Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Ik heb een half jaar in Berlijn gewoont, dus mijn Duits is redelijk ;-)

Heb er naar gekeken, en besteld. Hopelijk is 't n goede set, we zullen het zien.
Setje was idd €38.- verzendkosten €5.80 en extra verzendkosten omdat 't naar NL moet €10.- Totaal: €53.80
Nou vooruit dan maar hea, kan die er (hopelijk) weer even tegen!

Bedankt voor het meedenken!
Last edited by Holländer on SunDec04, 2011 7:29:16 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by pocketmech »

Fabelhaft :)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Vandaag (tussen de hagelbuien door :twisted: ) weer wat apk puntjes op kunnen lossen.

Begonnen met (bij de automaterialenzaak) mijn trommel er af te trekken om er een nieuw lagertje in te laten persen. €62.- incl persen. Best netjes. Ik weet nu ook wat ik voor kerst wil:
Image

Omdat ik 't een en ander stuk had getrokken bij de trommel eraftrekken (handrem vergeten los te maken :oops: ) meteen een nieuw montagesetje gekocht. Ziet er wel raar uit zo oude & nieuw samen...
Image

Daarna de handrem weer goed opgespannen aan beide kanten. Nu blijft die aan de ene kant beter remmen dan de andere kant (alleen met handrem). Hij remt opzich wel prima, maar met 1 wiel net niet goed genoeg. Zal wel afkeur zijn voor apk, dus daar moet ik nog ff mee bezig.

Mijn aandrijfashoes zou ook stuk zijn volgens de apk, dus ff gekeken of ik die kon plakken. Neej dus:
Image

Ik had er nog 2 liggen (bij deze auto gekregen) dus daarvan er maar 1 ingezet. Ik met alle kracht proberen dat onderste dopje voor de versnellingsbakolie los te draaien, met geen mogelijkheid... Gelukkig had ik wel goed gereedschap:
Image

Ik kreeg 't niet los, dus een afwasbak gepakt, die er netjes ondergezet en dan maar gewoon de aandrijfas eruit trekken.
Dus ik de as los (ging écht gemakkelijk, what's wrong?) die trek ik er voorzichting uit.... Geen druppel olie. Hoort dat? de auto stond wel scheef de andere kant op:
Image

Lijkt me toch niet dat hij zó scheef stond dat er geen olie uit hoort te komen. Maar jah, ik kan 't niet controleren want ik krijg die achtelijke dopjes niet los! Is daar een speciaal gereedschap voor? want dan ga ik dat écht kopen. Heb altijd gezeik met die dingen...

Maar goed, as is dus ook gewisseld. Tussendoor nog ff m'n stadslicht gemaakt en dan blijven er nog maar 2 APK puntjes over:
- koplampen nokjes stuk (en dus verkeerd afgesteld)
- 4 andere banden.

Winparts heeft helaas vandaag niet geleverd, had ik eigenlijk wel gehoopt. Dus op de nieuwe koplampen moeten we nog ff wachten.
De banden trek ik met velg en al onder Spotje vandaan, wilde ik al wisselen omdat dit nu de hoofdauto wordt. Gaat dus veel Km's rijden en dan wil je goed banden hebben. Onder Spotje komen dan de banden van Cerisimo. Die krijg ik zondag op de meeting.

Wat me vandaag trouwens opviel was mijn reservewiel. Die heeft soort extra dikke ringen op de velg zodat je die vast kunt zetten met je langere bouten van je LM velgen. Althans, dat was mijn redenatie erachter. Had 't nog nooit eerder gezien op een stalen velg. Bekend bij een van jullie?
Image

Dus wachten op Winparts en dan donderdag voor de herkeuring!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Nee, dat klopt niet. Er moet ongeveer een liter of wat aan olie uit komen lopen als de auto scheef staat. Totaal zit er twee liter in de bak.
Dat er bij jou geen olie uitkomt betekent dus dat er geen of véél te weinig olie in de bak zit. Dat de aandrijfas er erg makkelijk uitkomt klopt. Check wel even dat de keerring er niet scheef inzit, en monteer de aandrijfas met een draaiende beweging.

Die bijvulopening van de versnellingsbak kan inderdaad erg verrot vastzitten. Ik krijg die bij mijn auto ook niet los, en vul versnellingsbakolie altijd via de bakontluchting bij.

Dus as eruit trekken, auto terug op de krik en laten zakken tot je bijna met de remschijf op de grond staat...Wachten tot alles eruit gelopen is, en terug omhoog krikken en weer op de assteun.
Nu is je versnellingsbak leeg en kan je er twee liter aan bakolie in gaan mikken.

Als je de motorkap open doet en die aanzuigbuis van het luchtfilter even iets aan de kant legt (op't kleppendeksel ofzo), dan zie je als je naast je accu recht naar beneden kijkt een zwart dopje bovenop de versnellingsbak zitten. Die trek je eraf, en daar kan je 'm bijvullen.

Als je dat met een trechter en een slang doet (dat doe ik altijd) giet het er dan wel langzaam in, want omdat 'ie dan niet meer kan ontluchten loopt de olie er heel langzaam (en met een hoop geborrel) in...;)

Die stalen velg is inderdaad geleverd op alle AX'en die fabrieksaf op lichtmetaal stonden. Door die ringen die erin gelast zijn moet je die stalen velg met lichtmetalen bouten monteren.
Last edited by Ceristimo on MonDec05, 2011 5:28:08 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by AlexanderB »

Holländer wrote:Ik had er nog 2 liggen (bij deze auto gekregen) dus daarvan er maar 1 ingezet. Ik met alle kracht proberen dat onderste dopje voor de versnellingsbakolie los te draaien, met geen mogelijkheid... Gelukkig had ik wel goed gereedschap:
Image
daar is inderdaad speciaal gereedschap voor, imbus-vierkant 8mm, ofwel een carterplugsleutel.
Ik kreeg 't niet los, dus een afwasbak gepakt, die er netjes ondergezet en dan maar gewoon de aandrijfas eruit trekken.
Dus ik de as los (ging écht gemakkelijk, what's wrong?) die trek ik er voorzichting uit.... Geen druppel olie. Hoort dat? de auto stond wel scheef de andere kant op:
Image
geen idee, er zit maar een "bodempje" olie in, maar dat zegt idd niks als ie zo scheef staat, probeer die vul en aftappluggen eens los te maken met t juiste gereedschap, en dan met de auto recht.. dan weet je meer :)
Lijkt me toch niet dat hij zó scheef stond dat er geen olie uit hoort te komen. Maar jah, ik kan 't niet controleren want ik krijg die achtelijke dopjes niet los! Is daar een speciaal gereedschap voor? want dan ga ik dat écht kopen. Heb altijd gezeik met die dingen...
ja dus.. :)
Wat me vandaag trouwens opviel was mijn reservewiel. Die heeft soort extra dikke ringen op de velg zodat je die vast kunt zetten met je langere bouten van je LM velgen. Althans, dat was mijn redenatie erachter. Had 't nog nooit eerder gezien op een stalen velg. Bekend bij een van jullie?
Image
dat is een reservewiel van n auto waar af fabriek al lichtmetaal op hoort. je redenatie is 100% correct :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Dan ga ik morgen eerst maar eens naar de gereedschapszaak om een carterplugset te halen. Boeit me niet wat het kost, dit is waardeloos.

Mijn bak heeft (als die stationair loop) ook echt super veel herrie... maar als ik rij niet. Naja ik zal er gewoon andere olie ingooien, ondanks dat ik er binnenkort een 5-bak onderzet. Als nu m'n bak vastloopt heb je ook zo'n ellende.

Bedankt weer voor de hulp!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by AlexanderB »

nog ff 2 tellen nagedacht.. als je auto met die kant omhoog staat, moet er idd bestwel wat olie uit komen.. tijd voor nieuwe bakolie dus :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Terminal »

Controleer dan wel direct de bak keerringen, anders is die zo weer leeg natuurlijk ;)

En ga opzoek naar een 8mm vierkant dop voor op een ratel, zo kun je er nog een flinke arm aan hangen mocht die heel erg vastzitten. Vaak hebben ze wel van die goedkope S sleutels maar daar kun je amper kracht op zetten.
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

tsja... die keerringen maken me niet heel veel uit, 't is de planning om er dit jaar nog een 5-bak onder te hangen. 'T is dus alleen maar dat deze bak niet vastloopt. Als die hier en daar wat olie lekt mag dat van mij best :wink:

Een dopje voor op de ratel is wel een goede tip, zal kijken wat ze hebben.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Ja hoor, 't zou eens niet.

De garage belde mij net op, hij was nog een apk-afkeur puntje vergeten door te geven. De tankdop (voor benzine) wil niet open met de sleutels die bij de auto zitten. Ik proberen, klopt dus...

In andere woorden: ik kan niet bij mijn benzinevulopening. Ten eerste is dat lastig omdat 't een apk afkeurpunt is (ze moeten controleren of er een rubbertje tussen zit zodat als je auto op z'n kant beland er geen benzine uit loopt) maar mijn LPG auto start ook altijd op benzine... nu heb ik nog een tank half vol, maar die is ooit leeg natuurlijK!

Dus de vraag aan een ieder: Is het mogelijk je tankdop open te krijgen zonder (passende) sleutel en 'm niet gruwelijk te beschadigen?

Moet donderdag gefixt zijn... :(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by AlexanderB »

eeh.. nope? vorige eigenaar bellen en vragen naar de sleutel..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

net gebeld, hij heeft 'm niet.... Andere opties?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Ceristimo »

Schroevendraaiert, hamert, rammen maar...

Volgens mij stelt dat slotje van een AX-tankdop geen drol voor. Prik er eens met de scherpe punt van een kappersschaar ofzo in? Dun schroevendraaier bitje?
Iemand van de AX-club in de buurt wiens sleutel je kunt lenen? Volgens mij zou vrijwel iedere andere AX-sleutel zo op die tankdop moeten kunnen passen...

En als 't dan echt niet anders wil een platte schroevendraaier die net zo groot is als het slot, erin rammen, een ferme klap, en volgens mij moet je dan zo door 't slot heen kunnen rammen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

er doorheen rammen zal geen probleem zijn nee, maar ik wil niet dat er onderdelen/stukjes in m'n tank vallen. Er hoort zo'n klepje voor te zitten, maar bij mijn andere ax is die ook stuk. Weet niet of die bij deze nog goed is.

Ik ga er morgen een schroevendraaier indouwen, en dan heeeel hard draaien. Kijken wat er gebeurd.

voor vandaag ff klaar met in de regen/hagel aan de ax bezig te zijn :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Terminal »

Kapot boren dan heb je hem ook zo los, stelt allemaal niet zoveel voor dat slotje wat erin zit.

Als het toch niet uit maakt voor je bak, gewoon boven in de ontluchting een liter bak olie gooien scheelt je weer de moeite met onder de auto kruipen.
AX 11TRE 1988

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by grietje »

gewoon een liter bak olie aan de bovenkant er in mieteren idd ;-) Werkt prima.

Voor die oliepluggen heb je inderdaad mooie speciale vierkante sleutels
(zoiets: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... zJRJ5_JTlg)

Die tankdop is weer lekker typisch :P En klein beetje humoristisch. Wat had jij vervelend gekeken als t APK station er niet op gekeurd had en je bij de pomp stond :P

Het slot stelt idd geen donder voor, moet met schroevendraaier ook nog wel open gaan. Succes, en nog steeds: goed bezig ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Ik had van Bossie gehoord dat ik beter een dop kon zoeken voor op mijn ratel, omdat je met zo'n S sleuteltje weinig kracht kan zetten. Ik zal kijken wat ze hebben bij onze gereedschapzaak.

Het was knap lastig geweest als ik bij de pomp had gestaan en hij niet open wilde inderdaad! maar om nou te zeggen dat ik er blij mee ben...

Nah gaat goed komen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Bossie »

Holländer wrote:Ik had van Bossie gehoord dat ik beter een dop kon zoeken voor op mijn ratel, omdat je met zo'n S sleuteltje weinig kracht kan zetten. Ik zal kijken wat ze hebben bij onze gereedschapzaak.
????????

Met een goede S-sleutel kun je prima kracht zetten, die gebruik ik bij de dealer ook altijd. Waarschijnlijk in de war met een deurklink ;)
Image Image Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

hahah ok. Sorry!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by Holländer »

Voordat ik met de ax naar school ging (maar hij heeft toch nog geen apk? neej dat klopt) eerst een litertje versnellingbakolie door 't ontluchtingsgat gegooid. Vertrouwde het voor geen meter. Ging best vlot trouwens.

Na school meteen maar weer met de ax verder gegaan.

Allereerst (zoals gezegd) een carterplugdop gehaald. Brezan had alleen een set met alle mogelijke carterplugdoppen voor €35.-, gelukkig had onze eigen onderdelenzaak (AGO) een dop voor 'n tientje.
Image

dus deze op m'n vastgelaste ratel gezet, en duwen... en duwen... en trekken... geen beweging in te krijgen!
Uiteindelijk was ik 't zat, dus heb ik het zo losgemaakt
Image

Echt niet normaal hoe vast die dingen zitten zeg! Maar goed hij ging, dopje is dus van degelijke kwaliteit (en dat voor een tientje! :D )
De (nieuwe) versnellingsbakolie liep er in een mooie staal uit, zo alles in mijn tijltje (zonder te knoeien 8) )
Ik wil toch weten hoeveel het nou is, en omdat er een liter nieuw is ga ik 't niet weggooien, dus ik ben het gaan filteren:
Image

Dit duurt ongelovelijk lang! ben nu nog bezig, na anderhalf uur. Maar goed, wie wat wil moet er wat moeite en geduld voor over hebben.

Het euvel met de tankdop is ook opgelost. eerst nog met wat slotspray in het slot gespoten voor als die gewoon vast zat, maar dat mocht niet baten. Dus de schroevendraaier erin gezet en een beetje gedraaid. Viel me echt álles mee hoe makkelijk dat ging! Het probleem was niet de sleutel (het is gewoon de sleutel die ik ook voor mijn deuren gebruik :oops: ) maar het probleem zat 'm in de hoeveelheid roest in het tankgat...


Het slot zat dus als het ware vastgeroest... De vorige eigenaar die de auto 1.5jaar heeft gehad heeft 'm ook nooit open gehad, dus dan gaat het schijnbaar roesten. Toen ik 't ging schuren braken er randjes af, dus heel licht geschuurd en daarna maar in 't vet gezet, verf spoelt er toch zo af als je een keer benzine tankt. Ook de dop zelf even goed ingevet ('t rubber) en het systeem wat doorgespoten met WD40, hij gaat weer soepel open en dicht mét de sleutel! (en raar genoeg niet zonder sleutel...) het slot is dus niet eens stuk gegaan :music

Ook voor de 10e x bij deze auto de handrem opgespannen, nu zal het remverschil van de handrem wel over zijn, maar kan 't niet testen omdat de versnellingsbakolie nog gefilterd word ;-)

Ook 't 3e remlicht gemaakt, bleek doorgebrand te zijn omdat ik 'm verkeerd om had aangesloten :oops: Kon gelukkig weer gemakkelijk gesoldeerd worden. Helaas had ik geen soldeerbout, maar met een gasbrander aansteker ging het ook prima ;-)

Helaas zijn nog steeds mijn lampen van Winparts niet binnen! Daar baal ik wel van. 't MOET morgen binnen komen, anders kan ik ze er niet meer inzetten voor de apk... Ben vandaag nog ff langs onze halve Citroën dealer geweest (hij was ooit dealer, nu niet meer) maar die had ze ook niet meer liggen. Hij wist wel van onze club af, vroeg of ze daar niet waren. Erg leuk.

Ik wacht nog ff tot mijn olie is uitgefilterd, en dan stop ik er weer mee voor vandaag, ben ECHT klaar met het klussen in de kou/hagel/regen/donker....
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Post Reply