Max Roadster
Moderators: Rocks, ruud2, moderators
Re: Max Roadster
Dat voorfront lijkt wel weer op dat van de ax. Blijft een leuk topic om te volgen met al deze aanvullende (voor mij) nieuwe informatie en foto's.
Re: Max Roadster
Ook was er al een gedachte om een kledinglijn op te zetten, een MAX life style.
speciale jassen om bij slecht weer toch open te kunnen rijden... jammer nooit van gekomen.
wel nog bewaard gebleven, trui en pet.

speciale jassen om bij slecht weer toch open te kunnen rijden... jammer nooit van gekomen.
wel nog bewaard gebleven, trui en pet.

Re: Max Roadster

voor de botsproef.
Re: Max Roadster
ik heb het gevoel dat de volgende foto's pijn gaan doen!
wil je die met enige tussenpoos posten, zodat ik de tijd krijg ze te verwerken?
bedankt voor het medeleven
Paul

wil je die met enige tussenpoos posten, zodat ik de tijd krijg ze te verwerken?

bedankt voor het medeleven
Paul
Re: Max Roadster
Toch nog veel groter opgezet dan dat ik had gedacht. Zeker voor een merk waarvan ik tot op heden nog nooit van had gehoord!
Wel erg leuk om te zien, vooral de foto's die zeggen toch zo veel meer dan vele woorden.
Wel erg leuk om te zien, vooral de foto's die zeggen toch zo veel meer dan vele woorden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Max Roadster
geen enkele typegoedkeuring wordt verleend, zonder één crashtest!
dus, ook voor MAX........
dus, ook voor MAX........
Re: Max Roadster
ik doe m'n best..........
een statische opstelling voor 30 ton beton, wie zou er winnen ?
een aantal voorwaarden vooraf oa:
de stuurkolom mag niet verder verplaatsen dan 126 mm , vandaar al die bolletjes op het stuur, die maken ook de beweging
zichtbaar tijdens de impact, en goed te zien in de high speed films welke bewegingen de kolom maakt.
de portieren moeten gemakkelijk te openen zijn
en de voorruit moet in de sponning blijven zitten
daarbij worden een aantal vertragingen gemeten en die mogen een waarde niet overschrijden, dwz. de botsenergie moet geleidelijk worden doorgeleid in de constructie.
Teveel vertraging is net of je tegen een blok beton aanrijdt ( wat een vergelijking) en te weinig heb je een te grote verplaatsing van oa. de stuurkolom en dan gaat het menselijk lichaam meedoen in de chrash en dat is ook weer niet de bedoeling, auwwww.
Ook de highspeed film is bewaard gebleven, die kan ik helaas niet posten.
Het enige waar een crash dummy voor is gebruikt is om de impact te meten van de dummy als deze op de stuurkolom
wordt gekatapulteerd, wellicht kan ik eens kijken of er frames uit de highspeed films te posten zijn.
Alle destructieve proeven zijn gedaan in het automotive onderzoekslaboratorium van TNO destijds gevestigd in Delft.

een statische opstelling voor 30 ton beton, wie zou er winnen ?
een aantal voorwaarden vooraf oa:
de stuurkolom mag niet verder verplaatsen dan 126 mm , vandaar al die bolletjes op het stuur, die maken ook de beweging
zichtbaar tijdens de impact, en goed te zien in de high speed films welke bewegingen de kolom maakt.
de portieren moeten gemakkelijk te openen zijn
en de voorruit moet in de sponning blijven zitten
daarbij worden een aantal vertragingen gemeten en die mogen een waarde niet overschrijden, dwz. de botsenergie moet geleidelijk worden doorgeleid in de constructie.
Teveel vertraging is net of je tegen een blok beton aanrijdt ( wat een vergelijking) en te weinig heb je een te grote verplaatsing van oa. de stuurkolom en dan gaat het menselijk lichaam meedoen in de chrash en dat is ook weer niet de bedoeling, auwwww.
Ook de highspeed film is bewaard gebleven, die kan ik helaas niet posten.
Het enige waar een crash dummy voor is gebruikt is om de impact te meten van de dummy als deze op de stuurkolom
wordt gekatapulteerd, wellicht kan ik eens kijken of er frames uit de highspeed films te posten zijn.
Alle destructieve proeven zijn gedaan in het automotive onderzoekslaboratorium van TNO destijds gevestigd in Delft.

Re: Max Roadster
dat bedoel ik; ik doe ook mijn best, temeer omdat deze óók geel is..................
later
den Polle
later
den Polle
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Max Roadster
arme max 
Wel zot dat er nog zoveel info beschikbaar is over deze auto. Blijft leuk om te volgen

Wel zot dat er nog zoveel info beschikbaar is over deze auto. Blijft leuk om te volgen

AX-kopen is verslavend.
Re: Max Roadster
deze is een latex geel, afgesproken bots kleuren.Polle wrote:dat bedoel ik; ik doe ook mijn best, temeer omdat deze óók geel is..................
later
den Polle

Re: Max Roadster
citrofenwick wrote:arme max
Wel zot dat er nog zoveel info beschikbaar is over deze auto. Blijft leuk om te volgen
nou ja arm, soms moet je een offer doen , en het heeft een aardige duit gekost.
Ik zal m'n best doen om het leuk te houden.
Als de kerstman (vrouw)nou nog een diadigitaliseerder brengt wordt het nog veel leuker, heb nog veel leuke max dia's.
Re: Max Roadster
van boven gezien.
De zwarte blokken op de stoelplaatsen zijn rijder en bijrijder simulatie gewichten.

De zwarte blokken op de stoelplaatsen zijn rijder en bijrijder simulatie gewichten.

Re: Max Roadster
de "klap" staat op de vorige pagina.
dit is wat er overblijft, en het belangrijkste : goedgekeurd

dit is wat er overblijft, en het belangrijkste : goedgekeurd

Re: Max Roadster
valt helemaal niet tegen die schade. Leuk al die afbeeldingen en historie.
Re: Max Roadster
nou, de schade is toch behoorlijk, zo lijkt mij.
zoals je ziet is het chassis opgefrommeld. tot aan de band. ik denk dat de radiateur tegen het motorblok geduwd zit.
maar dat is nog niet alles! Het wiel/de band zit zo goed als tegen de A-stijl aan. volgens mij is dat dus een behoorlijke schade.
het belangrijkste is natuurlijk dat de auto type goedgekeurd is, mede door dit resultaat.
het compartiment van de inzittende lijkt zo zijn vorm gehouden te hebben, en daar gaat het om.
ik ben wel benieuwd wat er over is van de 'pedalenbak', zitten de voeten niet klem? en hoe ver is de afwijking van het stuur t.o.v. de uitgangspositie?
Ruud, blijf ons zo verblijden met van allerlei nieuws!
groet
Paul
zoals je ziet is het chassis opgefrommeld. tot aan de band. ik denk dat de radiateur tegen het motorblok geduwd zit.
maar dat is nog niet alles! Het wiel/de band zit zo goed als tegen de A-stijl aan. volgens mij is dat dus een behoorlijke schade.
het belangrijkste is natuurlijk dat de auto type goedgekeurd is, mede door dit resultaat.
het compartiment van de inzittende lijkt zo zijn vorm gehouden te hebben, en daar gaat het om.
ik ben wel benieuwd wat er over is van de 'pedalenbak', zitten de voeten niet klem? en hoe ver is de afwijking van het stuur t.o.v. de uitgangspositie?
Ruud, blijf ons zo verblijden met van allerlei nieuws!
groet
Paul
Re: Max Roadster
Dat de schade groot is, tja het is een 54 km/h ( rijdend)tegen een 30 ton beton blok (stilstaand). total loss. In feite is de botsenergie veel groter dan die van 54 km/h.
De vraag die eigenlijk gesteld wordt voor het aangaan van een botsproef is : wat is de uiteindelijke schade aan de bestuurder cq. bijrijder. De auto wordt opgeofferd voor een resultaat waarbij de inzittenden zo min mogelijk of aanvaardbaar letsel oplopen.
Een kooi kan nog geheel intact zijn maar als de vertragingsenergie te groot is kunnen de bv. hersenen schade oplopen.
Er moet dus een balans gevonden worden tussen vertraging en de beschikbare ruimte om deze vertraging te bewerkstelligen.
Verder , de auto is te vervangen en de bestuurder stapt liever zonder letsel uit.
De enige pijn die hij naderhand voelt is in z'n portemonnee.
Ik zal eens zoeken voor wat vertragingsgegevens en de pedalenbak.
De vraag die eigenlijk gesteld wordt voor het aangaan van een botsproef is : wat is de uiteindelijke schade aan de bestuurder cq. bijrijder. De auto wordt opgeofferd voor een resultaat waarbij de inzittenden zo min mogelijk of aanvaardbaar letsel oplopen.
Een kooi kan nog geheel intact zijn maar als de vertragingsenergie te groot is kunnen de bv. hersenen schade oplopen.
Er moet dus een balans gevonden worden tussen vertraging en de beschikbare ruimte om deze vertraging te bewerkstelligen.
Verder , de auto is te vervangen en de bestuurder stapt liever zonder letsel uit.
De enige pijn die hij naderhand voelt is in z'n portemonnee.
Ik zal eens zoeken voor wat vertragingsgegevens en de pedalenbak.
Re: Max Roadster
een vertraging van bijna 50 g, dus 50 x je eigen gewicht !
een statische verplaatsing van de stuurkolom van 57 mm.
kortom : volgens het boekje!
pedalenbak : intakt
Dat de wielen de A stijl hebben geraakt is alleen maar positief ,de krachten worden zo mooi doorgegeven in de grote dorpels naar achteren en de invering van de band neemt ook lekker veel gecontroleerde energie op.
Daardoor is de vloerplaat bijna nog intakt, op wat kleine frommeltjes na , die komen erin door de achterste bevestigingspunten van de voorwielophanging.
Let op hoe de mooi het front compartiment met motor is samengedrukt.

een statische verplaatsing van de stuurkolom van 57 mm.
kortom : volgens het boekje!

pedalenbak : intakt
Dat de wielen de A stijl hebben geraakt is alleen maar positief ,de krachten worden zo mooi doorgegeven in de grote dorpels naar achteren en de invering van de band neemt ook lekker veel gecontroleerde energie op.
Daardoor is de vloerplaat bijna nog intakt, op wat kleine frommeltjes na , die komen erin door de achterste bevestigingspunten van de voorwielophanging.
Let op hoe de mooi het front compartiment met motor is samengedrukt.

Re: Max Roadster
ik kan niet anders zeggen dan;
indrukwekkend!
ik hoop dat het nooit meer zo ver zal komen met de overgebleven MAX-en
ik heb overigens een paar uurtjes doorgebracht achter de PC dit weekend.
resultaat; 12 MAX-en zijn te achterhalen! 10 daarvan nog altijd op NL-kenteken. 2 lijken geexporteerd.
ik ga gweoon verder met de zoektocht. ergens op dit forum las ik dat ze alle 17 nog bestaan.
1 was er voor Duitsland, 1 voor de USA en 1 is naar het Midden-Oosten. kortom, dan zit ik op 15.
die laatste 2........
indrukwekkend!
ik hoop dat het nooit meer zo ver zal komen met de overgebleven MAX-en
ik heb overigens een paar uurtjes doorgebracht achter de PC dit weekend.
resultaat; 12 MAX-en zijn te achterhalen! 10 daarvan nog altijd op NL-kenteken. 2 lijken geexporteerd.
ik ga gweoon verder met de zoektocht. ergens op dit forum las ik dat ze alle 17 nog bestaan.
1 was er voor Duitsland, 1 voor de USA en 1 is naar het Midden-Oosten. kortom, dan zit ik op 15.
die laatste 2........
Last edited by Polle on TueDec13, 2011 12:00:43 PM, edited 1 time in total.
Re: Max Roadster
Hoi Paul,
die van Duitsland was op Nato kenteken.
de andere export was voor Kenia
USA en midden oosten is mij onbekend.
Destijds ook de kentekens geprobeerd et achterhalen en kwam toen ook op een nederlandse uit maar dat was een
ander merk? subaru dacht ik.
R.
die van Duitsland was op Nato kenteken.
de andere export was voor Kenia
USA en midden oosten is mij onbekend.
Destijds ook de kentekens geprobeerd et achterhalen en kwam toen ook op een nederlandse uit maar dat was een
ander merk? subaru dacht ik.
R.
Re: Max Roadster
ik had me vergist. Midden-Oosten was blijven hangen/er in geslopen.
ik heb me compleet vergist met Kenia. dat was 'm.
P.

ik heb me compleet vergist met Kenia. dat was 'm.

P.