stroef schakelen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
stroef schakelen
Beste ax liefhebbers,
Mijn fantastische AXGT uit 91 schakeld met koude motor/versnellingsbak fijn soepel maar naarmate de temp stijgt gaat het steeds stroever zeker bij lang sationair draaien, weer even rijden gaat het weer beter maar niet zou als bij koude motor.
Dit is mijn 5e ax maar dit heb ik nog nooit gehad en deze heeft juist de laagste km stand 135.000.
Koppeling is jaartje geleden vervangen ivm kapotte druklager,
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
bij voorbaat dank.
Martijn
Mijn fantastische AXGT uit 91 schakeld met koude motor/versnellingsbak fijn soepel maar naarmate de temp stijgt gaat het steeds stroever zeker bij lang sationair draaien, weer even rijden gaat het weer beter maar niet zou als bij koude motor.
Dit is mijn 5e ax maar dit heb ik nog nooit gehad en deze heeft juist de laagste km stand 135.000.
Koppeling is jaartje geleden vervangen ivm kapotte druklager,
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
bij voorbaat dank.
Martijn
Re: stroef schakelen
misschien verkeerde bakolie? dat als alle olie goed door de versnellingsbak is gedraaid hij juist slecht gaat draaien...
anders zou ik het ook niet weten.
is het in alle versnellingen?
anders zou ik het ook niet weten.
is het in alle versnellingen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: stroef schakelen
Bakolie is één en je kunt sowieso alle kogeltjes en kommetjes eens lekker reinigen en invetten, evenals de grote kogel.
Heb je een hoop speling op de pook?
Heb je een hoop speling op de pook?
Re: stroef schakelen
Waarschijnlijk de bakolie ivm de verschillende ervaringen bij de verschillende temperaturen. Geen lekke keerring waardoor er te weinig bakolie in zit?
Re: stroef schakelen
bedankt voor het meedenken, Tja bakolie daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik dacht eerder aan een schalelstang busje die beetje uitzet bij het warm worden, maar blijkbaar geen bekende klacht anders hadden jullie dat vast wel geweten.
Bij een auto met automaat kan je de bakolie peilen met een peilstok net als bij de motor en bij mijn renault vel satis met de laptop van de dealer maar hoe doe je dat bij een ax? is daar toevallig een fotoje van? En welke bakolie zou er in moeten?
alvast bedankt.
martijn
Bij een auto met automaat kan je de bakolie peilen met een peilstok net als bij de motor en bij mijn renault vel satis met de laptop van de dealer maar hoe doe je dat bij een ax? is daar toevallig een fotoje van? En welke bakolie zou er in moeten?
alvast bedankt.
martijn
Re: stroef schakelen
ow en nog terugkomend op de speling; die is er bijna niet, een hele nette auto met weinig km's en een strakke bak, maar heeft nooit zo soepel geschakeld als bijv m'n ax GT met 2 ton op de teller
Re: stroef schakelen
Bij handversnellingsbakken zit er nooit een pijlstok.
Er zitten 2 pluggen in de versnellingsbak, met zo'n vierkant gat erin om 'm los te draaien (8mm vierkant) De onderste plug is om de versnellingsbak leeg te laten lopen, de bovenste is de vulcontrole. Als je de bak leeg hebt, en je vult 'm bij moet je stoppen als het via de bovenste plug eruit loopt.
Er hoort 75W80 in je bak te zitten, kost ongeveer €10.- de liter bij Brezan oid.

Ja dit is de beste foto die ik heb (zit op school). is een bak een een BX ipv AX maar de aftapplug is het zelfde.
Er zit er dan nog een, maar die kun je zelf snel vinden. Zit aan de bestuurderskant van de versnellingsbak.
Er zitten 2 pluggen in de versnellingsbak, met zo'n vierkant gat erin om 'm los te draaien (8mm vierkant) De onderste plug is om de versnellingsbak leeg te laten lopen, de bovenste is de vulcontrole. Als je de bak leeg hebt, en je vult 'm bij moet je stoppen als het via de bovenste plug eruit loopt.
Er hoort 75W80 in je bak te zitten, kost ongeveer €10.- de liter bij Brezan oid.

Ja dit is de beste foto die ik heb (zit op school). is een bak een een BX ipv AX maar de aftapplug is het zelfde.
Er zit er dan nog een, maar die kun je zelf snel vinden. Zit aan de bestuurderskant van de versnellingsbak.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: stroef schakelen
en de bak dient gevuld te worden met 2 liter 75w80
klusje van 2 tientjes dus, en waarschijnlijk schakelt de bak daarna weer helemaal prima 


AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: stroef schakelen
Super ga ik proberen, bedenk me net dat ik nog een reserve versnellingsbak bij familie in de schuur heb liggen. Kan ik daar mooi even spieken waar die pluggen zitten. Weet iemand toevallig wat voor soort pakking of knelring om de pluggen zit kan ik die meteen bij de brezan halen.
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Re: stroef schakelen
Binnendiameter 16mm (http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=11165)martyn81 wrote:Weet iemand toevallig wat voor soort pakking of knelring om de pluggen zit kan ik die meteen bij de brezan halen.

Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Re: stroef schakelen
tjsa... duidelijker dan dat topic gaat het niet.
misschien een (praktische) aanvulling: in plaats van de olie te vullen in het bovenste gat kun je het ook vullen in het ontluchtingsgat bovenop je versnellingsbak. Dat zwarte dopje kun je er zo aftrekken, trechter erin en vullen maar!
succes ermee!
misschien een (praktische) aanvulling: in plaats van de olie te vullen in het bovenste gat kun je het ook vullen in het ontluchtingsgat bovenop je versnellingsbak. Dat zwarte dopje kun je er zo aftrekken, trechter erin en vullen maar!
succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: stroef schakelen
wel eerst de oude olie dr uit laten 

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: stroef schakelen
hahah uiteraard 

kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: stroef schakelen
En er maar gewoon de volle 2 liter in knikkeren is ook geen goed plan!
De enige juiste methode waarbij je zeker weet dat er niet te weinig, maar eveneens ook zeker niet te veel olie in gaat, is:
- parkeer de auto op een vlakke ondergrond (niet schuin)
- onderste (aftap)plug eruit draaien en bak geheel leeg laten lopen
- onderste plug er weer in draaien
- bovenste (bijvul)plug eruit draaien
- zwarte ontluchtingsdop bovenop de bak lostrekken
- in het gat waar de ontluchtingsdop op zat en trechter steken
- rustig aan olie in de trechter gieten (de eerste liter kun je er sowieso zonder problemen in gieten!)
- de tweede literfles kun je er voor de helft ook zonder problemen bij gieten
- het laatste beetje er heel rustig en met kleine beetjes in gieten en stoppen zodra er olie uit het bovenste (bijvul)gat komt.
- bovenste (bijvul)plug er weer in schroeven
- trechter verwijderen
- onluchtingsdopje weer terug op z'n plaats duwen
2 liter is namelijk net te veel voor een AX bak.
Er gaat -als ik het met goed herinner- zo'n 1,8 liter in. (maar daar weet Henk Bats vast wel weer de juiste getallen bij!
)
(Ja, je kunt er wel degelijk 2 liter in kiepen, maar dan zit er serieus te veel olie in de bak, waar 'ie stuk van kan gaan!)
Wat versta je trouwens onder "stroef schakelen"?
Bedoel je dat het hele traject (vanuit neutraal) naar een versnelling heel zwaar gaat (dikke stroop effect), of dat je 'm moeilijk in 'n versnelling kunt duwen?
Het eerste geval duidt vooral op vervuilde en dik/taai geworden vet op de kogelgewrichtjes en de kogelkommetjes van de schakelstangen (vooral de grote kogel en de hulphevel waar die aan zit).
Het tweede geval kan veroorzaakt worden door een probleem in de bak, zoals:
- te weinig olie
- verkeerde olie (moet 75W80 zijn)
- versleten synchromesh ringen (maar dan zou het probleem niet bij alle versnellingen even erg moeten zijn)
- koppeling niet goed afgesteld, waardoor deze niet genoeg vrij komt en de synchro's hun werk niet goed kunnen doen (wat door koude en dus dikkere olie enigzins gecompenseerd wordt).
De enige juiste methode waarbij je zeker weet dat er niet te weinig, maar eveneens ook zeker niet te veel olie in gaat, is:
- parkeer de auto op een vlakke ondergrond (niet schuin)
- onderste (aftap)plug eruit draaien en bak geheel leeg laten lopen
- onderste plug er weer in draaien
- bovenste (bijvul)plug eruit draaien
- zwarte ontluchtingsdop bovenop de bak lostrekken
- in het gat waar de ontluchtingsdop op zat en trechter steken
- rustig aan olie in de trechter gieten (de eerste liter kun je er sowieso zonder problemen in gieten!)
- de tweede literfles kun je er voor de helft ook zonder problemen bij gieten
- het laatste beetje er heel rustig en met kleine beetjes in gieten en stoppen zodra er olie uit het bovenste (bijvul)gat komt.
- bovenste (bijvul)plug er weer in schroeven
- trechter verwijderen
- onluchtingsdopje weer terug op z'n plaats duwen
2 liter is namelijk net te veel voor een AX bak.
Er gaat -als ik het met goed herinner- zo'n 1,8 liter in. (maar daar weet Henk Bats vast wel weer de juiste getallen bij!

(Ja, je kunt er wel degelijk 2 liter in kiepen, maar dan zit er serieus te veel olie in de bak, waar 'ie stuk van kan gaan!)
Wat versta je trouwens onder "stroef schakelen"?
Bedoel je dat het hele traject (vanuit neutraal) naar een versnelling heel zwaar gaat (dikke stroop effect), of dat je 'm moeilijk in 'n versnelling kunt duwen?
Het eerste geval duidt vooral op vervuilde en dik/taai geworden vet op de kogelgewrichtjes en de kogelkommetjes van de schakelstangen (vooral de grote kogel en de hulphevel waar die aan zit).
Het tweede geval kan veroorzaakt worden door een probleem in de bak, zoals:
- te weinig olie
- verkeerde olie (moet 75W80 zijn)
- versleten synchromesh ringen (maar dan zou het probleem niet bij alle versnellingen even erg moeten zijn)
- koppeling niet goed afgesteld, waardoor deze niet genoeg vrij komt en de synchro's hun werk niet goed kunnen doen (wat door koude en dus dikkere olie enigzins gecompenseerd wordt).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Re: stroef schakelen

't Is inderdaad nu wel heel erg lang geleden dat ik wat van me heb laten zien / horen / lezen / ...
'k Ben gewoon zo moei als ik 's avonds na 't werk thuis kom, dat ik eigenlijk weinig anders meer doe dan schaapachtig naar de TV staren.
Maarrrrrrr... Er is (hopelijk) verandering op komst: 'k ga per 1 januari van baan veranderen en daarmee hoop ik eindelijk weer eens wat normalere werktijden en werkdruk te gaan ervaren. Het gaat me sowieso al minstens 1½ uur reistijd aan woon-werkverkeer per dag schelen! Daarnaast is het de bedoeling dat de werkdruk een stuk lager zal zijn, waardoor ik wat meer energie over heb om 's avonds ook nog wat zinnigs te kunnen doen.
Afijn, genoeg off-topic alweer.
Ben benieuwd naar de resultaten met versche olie.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: stroef schakelen
Jippie, Marco is back.
Officieel volgens het werkplaatshandboek gaat er 2 liter olie in de bak. Maar mij is het nooit gelukt om er 2 liter in te krijgen (op de juiste wijze zoals Marco (MNMtm) beschreven heeft) blijkbaar blijft er altijd wat achter.
Groetjes, Henk
Officieel volgens het werkplaatshandboek gaat er 2 liter olie in de bak. Maar mij is het nooit gelukt om er 2 liter in te krijgen (op de juiste wijze zoals Marco (MNMtm) beschreven heeft) blijkbaar blijft er altijd wat achter.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl