Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Winparts gebeld, ze gaan een nieuwe geleidepen opsturen... Had liever een nieuw setje gehad, of in elk geval twee nieuwe pennen (omdat ik 't oude remblok met een nieuwe pen weer heb vastgezet, en hoop dat ik die er onbeschadigd weer uit krijg), maar enfin...best goeie service :)

Wat zijn trouwens de consequenties van eventueel teveel bakolie? Toen ik eergisteren de aandrijfashoes verving kwam er 0.6 liter olie uit. Ik heb een maand of wat geleden lekkage aan de versnellingsbak gehad dus had al 't vermoeden dat er te weinig olie in zat. 'k Heb 't bijgevuld tot 1.2 liter (er vanuitgaande dat met de auto op de krik er ongeveer nog een liter of wat in de bak achterblijft), en dat via de ontluchting bovenin er terug in gemikt, omdat bij mij die vulplug ook helemaal vast zit. Maarja, er kan nu dus wel wat teveel inzitten...

Gooit 'ie dat er zelf bij de ontluchting uit? Ik neem aan dat er erg weinig oliedruk in een versnellingsbak is (er is een ontluchting, dus druk kan er toch nooit echt opgebouwd worden?), dus lijkt eventueel schade bij iets teveel bakolie mij niet mogelijk?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

inderdaad best goede service ja, valt me niet tegen! Is het nu gelukt met je remmen? Doorzagen heeft geholpen? Heb je dat met de hand kunnen doen of toch ff een flex geleend?

Je bent in ieder geval goed bezig, kun je lekker (en veilig!) gaan toeren met je vriendin en nu nog wat tijd in je scriptie steken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Nee, ik moet nog bezig...Moet die geleidepen nog krijgen. ;)

Doorzagen ga ik proberen met de hand te doen, of misschien toch een flex lenen...Dat laatste lijkt me de beste optie.

Zal van de week even kijken of ik van één van mijn broers de garage een dag mag confisceren, want in dit rotweer ga ik aan de straat niet klussen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Die pennetjes zijn prima door te zagen, lekker scherp zaagje gebruiken en dan kan 't prima met 't handje hoor. In de andere gevallen alleen maar een grotere kans dat je wat sloopt. (Ik heb 't met een babyzaagje gedaan)

Nieuw pennetje zal je er wel gemakkelijk uit moeten kunnen krijgen, die blijft nog niet hangen op de roest...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@Mastenhose
Bedankt voor de tip. De flex laat ik zitten, ik ga zo'n babyzaagje regelen. Lijkt me een stuk beter om te voorkomen dat er iets gesloopt wordt.
'k Heb het geleidepennetje van Winparts binnengekregen, dus kan weer aan de slag.

Met de regen van de afgelopen dagen overigens weer mogen constateren dat de AX - net als vorig jaar - weer niet waterdicht is. 't Loopt er dit keer niet via de kofferbak in, maar de onderkant van de zijruiten aan de binnenzijde van de auto zijn kleddernat. 't Viel me de afgelopen week al op dat de auto steeds zo enorm besloeg. De vloerbedekking bij de achterbank is ook vochtig (niet doorweekt).
Nou, wat kan je daar nou aan doen? Rubbers invetten ofzo?

Oh, ter info: ik heb anderhalf jaar geleden de klapruitjes vervangen voor vaste ruiten (JUIST om lekkage bij de ruiten te voorkomen...) dus 't zijn geen klapruitjes die ik heb.

Zijruiten verwijderen wil ik liever niet doen. Het verwijderen van vaste ruitjes is niet moeilijk, maar ik vond het monteren ervan nogal een kutklus. Zelfs met een touwtje tussen de rubbers en het dan aantrekken vond ik 't maar beroerd, dus als ze niet verwijderd hoeven te worden dan liever niet... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote:Rubbers invetten
yep :) werkte bij mij (klapraampjes dan) prima.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Met vaseline?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

yep :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Top :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:@Mastenhose
Bedankt voor de tip. De flex laat ik zitten, ik ga zo'n babyzaagje regelen. Lijkt me een stuk beter om te voorkomen dat er iets gesloopt wordt.
'k Heb het geleidepennetje van Winparts binnengekregen, dus kan weer aan de slag.
Gemakkelijkste is om je klauw even te demonteren en dan je schijf eraf te halen, dan je klauw terugzetten en dan heb je ruimte zat om te zagen. Daarbij, met het lostikken van de pennetjes na het zagen, zit je klauw ook meteen gefixeerd, dus da's ook een voordeel. Als je blokken eruit zijn, kun je je (nieuwe?) schijf weer terugzetten, om vervolgens de blokken, pennetjes en veertjes te monteren.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

'k Heb de raamrubbers achter net volgepoetst met zuurvrije vasaline. Eens zien of dat helpt.

@Mastenhose
Tja, weet je wat het is? Ik heb geen hoge pet op van mijn eigen technisch kunnen. Het 'grote' werk waarbij je niet al te precies en schoon hoeft te werken (draagarmen, fusees, aandrijfassen en dat soort meuk) vind ik geen probleem. Maar de remmen? Tja klooien met de remmen vind ik eigenlijk best eng. Van de remklauw ansich blijf ik het liefste helemaal af. Of ik dus überhaupt zelf het aanlopen van de rem kan verhelpen is ook maar de vraag. Ik wil in elk geval in de kerstvakantie goeie remblokken hebben, ongeacht of die rechtervoorrem nou af en toe wat blijft slepen of niet. En dan sparen en 't door een garage op laten lossen... Beide remklauwen gangbaar maken kost zo'n 120/150 euro.

*uche* AX-clublid die zich aanmeld voor mijn remklauwen?...*hoestproest* :lol:

Remklauw demonteren zie ik niet zitten, tenzij je bedoeld alleen van de veerpoot te demonteren? De remklauw zelf uit elkaar halen ga ik niet doen, want ik denk dat ik die nooit meer in elkaar ga krijgen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

van de poot af demonteren.. daarmee 2 vliegen in 1 klap, want die 2 dikke bevestiginsbouten moest je toch los hebben voor het gangbaar maken :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Ook de remmen zijn maar een stukje techniek. als je snapt hoe het werkt (en dat snap je vanzelf als je 't uitelkaar haalt) stelt het echt niet zo veel voor! Stap voor stap alles demonteren en op de zelfde wijze alles weer vastzetten. evt met foto's voor als je niet meer weet hoe 't precies zat. voordat je gaat rijden even goed testen (op lage snelheid :wink: ) en dan kán er niks mis gaan!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Morgenvroeg ga ik de remmetjes vervangen. 'k Heb een garage kunnen regelen. Welliswaar niet verwarmd, maar in elk geval wél lekker droog.
Na het insmeren met vasaline lijkt er geen water meer achter bij de zijruiten te komen, maar tóch beslaat de vooruit nog wel snel 's ochtends. Trekt ook snel wel weer weg trouwens, maar heb dus wel het idee dat 'ie nog wat nattig is. Nog even een paar weekjes aanzien, en als het dan nog niet over is lekt er ergens nog iets. Enfin, zoeken we dan wel uit.

Enneh, wie helpt Die-Andere de winter door aan muziek? :lol:

Mijn autoradio is al een jaar een aflopende zaak aan 't worden, maar heeft sinds gisteren écht de geest gegeven. Anderhalf jaar geleden blies ik de eindtrapversterker op. Via de club voor 5 euro toen een losse Kenwood versterker kunnen regelen, dus het geluid was méér dan prima. Toen hield niet lang daarna de CD/Mp3 speler ermee op. Doet het nog half. Geen MP3-cd's meer, alleen nog audio-cd's en slaat bij de minste hobbel over. Vorige maand hield het display ermee op (geeft alleen nog maar vage tekens weer), maar de radio deed het nog prima en ik ken de menuutjes uit m'n hoofd, dus ik kan alles nog instellen qua bas en treble enzo. Alleen handmatig afstemmen op een zender wil niet meer. Dus als ik ooit m'n accu af moet koppelen heb ik wel een probleempje, want dan zijn de zenders uit 't geheugen.
En gisteren onder het rijden hield 'ie er halverwege helemáál mee op. Het frontje flikkerde d'r ineens af, en wil d'r niet meer op. Plastic haakjes afgebroken. Heb het frontje nu met bizonkit aan de radio vastgekit. Maar echt diefstalproof is dit natuurlijk niet.

Nouja, we hebben in elk geval muziek. Van Q-music. Denk ik. Want ik heb geen idee op welke zender 'ie staat :P. Gelukkig kan ik er nog m'n MP3-speler op prikken, dat scheelt.

Bottomline: koop nooit een Medion. Mocht iemand nog ergens een radio met AUX-ingang hebben liggen (voor een bescheiden prijsje... :oops:), dan mag er een PM'tje worden gestuurd. Heb ik dan wel belang bij, namelijk :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Hey, als je nog steeds last hebt van vocht in je auto, zou je een oude kussensloop met kattebakgrind kunnen vullen (zo maar een laagje) en die onder je stoel leggen. Die zou het vocht uit je auto opnemen. Of 't echt werkt ben ik nog niet achter. Heb al 2 weken zo'n kussensloop liggen, merk er echter weinig van.

Dus toch eindelijk de remmen doen? balen dat 't niet verwarmd is, dan maar goede warme kleding aan!

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Geen gekke tip, dat met die kattenbakkorrels...dat is het proberen waard. Thanks!

Remblokken zijn vervangen (is aan 1 kant door een vorige eigenaar wel gebeund, want daar zat het veertje om de gelijdepennen niet, lag de stofkap half los en waren de slijtageindcatoren doorgeknipt) maar dat hielp niet veel.

Beide remmen lopen nu aan. Ik vond de remklauw redelijk soepel bewegen. Cilinder ging niet met de hand naar binnen, maar dar is volgensmij normaal. Was met gereedschap goed naar binnen te drukken. Van het aanlopen merk je niks, behalve dat de velgen na een half uur bijna roodgloeiend zijn. Heb aan de wielbouten m'n vingers verbrand.

Ga morgen naar de garage, en dan de portemonnee maar trekken voor het gangbaar maken. Ik MOET de auto donderdag hebben om m'n vriendin op te halen. Dus helaas. Hoop op niet meer dan 150 euro.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

zo das weer lekker dan!

pas er wel mee op, zo krijgen veel mensen (vooral met caravans) klapbanden omdat de lucht in de band zo veel uitzet dat de druk te hoog word!
Wel balen dat 't zo rot gaat met die remmen, hopelijk heb je bij de volgende klusjes meer geluk.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@Holländer
Ik rij er nu niet meer mee, hoor. Dat is echt niet veilig zo.

Mja, heb een paar garages gebeld. Gaat waarschijnlijk een dure worden, omdat er een grote kans is dat de schijven en nieuwe blokjes nu ook verropt zijn. Schijven bij de garage is 80 euro, en remblokken 40 euro, exlusief BTW. Tja, ik kan dat een stuk goedkoper krijgen, maar garages willen niet werken met spul dat je zelf gekocht hebt, dus tja...Weinig keus.

Geen enkele garage heeft vóór donderdag tijd (dan komt mijn vriendin in Nederland), dus kan haar niet met de auto ophalen. Betekent dus woensdagavond met de trein naar Schiphol, en dan daar een nachtje zitten wachten. Nouja, is niet anders.
We gaan 27 december naar België. Goedkoop hotelletje is al geboekt, en ik hóóp dus dat de auto dan weer klaar is...

Maandag de 26e gaat 'ie naar de garage, en als het meer gaat kosten dan zo'n tweehonderd euro houdt het voorlopig even op wat de AX betreft.
Nouja, we zullen zien wat de garage maandag zegt.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

heb je al gevraagd of niet iemand van de club ff met je mee kan kijken? 't is echt zonde geld! snap wel dat jij de auto gewoon nodig heb maar toch...

is misschien 't proberen waard...

ik had zelf wel ff willen kijken, maar kom pas 2 januari naar groningen toe...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Losroyos »

Voor de meeste is het te ver rijden.

Voor het gangbaar maken van me achter remmen was ik met APK erbij 157 euro kwijt. zat dan ook nog een lampje bij en wat klein spul maar dat kost de kop niet. oftewel het moet te doen zijn voor minder dan 150 eu.

en dat ze niet willen werken met zelf mee gebracht spul is door de garantie die ze niet kunnen geven, het als der iets fout mee gaat hun der op aan worden gekeken en overige, dat brengt risico's mee. en natuurlijk maken ze geen winst op de onderdelen ook dat telt wel mee.

Post Reply