haha leuk om jullie reacties te lezen over de velgen. Spreekt tot de verbeelding!
Ik vind ze mooi bij de auto staan - ze zijn wel vrij lelijk met een spuitbusje door een vorige eigenaar bijgewerkt.
Als er weer roest "doorkomt" laat ik ze waarschijnlijk spuiten of "moffelen". Ik heb eens een setje 15" Pug Speedlines laten moffelen=spuiten+verwarmen zodat de laklaag harder wordt, het resultaat was iets gebobbeld en minder mooi dan alleen spuiten. Zit nu dus in dubio was ik straks het beste kan laten doen, alleen mooi laten spuiten?
Het zijn 13" velgen (gecheckt).
nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich voor
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: SatNov12, 2011 4:32:22 PM
- Location: Den Bosch
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
Is stralen en poedercoaten geen optie?
EDIT:
Wat is moffelen?
Moffelen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat betekent het nu eigenlijk?
Van Dale zegt het volgende erover:
mof·fe·len (ov.ww., ook abs.)
1 (metalen voorwerpen) lakken en in een moffel drogen waardoor een harde deklaag ontstaat
2 emailleren
3 wegmoffelen, doen verdwijnen
Laten we de 2e en 3e betekenis maar voor wat het is en concentreren we ons op de 1e. Metalen voorwerpen lakken en in een moffel drogen. Een moffel zijnde een verhittingsoven om in te moffelen.
Ofwel: moffelen is niets meer of minder dan het drogen van een lak in een oven. Deze term is dus van toepassing op zowel natlakken die dit proces moeten doorlopen (moffellak), als de poedercoatings, welke in de oven uitharden. Poedercoatings worden in de volksmond dan ook wel poederlakken genoemd.
EDIT:
Wat is moffelen?
Moffelen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Maar wat betekent het nu eigenlijk?
Van Dale zegt het volgende erover:
mof·fe·len (ov.ww., ook abs.)
1 (metalen voorwerpen) lakken en in een moffel drogen waardoor een harde deklaag ontstaat
2 emailleren
3 wegmoffelen, doen verdwijnen
Laten we de 2e en 3e betekenis maar voor wat het is en concentreren we ons op de 1e. Metalen voorwerpen lakken en in een moffel drogen. Een moffel zijnde een verhittingsoven om in te moffelen.
Ofwel: moffelen is niets meer of minder dan het drogen van een lak in een oven. Deze term is dus van toepassing op zowel natlakken die dit proces moeten doorlopen (moffellak), als de poedercoatings, welke in de oven uitharden. Poedercoatings worden in de volksmond dan ook wel poederlakken genoemd.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: SatNov12, 2011 4:32:22 PM
- Location: Den Bosch
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
vraagje:
De Furio schakelt niet prettig van zijn 1 naar zijn 2.
Zeker als het koud is gaat dit bijna niet. Als de olie warmer is geworden, na ca 5min gaat het schakelen van 1 naar 2 wel beter maar nog steeds vrij zwaar en in een hoger toerengebied met een "kloek of klong" als bijgeluid.
Ik trek daarom vaker vanuit stilstand op in z'n 2. De koppeling pakt dit goed en de versnelling schiet er nooit uit.
Wat zou dit euvel kunnen verhelpen zodat opschakelen van 1 naar 2 weer 100% gaat?
Ik las dat er aparte versnellingsbak in een axje 1.4 gaat? Dus niet hetzelfde al motorolie zoals bij een Peugeot 205 1.4 wel het geval is. Versnellingsbakolie als eerste vervangen? Of andere tips?
Dank
De Furio schakelt niet prettig van zijn 1 naar zijn 2.
Zeker als het koud is gaat dit bijna niet. Als de olie warmer is geworden, na ca 5min gaat het schakelen van 1 naar 2 wel beter maar nog steeds vrij zwaar en in een hoger toerengebied met een "kloek of klong" als bijgeluid.
Ik trek daarom vaker vanuit stilstand op in z'n 2. De koppeling pakt dit goed en de versnelling schiet er nooit uit.
Wat zou dit euvel kunnen verhelpen zodat opschakelen van 1 naar 2 weer 100% gaat?
Ik las dat er aparte versnellingsbak in een axje 1.4 gaat? Dus niet hetzelfde al motorolie zoals bij een Peugeot 205 1.4 wel het geval is. Versnellingsbakolie als eerste vervangen? Of andere tips?
Dank
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
welkom en een heeeeeele mooie Furio zeg! Lijkt een beetje op een Volcaantje. Leuk!
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
Grote beurt voor de auto is natuurlijk nooit weg, versnelinsbak olie verversen is ook zeker is aan te raden. Dan van de 2 terug naar de 1 af en toe lastig gaat is bekent maar dat gaat bij lagere snelheid gewoon makelijker. maar de andere kant op zou ik het niet weten.
terug schakelen naar de 1 hoe langzamer hoe beter het gaat.
terug schakelen naar de 1 hoe langzamer hoe beter het gaat.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
klinkt alsof de synchromesch van de 2e versnelling stuk is.. gaat terugschakelen van zn 3 naar zn 2 ook zo beroerd? en van zn 1 naar zn 3 schakelen wel goed? tijd om een andere versnellingsbak te kopen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Ik zou 's beginnen met de bakolie verversen.
In alle AX'jes gaat dezelfde bakolie: 75W80.
In mijn eerste AX een keer bakolie voor een 2cv in gedaan. Toen had ik precies hetzelfde.
Eventueel zou je de bakolie een klein beetje kunnen aanlengen met TriStarLube (TSL).
Dat is een olieversterker dat de wrijving enorm verminderd!
http://www.lare.nl
Wordt aanbevolen door veel revisiebedrijven.
In alle AX'jes gaat dezelfde bakolie: 75W80.
In mijn eerste AX een keer bakolie voor een 2cv in gedaan. Toen had ik precies hetzelfde.
Eventueel zou je de bakolie een klein beetje kunnen aanlengen met TriStarLube (TSL).
Dat is een olieversterker dat de wrijving enorm verminderd!
http://www.lare.nl
Wordt aanbevolen door veel revisiebedrijven.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
Mijn eerste AX (uit ' 89) had hetzelfde. Kort tandenpoetsen bij schakelen van z'n 1 naar z'n 2 de eerste 5/10 minuten na een koude start. Na bij dat ding de bakolie vervangen te hebben ging het aanmerkelijk beter. Soms poetste hij echter nog steeds tanden. Wat dan hielp was wachten tot de motor stationair liep voordat je overschakelde van z'n 1 naar z'n 2. Die manier van schakelen kan je ook eens proberen, al zal het verkeer dat achter je rijdt bij een stoplicht dat misschien iets minder kunnen waarderen omdat je dan wat langzaam optrekt (had ik altijd maling aan...)
Het betekent waarschijnlijk inderdaad een gare synchro in de bak, maar daar kan een auto nog wel oud mee worden, hoor. Ik ken iemand die een Suzuki Swift met hetzelfde euvel had (alleen dat was van z'n 2 naar z'n 3), die poetste dan iedere keer de tanden, en daar reed ie twee jaar in rond zonder dat het erger werd...
Het betekent waarschijnlijk inderdaad een gare synchro in de bak, maar daar kan een auto nog wel oud mee worden, hoor. Ik ken iemand die een Suzuki Swift met hetzelfde euvel had (alleen dat was van z'n 2 naar z'n 3), die poetste dan iedere keer de tanden, en daar reed ie twee jaar in rond zonder dat het erger werd...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: nieuw forumlid met een AX 1.4I FURIO E2 1995 stelt zich
beetje laat, maar wekom. bakolie vervangen kan geen kwaad, misschien nog wat wd40 op de schakelstangetjes en wellicht dat het redelijk voordelig is verholpen.