Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by gigawebs »

Of kitten, dat werkt vaak ook wel aardig. :)
Liefste natuurlijk wel weer wat vet in hoesje stoppen.
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Hoe gaat dat ontvetten in z'n werk dan? Kan dat gewoon met wasbenzine?

Kit heb ik niet, secondenlijm wel. 't Gaat trouwens echt om een miniscuul gaatje. Ik moest een kwartier zoeken om 'm te vinden, en kon 'm alleen vinden door in de hoes te knijpen en te luisteren waar er lucht ontsnapte. En zelfs toen was 't goed zoeken. Echt een halve speldenknop grootte.

Kan er natuurlijk altijd een dot secondenlijm in purren en 'ns zien hoe dat gaat. Uiteraard nieuw vet erin.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

ja dat ontvetten is misschien lastig. Je moet iets hebben wat 't rubber niet aantast. Maar ff snel ontvetten met wasbenzine moet opzich wel kunnen denk ik. Ik heb toen ook terpentine of iets dergelijks gebruikt.

Daarna inderdaad een dikke dot secondelijm erop (oppassen voor je vingers! :wink: ) en hopelijk blijft die dan dicht zitten.

Maar wilde je zeggen dat al 't vet door dat über kleine gaatje naar buiten is geslingert? das ook een hele presetatie hoor!

Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by joop »

ontvetten doe je met wasbenzine of thinner, terpentine verdund en is zelf vet ;) De manier waarop je je fietsband plakt kan zeker niet? Zou wel tof zijn :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

@Holländer
Nou, gezien de hoeveelheid vet die aan de draagarm en veerpoot hangt kan er in 't hoesje niet veel meer zitten, nee. Nou heb ik enkele keren met 't pedaal tot op 't metaal over de snelweg gereden gevlogen, en ik denk dat de druk die dan door de middelpuntvliedende kracht op het vet in de hoes werkt van een dusdanige grootte is dat al het vet er dan uit wordt geperst. Maarja, ik had een 4 op natuurkunde vroeger, dus neem van mij nooit wat an. :lol:

@Iedereen
Bedankt voor de tips! :)

De verkoper van het hoesje zegt dus dat ik 'm verkeerd gemonteerd heb, doordat je de hoes vastzet met de as in gestuurde positie (dus dat 'ie krom staat zeg maar). Als je 'm namelijk vastzet met de klemmen als de as recht staat, heeft het hoesje te weinig speling om te kunnen sturen en trek je 'm kapot.

Zou best eens kunnen kloppen. Klinkt ook wel logisch eigenlijk. Had 'ie wel even in de montage-instructies mogen zeggen, want daar wordt er met geen woord over gerept... Maar goed, de verkoper is een toffe peer en zend me kosteloos een nieuw hoesje. Dat vind ik erg fijn :). Dus, even gratis reclame dan maar: Je aandrijfashoesjes inclusief vet, konische koker en glijmiddel koop je spotgoedkoop op Ebay bij "j_r2006"...(een moderator moet hier maar mee doen wat 'ie wil :P).

Enniewee, ik ga er dus een nieuw hoesje omzetten. Plakken helpt bij deze waarschijnlijk tóch niet, omdat dat het probleem niet oplost.

Vrijdag waarschijnlijk aan de klus. Dan pak ik ook gelijk de remblokken mee. Had vandaag gewoon écht effe geen zin in sleutelen, vrijdag vast wel weer :)

EDIT:
De verkoper zendt niet alleen een nieuw hoesje, maar de hele set...Dus twee ashoezen, twee tubetjes homokineetvet, twee zakjes glijmiddel en een konische koker. Kewl. :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by pocketmech »

Doorzetten! Kan je straks anderen uitleggen hoe het moet op een volgende frikandellenmeeting :D !
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Doorzetten? Dit wordt nu volgens mij de vierde keer dat ik er zo'n ashoes omzet. :P Niet alle vier keer bij deze auto uiteraard...

Dus dat moet inmiddels wel in anderhalf uur lukken vanaf 't moment dat de krik onder de auto staat, helemaal met zo'n conische koker. Dat scheelt weer ouwehoeren met een colafles ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Dat ashoesje vervangen was een klusje van niks. Zo'n anderhalf uur en klaar was het. Ondanks dat de as er bij mij al drie keer onderuit is geweest lekt de keerring van de bak nog steeds niet, dus da's fijn.

Remblokken vervangen hebben we opgegeven. 1 pen kregen we los door een half uur lang met allerhande gereedschap te beuken. Op een gegeven moment sloegen we de pin stuk. De andere geleidepen wilde helemaal niet.
De hoes van de remcilinder zit er trouwens ook niet goed om zagen we. Enfin, de remmen ga ik uitbesteden. Dat moet de garage maar doen. He bah...Hoop dat dat niet te duur wordt...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:Dat ashoesje vervangen was een klusje van niks. Zo'n anderhalf uur en klaar was het. Ondanks dat de as er bij mij al drie keer onderuit is geweest lekt de keerring van de bak nog steeds niet, dus da's fijn.

Remblokken vervangen hebben we opgegeven. 1 pen kregen we los door een half uur lang met allerhande gereedschap te beuken. Op een gegeven moment sloegen we de pin stuk. De andere geleidepen wilde helemaal niet.
De hoes van de remcilinder zit er trouwens ook niet goed om zagen we. Enfin, de remmen ga ik uitbesteden. Dat moet de garage maar doen. He bah...Hoop dat dat niet te duur wordt...
Waarom koop je voor die 15 euro niet een nieuw montagesetje? Krijg je er nog gratis remmenreiniger en kopervet bij ook... Kun je je oude pennetjes doorzagen en loswrikken/-tikken en met nieuwe handel bevestigen... (ph.1 1.1i is hetzelfde als ph2. 1.1i (238mm massief) neem ik aan?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

is inderdaad hetzelfde.. voordeel van ph1 is dat die klauw ook nog uit elkaar kan als t goed is, zodat die pinnetjes nog makkelijker loskomen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ik héb ook een montagesetje, maar daar bleken maar drie pinnen en twee van die haakjes in te zitten. Volgens mij is dat dus maar voor één kant. En dat kostte 12 euro. En daar zat overigens ook geen kopervet en remmenreiniger bij....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Je hebt 2 pinnen en 1 haakje nodig voor 1 kant. Is dus een setje voor beide kanten, maar er mist 1 pen?

Als je een nieuw montage setje hebt (en je dus de oude penning niet meer hoeft te gebruiken) is het best wel te doen hoor. Ik heb eens een beitel in de pen gezet, die hapt zich eerst vast, en daarna ram je hem daarmee uit (wel oppassen dat je het gat in de klauw niet verperst door de beschadigde pen)

Of eerst doorzagen en dan kant voor kant loswrikken met een waterpomptang. Dan hoef je maar 1 gat los te wrikken ipv 2 tegelijk.

Als je nu opgeeft moet je veel geld betalen (de garage is immers nooit goedkoop :wink: ) maar als je nu doorzet ben je übertrots als het gelukt is, en weet je de volgende keer hoe het moet!

Ik zeg: nog eens proberen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Holländer wrote:Je hebt 2 pinnen en 1 haakje nodig voor 1 kant. Is dus een setje voor beide kanten, maar er mist 1 pen?

Als je een nieuw montage setje hebt (en je dus de oude penning niet meer hoeft te gebruiken) is het best wel te doen hoor. Ik heb eens een beitel in de pen gezet, die hapt zich eerst vast, en daarna ram je hem daarmee uit (wel oppassen dat je het gat in de klauw niet verperst door de beschadigde pen)

Of eerst doorzagen en dan kant voor kant loswrikken met een waterpomptang. Dan hoef je maar 1 gat los te wrikken ipv 2 tegelijk.

Als je nu opgeeft moet je veel geld betalen (de garage is immers nooit goedkoop :wink: ) maar als je nu doorzet ben je übertrots als het gelukt is, en weet je de volgende keer hoe het moet!

Ik zeg: nog eens proberen!
Wacht ff...Mijn montagesetje was dus niet goed? Er zaten drie pennen in en twee van die haakjes... Ik zal die lui van Winparts eens even bellen dan.

Ik vind doorzagen geen gek idee en denk dat ik dat eens proberen ga...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Hier kun je het redelijk goed zien
Image

er zitten 2 pinnen in, en 1 zo'n raar gevormde veer (ik heb trouwens de oude pinnen weer gebruikt) per kant.

dus als je 'n compleet setje voor beide kanten heb besteld, dan zul je 4 pinnen en 2 veren nodig hebben.

Zou inderdaad Winparts eens bellen, die zullen vast niet zo moeilijk zijn.

Ga ervoor! als je er niet uitkomt kun je altijd hulp vragen ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Mja, tot nu toe alles aan m'n auto zelf gedaan. Je zou denken dat bij 't vervangen van draagarmen of aandrijfassen, of 't deels zelf bouwen en solderen van een interieurkabelboom en alles in- en uitbouwen het vervangen van remblokken een peuleschil moet zijn. Maar dat viel toch echt goor tegen :P

Ja, ik heb net op Winparts gechecked. Hadden inderdaad vier pinnen in moeten zitten. Hergebruiken gaat 't 'm niet worden, want ik heb besloten er de zaag in te gaan zetten. Dat eruit slaan wordt 'm niet, daar ben ik wel achter gekomen. Als een priem en een dikke moker 't niet op kunnen lossen, wordt het tijd voor het betere zaagwerk...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Holländer »

Hahah vond 't ook al raar dat je 'm naar de garage wilde brengen...

Gelukkig ben je weer tot zinnen gekomen, en ga je 't zelf doen :wink:

Morgen ff Winparts bellen, wie weet sturen ze gewoon een nieuwe erbij op!

Succes ermee! (en laat ff weten hoe 't ging, incl foto's!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

De andere kant van het verhaal is wel dat ik een beetje zat van het klussen aan deze auto ben. Mijn vriendin komt deze kerst naar Nederland (ze is Amerikaanse) en dan gaan we net als vorig jaar weer een beetje door Europa touren.

Dit jaar maar heel weinig, we gaan alleen naar België...Maar enfin, als m'n vriendin er bij inzit moet die auto veilig zijn...En dat is 'ie nu met een hangende remcilinder en 't feit dat 'ie bijna ijzer op ijzer remt rechtsvoor niet...Ik kan in elk geval geen noodstop meer maken. Nou zijn AX'en vaak onderremt, maar die van mij doet écht heel weinig meer op 't rempedaal. 't Is dus ook niet alleen remblokjes vervangen, maar ook die remklauw weer gangbaar krijgen.

De auto MOET over twee weken klaar zijn, en ik heb nog een scriptie af te ronden voor die tijd ook...Dus weinig tijd, het weer zit niet mee de komende tijd en ik ben zat van het sleutelen...Oftewel, kijk niet raar op als ik alsnog besluit 'm naar een garage te brengen voor de remmerij...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Hier nog een foto:
Image

Zou zonde zijn om je AX weg te brengen voor een setje nieuwe geleidepennen, voordeel van doorzagen van de oude en die er dan uit halen is dat je je nieuwe er zo weer intikt en van 't gezeik af bent!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Ja nou, ik had gedacht dat het bij een garage niet veel zou kosten omdat ik al het materieel al zelf in huis heb, maar daar weigeren garages schijnbaar mee te werken. Die willen 't allemaal qua onderdelen ook zelf bestellen. Zal voor hen ook wel een winstmarge op zitten dan ofzo.

Bedankt voor de duidelijke foto :).

Ik ga morgen (vandaag, 't is maar net hoe je het bekijkt) Winparts even bellen en kijken of ik een nieuw setje, of in elk geval twee losse pennen kan krijgen, en dan deze week nog maar even bezig. Een slijptol heb ik eigenlijk niet, dus ik hoop dat 't met de hand te doen is om dat door te zagen. Een decoupeerzaag lijkt me niet echt kunnen :P

Nouja, we stoeien er deze week nog even mee, en als 't niet lukt moet 'ie toch maar naar de garage. Remmen moet een auto wel kunnen natuurlijk.
Ik bedoel, op dít moment durf ik er nog wel mee te rijden, maar als er tijdens de kerstvakantie de nodige kilometers gemaakt gaan worden ben ik bang dat vanwege de hangende remklauw die laatste milimeter remblok ook zo verdwenen is, en dat lijkt me wel vervelend als je achterin België staat...

Die nieuwe remblokken die ik nu heb hebben trouwens ook zo'n kabeltje d'r an, maar die hebben de nu aanwezige remblokken volgens mij niet?....Althans, ik heb ze niet zien zitten.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

even goed zoeken onder je auto, ik dacht dat dat kabeltje ook miste bij mijn auto maar hij zit ergens omhoog getiewrapt.
en anders knip je de kabeltjes van de remblokjes af, de enige functie is dat het rem-lampje in de tellerbak aangaat als de blokjes half-op zijn.

en garages.. ze willen niet met onbekend materiaal werken, omdat ze dan geen garantie kunnen geven (en bestuurders dat wel eisen, want ja.. gaat t stuk, heeft de garage t gedaan).. en winstmarge.. waarschijnlijk ook :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply