Forumleden,
Zojuist de dynamo vervangen nadat ik een kappotte spanningsregelaar had. Dynamo werkt prima maarrrrr:
Alle zekeringen links in het dashboard zijn o.k. maar toch doen radio, remlichten en ruitenwisser het niet Nou zitten die volgens mij op zekering F2, maar andere gebruikers die daar op zitten (dashboardverlichting etc.) doen het wel De remlichten/lampjes gechecked en die zijn o.k. de stekkers zitten ook goed vast. zit er nog ergens een relais of zwevende zekering voor de remlichten/ruitenwisser en radio???
opgelost: storing na overspanning???
Moderators: vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
opgelost: storing na overspanning???
Last edited by pocketmech on SunMar18, 2012 11:23:25 AM, edited 1 time in total.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: help: storing na overspanning???
Niemand?....
Morgenvroeg om 06.00 met de multimeter aan de slag dan maar. Ik hoop dat ik niet mijn hele dashboard hoef te slopen
Morgenvroeg om 06.00 met de multimeter aan de slag dan maar. Ik hoop dat ik niet mijn hele dashboard hoef te slopen
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: help: storing na overspanning???
Dus vanmorgen om 06.30 aan het meten geslagen en de conclusie is:
remlichten: lampjes o.k. geen spanning op de connectoren achter
ruitenwisser alle standen: geen spanning op de connector, ruitenwissermotor vervangen, maar geen sjoege
zekeringen: allemaal heel (doorgemeten)
ruitensproeier: geen spanning, geen sjoege
toerenteller: geen sjoege
Alle connectoren in en om de componenten schoongemaakt en ge-contactsprayed, baatte niks, (maar schaad ook niets)
Noot: Toen de oude spanningsregelaar meer voltjes gaf, stonden er gebruikers van zekeringgroep F2 aan. Ik heb geen gruwelijke brandlucht geroken
Twee opties:
1. op de plek van een bijna-draadbreuk is toch een kabeltje doorgefikt
2. er zat een twijffelachtige connector ergens die met de grotere stroom de geest heeft gegeven (ook doorgefikt).
Twee vragen:
Zit er genoeg speling op de kabelboom achter de zekeringkast om 'm bedraad uit te bouwen?
Is er iemand met een betere analyse
remlichten: lampjes o.k. geen spanning op de connectoren achter
ruitenwisser alle standen: geen spanning op de connector, ruitenwissermotor vervangen, maar geen sjoege
zekeringen: allemaal heel (doorgemeten)
ruitensproeier: geen spanning, geen sjoege
toerenteller: geen sjoege
Alle connectoren in en om de componenten schoongemaakt en ge-contactsprayed, baatte niks, (maar schaad ook niets)
Noot: Toen de oude spanningsregelaar meer voltjes gaf, stonden er gebruikers van zekeringgroep F2 aan. Ik heb geen gruwelijke brandlucht geroken
Twee opties:
1. op de plek van een bijna-draadbreuk is toch een kabeltje doorgefikt
2. er zat een twijffelachtige connector ergens die met de grotere stroom de geest heeft gegeven (ook doorgefikt).
Twee vragen:
Zit er genoeg speling op de kabelboom achter de zekeringkast om 'm bedraad uit te bouwen?
Is er iemand met een betere analyse
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: help: storing na overspanning???
Ik verwacht niet dat er wat weg gebrand is, in de theorie betekend een hogere spanning, een lagere stroom bij een zelfde verbruiker.
Ga beginnen te meten bij het begin, dus vanaf de zekeringkast verder naar de verbruikers, eventueel heb ik wel elektrische schema's hier liggen als je niet weet waar te zoeken.
Ruitenwissers zijn sowieso relais geschakeld
Ga beginnen te meten bij het begin, dus vanaf de zekeringkast verder naar de verbruikers, eventueel heb ik wel elektrische schema's hier liggen als je niet weet waar te zoeken.
Ruitenwissers zijn sowieso relais geschakeld
AX 11TRE 1988
Re: help: storing na overspanning???
Dat zou omgekeerd betekenen dat een lagere spanning een hogere stroom geeft, dus als je ergens 0V op zet zou de stroom oneindig hoog zijn . Gelukkig is de theorie anders: R=U/I. De R (weerstand) is een vaste waarde van een bepaalde gebruiker. Als de spanning (U) hoger wordt, wordt de stroom (I) evenredig hoger. Die hogere stroom is ook de reden dat er dingen doorgebrand zouden kunnen zijn.Terminal wrote:Ik verwacht niet dat er wat weg gebrand is, in de theorie betekend een hogere spanning, een lagere stroom bij een zelfde verbruiker.
Om te beginnen inderdaad wat Terminal zegt:meet eerst eens of je achter F2 nog spanning meet en ga van daaruit verder. Het zekeringenkastje kun je naar rechts schuiven en dan naar je toe eruit trekken. Achterop zit alles gestekkerd, die zou je als eerste kunnen controleren.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: help: storing na overspanning???
Morgenvroeg gaat de zekeringkast eruit en ga ik meten. Bedankt voor de tip. Nadat ik het ruitenwisserrelais heb vervangen uiteraard.
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: help: storing na overspanning???
Nog even een aanvulling: remlichten zou je kunnen testen door bij je rempedaal 12V op het stekkertje te zetten (zit vlak bij het scharnierpunt) en kijken of je remlichten het dan wel doen. In je radio zit meestal nog een appart zekeringetje achterin, die zou doorgebrand kunnen zijn.
Ruitensproeier en wisser krijgen hun voeding allebei uit de schakelaar voor de ruitenwisser. In de normale en hoge stand doet het ruitenwisser relais niks, dus dat zou het niet kunnen zijn. Misschien zit er in de voeding naar de schakelaar iets mis. Dat zou volgens het schema pin B3 van een 11polige grijze stekker moeten zijn. Kijk eens of je daar 12V op meet.
Ruitensproeier en wisser krijgen hun voeding allebei uit de schakelaar voor de ruitenwisser. In de normale en hoge stand doet het ruitenwisser relais niks, dus dat zou het niet kunnen zijn. Misschien zit er in de voeding naar de schakelaar iets mis. Dat zou volgens het schema pin B3 van een 11polige grijze stekker moeten zijn. Kijk eens of je daar 12V op meet.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
op de helft: storing na overspanning???
Zo, zekeringhouder losgehaald vanmorgenvroeg en toe ik wat lengte op de kabels wilde maken en een tiewrap (schrijf je dat zo?) doorknipte kwam er zowaar een 20A zwevende zekering in beeld. En die was doorgesmolten . Ruitenwisser en radio opgelost, nu de remlichten nog. Die branden wel, maar heel zacht en de rest van de verlichting stort in. Lijkt me een massasluiting die bij het installeren van de andere achterlichten is ontstaan. Maar nu eerst koffie
Edit: extra massadraad weggehaald die door een vorige eigenaar was aangelegd en ook de remlichten doen het weer! Kortom: opgelost en klaar voor de APK (denk ik )
Edit: extra massadraad weggehaald die door een vorige eigenaar was aangelegd en ook de remlichten doen het weer! Kortom: opgelost en klaar voor de APK (denk ik )
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: opgelost: storing na overspanning???
Goed bezig.. en die zwevende zekering is niet-standaard nee.. fijn altijd, dat soort voorgaande eigenaren (oke, iig zat er een zekering in en is je auto niet afgefikt, maar dan nog, een auto die niks meer doet door een kroonsteentje of een niet-standaard aanpassing is echt vervelend)
Ja, dat gaat dus alleen op voor contstant-vermogen verbruikers. (zoals computers en telefoonopladers met een geschakelde voeding.) Ohmse belastingen (weerstanden, zoals bijna alles in de auto: lampen, electromotoren) gaan meer stroom verbruiken op het moment dat de spanning hoger word. maargoed, daar was al n reactie op gegeven.Terminal wrote:Ik verwacht niet dat er wat weg gebrand is, in de theorie betekend een hogere spanning, een lagere stroom bij een zelfde verbruiker.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: opgelost: storing na overspanning???
Yep V= I x R, bij gelijkblijvende R en een gestegen V gaat I dus omhoog, totdat de zekering er (gelukkig) uit klapt.....
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX