Hallo, ik heb een probleem. Ik wilde mijn veerpootbrug iets afstellen, zat namelijk niet helemaal goed. Nu heb ik een bout afgebroken. Heb even gekeken op het forum of dit vaker gebeurd en ja.
Is dit makkelijk zelf te doen of moet ik de hele veerpoot eronder uit halen en hoe doe ik dat dan het beste.
Is het een probleem als ik een week zo blijf rijden? En wat als ik dit laat doen bij een monteur hoeveel gaat dat geintje me kosten.
Het is de bout aan de andere kant en ik voel geen bout aan de onderkant. zodat ik hem eruit kan schroeven. Als iemand weet of ik misschien iets over het hoofd zie, hoor ik het graag.
Het is geen bout maar schroefdraad wat aan je toplager vast zit. Je zal of de hele poot er onder vandaan moeten halen of priegelen met de veer nog onder de auto maar dit is lastig (wel mogelijk, zoiezo veerspanners nodig).
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Zo ziet het eruit als de veerpoot weg is onder de auto:
en dit onderdeel moet je vervangen:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De nieuwe onderdelen kosten de kop niet, het is alleen 'even werk'...
Dus veerpootje eronderuit, veertje inspannen, handeltje wisselen, veertje ontspannen, veerpootje er weer onder...
Goed te doen in een paar uur, alles bij elkaar... (Garage mag er max. 1,5-2 uur over doen)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Bedankt allemaal. Nou dat is dan weer pech. Ik moet helaas wachten tot vrijdag want dan kan ik naar de garage. En ik heb mijn auto wel nodig de hele week. Nou zie ik dat een gedeelte in het carroserie is gedrukt. Ga wel wat voorzichtig rijden
Wees verstandig en laat je auto staan! Met een beetje pech hoef je anders niets meer te vervangen en hoef je alleen je AX nog maar af te laten slepen... (Als je dat dan zelf nog kunt beslissen natuurlijk...)
Stel je rijdt 100km/u op de snelweg, en je andere boutje breekt ook af, dan hou je je AX echt niet meer hoor...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Ik zou hier inderdaad niet over de snelweg of zelfs 80-kmwegen mee gaan. Liefst helemaal niet mee rijden natuurlijk. Of als je achternaam Haas is, tijdelijk dat tapeind uitboren en, als daar een beetje genoeg ruimte voor is van onder, met boutje/moertjes vastdraaien. Of een hele dikke lasprop erop.
En mocht je alle goede adviesen in de wind willen slaan, stel je rijstijl er dan op af dat ieder moment dat je gasgeeft of over een glooing of hobbeltje rijdt, je een veerpoot verliest en we dit topic weer kunnen sluiten.
Zoals bovenstaande zeggen, niet mee gaan rijden in deze omstandigheden !
Heb je er zeker te veel kracht op gezet? Voor deze moertjes geldt namelijk 'vast is vast' ik draaide ze altijd vast met de ratel tussen mijn pink en ringvinger zodat ik zeker wist dat ik ze niet te vast aandraai, want als ze afbreken ben je verder van huis.
Ik ga vandaag heel rustig naar de garage rijden. Ik weet nu wel dat je om een veerpootbrug op je AX te zetten je een soort van momentsleutel moet gebruiken met een kracht van 25 Newton en niet meer. Weer wat geleerd. Kost me wel 90 euro. Denk dat ik wel weet wat ik de volgende keer als kado moet gaan vragen.
zo spannend is het niet om er niet mee te rijden.
Hij zit met nog 1 vast
het wordt geklemd door je draagarm en de druk van de veer/demper, vooral als je een stabilisatorstang hebt op de draagarm.
hij zit gesloten door het rubber in het gat dus kan niet zomaar verschuiven.
ik zou er geen drempels mee "springen"
alternatief kan zijn om van bovenaf een gat erin te boren en alsnog boutje moertje er doorheen te zetten.
Ik heb int verleden ook wel nog ff met 1 boutje gereden. Zo lang het overblijvend stukje bout nog een beetje uitsteekt kan de veerpoot sowieso niet verplaatsen of ronddraaien.
Kan je dr geen moertje meer op draaien zonder veerpootbrug?
Als ik me niet vergis kan je die boutjes na demontage van de veerpoot er gewoon uitkloppen. (ben het niet helemaal zeker, maar anders kan je idd gewoon boren) Nadien kan je dr veilig een ander M8 boutje in steken. (of zo'n boutje van een andere topmount)