Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by AlexanderB »

kortom: waarschijnlijk verse motorolie, en de dichtsbijzijnde bron zit er vlakbij, in je achterbak..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

haha LOL...zou echt wat zijn als dat het was...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Roestige dorp

Post by Ceristimo »

Nou, met de remleidingen is dus inderdaad niks mis.

Ik heb zojuist Die-Andere weer opgehaald. Met driekwart nieuwe dorpel komt ze vast wel door de volgende APK.
Mijn knipperlicht is op automagische wijze weer gaan werken, dus zolang die blijft werken ga ik er niet aan prutsen.

Echter: nieuw probleem (houdt het dan nooit op?...:P). Mijn achterremmen trillen verschrikkelijk als ik rem. Viel me op nadat ik bij de lasser wegreed, daarvoor trilde mijn auto nooit. En als ik zeg "trillen", bedoel ik echt in je stoel klapperen als je remt. Het is ook voelbaar in het rempedaal. Het zijn de achterremmen, want het hevig trillen gebeurt als ik de handrem onder het rijden lichtjes aantrek.

Ik heb gelijk de lasser even gebeld, want ik vermoedde dat hij misschien met de remmen had geprutst omdat hij dacht dat de remleiding zou lekken: maar dat was het niet. Hij zei dat hij niet aan de remmen heeft gezeten.

Morgenochtend (het is nu te donker) ga ik in elk geval even zelf de velgen eraf trekken en weer d'r op zetten (misschien zitten ze er niet recht op ofzo?...weet ik het...) en als dat het niet is...Wat kan het dan zijn? Iemand een tip over hoe nu verder? Remschoentje losgelaten ofzo?

Ik vind het wel frappant dat het gebeurt nadat 'ie bij de lasser is geweest, maar misschien is het wel complete toevalligheid. Hij heeft er in elk geval niet in gereden, dat kon ik aan de kilometerstand zien. Viel me gisteren wel op dat hij hem had opgekrikt op de achterste draagarm, op de plek waar die een hoek maakt (waar het knietje zit, zeg maar). Daar zou ik 'm zelf niet opkrikken, maar enfin... Zou je daardoor een schokdemper ofzo kunnen verroppen?

Zal morgen (want nu te donker) even foto's posten van het laswerk. Dinsdag heb ik tijd en ga ik de dorpels afwerken. Nu zitten ze alleen in de primer.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Oh, trouwens @AlexanderB en @Bossie...Jullie hadden gelijk. Ik was dat vat met olie in de kofferbak bij thuiskomst glad vergeten. Ik dacht er net even om, en even gechecked...

Er is 4.5 liter motorolie uitgelekt en onder de achterbank doorgezeken en via die twee dopjes naar buiten gelekt....Nouja, de bodem zal daar nu van binnenuit niet roesten. Jammer van 't geld van die motorolie, maarja...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Terminal »

Zijn de wielen eraf geweest? Zou kunnen dat er wat vuil op de naaf zat en nu de velg er iets scheef opzit :)
Even controleren op een verloren loodje kan ook helpen :P
AX 11TRE 1988

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Mastenhose »

Terminal wrote:Zijn de wielen eraf geweest? Zou kunnen dat er wat vuil op de naaf zat en nu de velg er iets scheef opzit :)
Even controleren op een verloren loodje kan ook helpen :P
Wat betreft 't verloren loodje, dat zou je ook moeten merken bij rijden zonder de rem te gebruiken... Velg scheeft dat merk je ook zonder de rem aan te tikken, vermoed ik zo...
Krik je auto eens op en voel eens goed of er niet ergens speling zit...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Auto net op de krik gehad. Velg zat er niet scheef op en er zat geen vuil achter de naaf (wat ik hoopte). Ook geen voelbare speling.

Op de krik kunnen constateren dat het de trommelrem linksachter is. Met de handrem een paar tikken aangetrokken en het wiel met de hand ronddraaien voel je overduidelijk een stroef stukje. De trommelrem goed bekeken, en er zit aan de buitenzijde een vlak, beetje zwartig, stukje.

Mijn theorie is dat de trommelrem tijdens het lassen te heet is geworden, en hierdoor wat ovaal is getrokken. Kan dat? Ik ga vanavond even contact met die lasser opnemen om één en ander te bespreken, want ik ben hier niet zo blij mee.

Enniewee, hier de gelaste dorpels:
Image

Image

En het stukje op de rem waarvan ik vermoed dat, omdat het aan de buitenzijde al een beetje vlak is, het aan de binnenkant wellicht nog erger is:
Image

Volgens mij is hij daar gewoon echt te heet geworden... Nu maar hopen dat die lasser coulant is, en niet roept dat hij er niets mee te maken heeft. Anders wordt het zeker een nieuwe trommelrem? :(. Voor dat soort fratsen heb ik nu echt even het geld niet...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

nieuwe trommel links *en* rechts..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Terminal »

Tenzij hij heeft zitten lassen aan de trommel is die echt niet te warm geworden daardoor frees ik.
Probeer anders de trommel er even af te halen.. kun je misschien het beter zien wat er mee is. Lijkt me namelijk niet dat dit ook maar iets met het las werk te maken heeft en dit puur toeval is.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Maarja, puur toeval? Dan moet het wel enorm toeval zijn. Auto remde honderd procent trillingsvrij toen ik hem heenbracht, en nu klappert alles in de auto als ik de rem aantik...en hoe valt dat vlakke zwarte stukje aan de buitenzijde van de trommelrem dan te verklaren?

Kan iemand mij uitleggen hoe je een trommelrem openmaakt? Ik heb geen idee namelijk, maar wil de binnenkant wel even bekijken. Dus als iemand een How-To heeft voor de trommelrem? :)

Overigens, de lasser belde net. Hij zegt dat het aan hem niet liggen kan, en zijn theorie is dat een plakkaat rommel aan de binnenzijde van de rem heeft losgelaten door bijvoorbeeld het trillen als je ee dorpel doorflext. Tja, zou zomaar kunnen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Drake »

Ceristimo wrote:Mijn theorie is dat de trommelrem tijdens het lassen te heet is geworden, en hierdoor wat ovaal is getrokken. Kan dat? Ik ga vanavond even contact met die lasser opnemen om één en ander te bespreken, want ik ben hier niet zo blij mee.
Dus de hitte van het lassen van de dorpel is door de achteras > door de draagarm > naar de trommel gegaan?

Kom op zeg.... :wink:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Weet ik veel...Ik heb geen fluit verstand van lassen.

Sympathieke kerel trouwens, die lasser. Hij belde me net terug en zegt: "Ik heb toch een beetje een ongemakkelijk gevoel dat je rem nu niet goed werkt. Heel veel verstand van trommelremmen heb ik niet, maar ik heb wel al het gereedschap en wil er wel even een avondje met je naar kijken". Nou, tof. Fijne vent. Ga ik vaker heen.

Maar, heb 'm gezegd dat ik dat niet nodig vond. Zo'n trommelrem lospielen kan ik denk ik zelf wel, als iemand me kan vertellen hoe en waar 't los moet ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

trommelrem losmaken:
-wielbouten dr uit draaien, wiel aan de kant leggen
-centrale dop dr uit wippen, kan ff prutsen zijn met een platte schroevendraaier of met een waterpomptang draaien/trekken
-de centrale moer met dop32 losmaken.
-met een zaklampje door een van de gaten van de wielmoeren kijken, ongeveer ten hoogte van de draagarm steekt een palletje uit dat je met een schroevendraaier door het gat omlaag moet duwen.
-de trommel zou nou zonder al te veel moeite van de as af moeten schuiven.

vastzetten van de centrale moer moet met 140 nm
Last edited by AlexanderB on SunNov06, 2011 6:01:26 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Laat maar, How-To al gevonden. Als iemand anders hem nog zoekt: Klikkerdeklikkerdeklik.

Hopen dat het dinsdag mooi weer is. Wordt weer klussen.

@Alexander B
Thanks! Maareh, moet na het eruithalen van de centrale dop die geborgde asmoer er dan ook niet af?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

ow, whoops, inderdaad, die moet dr af, dop 32 :)

palletje om de trommelremmen iets in te laten klappen waardoor de trommel dr makkelijk af wil:
Image
Last edited by AlexanderB on SunNov06, 2011 6:06:14 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Gheghe, dacht ik al. Officieel is een nieuwe asmoer denk ik wel mooier, maar ik ga deze wel opnieuw borgen. Mijn oude laptop is gecrashed (meer precies, bijna in de fik gevlogen door de loszittende DC-plug, hoop weerstand en dus veel hitte...) en ik ben daardoor mijn Haynes handleiding kwijt.

Weet iemand, of kan iemand, even voor mij opzoeken met welk moment die asmoer achter weer vastmoet? Asmoeren zijn van die dingen waar ik niet mee wil spotten, zeg maar... Asmoeren vóór gaan met 250NM, is dat achter hetzelfde?

@AlexanderB
Hounsop met dat ge-edit! :P Oke, 140NM dus maar...Echt? Da's niet veel strakker dan een wielbout. Die durf ik wel her te gebruiken. Thanks voor het opzoeken! :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by AlexanderB »

ik heb 2 dagen terug mn remmen uit elkaar gehaald, dus dat wist ik nog ;) maar inderdaad, das net maar wat meer dan de wielbouten :)

ik zal ophouden met editten :P lol
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

De rode 1.4 TGS is afgekeurd en gaat dus naar de sloop. Afgekeurd op schijven en blokken, linksachter doet de rem niks (zowel voet als hand), lekkende remcilinder achter, te hoog CO (0.7) en rotte fuseekogel linksvoor. Tel daar een zeer lelijke carosserie bij op en een dynamo die aan z'n eind is en het lot is bezegeld. Jammer.

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by gigawebs »

Kan jij misschien mooi de trommeltjes van overzetten dan?
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"...Dorpels gelas

Post by Ceristimo »

Helaas is die 1.4 TGS dus niet van mij, maar van een autohandelaar....Mijn kameraad zou hem kopen, op voorwaarde dat er niet teveel ellende bij de APK vandaan zou komen.
Met al deze afkeurpunten wil hij nog steeds 100 euro ervoor hebben, en er zit echt veel laswerk aan niet-dragende delen...Dragende delen waren - ook tot verbazing van de keurmeester - perfect, zonder roest.

Kijk, opzich valt het mee: Qua onderdelen zal je in totaal zo'n 200 euro kwijt zijn, qua fuseekogels, nieuwe remvoeringen voor beide trommels, en remcilinder, schijven en blokken.
Dan zit je nog met dat hoge CO. Maarja, lambda-sonde in de terpetine, Euro98 tanken en even volgassen krijgt die 0,7 vast wel naar de juiste waarde. CO was alleen te hoog bij verhoogd toerental, niet bij stationair. Stationair was goed. Dus dat is wel vrij makkelijk goed te krijgen, denk ik.
En dan zit je nog met een partij laswerk. Voor de APK niet interessant, want geen dragende delen, maar er moet snel wat aan gebeuren. Over twee maanden flikkert het hele zijraam eruit. En de andere kant heeft een gat bij het spatbord, en veel roest in wielranden ,en..Tja, gewoon geen mooie auto. De dynamo loopt ook op z'n eind, want het lager giert behoorlijk, dus daar mag ook alvast een vervanger voor gevonden worden.

Nouja, 200 voor onderdelen en 100 voor de auto maakt 300 euro, plus twee dagen klussen. Dan issie waarschijnlijk wel goedgekeurd, en dan heb je nog even de tijd om rustig die verrotte koets te fixen en de dynamo te vervangen...Maar voor 300 euro kan je een veel betere basis kopen, dat is het punt...Helaas voor de AX.

Ik mocht wel gratis de spatflappers en de GT-hoedenplank meenemen van die handelaar, omdat de auto toch naar de sloop zou gaan...En op dat aanbod ben ik met m'n domme kop niet ingegaan. Nu beetje spijt van.

Mocht iemand in de buurt van Groningen wonen, de auto staat in Noordlaren en is voor 100 euro af te halen. APK afkeurpunten weet je nu, en er zit geen APK meer op.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply