijk te krijgen ook het dashboard er maar uit
Image

En toen was het demonteren klaar. Tijd om te gaan slijpen en er een aanhanger van te maken!
Image
Image

Best aardig toch? Maar de kogeldruk was allesbeslissend, dus de dissel er professorisch onder en meten maar (met de thuisweegschaal van glas :? )
Image
De eerste meting was al dramatisch 83Kg kogeldruk....
Voor de 2e meting had ik goed wat troep achter de achteras gegooit
Image
dit scheelde wel iets, maar nog steeds 78Kg kogeldruk... Dan moest er nog 29Kg vanaf voordat ik 'm mag trekken. Tsja... dat gaat gewoon niet.
Dus was het weer tijd om te gaan slijpen!

Maar eerst de voordeuren er maar eens uit. Wat een gekloot is dat! vooral dit pennetje
Image
die is er echt niet uit te krijgen! heb 'm dus maar weggeslepen.
en toen ik toch bezig was de scharnieren ook maar doorgeslepen (wel de autokant natuurlijk)

Nu moest het echter wel iets netter dan de 1e keer omdat je geen zwieberende lijn over je dak wilt. De oplossing
Image

en slijpen maar! Op zich best wel een net resultaat toch?
Image

en omdat 't zo goed ging op het dak, ook maar op de bodem gedaan
Image

en toen was die helemaal rond geslepen
Image

Maar nog zo vast als een huis... snapte er niks van.

totdat ik beter ging kijken. er waren een aantal stukje die ik net niet doorgeslepen had omdat ik er niet bij kon. Dus met de schroevendraaier in de weer geweest (oude schroevendraaier opgeofferd, scherp geslepen en als beitel gebruikt). Dat ging aardig! eerst kwam 't dak al een beetje
Image

en toen was die er helemaal
Image

Dan hou je dus dit over ( het was ondertussen al 19:00uur...)
Image

Kost wel een heleboel slijpschijven! (dit is maar een gedeelte)
Image

Maar het is wel érg makkelijk om aan de onderkant te werken!
Image

En toen moest ik dus écht door gaan werken, want het was al laat (regende af en toe) en het zou snel donker worden.
Helaas had ik geen stalen koker, dus moest ik de dissel (tijdelijk) aan hout bevestigen
Image

snel werken eist z'n tol...
Image

als een echte man gingen we (na een plijster :wink: ) gewoon weer door met werken
ff een pijpje gelast om de achterkant van de dissel aan de auto te kunnen bevestigen. Pijpje ook aan de auto gelast uiteraard (in het dwarsstukje was je ziet valt de pijp, hier komt gebogen draadeind omheen om de dissel in de klemmen)
Image

En toen was het weer tijd om kogeldruk te meten!
22Kg :D Maar de aanhanger lag nog wel vol achter de as, dus zou 30Kg kunnen worden. Hoe dan ook, Veel beter!

Daarna moest ik echt gaan opruimen, het regende hard en 't was al donker.
De foto van de aanhanger achter de ax is heel slecht, was gewoon te donker. Morgen maak ik een beter voor jullie. (maar dit houd de spanning hoog ;-)
Image

Vind het er zelf in ieder geval super goed uitzien. 't was de bedoeling om de aanhanger te gaan verkopen maar... Ik vind 'm zelf nu ook wel heel leuk!
Maar goed hij is nog lang niet klaar. Verlichting moet nog aangesloten worden, dissel moet nog fasoenlijk vast (in plaats van met hout), de voorkant moet nog dicht, misschien nog een vloertje ofzo erin... Nog genoeg te doen dus!

Dit zal voorlopig even niet zo hard gaan

Maar goed, vandaag dus bijna een hele auto gesloopt, dus ik heb HEEL VEEL ONDERDELEN over. zo ziet mijn schuurtje er op 't moment uit:
Image

dat komt wel vooral omdat de voorkant van de ax er nog inmoest, kon hem niet op straat laten staan en naar oud ijzer brengen was al te laat. Moest 'm wel even opvouwen voordat die door de deur kon
Image

mijn punt van dit verhaal: kijk allemaal in het verkooptopic van mij, daar staan ongeveer alle onderdelen met foto voor zachte prijsjes.

en hou dit topic in de gaten natuurlijk, binnenkort meer vorderingen

EDIT:

nu met daglicht even betere foto's gemaakt.

Image
Image
Image
Image

en omdat ik een 5-deurs heb gebruikt is de aanhanger super stabiel. zelfs met de deuren en achterklep open tordeert die niet!
je kunt ook overal bij door die 2 extra deuren. Dus misschien wordt het ook nog een praktische aanhanger!

Image
Last edited by Holländer on MonApr10, 2017 1:40:16 PM, edited 2 times in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Rock's »

haha.... leuk hoor ... zover als jij ben was ik ook ongeveer, ik hoop dat je een stuk verder komt als mij.

suc6 verder.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

haha heb net je wie is wie nog eens doorgelezen, 't viel me inderdaad op dat ik nu net zo ver was.

alleen ik heb het voordeel dat ik een 5deurs heb gebruikt, waardoor ik 'm achter de voordeuren kon afzagen. Dat scheelt plaatwerk aan de zijkant en ook wat stabiliteit denk ik.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by TvL »

Heel gaaf! Ben benieuwd naar het eindresultaat :D
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Ceristimo »

Cool!!!!!!!!!!!!!! :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by citrofenwick »

Hahaha, de max :D Ik ben benieuwd naar de verdere afwerking.
(Misschien had ik dit ook moeten doen met mn eerste GTI.)
AX-kopen is verslavend.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Schitterend project!
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder gaat.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Gezien Mr. Krabs nu écht niet meer als volwaardige auto gezien kan worden, heb ik vandaag het kenteken naar de RDW gestuurd met het verzoek deze te vernietigen. Nu hopen dat ze het goedkeuren.

Image

maar dat zal wel goedkomen. Scheelt me toch weer €50.- wegenbelasting en iets van €35.- verzekering per maand.
Helaas op school nog weer extra deadlines gekregen, samen met sollicitaties, een stage zoeken, lid van de opleidingscomissie, klassenvertegenwoordiger, het volgen van een EHBO cursus, familie moeten opzoeken in het noorden van het land en een vriendin hebben die ook niet hele avonden alleen wil zitten is dat best druk...

Hoop dat ik voordat ik het weekend weg ga de voorkant nog dicht krijg...

Eigenlijk wil ik van rechthoekig profiel (iets van 2mm dik en dan 40x20mm ofzo) aan de binnenkant van de aanhanger versteviging aanbrengen. dan kan ik daar de plaat op bevestigen. Maar ja... waar haal je zoiets (gratis/goedkoop) al aan zitten denken om een tafel van marktplaats te scoren ofzo.

EDIT: net ff op marktplaats gekeken, in het dorp waar ik woon voor €10.- exact de tafel die ik zoek 8-)
Image

nog ff wat verder oriënteren, dan komen we vast tot een schitterend besluit/resultaat!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Losroyos »

Nouw wil ik ook zon aanhanger :P

Maar ben benieuwd hoe het vordert. :D

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

Eigenlijk had ik met school bezig gemoeten vandaag, maar kon het niet laten om toch nog even een ochtendje aan de aanhanger te werken.

Ook omdat die er al 3 dagen zo bij stond
Image

Ben maar begonnen eerst alle losse kabels en slangen onder de auto vandaan te halen (benzineslangen, kabels van 't een en ander, handremkabels, enz)

Toen ff getest hoe het zit met die losbreekkoppeling, dat komt wel aardig goed volgens mij. Nu de dissel nog laag zit (wil hem in de uitsparing van het middenconsole hebben) raakt die de grond nog niet en er komt dus nog meer ruimte op.
Image

Ff gebeld met die gozer van marktplaats, kan morgen de tafel (voor het frame!) ophalen. dan dus verder.

Nu eerst even gekeken hoe ik de afwerking van de deuren goed kan doen. die zijn namelijk nog al lastig. Na even goed nadenken bedacht dat ik het zelf niet beter kan dan Citroën het ooit heeft gedaan, dus gewoon maar de voordeuren gebruikt om dit mooi aan te laten sluiten. Dus eerst uitmeten
Image

Toen een zaagsnedelijntje zetten
Image

eerst ff het randje omgezet zodat daar later de plaat tegenaangezet kan worden.
Image

en tot slot het geheel vastlassen.
Image

meteen even getest of 't goed kwam met de achterdeuren openen. Perfect! 8)
Image

De andere kant kon helaas nog niet, slijpschijfjes waren weer op :?

Tot slot een vraag aan jullie: Er moeten driehoekige reflectoren op de achterkant van de aanhanger. Waar zal ik die plaatsen?
als idee
Image

verder nog ideeën/ verbeterpunten/ kritiek? Ik hoor het graag!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Mastenhose »

Lekker bezig, maareh, zijn die driehoekige reflectoren achter verplicht (heb niet teruggelezen in je topic), want in de achterlichten zit toch ook een reflecterende werking?
Eventueel kun je de reflectoren achter de achterruit maken (op 't rubberen/kunststof randje waaronder normaal gesproken je bedrading loopt voor je ruitenwissermotor, kentekenplaatverlichting, etc.)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by AlexanderB »

ik denk dat je helaas vastzit aan de linker van de 2 opties, die voldoet t beste aan t beoogde idee.. (lees: zo zitten ze bij alle andere aanhangers, dat zal wel goed zijn)

(het gaat dr namelijk om dat ze herkenbaar zijn als 2 driehoekjes, net zoals de bordjes achterop n vrachtwagen, een traktor, en een vrachtwagen-aanhanger, zodat je t verschil kan zien..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

heb de eisen even opgezocht.

ten eerst": ja driehoekige reflectoren zijn verplicht.

ten tweede:
Image

ten minste 35cm en max 90 cm van het wegdek, en verder maximaal 40cm vanaf de buitenkant van de aanhanger.

dus opzich best veel opties maar niet alles kan.

denk dus dat het gewoon zoals de rechter op de foto wordt, onder de achterlamp op de bumper.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by gigawebs »

Dan is de bumper het beste inderdaad! Misschien je bumper nog even rollen/spuiten voor het mooie. :)
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Losroyos »

Maar is het dan geen idee, Om dat driehoek IN de bumper te maken. Zodat die er niet oplicht? ik weet niet of dat dat magelijk is maar misschien het proberen waard dan blijft de bumper wel mooi 1 geheel of altans van de zeikant en als je er langs op loopt ziet het er mooier uit ;)

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & Mr. Krabs aanhanger

Post by Holländer »

haha jullie zitten wel vol met goede ideeën die super veel tijd kosten! maar inderdaad, in de bumper verwerken is een goed idee. Ik denk alleen dat ik 'm er eerst even opschroef (om tijd te besparen) en later de afwerking doe. Heb misschien toch nog een andere bumper nodig, want het gat van de LPG aansluitig is wel erg groot...

maar goed, eerst zijn er dingen die een hogere prioriteit hebben. zo kom ik net bij de auto, zie ik dit
Image

dus eerst 't wiel maar ff gewisseld
Image

Daarna ook de afwerking van de deur aan de andere kant gedaan, morgen kan de voorste plaat er dus op. Zit nog te twijfelen of ik die plaat van de aanhanger gebruik, die is namelijk SLECHT! overal scheuren en gaten, er zit een extra plaat (half) onder gepuntlast, en overal roest... dus ik moet nog ff bekijken wat ik daar mee doe.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Post Reply