Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

is dat een foto van in van de witte steelies die je van mij hebt gekregen?

doe roest wel weer snel dan!!! das wel balen zeg!

al gelukt met de naafkapjes?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ja, die witte steelies roesten idioot hard. Linksachter is nu echt een en al roest. Geen idee hoe dat kan. Nouja, kan gebeuren. Ik ga er niets meer aan doen. Is voor de volgede eigenaar. Al denk ik wel dat ik het lichtmetaal er bij verkoop weer onder gooi...Dan verkoopt 'ie hopelijk wat sneller :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

wooow sorry man! Als ik dat had geweten...

ik denk inderdaad dat die met LM beter verkoopt.

succes ermee in ieder geval!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ach, aan de andere kant: een AX, en helemaal een Type 1, verkoopt sowieso niet. Mja, dat lichtmetaal moet uitgebalanceerd worden, en slijt aan als je mensen achterin hebt.

Nouja, ik zie 't nog wel. Als ik morgen die naafkapjes er even goed op zet (durf de wielbouten niet los te draaien met de auto erop, dus zal 'm even op de krik zetten dan), zie je in elk geval al een heel stuk van die velgen niet meer... :lol:

Enneh, ik neem je verder niets kwalijk hoor. Dat ze zo kneiterhard roesten kon je ook niet weten, maar 't is wel zo dat waar ze vorige maand nog best mooi stonden, het nu gewoon lelijk en pauper is. Ach ja, ze zijn rond en uitgebalanceerd, dus 't rijd er niet minder om :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Net even met behulp van het boordgereedschap de naafkapjes erop gezet. Ben er niet echt van overtuigd. Heb gewoon het idee dat dit niet goed past. Het zit niet naadloos en 't kan nog steeds wat naar voren en achteren schuiven.

Nouja, even een fotootje die zowel qua compositie als qua kwaliteit bagger is omdat 'ie gemaakt is met m'n dumb-phone...

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Losroyos »

Zo te zien moet die een keer gewassen worden, of licht dat aan de kwliteit van de Camera.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ja nee, erg wit is 'ie niet meer, dat klopt. Maar daar ging 't niet om...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

ik vind de naafkapjes inderdaad heel raar staan... t past gewoon niet bij deze soort velg geloof ik... Misschien als je er wat contrast in aanbrengt, kapjes zwart spuiten bijvoorbeeld, dat het dan beter staat. (zwart maakt ook kleiner, zou wel eens leuk kunnen staan)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Spuiten wilde ik ze sowieso. Zwart is wel leuk, of anders gewoon wit of misschien ook wel rood.

Of misschien haal ik ze d'r ook wel weer vanaf. Ik weet het nog niet. Ben het met je eens dat ze raar staan.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Losroyos »

Die GT velgen waren wel mooi. :oops:

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Terminal »

GT velgen zijn echt heel mooi, en imho de mooiste velgen voor onder de AX :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Klopt. En de banden van de GT-velgen zijn drie nog zeer goed (5mm) en 1 gloepertjenieuw (8mm) en de banden van deze steelies zijn wat meer versleten en hebben (met name in de regen) beduidend minder grip. Máár, met de GT-velgen kan ik geen mensen achterin hebben, want dan lopen ze aan.
Dat was de reden om dit staal, dat ik gratis heb gekregen van Höllander (want geruild met mijn set First-velgen waar ik niets mee deed) eronder te gooien. De GT-velgen heb ik nog steeds, hoor. Gaan er misschien ook wel weer terug onder. Met het staal loopt de auto overigens wel iets zuiniger, dus die ene inch maakt schijnbaar toch wel ietsje uit. Of het komt doordat de kilometerteller nu weer een afwijking heeft met de kleinere velgen, en de dagteller dus méér kilometers aangeeft dan daadwerkelijk gereden.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Okidokie, mijn loon is binnen, dus het wordt tijd voor nieuwe draagarmrubbers. Vraagje: Waar kan ik die bestellen? Ik heb net op de website van Winparts gekeken (daar noemen ze het overigens 'draagarmlagers'?....), maar voor mijn auto (Type 1 AX) hebben ze 't niet.

Vraag: Zijn de draagarmrubbers van een Type 1 anders dan een Type 2 (volgens mij heeft de Type 1 afwijkende draagarmen? In elk geval een andere maat fuseekogels...), en heeft iemand een internetadres waar ik 't bestellen kan?

Met de huidige koude temperaturen is het bonk-geluid wat ik bij lastwisseling (optrekken, remmen) hoorde vervangen voor een superirritant kraakgeluid. Met deze kou kraakt mijn veer/schokdemper rechtsvoor ook bij de minste kiezelsteen. Dat laatste is denk ik niet erg, want voor zover ik kan zien is de schokdemper niet lek, en de auto veert goed, en deint niet na, maar dat kraakgeluid van de draagarmen (wat ook voornamelijk rechts lijkt te zijn) is wel irritant :P. Mag nu wat mij betreft wel een keertje opgelost worden :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

je hebt voorste en achterste draagarmrubbers, de achterste zijn n eitje om te vervangen (2 moeren onder de mat, en dan kan ie dr zo'n beetje zo af..), de voorste zijn de moeilijk om aan te komen en te vervangen, die moe tje echt uit de draagarm slopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by gigawebs »

Bij autopartsonline.nl zie ik de rubbers nog wel staan voor je auto. 8 euro's per stuk.
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@Gigawebs
Dank je wel! Gevonden. En een stuk goedkoper dan Winparts. Draagarmrubbers voor een Type 1 zijn gelijk aan Type 2 neem ik aan, toch?

Iemand nog een tip voor het verwijderen van de voorste draagarmrubbers dan? Hoe krijg je de oude er het beste vanaf?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

eh, voor de voorste ging de lompe methode ongeveer zo:
-draagarm in de bankschroef
-gasbrander gebruiken om t rubber in de fik te steken
-als de middelste bus en t rubber weg zijn, met een bijtel/dop/hulpstuk en een grote hamer de metalen huls die buitenom t rubber zat, in de draagarm geperst, dr uit timmeren

en als t goed is heb je dan n kaal gat, waar je met de bankschroef en wat creativiteit t nieuwe rubber weer in kan drukken :)

kan ook goed dat t wel in 1x lukt zonder eerst t rubber verder te slopen om de hele unit dr uit te drukken/timmeren, maar dunno.. schijnt niet altijd te lukken..

maar omdat ik t nog nooit heb gedaan, geen garanties.. kan je beter ook ff lezen wat de rest te zeggen heeft :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Nou, kleine AX-update.


- De elektrische ramen maken nu ergens steeds flink kortsluiting. Een nieuwe zekering knapt er DIRECT na het op contact zetten met een harde "pang" uit. Dat moet ik even uitzoeken dus.
- De ruitensproeierpomp gaf vandaag de geest. Krijgt wel stroom, doet niks meer. Handig nu, met al dat zout op m'n ruit. Op de sloop hebben ze nu ineens geen AX'en staan, dus even kijken hoe ik zo'n ding regelen ga.
- Draagarmrubbertjes heb ik besteld, dus binnenkort weer aan de klus. Het rijden begint nu vervelend te worden, en m'n voorband slijt half af, dus moet er maar niet meer te lang mee wachten.
- Rem blijft af en toe hangen. Soms wel, soms niet. Ik voel het wanneer ik rem, omdat ik altijd vlak voordat de auto stilstaat de rem loslaat, zodat je niet dat vervelende duwtje krijgt. Maar soms krijg ik dus wel dat 'duwtje'. Dan hangt de rem dus. Enfin, remklauw revisie dus *zucht*. Ga ik overigens niet zelf doen, want de vorige keer kreeg ik dat ook niet voor elkaar. Dat wordt dus een klus voor de garage.

Wordt dus met de vrieskou weer op straat liggen, helaas.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Nog een ander vraagje: een wiellager áchter, kan je die makkelijk vervangen of heb je daar ook een pers voor nodig?

Mijn huidige AX begint nu namelijk hetzelfde geluid te maken als mijn vorige AX die naar de sloop is gegaan. Van die gesloopte AX heb ik ooit een filmpje gemaakt. Let niet op het domme gel*l, da's allemaal niet van toepassing, maar 't gaat om het geluid dat je in het begin hoort als ik m'n gas loslaat. Het best te beschrijven als een "ooooeeeeeeehhh" geluid... :oops:


Link


Mijn huidige auto maakt nu EXACT hetzelfde geluid als ik harder rijd dan vijftig en het gas loslaat. Het gebeurt ook als ik optrek en boven de vijftig de koppeling intrap om te schakelen. Ik ben er voor 95% zeker van dat het geluid van linksachter komt. Gisteren op een 80-weg (zonder verkeer) de motor uitgezet en de deur opengegooit. Het geluid is ook van buiten bijzonder hard en goed hoorbaar.
Het geluid begon eind december, toen ik naar Schiphol reed. Toen hoorde ik het op de heenweg voor de eerste keer. Op de terugweg hoorde ik niks. Heel af en toe kwam het dan terug, ééns in de twee weken ofzo. Sinds de laatste dagen is het geluid er eigenlijk bij vrijwel elk ritje. Soms ook helemaal niet trouwens.
Als ik een ruk naar rechts aan het stuur geef is het geluid even over. Ook de handrem hard aantrekken zodat de auto in de achterveren gaat hangen laat het geluid over gaan en als je over een hobbel rijdt is het ook heel even over (de duur dat de auto aan het veren is)
Als ik gewoon rij hoor je het dus niet, énkel bij gas los (of remmen) of wanneer ik een viaduct naar beneden rijdt. Eigenlijk iedere keer als de auto achter een klein beetje minder belast wordt.

Is dit een kenmerkend geluid voor een wiellager of kan het iets anders zijn?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Losroyos »

Ik ken het geluid niet maar volgens mij is het niet heel goed. Voor de rest mooi sleutel lijstje. het houdt je op de straat he zon Ax ;)

Post Reply