Laadproblemen

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter

Laadproblemen

Post by aokhuisen »

Hallo Allemaal. Ik zal proberen het probleem duidelijk uit te leggen. Na een wissel van de startmotor, ging (eerst flauw) mijn acculampje branden. Dus dacht ik aan de dynamo. Maar na 2 anderen bleef het lampje branden. En 3 kapotte dynamo's vond ik te toevallig! Verder kijken onder de motorkap zag ik dat er bij de startmotor, de bovenste bout, een beugel los zat met een soort stekkerblok. Deze beugel lag al los. Dus maar vast gezet. Tot mijn stomme verbazing was het lampje uit, maar na de eerste verkeersdrempel ging hij weer aan en begon te knipperen. Als hij uit is, geeft meten aan dat hij bijlaad. Volgens mij heb ik dus een probleem in dat "stekkerblok". Maar welke van de vele is het? O ja, de toerenteller lijd ook een eigen leven, als het lampje brand. Nog even melden dat het om een 1.4i TGS uit 1993 gaat. En electriciteit is niet zo mijn ding. En om de accu om de dag aan de lader te hebben, schiet ook niet op. Wie heeft er een helder idee??
Alvast hartelijk dank. Bram
Drive easy!

Holländer
AX Master
AX Master

Re: Laadproblemen

Post by Holländer »

Dat stekkerblok waar je het over hebt zou het opzich ook goed moeten doen als die losligt. Het stalen "frame" waar die opzit (aan de startmotor vast) heeft geen aarde functie of iets dergelijks.
Uiteraard zou je de stekkers 1 voor 1 los kunnen halen, en evt schoonmaken en inspuiten/smeren met contactspray/contactvet.

Heb je bij het wisselen van de startmotor alle kabels weer goed aangesloten? (zit ook die van de dynamo weer bij de startmotor op of hangt die er los tegenaan?)

heb je al eens gekeken naar je dynamo zelf? het zou kunnen zijn dat het kleine stekkertje op je dynamo slecht contact maakt.

En anders zou je eens een massapunt kunnen controleren, al lijkt mij niet dat het daar aan ligt.

Zelf heb ik trouwens ook eens een ax gehad die als je grote stroomverbruikers aanzette het acculampje licht liet zien. Dat wil niet zeggen dat die helemaal niet laad, maar dat die niet zo snel kan bijladen als wat er verbruikt wordt. (waar dit aan lag weet ik niet)
doet die het ook als je alle stroomverbruikers (zo mogelijk) uit hebt gezet? (denk aan lampen, achterruitverwarming, enz)

en doet die het erger als je grote stroomverbruikers aanzet of maakt dat niet uit?

Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by aokhuisen »

Ik ga maar de stekkers 1 voor 1 los halen, schoon maken enzo. Want ik vermoed dat bij de startmotor wissel, ik iets teveel tegen die kabels heb geduwd?! Is dat stekkerblok een beetje makkelijk uit elkaar te halen?
Drive easy!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

ik heb bij het wisselen van de versnellingsbak ook menig keer hard tegen die stekkers lopen duwen, nooit geen problemen gehad...

maar je kan het natuurlijk proberen. Het zijn allemaal kleine stekkers, dus die kun je zo uitelkaar trekken (op alle stekkers zit wel een beveiliging die je eerst moet indrukken!)

succes ermee!

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by aokhuisen »

Is er iemand die weet waar al die stekkertjes van zijn/aan gekoppeld zijn? Anders ga ik "gewoon" een nieuwe draad leggen. Maar dan moet ik wel weten welke de bewuste stekker is!
Drive easy!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

er zijn 2 stekkers die van de lamda komen, volgens mij een rode en een witte. Die 2 stekkers zitten het meeste naar de voorkant van de auto.

de rest heb ik geen idee van.

Post Reply