Zo, het wiellager links is vervangen. Dat was weer even leuk klussen, gezellig samen met mijn broer. Het oude wiellager bleek helemaal droog te lopen; het vet was vergaan tot een soort harde korst die langs de balletjes geplet zat. Dus het is maar goed dat ik daar niet mee doorgereden heb.
Hieronder enkele fotootjes. Foto's zijn superslecht, want met mijn vette klauwen ga ik niet aan mijn goede foto-toestel zitten, dus ik heb ze gemaakt met mijn dumb-phone, en die heeft een hele belabberde camera waarbij alle foto's wazig en mistig worden. Enfin, bellen doet 'ie wel goed.
Ook heb ik maar van een paar dingen foto's gemaakt, want tijdens het klussen vergeet je het nogal gauw, maar goed: wat ik heb zal ik hier maar neerzetten, want we zijn met z'n allen altijd zo dol op foto's.
Het voorbereidende werk. Auto op de assteun, remklauw eraf, fusee los (doormiddel van de door mij zo geliefde sjorbandmethode

, want dan doe je het in vijf seconden zonder enige frustratie) en aandrijfas uit de veerpoot. Aandrijfas en remklauw doormiddel van wat tie-wrapjes aan elkaar gehangen. Voor de zekerheid een lekbakje onder de versnellingsbak, maar de as is nog geen milimeter naar voren geschoven, dus had geen druppel gelekt.
Vervolgens de veerpoot losgehaald. Bovenaan onder de motorkap twee kleine moertjes, en in het midden van de poot de stuurstang. Moertje los, en met de lagertrekker de constructie losmaken. En dan sta je met de veerpoot in je handen.
Zo'n stalen velg is ook goed te gebruiken als gereedschap: met de lagertrekker het lager uit de veerpoot halen:
En dan bij de naaf hetzelfde:
Toen bleek het toch wat lastiger los te komen dan gedacht, doordat de lagerschaal nog klemvast in de veerpoot zat.
Met een brander de boel heet gestookt om te kijken of het los zou komen:
Dat bleek helaas niet zo te zijn. Dus de veerpoot bij m'n broer achterin de auto en samen naar een garage gegaan die op zaterdag nog open was, en die hebben voor ons de restanten eruit geperst (en daarvoor moesten ze de boel echt behoorlijk heet stoken, en met zo'n pneumatische hamer aan de gang...Zat echt muurvast) en het nieuwe lager erin geperst.
Thuis alles weer onder de auto gehangen, en klaar.
De AX heeft een gloedjeniew lager linksvoor.
Het goede nieuws: Het "tjilpende' geluid is nu weg.
Het slechte nieuws waar ik echt vreselijk de balen van heb: dat vreemde
bierflesjes-fluitgeluid (op
pagina 83 onderaan staat een filmpje waar het geluid te horen is, al is de AX in het filmpje niet mijn huidige AX) is nog niet weg. Dat kwam na een half uurtje rijden ineens weer de kop op steken.
Wat zou dat nu nog kunnen zijn? Met 100% zekerheid is volgens mij nu vast te stellen dat dat geluid inderdaad geen wiellager is.
Het bierfluitgeluid:
- Komt wanneer ik het gas loslaat, óf de koppeling indruk, óf een heuveltje naar beneden rij (dus als er geen kracht meer op de aandrijving staat) (dus tijdens het rijden op de snelweg ofzo, hoor je niets, maar als ik het gas ook maar IETSJE loslaat, hoor je het meteen)
- Begint pas na een minuut of 10 rijden de kop op te steken, maar als het er is gaat het niet meer weg, en hoe langer je rijdt, hoe sneller het de kop opsteekt.
- Is vaak weg beneden de 70 kilometer per uur, maar niet altijd. Heb het ook wel eens gehoord bij 20 kilometer per uur
- Verandert niet van toonhoogte. Het geluid is altijd hetzelfde, of ik nou 170, of 30 rij.
- Verdwijnt als ik ook maar een héél klein beetje naar rechts stuur, maar komt gelijk terug als ik het stuur centreer
- Verdwijnt als ik redelijk ver naar links stuur, maar komt bij gecentreerd stuur gelijk terug
- Verdwijnt heel even op het moment dat ik bijvoorbeeld door een kuil rij, of over een drempel ga, of knijterhard rem, maar komt daarna ook meteen weer terug
- Zit niet in de motor (doet het ook met de motor uit) en is er ongeacht of ik de koppeling ingedrukt heb of niet, en is onafhankelijk van de versnelling waarin de auto staat
- Is soms zelfs voelbaar als resonantie door de auto heen.
Wat kan dit nou in vredesnaam zijn?.....