Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Voordat ik met de ax naar school ging (maar hij heeft toch nog geen apk? neej dat klopt) eerst een litertje versnellingbakolie door 't ontluchtingsgat gegooid. Vertrouwde het voor geen meter. Ging best vlot trouwens.

Na school meteen maar weer met de ax verder gegaan.

Allereerst (zoals gezegd) een carterplugdop gehaald. Brezan had alleen een set met alle mogelijke carterplugdoppen voor €35.-, gelukkig had onze eigen onderdelenzaak (AGO) een dop voor 'n tientje.
Image

dus deze op m'n vastgelaste ratel gezet, en duwen... en duwen... en trekken... geen beweging in te krijgen!
Uiteindelijk was ik 't zat, dus heb ik het zo losgemaakt
Image

Echt niet normaal hoe vast die dingen zitten zeg! Maar goed hij ging, dopje is dus van degelijke kwaliteit (en dat voor een tientje! :D )
De (nieuwe) versnellingsbakolie liep er in een mooie staal uit, zo alles in mijn tijltje (zonder te knoeien 8) )
Ik wil toch weten hoeveel het nou is, en omdat er een liter nieuw is ga ik 't niet weggooien, dus ik ben het gaan filteren:
Image

Dit duurt ongelovelijk lang! ben nu nog bezig, na anderhalf uur. Maar goed, wie wat wil moet er wat moeite en geduld voor over hebben.

Het euvel met de tankdop is ook opgelost. eerst nog met wat slotspray in het slot gespoten voor als die gewoon vast zat, maar dat mocht niet baten. Dus de schroevendraaier erin gezet en een beetje gedraaid. Viel me echt álles mee hoe makkelijk dat ging! Het probleem was niet de sleutel (het is gewoon de sleutel die ik ook voor mijn deuren gebruik :oops: ) maar het probleem zat 'm in de hoeveelheid roest in het tankgat...
Image

Het slot zat dus als het ware vastgeroest... De vorige eigenaar die de auto 1.5jaar heeft gehad heeft 'm ook nooit open gehad, dus dan gaat het schijnbaar roesten. Toen ik 't ging schuren braken er randjes af, dus heel licht geschuurd en daarna maar in 't vet gezet, verf spoelt er toch zo af als je een keer benzine tankt. Ook de dop zelf even goed ingevet ('t rubber) en het systeem wat doorgespoten met WD40, hij gaat weer soepel open en dicht mét de sleutel! (en raar genoeg niet zonder sleutel...) het slot is dus niet eens stuk gegaan :music

Ook voor de 10e x bij deze auto de handrem opgespannen, nu zal het remverschil van de handrem wel over zijn, maar kan 't niet testen omdat de versnellingsbakolie nog gefilterd word ;-)

Ook 't 3e remlicht gemaakt, bleek doorgebrand te zijn omdat ik 'm verkeerd om had aangesloten :oops: Kon gelukkig weer gemakkelijk gesoldeerd worden. Helaas had ik geen soldeerbout, maar met een gasbrander aansteker ging het ook prima ;-)

Helaas zijn nog steeds mijn lampen van Winparts niet binnen! Daar baal ik wel van. 't MOET morgen binnen komen, anders kan ik ze er niet meer inzetten voor de apk... Ben vandaag nog ff langs onze halve Citroën dealer geweest (hij was ooit dealer, nu niet meer) maar die had ze ook niet meer liggen. Hij wist wel van onze club af, vroeg of ze daar niet waren. Erg leuk.

Ik wacht nog ff tot mijn olie is uitgefilterd, en dan stop ik er weer mee voor vandaag, ben ECHT klaar met het klussen in de kou/hagel/regen/donker....
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Tjonge, respect hoor om met dit weer te gaan lopen klussen...

Dat tankgat is inderdaad een beetje euhm...krokant. Mooi dat ie 't weer doet.

Die dop voor de vulopening van de versnellingsbak is inderdaad een ellendig ding. Ik heb ooit eens gelezen dat een deurklink een perfect stukje gereedschap is om dat mee open te draaien, omdat het vierkante stukje van een deurklink er precies inpast. Nou, uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat een getordeerde klink NIET meer in je deur past en alleen nog maar als kurkentrekker bruikbaar is.
Toen vond ik een vierkante spies in de gereedschapskoffer die precies in 't gat paste. Nou, dat kostte me een ringsleutel, een ratel en een waterpomptang.
Olie aftappen doe ik in 't vervolg wel door de as eruit te trekken, da's veel makkelijker :P

kl*te van die koplampen... Niemand in de buurt waar je de koplampjes van kan lenen voor de APK?....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Ik heb nog een 2e ax hea, die heeft koplampen. Maar volgens mij is daar ook 1 nokje van afgebroken. Bovendien: als ik die koplampen eruithaal en op deze ax zet heb je ongeveer 40% kans dat er nog een nokje stukgaat...

Ik heb nog even op Mijnwinparts.nl gekeken, daar staat als status dat het verzonden is, dus zouden ze morgen binnen moeten komen. Anders inderdaad die van mijn andere ax er maar in.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Mja, da's waar. Die nokjes breken erg snel af. Maar, als er nog íets van een nokje aan de koplamp hangt, dan kan een tiewrap uitkomst bieden. Die zet je er dan omheen en trek je zo strak als mogelijk is aan. Netjes is anders, maarja: zolang 't maar door de APK komt, toch?

Trouwens, derde remlicht? Zijn AX'en daar officieel mee geleverd of is dat een aftermarket apparaatje?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:Trouwens, derde remlicht? Zijn AX'en daar officieel mee geleverd of is dat een aftermarket apparaatje?
Het derde remlicht is volgens mij pas verplicht op auto's van 't bouwjaar '97 en later. De AX is dus standaard nooit geleverd met een derde remlicht. Volgens mij zat er wel een derde remlicht in de accesoireboeken voor de AX, maar dat weet Michel wel te vertellen... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Neej het 3e remlicht is een goedkoop Halfords dingetje, die heel onproffesioneel ingebouwd is (uiteraard in deze auto). Het is inderdaad ook niet verplicht maar als die er in zit, dan moet die het wel doen. En voor wat extra veiligheid is het opzich niet verkeerd om 'm erin te laten zitten, dus vandaar.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by pocketmech »

Hoe is het filterexperiment afgelopen? Nog bijzondere dingen gevonden?
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Holländer »

Het filter experiment kan ik zo samenvatten: TRAAAAAAG!

je hebt echt ongelovelijk veel geduld nodig. Gister om half 4 begonnen, om 9 uur zaten beide trechtertjes nog vol. Maar gaan slapen, deze ochtend waren ze bijna helemaal leeg. Ff snel naar gekeken voordat ik naar school ging, maar heb zo snel niets bijzonders gezien. Onderin het teiltje zag je wel wat ijzerslijpsel liggen, maar goed dat is vrij normaal denk ik.

Er zat in iedergeval niet eens een liter versnellingsbakolie in de bak, hoeveel wel weet ik nog niet precies, daar ga ik vanmiddag achter komen.

ik weet eigenlijk ook niet of het filteren door een koffiefilter überhaubt iets uithaalt...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Ceristimo »

Natuurlijk haalt dat wel wat uit. In je koffie zitten immers ook nooit koffieprut, en dat zijn ook hele kleine korreltjes. In elk geval heb je op deze manier wel alle rotzooi eruit gefilterd.

IJzerslijpsel is volgens mij vrij normaal. Die Fransen konden geen fatsoenlijke versnellingsbak maken, want bij een AX is het 9 van de 10 keer tandenpoetsen als je 'm in z'n achteruit wilt zetten. In de handleiding staat zelfs: "Het is voor de versnellingsbak beter om de koppeling enkele seconden ingedrukt te houden, alvorens in de achterruit te schakelen" :P. De beste methode is nog een paar keer in z'n vrij met de koppeling te pompen voor je 'm in z'n achteruit zet. Daarom is de aftapplug van de versnellingsbak ook magnetisch, zodat het slijpsel daar blijft zitten. ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by AlexanderB »

eh.. de achteruit is non-synchomesch, dat is dus 100% tandenpoetsen, tenzei je m pas inschakelt als je stilstaat, ipv als je nog langzaam vooruit rolt of als de koppelingsplaat nog draait. (vandaar dat je eigenlijk n seconde of 2 moet wachten volgens t boekje, dan staat de koppelingsplaat stil)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by DuFF »

die roestige ring bij je vulgat van je tank is een losse ring tussen chassis en vulpijp van je tank, deze is met wat handigheid te vervangen voor een nieuwe (dacht ik)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:eh.. de achteruit is non-synchomesch, dat is dus 100% tandenpoetsen, tenzei je m pas inschakelt als je stilstaat, ipv als je nog langzaam vooruit rolt of als de koppelingsplaat nog draait. (vandaar dat je eigenlijk n seconde of 2 moet wachten volgens t boekje, dan staat de Ukoppelingsplaat stil)
Uiteraard. Dit is volgens mij bij de meeste auto's zo. Ik schakel pas in z'n achteruit als ik volledig stil sta en houd de koppeling altijd braaf een paar seconden ingedrukt voor ik schakel. Maar bij al mijn drie ax'en (allemaal type 1's met 4bak) is het altijd wat stoeien met die achteruit. Soms wil hij er helemaal niet in en soms hoor je een 'grrrt' geluidje. Dus of al die auto's hadden een verropte bak of die versnellingsbakken zijn gewoon een beetje prut. :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by pocketmech »

Als je grrrrt hoort ondanks lang ontkoppelen kan het betekenen dat het tandwiel nog draait, ofwel dat er niet helmaal ontkoppeld is..... kan dus ook prut(ont)koppeling zijn. Iemand nog een reden? :idea:
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by grietje »

achteruit is dus niet gesynchroniseerd en AXen zijn oud.

Omdat ie niet gesynchroniseerd is gebeurd het dus vaak dat mensen hem meteen in het achteruit rammen.
Daar word ie niet beter van :P Heel veel AXen schakelen inderdaad knudde naar achteruit.

De GTI moet je vaak ook dubbel clutchen. Wat ook heeel goed helpt als ie niet wilt: Je pook zachtjes tegen de achteruit aan ' drukken' en dan je koppeling laten opkomen. Hij glijd er dan als ware in zonder grrr of kracht. :)


Hopelijk zijn de lampen morgen binnen!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Holländer »

lampen zijn binnen en zijn gemonteerd, banden gewisseld, handrem morgen nog 1 keer opspannen en dan voor de apk. nu ff geen tijd, morgen update met foto's!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Ceristimo »

*fingers crossed*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by DuFF »

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Joost »

eergisteren nog een apk keuring gehad en niets met tankdop...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by Holländer »

De auto staat bij de garage te wachten om opnieuw afgekeurd te worden...

Eerst t verhaal:

gister na school waren er 2 pakjes bij 2 verschillende buren bezorgd, beide niet thuis... Dus maar begonnen met de banden van Spotje op Mr. Krabs te zetten, want ook die waren afgekeurd.
Image

nadat ik alle (nog bijna nieuwe) banden gewisseld had bedacht ik me ineens dat er door een foutje in Frankrijk 2 verschillende maten achterband op Spotje zaten... 165/70/R13 & 165/65/R13 Dat is natuurlijk afkeur!
Gelukkig zaten er bij beide auto's een reservewiel met de zelfde maat. Een wiel inderdaad met de opgelaste stukjes voor lange bouten van LM velgjes, de andere helaas niet... en ik had geen korte bouten meer... Maar besloten dat ik de volgende dag naar de sloop zou rijden voor korte bouten. (gelukkig ben ik er nu achter gekomen, want ik had dus nix aan mijn reservewiel!)

Daarna kwam buurvrouw langs met mijn bestelling, de nieuwe koplampen van Winparts!
Image

Ik had me goed ingelezen op 't forum over Winparts koplampen, dus kon ik de lampen er vrij snel in krijgen. eerst de kogeltijes ff geschuurd, vet erop, met een kruisschroevendraaier de nokjes wat groter gemaakt, en het paste direct!

Ik pakte de oude koplamp op bij het plastic, en het glas viel er meteen uit!
Image

Vanochtend liep er iets aan bij de handrem, dus het wiel er nog ff afgehaald. even gekeken wat het on zijn, maar kon nikx vinden. Dus ik wilde het wiel een goede zwaai geven om 'm te laten draaien en zo te kunnen horen of die nog aanliep, maar vergat even dat de auto op de krik stond, en daardoor de ruimte tussen het wiel en het spatbord niet groot genoeg was om mijn hand tussen te krijgen... dus kon ik naar de doktor voor een verbandje, behoorlijk wat vel van m'n vingers af... :(
Image

Helemaal stom, het bleek uiteindelijk om de handremkabel bij het anderen achterwiel te gaan... :oops:

Maar goed, nu dan waarom die afgekeurd gaat worden.
- de handrem heeft meer dan 30% remverschil (gok ik zo)
- de handrem remt nooit met de 1.2m/s die die moet remmen
Ik kreeg die ellendige kl*te handrem gewoon niet goed. uuuuuren mee bezig geweest. denk dat er gewoon nieuwe kabels inmoeten...

- het contctslot is rot, en die schakelt alleen als je een beejte met de sleutel gaat porren. Dit gezegd tegen de garagist, die zegt doodleuk: "ja ik kan niet met de sleutel gaan porren, dat doen ze bij de steekproef van de RDW ook niet" en de 1e x doet 't contactslot 't nooit...

dus nu gaat die 100% zeker weer afgekeurd worden ondanks dat ik er al 2 weken f*cking hard in het kl*te weer mee bezig ben, en ik moet er nog voor betalen ook..... AAAAARG. en als die afgekeurd word kan ik 'm ook nog nauwelijks fixen omdat m'n hand in't verband zit.... gaat lekker dus...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'LP

Post by j0achim »

Au, je hebt duff zijn advies iets te serieus genomen. Maar als ik het zo hoor, zijn het geen zaken die maanden gaan duren en zal je voor de kerst wel rijden.

Post Reply