Hi , we zijn bezig met een poroect ax turbo op mn trackday ax'je
Turbo is gemonteerd op ax gti motor zonder lambda, gemonteerd met turbo van xud9 op origineel spruitstuk.
heb vandaag de turbo smering afgewerkt en de retour gemaakt in het carter en tevens vergroot, maar heeft iemand een idee hoeveel druk ik hem kan geven om de maximale slaagkans te hebben dat men koppakking er niet tussenuit vliegt? Ik had gedacht iets van een 0.4bar, of hebben jullie beter idee's of suggesties?
post maar ff...
0.4 zit met een standaard gti motor al aardig aan de bovengrens van wat je met euro98 kan rijden op een stock GTI blok.
tijd om de zuigers uit de motor te halen en op de draaibank te zetten, daar moet n stukje vanaf
koppakking tja.. geen idee, dat hangt ook af van je compressie denk ik zo
De compressie kan makkelijk omlaag door een decompressieplaat of door K2A-zuigers te monteren in een GTI-blok.
Een dikke koppakking zal ook wel helpen.
Een standaard GTI heeft een compressieverhouding van 9.9:1, en die probeer je toch best te krijgen rond de 8.0 a 8.5:1 als je wat turbodruk wil steken.
Zuigers afdraaien zou ik niet prefereren, aangezien deze toch flink belast zullen worden. Alhoewel, GTI-zuigers zijn bol. Misschien dat daar wat van af kan. Je zou het even moeten berekenen en uitliteren, maar dan kom je er vast wel
zonder dingen te modificeren maximale decompressie door een 106 1.6 rallye kop op een k2a blok te zetten, zoals die van Collin inderdaad. dan zit je op.. 8.5?
DeWinter wrote:gemonteerd met turbo van xud9 op origineel spruitstuk.
Dat is een turbo van een diesel neem ik aan? Turbo's voor een diesel zijn over het algemeen eigenlijk
niet geschikt om op een benzinemotor te zetten (temperatuur van de uitlaatgassen is veel hoger bij een benzinemotor dan bij een diesel, en de materialen zijn vaak goedkoper bij een dieselturbo om de kosten lager te houden).
Gewoon proberen daar niet van (lekker beunen ) maar kijk niet raar als hij opeens kapot is .
Verder zou ik niet verder gaan dan ongeveer ~0.5 bar, zelfs niet met lage compressie ivm ik aanneem dat je brandstofsysteem niet extreem aangepast zal zijn (piggyback of een benzindrukregelaar via vacuum e.d).
Hoe regel je de juiste inspuiting? Volgens mij kan de map-sensor van een GTI geen positieve druk meten.. maar pin me er niet op vast.
Is anders natuurlijk een beetje vragen om gesmolten zuigers
Bas_S wrote:Hoe regel je de juiste inspuiting? Volgens mij kan de map-sensor van een GTI geen positieve druk meten.. maar pin me er niet op vast.
Is anders natuurlijk een beetje vragen om gesmolten zuigers
Ja dat dus , je kan eventueel de ecu/sensoren/kabelboom van een corrado g60 nemen en dan met wat soldeerwerk die combineren e.d op een tu3m (dan hoef je alleen nog maar de boel te remappen en presto, vrij goedkoop een goed injectiesysteem voor een simpele Tu Turbo ).
Maar ik heb wel gezien dat de echte beunoplossing een benzinedrukregelaar was geregeld door overdruk (en icm wat grotere injectoren werkt dat.... een soort van).
Maarja dat is ook de reden waarom zo weinig met een zelfbouw turbo rijden, wil je het goed en betrouwbaar krijgen dan gaat het knaken kosten.
hij heeft vandaag voor de 1ste maal gedraaid, de smering was goed en heb her carter ook vergroot om wat meer olievolume te hebben. Alles bleek tot nu toe goed maar hij heeft dan ok aleen maar stationair gedraaid
Ik heb nog een gti motortje, als de boel de soep in gaat monteer ik maar terug de gewone gti , morgen beginnen we aan het uitlaatgedeelte, dat zal ook nog een paar avondjes laswerk worden, zal eens een wie is wie aanmaken dezer dagen met wat fotos zodat jullie op de hogte blijven