Motor gaat uit bij dichtdoen ramen
Moderators: vtspower, webmasters
Motor gaat uit bij dichtdoen ramen
Ik heb het volgende probleem. Als mijn ramen dicht zijn en duw op het knopje omhoog, dus nog dichter. Dan lijkt het wel of alle elektra wegvalt.
Accu is nieuw, dynamo heb ik laatst vervangen voor één die ik had liggen omdat mijn oude dynamo niet bij laadde, maar ik weet dus niet zeker wat de staat is van de dynamo.
Laatst reed ik zelfs een kilometer of 80 per uur en wilde het passagiersraam dicht doen, maar drukte op de bestuurderskant en toen voel de auto zelfs uit. (ik had toen mijn koppeling in aangezien ik op een rotonde af kwam en na loslaten koppeling starte hij gewoon weer)
Ook als ik mijn aanjager een tandje harder zet zie ik dat aan mijn dashboard verlichting.
Zou dit een massaprobleem of een dynamo probleem zijn?
Ik ben tijdens het typen van dit topic ook verder aan het zoeken waarom mijn auto af en toe schokt en inhoud, als ik bijvoorbeeld een rotonde uitkom in zn 2 en ik trap het gas in hapert hij vaak. Ik lees nu dat dit ook door een defecte spanningsregelaar kan komen. En dat dit een veel voorkomend probleem is.
Als ik het goed begrijp kan een accu goed bijladen, maar als de spanningsregelaar aan het einde is kan je alsnog problemen hebben?
Ik denk dus dat ik tijdens het typen de oplossing al heb gevonden, maar ik besluit toch dit topic te openen, misschien zit ik ernaast, misschien heb ik gelijk en hebben anderen er wat aan. Ik ga zo eerst op zoek naar een spanningsregelaar. Zijn deze altijd kompleet met koolborstels, of moet ik die apart kopen?
Accu is nieuw, dynamo heb ik laatst vervangen voor één die ik had liggen omdat mijn oude dynamo niet bij laadde, maar ik weet dus niet zeker wat de staat is van de dynamo.
Laatst reed ik zelfs een kilometer of 80 per uur en wilde het passagiersraam dicht doen, maar drukte op de bestuurderskant en toen voel de auto zelfs uit. (ik had toen mijn koppeling in aangezien ik op een rotonde af kwam en na loslaten koppeling starte hij gewoon weer)
Ook als ik mijn aanjager een tandje harder zet zie ik dat aan mijn dashboard verlichting.
Zou dit een massaprobleem of een dynamo probleem zijn?
Ik ben tijdens het typen van dit topic ook verder aan het zoeken waarom mijn auto af en toe schokt en inhoud, als ik bijvoorbeeld een rotonde uitkom in zn 2 en ik trap het gas in hapert hij vaak. Ik lees nu dat dit ook door een defecte spanningsregelaar kan komen. En dat dit een veel voorkomend probleem is.
Als ik het goed begrijp kan een accu goed bijladen, maar als de spanningsregelaar aan het einde is kan je alsnog problemen hebben?
Ik denk dus dat ik tijdens het typen de oplossing al heb gevonden, maar ik besluit toch dit topic te openen, misschien zit ik ernaast, misschien heb ik gelijk en hebben anderen er wat aan. Ik ga zo eerst op zoek naar een spanningsregelaar. Zijn deze altijd kompleet met koolborstels, of moet ik die apart kopen?
Re: Motor gaat uit bij dichtdoen ramen
hoe het bij de ax zit weet ik niet, volgens mij ook met spanningsregelaar. Bij mijn Clio was het in iedergeval alleen mogelijk om koolborstels mét spanningsregelaar te kopen. Kost alsnog maar iets van €20.- ofzow, en dan kun je weer even mee 
Voor de rest is 't wel een heel vaag verhaal... Gaat je accu lampje ook zwak branden als je het ziet aan je dashboard verlichting? (zie je 't best in 't donker) dat heb ik wel eens bij een ax gehad.
je zou eens kunnen proberen alle grote stroomverbruikers aan te zetten als je auto stationair loopt, kijken of je lampje dan gaat branden. Maar is het niet meer een fout in de schakelaar? dat die soort van kortsluiting maakt wat zo veel stroom trekt dat je 't ziet aan je dashboard verlichting?
je auto start verder wel altijd gewoon?

Voor de rest is 't wel een heel vaag verhaal... Gaat je accu lampje ook zwak branden als je het ziet aan je dashboard verlichting? (zie je 't best in 't donker) dat heb ik wel eens bij een ax gehad.
je zou eens kunnen proberen alle grote stroomverbruikers aan te zetten als je auto stationair loopt, kijken of je lampje dan gaat branden. Maar is het niet meer een fout in de schakelaar? dat die soort van kortsluiting maakt wat zo veel stroom trekt dat je 't ziet aan je dashboard verlichting?
je auto start verder wel altijd gewoon?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Dank je, ik ga het straks doormeten. lampje heb ik nog niet zien branden, en ja deze tijd van het jaar rij je het meest in het donker.
Kortsluiting heb ik ook aan zitten denken, ik heb namelijk vocht in de deur gehad, maar het is links en rechts en dus ook als ik mijn aanjager aanzet. En zelfs als ik stroomverbruikers aan heb en ik trap mijn rem in, dus rembekrachtiger en remlichten.
Maar ik stap zo in de auto even doormeten.
Kortsluiting heb ik ook aan zitten denken, ik heb namelijk vocht in de deur gehad, maar het is links en rechts en dus ook als ik mijn aanjager aanzet. En zelfs als ik stroomverbruikers aan heb en ik trap mijn rem in, dus rembekrachtiger en remlichten.
Maar ik stap zo in de auto even doormeten.
Doorgemeten, als de auto uit staat 13,3 volt. Als hij loopt 15,8. Ook als ik mijn ramen bedien, rem indruk, lichten aan heb en de aanjager vol aan blijft dit het zelfde.
Wel roest rond mijn massa, achter de accu. Dus deze even goed oppoetsen en in de zinkspray zetten. Wellicht nog een kabel naar de veerpoot.
En het inhouden zou ook nog wel eens een vacuüm probleem kunnen zijn. Ik heb een lekke uitlaat en een k&n filter. Misschien krijgt hij gewoon te weinig benzine.
Wel roest rond mijn massa, achter de accu. Dus deze even goed oppoetsen en in de zinkspray zetten. Wellicht nog een kabel naar de veerpoot.
En het inhouden zou ook nog wel eens een vacuüm probleem kunnen zijn. Ik heb een lekke uitlaat en een k&n filter. Misschien krijgt hij gewoon te weinig benzine.
is 15.8V niet heel veel? volgens mij zou dat rond de 14V moeten liggen...
ik weet niet of het te veel is, maar áls het te veel is kan je zo je accu wel droogkoken... wat met een luide knap en rondvliegend accuzuur kan eindigen... Zal 't zeker ff controleren!
massapuntjes zijn inderdaad vaak het probleem, maar gelukkig is dat altijd zo op te lossen.
is het niet zo dat je ECU door middel van je vacuüm systeem (MAP sensor & Lamda) juist de dingen als K&N filter en lekker uitlaat bijstelt zodat je auto blijft lopen?
maar alle vacuüm slangetjes nakijken kan natuurlijk nooit kwaad
succes en laat weten hoe het afloopt!
ik weet niet of het te veel is, maar áls het te veel is kan je zo je accu wel droogkoken... wat met een luide knap en rondvliegend accuzuur kan eindigen... Zal 't zeker ff controleren!
massapuntjes zijn inderdaad vaak het probleem, maar gelukkig is dat altijd zo op te lossen.
is het niet zo dat je ECU door middel van je vacuüm systeem (MAP sensor & Lamda) juist de dingen als K&N filter en lekker uitlaat bijstelt zodat je auto blijft lopen?
maar alle vacuüm slangetjes nakijken kan natuurlijk nooit kwaad

succes en laat weten hoe het afloopt!
Net Stokking in Gouda even gebeld, zeer goed geholpen trouwens. Hij raadt me ook aan de massa te controleren mocht dit het probleem niet zijn kunnen ze daar de dynamo doormeten. Hij vond 16 volt voor een oude auto wel veel, maar mijn accu zou het aan moeten kunnen.
Vanavond dus even nieuwe massa leggen. Het inhouden zal wel een hele andere aard hebben.
Vanavond dus even nieuwe massa leggen. Het inhouden zal wel een hele andere aard hebben.
Je accu misschien wel, een hoop elektronica in je auto niet, die help je er professioneel mee om zeep en dan ben je veel verder van huis. Ga toch je spanningsregelaar op je dynamo maar eens controleren.
Afgeregelde spanning moet inderdaad 14.4 zijn ongeveer. Bij iedere redelijk moderne auto.
Spanningsregelaar is defect.
Kun je waarschijnlijk voor een paar tientjes bij een dynamorevisiebedrijf laten repareren.
Spanningsregelaar is defect.
Kun je waarschijnlijk voor een paar tientjes bij een dynamorevisiebedrijf laten repareren.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Ok bedankt, nu ben ik alleen nog op zoek naar het bestelnummer. Kan iemand mij dat toevallig vertellen? En kan ik de regelaar wisselen zonder de dynamo te demonteren?
je kan je spanningsregelaar ongetwijfelt wisselen zonder je dynamo eraf te halen. Ik zou toch de dynamo er ff helemaal aftrekken. Stelt niks voor, binnen 10 min (ook als je 't voor 't eerst doet) heb je hem er naast. Dat is véél makkelijker spanningsregelaar monteren, en je kan meteen ff goed luisteren of je lagers nog goed zijn. Of in ieder geval of ze niet heeeel hard aan vervanging toezijn.
succes ermee!
succes ermee!
Net naar Gouda gereden voor de spanningsregelaar. Echter niet op voorraad. Ging dit jaar ook niet meer binnen komen. Ik ga dus even verder zoeken, dynamo zelf koop je nieuw voor 90 euro. Dus dat zou ook nog een optie zijn.
€90.- voor een nieuwe dynamo is inderdaad een optie, maar misschien kan je de huidige dynamo dan beter laten reviseren?
koste bij mijn dynamo van een Citroën Xantia maar €50.- Dan heb je nieuwe lagers, nieuwe koolborsteltjes+ spanningsregelaar en nieuwe koperen glijbusjes (waar je koolborstels tegenaan lopen).
misschien nog een overweging. Scheelt toch weer €40.- en de rest van de dynamo gaat toch niet stuk...
koste bij mijn dynamo van een Citroën Xantia maar €50.- Dan heb je nieuwe lagers, nieuwe koolborsteltjes+ spanningsregelaar en nieuwe koperen glijbusjes (waar je koolborstels tegenaan lopen).
misschien nog een overweging. Scheelt toch weer €40.- en de rest van de dynamo gaat toch niet stuk...
AED in Delft is volgende week, tussen de feestdagen door, gewoon open. http://www.aedelft.nl
(Net gebeld, ik heb ook een dynamo die gereviseerd moet worden.)
Die moeten de spanningsregelaar gewoon op voorraad hebben liggen.
In Gouda zelf heeft de Fugo deze heel misschien liggen.
(Net gebeld, ik heb ook een dynamo die gereviseerd moet worden.)
Die moeten de spanningsregelaar gewoon op voorraad hebben liggen.
In Gouda zelf heeft de Fugo deze heel misschien liggen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Bedankt, Fugo had ik al gebeld, die wisten niet eens dat je dingen los kon kopen.
Net in mijn pauze naar Hans van der Speld in Gouda geweest. Nieuwe regelaar, montage en doormeten van de dynamo voor 35 euro inclusief. De dynamo zou nu dus weer in orde moeten zijn.
Van het weekend even proberen.
Net in mijn pauze naar Hans van der Speld in Gouda geweest. Nieuwe regelaar, montage en doormeten van de dynamo voor 35 euro inclusief. De dynamo zou nu dus weer in orde moeten zijn.
Van het weekend even proberen.
Dynamo zit er weer op, de auto loopt veel en veel beter. Het inhouden is helemaal weg. Bij het aanzetten van de aanjager zie ik het niet meer aan mijn lampen, de accu wordt weer met 13,8 volt bijgeladen.
Alleen wanneer ik mijn ramen dicht doe als ze al dicht zijn zie ik dat aan mijn koplampen. Dit is gewoon een massaprobleem. Dat komt volgend weekend wel weer.
Tot dusver bedankt.
Alleen wanneer ik mijn ramen dicht doe als ze al dicht zijn zie ik dat aan mijn koplampen. Dit is gewoon een massaprobleem. Dat komt volgend weekend wel weer.
Tot dusver bedankt.
Als je ramen al dicht zijn en je probeert ze verder dicht te doen, dan vraag je erg veel power. Heeft volgens mij niets met een massa probleem te maken. Ik zou het alleen niet te vaak en te lang proberen als je alles heel wilt houden.
Ok, mooi dat ik dat weet, dan laat ik alles voor wat het is.
Ik heb de auto in april gekocht en rij er sinds 2 maanden mee. Toen zaten de schakelaars omgedraait, dus de linkerschakelaar bediende de passagiers kant en de rechter den bestuurderskant. Dit heb ik vorige week toen ik toch mijn deurpanalen opknapte goed gedaan. Alleen druk ik nu standaard de verkeerde in...
Het is wel de bedoeling om eens alles heel te houden.
Ik heb de auto in april gekocht en rij er sinds 2 maanden mee. Toen zaten de schakelaars omgedraait, dus de linkerschakelaar bediende de passagiers kant en de rechter den bestuurderskant. Dit heb ik vorige week toen ik toch mijn deurpanalen opknapte goed gedaan. Alleen druk ik nu standaard de verkeerde in...
Het is wel de bedoeling om eens alles heel te houden.
Mooi dat 't is opgelost, is toch een stuk beter dan een nieuwe dynamo voor €90,-!