Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Gisteren was eindelijk het moment aangebroken om van de 5-deurs het motorblok te wisselen. De afgelopen maanden druk bezig geweest om het nieuwe blok op te bouwen. 's Ochtends samen met Marc het blok en de overige benodigde onderdelen achterin de AX gegooid. AX achter de C4 gehangen en naar de garage (Westerink Harderwijk bedankt!) gesleept.
Rond een uurtje of 10 begonnen met het vooronder leeg te halen en een uurtje later was alles er uit. Daarna rustig de v-bak van het blok gehaald en wat schoner gemaakt op de ontvetterbak.
Rond een uurtje of half 1 arriveerde versterking in de vorm van Bas. Daarna rustig het nieuwe blok verder klaarmaken (koppeling, v-bak, startmotor en uitlaatspruitstuk monteren). Auto weer omhoog, blok er onder, auto er overheen laten zakken en vervolgens het blok omhoog op zijn plek getakeld. Alles aansluiten en monteren, vloeistoffen er in en alles klaar gemaakt voor de 1e startpoging.
Poging 1 met starten en gelijk raak, blokje loopt als een zonnetje
Op de terugweg naar huis wel geconstateerd dat de radiator lek is. V.d. week dus even een nieuwe bestellen en dan moet er gereden kunnen worden met de AX.
V.d. week ook de voorremmen even onder handen nemen aangezien de blokken verkeerd gemonteerd zitten. Ook de achterremmen onder handen nemen, aangezien de handremkabels absoluut niet goed gesteld zijn.
Hier een paar foto's en filmpjes.
Link
Link
Rond een uurtje of 10 begonnen met het vooronder leeg te halen en een uurtje later was alles er uit. Daarna rustig de v-bak van het blok gehaald en wat schoner gemaakt op de ontvetterbak.
Rond een uurtje of half 1 arriveerde versterking in de vorm van Bas. Daarna rustig het nieuwe blok verder klaarmaken (koppeling, v-bak, startmotor en uitlaatspruitstuk monteren). Auto weer omhoog, blok er onder, auto er overheen laten zakken en vervolgens het blok omhoog op zijn plek getakeld. Alles aansluiten en monteren, vloeistoffen er in en alles klaar gemaakt voor de 1e startpoging.
Poging 1 met starten en gelijk raak, blokje loopt als een zonnetje
Op de terugweg naar huis wel geconstateerd dat de radiator lek is. V.d. week dus even een nieuwe bestellen en dan moet er gereden kunnen worden met de AX.
V.d. week ook de voorremmen even onder handen nemen aangezien de blokken verkeerd gemonteerd zitten. Ook de achterremmen onder handen nemen, aangezien de handremkabels absoluut niet goed gesteld zijn.
Hier een paar foto's en filmpjes.
Link
Link
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Mooi werk, zo te lezen nog een paar kleine klusjes en Hester kan weer jaren genieten van haar AX'je.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Mooi werk!
Alleen dat die radioteur lek is verbaasd me niet. Het oude 1.1 blokje is niet voor niets kapot gelopen
Veel plezier van de AX!
Alleen dat die radioteur lek is verbaasd me niet. Het oude 1.1 blokje is niet voor niets kapot gelopen
Veel plezier van de AX!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Lekker bezig geweest zo te zien
Altijd leuk als het in 1 keer lukt. Een eerste start is altijd spannend.
Altijd leuk als het in 1 keer lukt. Een eerste start is altijd spannend.
AX-kopen is verslavend.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Knap werk, en nu maar snel met de GT bezig
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Goh, in 1 keer starten....dan is het zeer zeker goed uitgevoerd en voorbereid....heeft niks met toeval te maken. Complimenten en gefeliciteerd!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
was een lekkere sleutelruimte Jan zoiezo lekker werken met het spul zo.. behalve die vieze vbak.. bah!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Mooi sfeerimpressie! 4-gaats onderstel klaarmaken en monteren, kun je ook weer op tijd tot stilstand komen!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Vanmiddag op de meeting een meevaller. Onverwacht ben ik daar verwend met een zo goed als nieuwe radiateur Collin en Michel bedankt! Deze er net gelijk ingehangen. (ik moet alleen nog even op zoek naar een dop voor de radiateur, die van de 1.1 past niet. Gelukkig mocht ik die van de GT even lenen) Zo nog even langs een benzinestation om even KVS te halen en dan kan ik hopelijk nog even een klein rondje maken met de 5-deurs.
Marc en Bas, nogmaals erg veel dank voor de assistentie dit weekend
Zonder jullie had ik dit zeker niet in 1 dag gered, en was het zeker niet zo gezellig geweest
Marc en Bas, nogmaals erg veel dank voor de assistentie dit weekend
Zonder jullie had ik dit zeker niet in 1 dag gered, en was het zeker niet zo gezellig geweest
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Wat is er mis dan met dat 1.1 blok, behalve de intern lucht gekoelde zuiger
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Zondagavond de radiateur er ingezet en het systeem afgevuld. Nu geen lekkage meer
Ik had nog wel last van een lekstroom. De accu stond plat zondagavond. De accu een nachtje aan de lading gehangen en daarna maar eens aan het zoeken gegaan. Bij sleutel uit contact, hoorde ik ergens een zoem vandaan komen. Bij het loshalen van de accupool stopte het geluid. Pool er weer op en het gezoem was er weer. Doorzoeken onder de kap leverde een stromend geluid op bij het injectiehuis. Dus toch maar eens bij de brandstofpomp kijken en ja, ruim 11,5 volt op de stekker. Toch maar even het dubbelrelais wisselen en ja hoor, nu werkt het wel goed Paul (Citrosan) je had gelijk, dubbelrelais houden niet van zwemmen
Vanavond de 5-deurs maar eens afgetankt en een rondje gaan rijden. De eerste 25 km zitten er nu op. Hij pakt lekker vlot op, hangt goed aan het gas Het is een mooi soepel motortje geworden wat er lekker aan sleurt. Uiteraard rustig aangedaan, het blokje moet eerst nog goed inlopen, maar hoe het nu aanvoelt, is erg goed
Vandaag ook nog een leuk pakketje uit Engeland binnen gekregen. ( de setjes voor 2 open face helmen zitten nog in de doos)
Ik had nog wel last van een lekstroom. De accu stond plat zondagavond. De accu een nachtje aan de lading gehangen en daarna maar eens aan het zoeken gegaan. Bij sleutel uit contact, hoorde ik ergens een zoem vandaan komen. Bij het loshalen van de accupool stopte het geluid. Pool er weer op en het gezoem was er weer. Doorzoeken onder de kap leverde een stromend geluid op bij het injectiehuis. Dus toch maar eens bij de brandstofpomp kijken en ja, ruim 11,5 volt op de stekker. Toch maar even het dubbelrelais wisselen en ja hoor, nu werkt het wel goed Paul (Citrosan) je had gelijk, dubbelrelais houden niet van zwemmen
Vanavond de 5-deurs maar eens afgetankt en een rondje gaan rijden. De eerste 25 km zitten er nu op. Hij pakt lekker vlot op, hangt goed aan het gas Het is een mooi soepel motortje geworden wat er lekker aan sleurt. Uiteraard rustig aangedaan, het blokje moet eerst nog goed inlopen, maar hoe het nu aanvoelt, is erg goed
Vandaag ook nog een leuk pakketje uit Engeland binnen gekregen. ( de setjes voor 2 open face helmen zitten nog in de doos)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Dat is mooi spul staat ook nog op mijn lange verlanglijst, maar als ik zie wat ik allemaal nog wil gaat het nog wel even duren. Benieuwd naar je ervaringen er mee.Bossie wrote:Vandaag ook nog een leuk pakketje uit Engeland binnen gekregen. ( de setjes voor 2 open face helmen zitten nog in de doos)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
gaaf setje hoor Jan! daar ben ik wel jaloers op
en mooi dat de 1.4 zo goed loopt
en mooi dat de 1.4 zo goed loopt
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Je motorkapisolatie is wel een beetje verrot, dat is zowieso niet geschikt als motorkapisolatie.
Goed dat het blokje mooi loopt, zijn de koptelefoons om te communiceren tijdens het klussen?
Ha en een mysterie opgelost!
Goed dat het blokje mooi loopt, zijn de koptelefoons om te communiceren tijdens het klussen?
Ha en een mysterie opgelost!
Spoiler Tuning:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Binnenkort de intercom maar eens inbouwen en kijken hoe dat bevalt. In ieder geval een stuk rustiger, en niet zo'n last van de herrie die de GT maakt :P Ik heb het setje besteld bij Peter Lloyds Rallying (https://www.peterlloydrallying.co.uk/) in Engeland. Ze waren erg snel met leveren, ik heb de set vrijdag besteld en hij was gisteren al binnen. Een aanrader dus
@Duff, die motorkap isolatie ben ik ook niet blij mee. Is gewoon rotzooi die niet onder de kap hoort. Maar de motorkap zelf is ook al niet zo mooi meer. Ik ben wat dat betreft ook op zoek naar een nieuwe motorkap en linker voorscherm in kleur. Ook missen er wat doppen, oa. die boven de benzinepomp onder de achterbank. Tijd dus om de sloop met een bezoekje te gaan vereren.
@Duff, die motorkap isolatie ben ik ook niet blij mee. Is gewoon rotzooi die niet onder de kap hoort. Maar de motorkap zelf is ook al niet zo mooi meer. Ik ben wat dat betreft ook op zoek naar een nieuwe motorkap en linker voorscherm in kleur. Ook missen er wat doppen, oa. die boven de benzinepomp onder de achterbank. Tijd dus om de sloop met een bezoekje te gaan vereren.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Hey, met veel plezier alles van het reviseren gelezen en tof dat alles in 1 keer werkte Kom t nog wel ns bewonderen op een meeting. (ooit)
En goed dat je niet alles met kroonstenen hebt afgemaakt, die dingen zijn voor in je kamerlamp maar als heel dat blok zo netjes is moet je het ook afmaken met soldeerwerk en krimpkousen, +1!
En goed dat je niet alles met kroonstenen hebt afgemaakt, die dingen zijn voor in je kamerlamp maar als heel dat blok zo netjes is moet je het ook afmaken met soldeerwerk en krimpkousen, +1!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Vanavond de garage maar weer eens ingedoken. De 4-gaats fusees uit de hoek gepakt, een doos met Apex veren en toplagers en van de kast een setje Koni Geel. Dit samen tot een mooi geheel bij elkaar gesleuteld resulteert in 2 mooie voorpootjes. Nu moeten de schijven en de remklauwen er nog op. De klauwen die er op komen zijn de GTI-klauwen die onder de GT zitten. Om die te kunnen gebruiken een setje klauwen van een 106 Rallye alvast lekker ingespoten met ontvetter. Die gaan we vd week verder schoonmaken. Hopelijk zijn de weergoden ons komend weekend goed gezind, zodat de GT van nieuwe klauwen kan worden voorzien en van een nieuwe HRC.
Om de voorpoten te kunnen monteren ligt er ook een mooi nieuw setje aandrijfassen klaar. Eens kijken of de voorste helft v/h 4-gaats onderstel er volgende week onder kan.
Om de voorpoten te kunnen monteren ligt er ook een mooi nieuw setje aandrijfassen klaar. Eens kijken of de voorste helft v/h 4-gaats onderstel er volgende week onder kan.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Klinkt goed Jan! Ben benieuwd!!